yamaha_demo_tour




Čtenářský test pneumatik Dunlop Roadsmart 3 - vyhodnocení

Kapitoly článku

Filip Mareš, Triumph Tiger Explorer 2013

Původně jsem se přihlásil do testovací akce na www.motorkari.cz, protože mě velice zajímaly pneumatiky Dunlop Roadsmart III.
O to víc jsem byl překvapený, že jsem byl vybrán a byly mi svěřeny pneumatiky Dunlop Trailsmart, které padnou cestovnímu enduru Tiger Explorer 1200 přece jenom o trochu více, než čistě cestovní Roadsmarty. Pneu jsem si vyzvedl v partnerském pneuservisu testovací akce v Brně a nechal je obout u "mého" servisáka v místě bydliště. Sada má rozměry: 110/80 r19 59V a 150/70 r17 69V.

Musím říct, že jsem značku Dunlop ve výběru pneumatik vždy tak trochu opomíjel, proto jsem popravdě ani nevěděl, že řada Trailsmart existuje.
I u auta dávám na vzhled dezénu. Pneumatiky se mi prostě musí líbit. Trailsmarty tento aspekt splňují a z tvaru a směru drážek se dalo odhadovat, že by si pneumatiky mohly poradit i s větším množství vody na silnici a snad i prašným povrchem nezpevněných cest.
V červnu jsem vyrazil s kamarády do Rakouska a Itálie. Počasí mělo z počátku spíše deštivý charakter, což mi paradoxně připadlo super, protože jsem mohl vyzkoušet chování Trailsmartů na vodě. Musím přiznat, že jsem měl za celou dobu jízdy na mokré a relativně "teplé" silnici dobrý pocit. Grip na mokré silnici se zhoršil, až když teplota spadla pod 8°C.
Na suché silnici jsem pneumatiky sjížděl s pocitem 100 % jistoty prakticky až do krajů . Dále mě nepustily už jen stupačky :)

V Itálii bohužel kolega se svým Tiger Explorer 1200 spadl v levé vracečce dolů. Jsme "výkonově" stejní jezdci, stejná stopa, stejná motorka, já Trailsmart, on Michelin Pilot Road 4. Podjelo mu přední kolo při nájezdu do zatáčky a dodnes si lámeme hlavu, čím to mohlo být. V průběhu mých cest mě taky překvapovalo, že se na pneumatikách netvoří výrazné plošky a hrany. Je jasné, že je to dáno poměrem silnic a dálnic, ale těm jsem se při delších přesunech rozhodně nevyhýbal. Celkově preferuji tvrdší nastavení podvozku a sportovnější styl jízdy. I přes tyto požadavky mají Trailsmarty velmi stabilní projev, ať už při různých zatíženích nebo nastavení tvrdosti pružení a míry odskoku. I při tomto nastavení přední kolo perfektně drží stopu. K tomu zadní guma zvládá přenést hodně krouťáku i ve výjezdech ve větším náklonu, a v tomto ohledu se vyrovnají cestovně-sportovním pneumatikám, které jsem jezdil dříve na Suzuki GSF 1200.

Upřímně, nejsem zdatný jezdec v terénu. Vždy mám sevřenou sedací část těla a hlavně nechci spadnout s drahou motorkou. Ale když už jsem ten testovací jezdec, tak musím :) V Itálii jsem zkusil vjet do širokého prázdného koryta řeky. Podklad tvořily oblázky a jarním přívalem vody omleté kameny. Ujel jsem několik desítek metrů a pak se zahrabal :) Prostě na tento extrém to chtělo úplně jiné obutí a popravdě i jinou motorku :) Na druhé straně při dovolené kolem Slovenska jsem jel asi 10 km s relativně dobrým pocitem typickou rozbitou lesní cestou po hlíně, menších kamenech, štěrku a trávě, občas kaluž. Tímto terénem ale endurové ambice Trailsmartů pravděpodobně končí.

A teď trochu kritiky. Jsem jen uživatel a moc toho o konstrukci pneumatik nevím. Ale zdá se mi divné, že se jednotlivé plochy pneumatiky předozadně nerovnoměrně sjíždějí. A to tak, že hrany okrajových ploch je při nájezdové hraně vyšší než jeho část, která podklad opouští. Tento jev jsem ale při jízdě nijak negativně nepozoroval.

Další relativní slabinou je kilometrový nájezd. Na pneumatikách mám najeto cca 7 500 km. Vepředu je hloubka drážek 3,0-3,5 mm, vzadu zbývá 2,5 mm (měřeno vždy ve středu pneu).
Nejsem zvyklý dojíždět pneumatiky až na plátno. Těžko odhadovat, kolik by ještě Trailsmarty zvládly najet. Ale počítám, že bych je po 8 000 km přezul. Když zvážím ceny sady Dunlop Trailsmart 5170 Kč a Michelin PR4 5900 Kč (ze stejného e-shopu), na základě trojčlenky bych musel na MPR4 najet minimálně 9 100 km, aby mělo smysl investovat více peněz do delší živostnosti. Kolega (Tiger Explorer 1200) má na MPR4 najeto cca stejnou porci kilometrů a hloubka drážek vypadá ještě nižší než na mých Trailsmartech. Osobně bych čekal větší nájezd u obou, ale Triumph Explorer 1200 má velký krouťák a zadní pneu prostě mizí rychleji než na slabším stroji.

Co říci závěrem? Jsem moc rád, že jsem měl možnost vyzkoušet pneumatiky od výrobce, kterého jsem vždy ve výběru neprávem opomíjel. Pneumatiky Dunlop Trailsmart mohu majitelům velkého Tigra, kteří se nebudou moc pohybovat v terénu, jen doporučit!

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (23x):



TOPlist