Závody pro lidi z ulice: pojďte do toho taky!
Text: Martin Hakl | Zveřejněno: 20.12.2018 | Zobrazeno: 26 031x
Kapitoly článku
Offroad Maraton
V dosavadních tipech jsem zatím opomínal blátomilce, protože dvakrát jsme byli na asfaltu, a i když flattrack se také jezdí na nezpevněné trati, tak ortodoxní offrouďáky asi úplně neuspokojí. Pokud patříte právě mezi vyznavače terénu, vyjetých kolejí, tobogánů a skoků, nevěstě hlavu – máme tip i pro vás. Pokud rádi svoje síly porovnáváte s ostatními, tak určitě sami máte tipy na velké množství oficiálních i soutěží v enduru či cross country, stejně tak i na hromadu neoficiálních soutěží, ale v téhle kapitole se budu věnovat seriálu offroadmaratonů.
Tenhle seriál už dvě dekády pořádá agentura 24 Hours agency a kromě motorek se závodí i na čtyřkolkách a také s automobily. V sezóně se jede zpravidla osm dvouhodinových, či tříhodinových závodů, a pokud zůstaneme pouze u motocyklů, tak ty se dělí dále na kategorii "Mistr", kde startují závodníci vlastnící licenci na motokros či enduro, ostatní pak spadají do třídy „Pohár“. Každá z nich se dále dělí na kubatury E1 (do 200 2T a 250 4T), E2 (nad 200 2T a 250 4T), pro jezdce nad čtyřicet let je vypsána třída EVeterán (Mistr i Pohár s motocyklem o libovolném objemu). Pro mladé naděje jsou připraveny juniorské třídy jak na motocyklech, tak čtyřkolkách.
Offroadmaratony podmínky našich „nízkorozpočtových“ závodů plní z několika důvodů. Jednak tím, že jezdecká licence není pro tyto závody podmínkou, a odpadají tím určité finanční i administrativní povinnosti, a startovné ve výši 500,-Kč pro kategorii motocyklů je také ve velmi rozumné výši. Náklady na pořízení soutěžní nebo motokrosové mašiny jsou jasné – stačí se podívat do jakékoliv inzerce. Maratony ale jsou zajímavé i tím, že pokud nemyslíte na nejvyšší příčky, nemusíte mít obavy, že v případě, kdy dorazíte s deset či patnáct let starou mašinou, tak budete terčem posměchu svých soupeřů. Vyloučeny nejsou ani motocykly, které by na endurových či cross country závodech neměly šanci a k vidění jsou třeba velká endura AJP 630 PR7, KTM 690 R Enduro, mastodont KTM 950, či endurotrialka KTM Freeride. Účasti těchto strojů napomáhá i skutečnost, že tratě bývají do značné míry společné jak pro motorky, tak čtyřkolky i automobily, takže se na nich většinou nesetkáte s technicky náročnými pasážemi plnými kamení, kořenů či krkolomných výjezdů a tak tenhle seriál může být vhodný i pro začínající, nebo naopak již vysloužilé adepty offroudování. Nižší technická náročnost tratí může být některými ortodoxními enduristy vnímána jako nevýhoda těchto závodů, ale v žádném případě to neznamená, že by špičkoví jezdci tenhle seriál přehlíželi! Závody často berou jako skvělou přípravu i jezdci jiných seriálů, stejně jako dálkových soutěží a ve výsledkových listinách figurují například dakarák David Pabiška, endurový matador Lubomír Vojkůvka, nebo mistr Evropy v motokrosu Petr Bartoš.
Velká výhoda offroadmaratonů je v tom, že spolu s rozumnou finanční náročností můžete svoje síly porovnat právě s těmito špičkovými piloty, a nasát atmosféru dálkvých soutěží, kde se během jednoho dne na stejné trati utkají motorkáři, čtyřkolkáři i terénní auta. Pokud jsem u asfaltových závodů připomínal tu výhodu, kdy si svoje potřeby vyplníte v bezpečí uzavřených tratí, tak u terénních aktivit je další bonus v tom, že se v terénu svezete bez výčitek a obav z postihu za lítání v přírodě. Vždyť co si budeme nalhávat - občas žehráme na to, jak nás ekoteroristé při našich offroadových hrátkách pronásledují, ale často si za to můžeme svojí bezohlednosí sami...
Kalendář závodů pro sezónu 2019 (místa konání budou upřesněna)
- 30. března (Šiklův Mlýn)
- 27. dubna
- 25. května
- 22. - 23. června
- 31. srpna - 1. září
- 28. září
- 19. října
- 9. listopadu
Video: Offroad Maraton Ředhošť
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.