Informace o značce
Celým názvem TVS Motor Company
Historie značky
Historie společnosti je dlouhá. Vznikla již v roce 1911 v Dillí jako TV Sundaram Iyengar, která se zabývala dopravou. Měla velkou flotilu autobusů a nákladních automobilů pod názvem Southern Roadways Limited. Když Thirukkurungudi Vengaram Sundaram Iyengar, zakladatel společnosti v roce 1955 zemřel, převzali vedení jeho synové. Ti se začali věnovat výrobě pro automobilový průmysl. Pro tento účel založili roku 1962 ve spolupráci s britskou společností Clayton Dewandre Holdings novou společnost Sundaram Clayton, která je v současné době vlajkovou lodí celé skupiny obsahující na 97 různých výrobních jednotek. Z toho jen Sundaram Clayton měla 33 dalších výrobních jednotek, v nichž vyráběla brzdy, výfuky, kompresory a různé další automobilové části, včetně služeb v oblasti financování, pojištění i výroby pneumatik, servopohonů, nádrží, hadic a neželezných odlitků. V roce 1978 společnost vybudovala novou továrnu v Hosuru ve státě Tamil Nadu pro uvažovanou výrobu mopedů. Prvním jejím výrobkem byly v licenci vyráběné holandské mopedy Batavus.
Thirukkurungudi Vengaram Sundaram Iyengar a jeho dědictví
Výsledkem technické spolupráce s japonským automobilovým a motocyklovým obrem byl v roce 1982 vznik společného podniku mezi Sundaram Clayton Ltd a Suzuki Motor Corporation, s názvem Ind Suzuki Limited. Komerční produkce motocyklů začala v roce 1984, spolupráce mezi TVS a Suzuki trvala dlouhých 19 let a umožnila přinést do Indie novou techniku a technologii. Dovolila tak konstrukci a výrobu jednostopých vozidel, specificky určených pro indický trh. Společnost pojmenovaná TVS-Suzuki uvedla několik modelů jako Suzuki Samurai, Suzuki Shogun a Suzuki Fiero. Na přelomu století ale došlo k rozporům v názorech, jakým způsobem nadále provozovat společnost joint venture, což vedlo nakonec roku 2001 k ukončení spolupráce. Společnost se přejmenovala na TVS Motor a vzdala se práva na používání značky Suzuki. Na druhé straně Suzuki souhlasila s třicetiměsíčním moratoriem, během kterého nesměla vstoupit na indický trh s konkurenčními jednostopými vozidly. TVS Motor tak získala prostor pro uklidnění situace mezi svými pracovníky, jak to vyžadoval její prezident Venu Srinivasan. Ten také souhlasil s investicemi do nových technologií, do vnitropodnikové výchovy pracovníků, konstrukce vlastních strojů a do programu kvality.
Činnost se ale rozšiřovala i do jiných oborů. V roce 1984 byla uzavřena dohoda s tehdy západoněmeckou společností WABCO z Hannoveru o výrobě pneumatických zařízení pro průmyslové aplikace. Tato dohoda ovšem byla po sedmi letech zrušena a licenční výroba skončila. Ve stejném roce dostala společnost povolení k výrobě průmyslových praček, myček a kuchyňských zařízení, o rok později přibyla výroba chladniček a výroba nepřerušitelných napájecích systémů a periferních zařízení počítačů ve spolupráci s M/s. Elgar Corporation z USA. To je záběr opravdu široký.
V průběhu let TVS Motor rostl a se čtyřmi továrnami v Hosuru, Mysore a Nalagarthu v Indii a v Karawangu v Indonésii se stal největším ve skupině co do velikosti a obratu. TVS Motor získala důvěru díky mnoha inovacím v indickém automobilovém průmyslu a stala se vůdčí indickou značkou v kategorii mopedů pod 100 cm3, kde má na kontě prodaných 7 milionů kusů. Firma také uvedla na trh značku TVS Scooty, který se stala druhým největším hráčem v segmentu skútrů. TVS Jive, uvedená v listopadu 2009, byla prvním v Indii vyrobeným motocyklem s automatickou spojkou s cílem usnadnit jízdu. To ale není jediné prvenství, které TVS získalo. Byla také první indickou společností, která nasadila katalyzátor u motocyklu o objemu 100 cm3 a jako první vyráběla čtyřtaktní motocykl s objemem 150 cm3. Přišla i s prvním dvoumístným mopedem v Indii - TVS 50. Na kontě má i první indické digitální zapalování TVS Champ, první celoindický motocykl Victor a je první indickou společností, která u motocyklu Apache RTR použila systém ABS. Je tvůrcem prvního indického skútru s použitím Body Balance Technology - TVS Wego určeného pro městský provoz se snadnějším ovládáním. Zapomenout se nedá ani na to, že firma propaguje skútr TVS NTORQ jako první indický skútr s připojením Bluetooth a funkcemi jako je Call Assistance, Navigation a podobně.
TVS Jive, 50, Victor a Apache RTR
I když se sportovní výsledky TVS prakticky nedají zjistit, továrna se sportu aktivně účastní. V roce 2015 se její tovární tým zúčastnil, jako první indický tovární tým, Rallye Dakar. Továrna při tom spolupracovala s francouzským výrobcem motocyklů Sherco a tým startoval pod jménem Sherco TVS Rally Factory Team. Nejlepším jezdcem na stroji Sherco s logem TVS byl francouz Alain Duclos na 25. místě, Fabien Planec skončil o čtyři místa za ním, těsně před naším Milanem Engelem. TVS také získala čtyři nejvyšší ceny v soutěži JD Power Asia Pacific Awards 2016 a tři ve stejné soutěži o rok dříve. TVS Racing také vyhrál Raid de Himalaya a FOX Hill Super Cross pořádaný na Srí Lance. Za sportovní výsledek můžeme považovat i účast v Himalayan Highs, podniku, který založila TVS Motor Company a ve kterém se Anam Hashim stala první ženou, která na skútru s motorem 110 cm3 dojela do Khardung La, označovaného za nejvyšší místo na světě, kam lze vyjet motorovým vozidlem. Tento výkon byl zapsán do Indické knihy rekordů.
Spolupráce mezi TVS a Shercem pokračovala i na letošním Dakaru
Je pochopitelné, že továrna jako taková také získala řadu ocenění za svoje výsledky v konstrukci, vývoji a výrobě. Nejprestižnějším z nich je Deming Application Prize, kterou získala roku 2002 jako jediná z indických motocyklových výrobců. Jeden z jejích pomocných závodů Sundaram Clayton byl první společností v Indii, která také získala Deming Application Prize za výrobu brzdového obložení Sundaram Brake Linings. Tato cena je poskytována organizacím nebo jejich částem, které dosáhnou zřetelného zlepšení v daném roce. Sundaram Clayton také získala japonskou cenu Japan Quality Medal. V roce 2002 získal motocykl Victor pro TVS Motor cenu National Award za úspěšný prodej vlastní techniky z vlastního vývoje od ministerstva vědy a technologie indické vlády. V roce 2004 získal skútr TVS Scooty Pep cenu Outstanding Design Excellence Award od magazínu Business World a National Institute of Design. Za efektivní realizaci zkoušek dostal TVS Motor roku 2008 cenu Total Productivity Maintenance Excellence Award od japonského institutu Japan Institute of Plant Maintenance a TVS Motor získal také několik manažerských cen. Mezi nimi byla důležitá cena Emerging Corporate Giant in the Private Sector, udělená The Economic Times a Harvard Business School Association of India. Magazín Business Today ocenil TVS Motor cenou Best Managed Company a Most Investor Friendly Company. Za své reklamní praktiky získal v roce 2009 Good Advertising award od Auto India Best Brand Awards. Prezident společnosti Venu Srinivasan obdržel několik cen za řízení společnosti, vyjmenujme třeba Star of Asia Award od Bloomberg BusinessWeek a JRD Tata Corporate Leadership Award od University of Warwick. Spojené království ho poctilo udělením čestného doktorátu Doctorate of Science, zatímco indická vláda ho ocenila řádem Padma Shri, jedním z nejvyšších indických civilních vyznamenání. Realizace a využití informačních technologií přinesla TVS Motor cenu Ace Award for Most Innovative NetWeaver Implementation v roce 2007 udělenou SAP AG a Team Tech 2007 Award od Excellence for Integrated use of Computer-aided engineering Technologies.
Veškeré výše uvedené úspěchy v červenci 2012 vyústily v jednání o technické spolupráci mezi TVS a BMW Motorrad. 8. dubna 2013 pak BMW Motorrad a TVS Motor Company podepsali dohodu o spolupráci s cílem vyvíjet a vyrábět motocykly v kategorii do 500 cm3. Hned v červnu TVS oznámilo nový plán na výstavbu továrny pro montáž motocyklů v Ugandě a představení dvou nových modelů přizpůsobených východoafrickému prostředí. Plánovalo se, že nová továrna bude v provozu v roce 2014. V roce 2016 spatřil světlo světa první výsledek spolupráce s BMW, továrna TVS začala vyrábět model BMW G 310 R, který se do prodeje dostal během roku 2017. BMW G 310 R má kapalinou chlazený jednoválcový motor o objemu 313 cm3, dává výkon 33,6 koně při 9 500 ot/min, maximální krouticí moment 28 Nm při 7 500 ot/min a rozpohybuje stroj na maximální rychlost 144 km/h. Vpředu má jednokotoučovou brzdu 300 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu také jednokotoučovou brzdu 240 mm s jednopístkovým třmenem, brzdy jsou vybaveny systémem ABS. Později ho do prodejen následovalo cestovní enduro G 310 GS s téměř identickými parametry, které ale míří na mladé fanoušky kultu BMW GS. O úspěšné spolupráci hovoří meta 50 000 vyrobených motorek, kterou společně značky dosáhly v prosinci 2018.
A jak vypadají ostatní výrobky TVS Motor Company? Začneme kategorií skútrů s objemem motoru do 100 cm3. První z nich, TVS Teenz byl uveden 8. prosince 2006 a měl jednoválcový dvoudobý motor 65 cm3 o výkonu 3,5 koně při 5 500 ot/min. Dosahoval rychlosti 70 km/h a na litr paliva ujel 40-45 km. Jeho výroba skončila v roce 2011. Scooty ES byl prvním modelem značky TVS Scooty s dvoudobým vzduchem chlazeným motorem 60 cm3. Také jeho výroba už skončila. Scooty Pep měl stejný motor, ale většího objemu 75 cm3. Jeho nástupce Scooty Pep+ už měl čtyřdobý dvouventilový motor s objemem 87,8 cm3, výkonem 5,1 koně při 6 500 ot/min, krouticím momentem 5,8 Nm při 4 000 ot/min a především automatickou převodovkou. Proto byl velmi oblíben mezi ženami a doposud se nachází v nabídce. Dalším skútrem nabízeným pod značkou TVS je Wego, které se objevilo v roce 2009 se čtyřdobým vzduchem chlazeným motorem se dvěma ventily o objemu 109,7 cm3 a s výkonem 8,1 koně a 8 Nm. Také ten měl automatickou převodovku a obě bubnové brzdy 130 mm. Jeho výroba byla ukončena v roce 2014, kdy přišla jeho vylepšená verze. V současné době má model Wego výkon necelých 8 koní, 8,4 Nm a je vybaven technologií Body Balanc, pod kterou se neskrývá nic jiného, než snaha o centralizování hmoty za účelem snazší ovladatelnosti. Dalším skútrovým kolegou v nabídce je TVS Scooty Zest 110 s identickým čtyřdobým vzduchem chlazeným jednoválcem. Oproti Wegu se liší hlavně o dva palce menšími 10“ koly a blatníkem integrovaným do kapotáže. Stejný motor má i další skútr s názvem Jupiter. Ten jezdí na 12palcových kolech a je možné ho vybírat ve verzích ZX, ZX Disc, Classic nebo Grande. Nejlepší model má LED přední světlo, tachometr s digitálním budíkem, nastavitelné zadní odpružení, hezčí kola a sedlo a můžete si vybrat mezi přední bubnovou a kotoučovou brzdou. Nejmodernějším skútrem TVS je ale model NTORQ 125. Má tříventilový jednoválcový motor 125 cm3 s rozvodem SOHC, který umí při 7 500 otáčkách 9,2 koní, doplněných krouticím momentem 10,5 Nm při 5 500 ot/min. Skútru dává zrychlení z 0 na 60 km/h za necelých 9 sekund, jeho převodovka je automatická, přední brzda kotoučová 220 mm, zadní bubnová a i jeho vybavení má řadu novinek. Má dvě varianty nastavení motoru (město a sport), připojení Bluetooth, GPS, palubní počítač a skútr se může připojit k mobilnímu telefonu prostřednictvím aplikace TVS smart connect a zobrazit některé informace o jízdě v reálném čase, jako je maximální rychlost, průměrná rychlost, doba jízdy.
Pep+, Wego a NTORQ 125
Společnost také vyráběla několik typů mopedů. Typ TVS XL HD z roku 2001 měl dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec 70 cm3 s výkonem 3,5 koně Tento moped s odstředivou spojkou a 16“ koly byl dvousedadlový a vyráběl se až do roku 2012. V roce 2007 přišel moped TVS XL Super HD se stejným motorem i ostatními technickými daty, lišil se pouze sekundárním převodem řetězem. Stejná technická data měl i moped XL Super HD1, který se ale prodával jen v Indii.
