Logo JRM JRM
  • 8

Informace o značce

Dodnes se v Jawě Divišov vyvíjí a vyrábí úspěšné motocykly a motory na krátkou, dlouhou, travnatou a ledovou plochou dráhu. V dealerské síti JRM prodává více jak 90 procent své produkce do 24 zemí pěti kontinentů.

Historie značky

Zakladatelem podniku se stal motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Na přání svých spolujezdců, se kterými závodil v roce 1949 v Anglii na Šestidenní motocyklové soutěži, začal vyrábět ve své dílně náhradní díly na motor JAP. Velký zájem o díly podnítil Jaroslava Simandla ke stavbě kompletního motoru JAP. V roce 1950 byl vyroben první motor konstrukce, krátkozdvihový S 45, později nazývaný ESO. Motory se záhy začaly montovat do rámů vlastní výroby, čímž byla zahájena produkce kompletních motocyklů ESO. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody.
V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu JAWA Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou JAWA. Divišovské stroje se díky své moderní koncepci prosazovaly v celém světě. Největší slávu této značce přinesli koncem šedesátých a začátkem osmdesátých let jezdci Briggs, Mauger a Olsen.
Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu JAWA Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl podnik privatizován.
JAWA Divišov, a. s. jako jedna z mála přežila a výrazně posunuje technický rozvoj ve světovém plochodrážním sportu a stala se nejúspěšnější značkou v 75leté historii ploché dráhy.
Dodnes se v Jawě Divišov vyvíjí a vyrábí úspěšné motocykly a motory na krátkou, dlouhou, travnatou a ledovou plochou dráhu. V dealerské síti JRM prodává více jak 90 procent své produkce do 24 zemí pěti kontinentů.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist