Závody pro lidi z ulice: pojďte do toho taky!

Kapitoly článku

Moto Gymkhana (Motoslalom)

O tomhle odvětví motocyklové sportu ještě mnoho našich motorkářů neví, nebo možná spíš netuší, že se provozuje i u nás. Videa, kde vyznavači téhle disciplíny v neuvěřitelném tempu kličkují mezi kužely, jsou na sociálních sítích totiž hodně profláknutá. Ale je to tak - už i v naší kotlině se tenhle zajímavý sport pár let provozuje a to hlavně díky partě semknuté kolem Matouše Landy, duchovního otce tuzemské Moto Gymghany. Pozorní čtenáři našeho webu už možná zaregistrovali reporty z účastí našeho redaktora, který ji vyzkoušel jak za řídítky KTM LC4 620, tak AJP 250 PR5, což jsou stroje jak ušité na míru téhle motoristické disciplíně.

V žádném případě to ale neznamená, že pokud nemáte lehké jednoválcové enduro, musíte na slalom zapomenout! S tak pestrým a různorodým startovním polem se totiž nesetkáte u žádné motocyklové disciplíny a snad neexistuje stroj, se kterým byste se nemohli zúčastnit - řekl bych to tak, že některé stroje jsou vhodné a jiné ještě vhodnější. Právě tahle skutečnost nominuje gymkhanu na jednu z nejvyšších pozic v pořadí našeho článku o nízkorozpočtových závodech - v tomhle případě přívlastek úmyslně nedávám do uvozovek. Vzhledem k relativně malým rychlostem a také proto, že se na trati nepotkáváte se soupeři, se navíc jedná o velmi bezpečný sport a i když s mašinou občas praštíte o zem, obejde se to většinou bez následků, nebo se odepisují jen „padací díly“. Důležitým faktorem je to, že jedním z požadavků je motocykl opatřený registrační značkou, stejně jako pneumatiky homologované pro silniční provoz, takže závod v motoslalomu můžete pojmout jako součást sobotní vyjížďky, případně víkendového tripu, kdy vaše cestovní mašina zároveň poslouží jako sportovní náčiní.

Je jasné, že nějaké úpravy jsou žádoucí i pro tento sport, ale jedná se spíše o úpravy vedoucí k ochraně motorky při pádu – zejména padací rámy, silonové špalky či bastery na řídítkách. Pak už je jen na vás, s jakým strojem dorazíte. U nás se jezdí ve třech kategoriích. Ale na rozdíl od ostatních disciplín se kategorie nerozdělují dle typů nebo objemů strojů, nýbrž podle výkonu jezdců - už pohled do výsledkové listiny ukazuje, že je jedno, jestli osedláte čínskou vzduchem chlazenou stopětadvacítku, jednoválcové supermoto, dvouválcový naked bike, čtyřválcový supersport, nebo velké cestovní enduro. Na závodech bývá dokonce pravidelně k vidění třeba i stará Jawa kývačka, nebo velký Harley-Davidson. Jako nováčci pojedete svůj první závod v kategorii C a nebývá vyjímkou, že hned po prvním závodě postoupíte do nejpočetnější kategorie B. Ti nejlepší pak bojují o mistrovské body v kategorii A. Ani další položky spojené s účastí na těchhle akcích vás rozhodne na mizinu nepřivedou - jezdecká licence totiž není potřeba a startovné ve výši 300,- Kč rozhodně nikoho nezabije. U každé aktivity, kterou jsem v tomhle článku zmínil, jsem uvedl i její nevýhody – u Moto Gymkhany to může být snad jen to, že během tohoto klání nečekejte rušnou diváckou kulisu. Ale je to nevýhoda? Pohodová atmosféra připomínající spíš malý přátelský motosraz může být přeci vnímána naopak pozitivně.

Protože Moto Gymkhana je rozšířená po celém světě, tak v případě, že vás tenhle sport chytne, můžete se spolu s dalšími českými reprezentanty podívat do "světa". Naší jezdci se pravidelně účastní jarního mezinárodního setkání v Barceloně, bojují o body v Polském mistrovství a navštěvují i další evropské závody. Od roku 2015 se pravidelně koná mistrovství Evropy. Třikrát se jelo v Holandsku, v roce 2018 se konalo u nás v ČR a pro nadcházející sezónu se organizace ujala Francie. Velmi zajímavé jsou také mezinárodní soutěže M-Gymkhana World Competition a Moto Gymkhana GP. Nenapadá mě zadný jiný motosport kde by bylo snažší porovnat své výkony s dalšími jezdci po celém světě. Jak to funguje? Během sezóny je každý měsíc ke stažení přesně definovaná trať kterou si můžete postavit třeba na nějakém volném parkovišti, svou jízdu natočíte na video, nasdílíte na YT a celou sezónu můžete bojovat o body s jezdci po celém světě - zajímavé že? Někteří Čeští jezdci patří dokonce mezi nejlepší slalomáře starého kontinentu a spolu s Nizozemci a Poláky figurují na nejvyšších příčkách v tabulce mistrovství Evropy i World Competition.

Kalendář závodů pro sezónu 2019

28. 2. - 3. 3. Výstava Motosalon, Praha

2.- 4. 3. Catalunya cup, Barcelona

6. - 7. 4. Zahájení sezóny Kolín

27. 4. Únanov (Znojmo)

18. 5. Janovice n. Úhlavou

1. - 2. 6. Mistrovství Evropy Francie

29. 6. Žďár n. Sázavou

21. 7. Soběslav

25. 8. Olomouc

7.- 8. 9. Kolín Finále

5. 10. Memoriál Jardy Bozděcha

Změna termínů a míst konání vyhrazena. Aktuální info www.motogymkhana.cz

Video: Motoslalom Kolín

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 12 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Myna přispěl 0.5 Kč
outdoor přispěl 0.5 Kč
Yukish přispěl 0.5 Kč
Marenekk přispěl 2 Kč
pp377 přispěl 2 Kč
CR500 přispěl 2 Kč
puod přispěl 2 Kč
lvpp přispěl 0.5 Kč
tomasNJ přispěl 2 Kč
marafzs600 přispěl 2 Kč
Destroyer přispěl 2 Kč
Davcoun přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):


TOPlist