Mopedy TVS
A teď už jsme se konečně dostali k motocyklům. Protože ale jejich modelů bylo a je mnoho, věnujeme se jenom těm novějším. Jedním z posledních modelů je TVS Radeon 110. Na trh přišel v srpnu 2018, je tak nejnovější nabídkou společnosti. Jeho srdcem je vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec 110 cm3, který dává výkon 8,4 koně při 7 000 ot/min a max. krouticí moment 8,7 Nm při 5 000 ot/min. Motor je stejný jako u ostatních motocyklů této třídy. Podle údajů výrobce by měl motocykl na jeden litr paliva ujet až 60 km. Stroj má standardní čtyřstupňovou převodovku a sekundární převod řetězem. Má zcela nový rám, jehož je motor nosnou částí, vpředu je konvenční teleskopická vidlice, vzadu je kyvná vidlice se dvěma pružícími a tlumícími jednotkami, nastavitelnými v pěti různých polohách. Na obou kolech jsou bubnové brzdy, vpředu 130 mm, vzadu 110 mm a disponují technologií sdruženého brzdění (SBT). Motocykl je vybaven padacími rámy a pro případné zákazníky je jistě zajímavá i pětiletá záruční doba, kterou jim výrobce dává.
Velmi zajímavá je řada motocyklů nazvaná Apache se 4 ventilovými motory. Začněme tedy tím nejmenším modelem TVS Apache RTR 160 4V. Má jednoválcový motor chlazený olejem o objemu 159,7 cm3, který dává výkon 16,5 koně při 8 000 ot/min a krouiící moment 14,8 Nm při 6 500 ot/min. Motor má rozvod SOHC se čtyřmi ventily na válec. Podle TVS je tento motocykl inspirován prototypem RTR 165, který šestkrát vyhrál místní šampionát INMRC. Převodovka je pětistupňová, sekundární převod je zajištěný řetězem. Dodává se ve třech variantách: s karburátorem a přední kotoučovou brzdou, s karburátorem a přední i zadní kotoučovou brzdou a konečně se vstřikováním a oběma kotoučovými brzdami. Přední i zadní pružící jednotky jsou od japonské firmy Showa, motocykl má velmi tuhý dvojitý kolébkový rám s více než 50% zlepšením boční tuhosti a s 22% zlepšením odolnosti proti krutu a motor je jeho nosnou částí.
Jeho větším bráchou je model Apache RTR 200 4V. Vzhledově je velmi obtížné je od sebe rozeznat, hlavní rozdíl je v motoru. U většího modelu to je opět jednoválcový čtyřdobý olejem chlazený motor, tentokrát s objemem 197,75 cm3 a výkonem 21 koní při 9 000 ot/min, maximální krouticí moment má hodnotu 17,5 Nm při 7 000 ot/min. Převodovka je také pětistupňová a sekundární převod opět řeší řetěz. Obě brzdy jsou kotoučové, přední 270mm, zadní 240mm.
Vlajkovou lodí této řady je model TVS Apache RR 310. Motocykl využívá technologii motoru a podvozku od společnosti BMW spolu s některými domácími produkty od společnosti TVS. Motocykl si zachovává většinu designu od konceptu Akula, který byl představen na výstavě Delhi Auto Expo. RR 310 má nám dobře známý zakloněný motor 312,2 cm3 s rozvodem DOHC, který produkuje 34 koní při 9 700 ot/min a 27,3 Nm točivého momentu při 7 700 ot/min. Udávaná maximální rychlost je 160 km/h. Motor je velmi podobný motoru, který BMW používá pro své G 310 R a G 310 GS. Zapalování je elektronické systém Bosch, stroj má šestistupňovou převodovku s vícelamelovou spojkou v olejové lázni. Brzdy jsou obě kotoučová Bremba s radiálně uloženým předním třmenem na sedmnáctipalcových kolech a samozřejmostí je systém ABS.
A jak vypadají hospodářské výsledky společnosti? Pro srovnání máme k dispozici data ze dvou období. V letech 2011-2012 měla společnost obrat ve výši cca 1,4 miliardy amerických dolarů, byla třetím největším výrobcem dvoukolových dopravních prostředků v Indii a patřila do první desítky největších výrobců na světě. V období 2017-2018 byl její obrat 2,1 miliardy dolarů a dokázala vyrobit 3 miliony dvoukolových vozidel. Jistě ne špatné výsledky. V současné době je také druhým největším indickým vývozcem a vyváží své výrobky do více než 60 zemí celého světa. No, BMW by si pro spolupráci nevybralo jen tak někoho.