ktm_zari




Norton má nového majitele, Indové jej koupili za 16 milionů liber

Příběh britské značky Norton se nám v letošním roce významně zdramatizoval, nicméně se dá říct, že teď už se schyluje k lepším zítřkům. Novým majitelem se stala indická značka TVS Motor Company, která hodlá Nortonu nechat jeho původní identitu. Zajímavé je, že indických značek se o Norton ucházelo víc.

Když se zkraje letošního roku objevila zpráva o tom, že je Norton v nucené správě, byl to šok nejen pro fanoušky, ale i pro obchodní partnery a národní importéry téhle značky. Že není úplně všechno v pořádku, to se vědělo (Norton měl čas od času trochu výkyvy), ovšem že je ten průšvih až takhle velký, to netušil nikdo. Zejména když se Stuart Garner, šéf Nortonu, do poslední chvíle tvářil, že startuje obrovský růst. Na konci ledna ovšem došla trpělivost britské Metro Bank, které Norton dlužil přes čtyři miliony liber, a poslala značku do nucené správy, které se ujala renomovaná auditorská společnost BDO International. A čekalo se, jestli se pro Norton najde vhodný nový majitel, anebo zanikne úplně.

Od začátku jsme věřili, že to dopadne dobře, zájemci byli. Do prvního kola, které se uzavíralo na konci února, se jich přihlásilo na tři desítky. Jenže pochopitelně nikdo kromě zainteresovaných netušil, za kolik je kdo značku Norton ochoten koupit a jestli tedy vůbec je šance, že k prodeji dojde. Aby ta cena nebyla tak obrovská, aby od transakce nakonec dali všichni ruce pryč. A situaci určitě nezlepšila nedávná zpráva, že Norton už nevlastní práva na výrobu svého vlastního motoru, který pohání klíčový produkt, retro řadu Commando 961. Do druhého kola šlo několik velmi vážných zájemců, kteří už věděli, co je čeká, a podle našich informací šlo třeba o KTM, Royal Enfield nebo Mahindru! Čili samé velké značky a je bezesporu zajímavé, že vážný zájem projevilo hned několik indických společností, zatímco ve světě se spíše čekal větší zájem Číňanů, když Jinlangu už patří motory pro Commando a Zongshen má od Nortonu pro změnu licenci na dvouválcové šestsetpadesátky.

Nakonec tedy Norton připadl indické značce TVS Motor Company. Tu známe v Evropě velice dobře, ovšem ne snad kvůli jejím produktům, nýbrž díky motocyklům BMW. Od roku 2013 totiž TVS spolupracuje s bavorskou vrtulí, která v Asii hledala silného partnera pro vývoj a výrobu maloobjemových motocyklů, které jí do té doby v portfoliu chyběly. Stejný scénář známe i od KTM, která takhle funguje s indickým Bajajem. Značce TVS to propojení s BMW pochopitelně obrovsky prospělo z mezinárodního hlediska, na domácím trhu možná ani tolik ne, protože už předtím byla třetím největším výrobcem motocyklů – aktuálně prodává přes tři miliony motocyklů ročně a je druhým největším indickým exportérem vyvážející své produkty do více než 60 zemí světa! V roce 2016 jsme se dočkali prvního stroje BMW vyrobeného u TVS, šlo o naháče G 310 R, který zanedlouho následovala adventura G 310 GS. Je zajímavé, že tím to prozatím skončilo, přitom TVS má ve svém portfoliu i moc hezký supersport Apache RR310, který využívá stejný motor jako BMW (letošní generaci jste si mohli prohlédnout nedávno v tomto článku). Ovšem právě tahle třistadesítka byla tím největším, co z dílny TVS vyjíždělo, a koupí Nortonu by se indická značka chtěla posunout zase trochu výš.

