Poté co se začali rozpadat upravené originální koncovky, bylo nutné řešit obnovu. Připadá mi to jako nekonečný příběh. Z časových důvodů a náročnosti obnovy originálů, sáhl jsem zbaběle po koncovkách od TK Moto. Nejprve sem sondoval po netu a sháněl info. Nikde nic. Pak sem narazil na Fichtlkrámek a Sesu. Tímto mu děkuji za informace a bezproblémové dodání. Po malé technické domluvě ohledně tlumení a parametrů mi koncovky po 3 dnech doputovali domů. Cena byla parádní. Cca 1350 za kus. Po vybalení zkoumám detaily a zkouším těsnost, která by měla být zaručena lisováním dílů. Moc netěsnili. Navíc mě zajímala celková průchodnost a rozebiratelnost. Neváhám a du je kuchat. Zjišťuji, že oproti originálům jsou o cca 8% průchodnější (čistě průřezově, zanedbávám ztráty prouděním...). Tohle mě celkem potěšilo. Nicméně rok sem řádil se zcela otevřenýma koncovkami s absorbčním tlumením. Když už byly rozebrané vrtnul sem pár děr a ohnul střední část pro vyrovnání průřezu s otevřenýma (vice na fotce). Poté silikonem utěsnit, složit a nasadit. Pro nasazení bylo nutno převrtat díry v úchytech, blíže ke tlumiči. První start. Koncovky zní jako stará 634. Dost plechově. Po přidání plynu začínají dunit. Ovšem pořád s plechovým podbarvením. První jarní kilometry se odehrávaly za značného doprovodu větru. Nebylo možné posoudit výkon a jeho křivku. Posledních pár set kilometrů konečně v bezvětří. Další popis bude vztahován ke zcela otevřeným koncovkám. Z tohoto důvodu není toto hodnocení určeno pro potenciální kupující, kteří nalítají par stovek ročně výletním tempem. K tomuto dni mam s koncovkami najeto 1100 km. Většinou s plným plynem a otáčkami nad 5500.
Klady:
-větší krouťák v nízkých otáčkách kolem 3000
-nerezové provedení vnějších částí
-lepší průchodnost oproti originálu
-snadné rozebírání a úpravy
-vzhled
Zápory:
-nutno přetěsnit
-nutno minimálně odvrtat
-snížení výkonu ve vysokých otáčkách nad 5000
-snížení maximální rychlosti na cca 140 km/h
- snížení pružnosti motoru
Shrnuto:
Pro záměnu s origináli mohu jen doporučit. Pro rychlejší z nás doporučuji střední část nahradit absorbčním tlumením, pro maximální využití potenciálu motoru a celých dvoukomorových výfuků.
V odkazu je zvuk koncovek:
-
Vzhled
-
malé nedokonalosti na svarech
-
Prasklý plech při lisování otvorů
-
Netěsnosti mezi víčkem a obalem
-
Rozbor originálních koncovek
-
Rozbor nových koncovek
-
Ohnutí středové části a navrtání poslední části
-
Převrtání úchytu
-
Detail