Teď trochu těch oficiálních prohlášení. „Pro nás ve společnosti TVS Motor Company je tohle významný okamžik. Norton je ikonická britská značka oslavovaná po celém světě a představuje pro nás obrovskou příležitost k celosvětovému rozmachu. Tato transakce je v souladu s naším úsilím vyhovět snahám náročných zákazníků motocyklů. Rozšíříme naši plnou podporu pro Norton, aby znovu získal svou plnou slávu v mezinárodní motocyklové krajině,“ uvedl Sudurshan Venu, Joint Managing Director indické značky, a ještě dodal: „Společnost Norton si bude nadále zachovávat svou charakteristickou identitu díky specializovaným a konkrétním obchodním plánům. TVS Motor bude úzce spolupracovat se zákazníky a zaměstnanci na budování úspěchu a převahy značky Norton Motorcycles a těšíme se na celosvětový růst v nadcházejících letech.“ Takové typické PR vyjádření, ale pro nás je důležité si z toho vzít, že se počítá i nadále s původní britskou identitou Nortonu.

A ještě jedno konstatování: „Společnost TVS Motor Company je nadšena existujícími a připravovanými produkty v Norton Motorcycles včetně Commando, Dominator a V4 RR. Jsme přesvědčeni o silné synergii mezi oběma značkami a věříme, že značka Norton Motorcycles může využít schopnosti globálního dosahu a dodavatelského řetězce TVS Motor Company k expanzi na nové trhy.“ Tady nám trochu zatrnulo, protože jsou zmíněny jak retro modely Commando (Indové tedy počítají s tím, že budou platit Jinlangu za dodané motory), tak superbike V4, ovšem co právě nová řada Atlas 650 s dvouválcovými vodou chlazenými motory? Naštěstí v jiné zprávě prý TVS potvrdila i tu. Bez ní by to opravdu nedávalo moc smysl.

Nicméně kdo ví, jak to ve velkém byznysu chodí, tak by ho nepřekvapilo, kdyby ten prodej byl nějak rozkouskovaný. A on také svým způsobem je. Jen abyste byli v obraze, na konci ledna spadly do nucené správy hned čtyři firmy, které měly co dělat se značkou Norton, a sice Norton Motorcycles Limited, Norton Motorcycle Holding Limited, Donington Hall Estates a Priest House Hotel. Značka TVS koupila jen první dvě (Norton Motorcycles Limited a Norton Motorcycle Holding Limited), resp. šlo o „prodej určitých aktiv“. Bylo by tedy bláhové se domnívat, že vše zůstane při starém, jen prostě teď budou za Nortonem stát Indové a ne Stuart Garner (jenž zřejmě v Nortonu dále zůstane). Všech 58 zaměstnanců sice má přejít přímo pod TVS, ale jak to bude třeba s výrobními prostory, těžko říct. Protože součástí obchodu byla mimo jiné licence k obsazení stávajících výrobních prostor na následujících šest měsíců, nikoli tedy koupě těch výrobních prostor, jež podle našeho názoru patří pod již zmíněné Donington Hall Estates. Takže je otázkou, jestli Indové vydrží být u někoho v nájmu, nebo si někde postaví nebo koupí vlastní prostory - zachování výroby a určitého počtu pracovních míst ve Velké Británii prý byla jedna z podmínek při prodeji.

Důležité je, že těch 16 milionů liber, které TVS prostřednictvím své v Londýně tento měsíc založené dceřinné společnosti Project 303 Bidco Limited zaplatí za koupi Nortonu, by mělo stačit na pokrytí dluhů snad u všech dodavatelů a věřitelů a také na výrobu několika stovek dopředu zaplacených motocyklů – podle BDO byly celkové dluhy Nortonu přes 14,3 milionu liber. A že Norton by se měl snad co nevidět zase rozjet. Ztracených dalších cca 14 milionů liber v penzijních fondech jsou už čistě záležitostí Stuarta Garnera a je to zase úplně jiný příběh, který by snad do fungování značky neměl zasáhnout.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 21 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist