husqvarna_svartpilen_801_2




X-Lite X-803 RS Ultra Carbon: Poctivá klasika s GP spoilerem

Je to pár let, kdy se na okruzích během Grand Prix objevili první piloti s výraznými spoilery na zádi svých přileb, dnes už jsou běžně dostupné široké veřejnosti. Svou závodní přilbu s touhle aerodynamickou vychytávkou má i italský X-Lite, ale těch jejích vychytávek je mnohem víc. Celkově pak jde o klasický festovní funkční kousek.

Kapitoly článku

Slovo X-Lite

X-803 RS Ultra Carbon je nová verze závodní přilby s vysokým podílem karbonového vlákna. Verze RS má navíc takzvaný „Racetrack Setup“, od toho zkratka RS v její názvu. Tahle zkratka znamená tmavě zelené plexi v balení, aerodynamický spoiler RAS a systém pro individuální přizpůsobení interiéru LPC. Krom toho jsou tu i všechna vylepšení, která oproti svému předchůdci přinesla přilba X-803 – upravený tvar skořepiny, nižší váha, větší výhled, systém nouzového vytrhávání lícnic NERS, systém větrání RAF nebo příjemnější a prodyšnější interiér obsahující aramidové vlákno. V balení nechybí ani Pinlock fólie, velký nosní deflektor pro použití v dešti nebo chladném počasí a také druhý menší nastavitelný spoiler. Pokud totiž jedete třeba se spolujezdcem, mohl by ten velký se zkratkou RAS překážet. Proto jde jednoduše sundat a vyměnit za ten standardní, který najdete u běžné přilby X-803. Přilba se vyrábí ve třech velikostech skořepiny, v ní je šest velikostí EPS výstelky a celkem se nabízí v sedmi velikostech od XXS (54) do XXL (64). Její hmotnost je v testované velikosti S 1300 – 1350 gramů podle výbavy. Dovozce této přilby, společnost Global Moto ji v současnosti nabízí ve třech barevných provedeních Hot Lap za cenu 16 890,-.

Slovo Zajocha

Tuhle přilbu vlastně už nějaký ten pátek důvěrně znám. Sezóny 2018 a 2019 jsem částečně odjezdil v její předchůdkyni X-802. Protože převládala spokojenost, těšil jsem se na jejího nástupce. Ten přišel do redakce před sezónou 2019 ve stejné velikosti M, ale po prvním testování přišlo zklamání. Výrobce totiž přilbu předělal tak, že je oproti předchozí verzi větší. Důležitá informace pro zájemce, kteří jsou se starší spokojeni a chtěli by svou výbavu omladit. Rozhodně si ji před kupováním běžte vyzkoušet. "Emko" tak putovalo na jinou hlavu a já i sezónu 2019 jezdil starší model. Pro letošek už jsem ale nafasoval správnou velikost S, navíc ve vrcholném provedení RS.

Stará X-802 a nová X-803 RS

Decentní barevné provedení Hot Lap dává hodně vyniknout karbonovému vláknu, to si milovníci tohohle materiálu určitě užijí. Zajímavé je, že je velký deflektor na zadní části průhledný. Konstrukce přilby působí solidním dojmem, vše je kvalitně zpracované a potvrdí to i pohled pod pokličku, kde nenajdete žádné nedodělky. S tím souvisí i dobrá ovladatelnost všech ventilačních otvorů a ovládacích prvků, není tak problém proud vzduchu regulovat během jízdy v rukavicích. Právě ventilace přilby mi dělá radost, díky novému interiéru je přísun čerstvého vzduchu intenzivnější než u X-802. Hlavně vstup na čele je účinný, ale hodně jsou znát dva vrchní vstupy a samozřejmě i ten bradový. Co je ale taky znát, že když otevřete vrchní dvě klapky, o něco se zvýší aerodynamický hluk. Když se ale podíváte na ten systém otevírání, zas tak moc překvapivé to není. Také se mi líbí už osvědčený zámek plexi, který plexi buď pevně zamkne v uzavřené pozici, nebo lze nastavit dovření s malou štěrbinou pro další odvětrávání.

Komfort přilby hodnotím v rámci kategorie do té lepší poloviny. I přes vyšší hluk s vyklopenými klapkami větrání přilba není nijak extrémně hlučná, v racingových vodách jde spíš o tišší kousek prostý jakéhokoli pískání, vrnění a tak podobně. Příjemný je také interiér, který má hodně pěny, je měkoučký a zejména v mojí velikosti S je docela tlustý a hutný. Tady je trochu škoda, že se přilba vyrábí jen ve 3 velikostech skořepiny a nejmenší je tak připravená hned pro tři velikosti s tím, že pro XXS a XS je jiná EPS výstelka než pro velikost S. Ty nejprémiovější přilby mají skořepin a EPS výstelek ještě víc. Nicméně co se komfortu týče, tak jde o závodní přilbu, ve které v klidu vydržíte celý den i bez špuntů do uší. Jak je interiér měkký a tlustý, tak je přilba také celkem uzavřená, kolem krku dovnitř netáhne, vlastně tady netáhne vůbec, pokud nechcete, navíc je tu vyjímatelný deflektor, což jsou opět vlastnosti, které jsou při denním užívání v provozu jednoznačné plus. Poslední slova chvály poputují na konto materiálu, ze kterého je interiér vyrobený. I v tropických dnech není nepříjemně mokrý, nelepí se na obličej, dobře odvádí pot a rychle schne.

Vnitřek je snadno vyjímatelný, jeho správná instalace pak vyžaduje trošku zručnosti. Napoprvé jsem se s tím trošku pral, jde hlavně o složení lícnic s čepičkou vybavenou nastavitelným systémem LPC. Ten by měl pomoci přilbu přizpůsobit vaší hlavě. Nijak výrazný rozdíl ale nečekejte, spíš mi přijde, že se maličko pozmění pozice přilby vůči očím. To částečně řeší fakt, že přilba nemá extrémně vykousnutý prostor pro hledí, jak je v dnešní době trendem. Výhled je tak klasický s tím, že o přilbě zkrátka víte. Nemůžu ale říct, že by mi nějak bránila ve výhledu nebo že bych zažíval klaustrofobické stavy. Podobně sporný je přínos zadního deflektoru, který naplno ocení hlavně rychlíci honící setinky na okruzích s kombinézou vybavenou hrbem. Už předchozí X-802 byla totiž aerodynamicky povedená, držela směr i ve vysokých rychlostech a X-803 RS jde v jejích stopách. Nicméně mi přijde, že spoiler pomáhá s udržením zakloněné hlavy, což ocení majitelé sportovních motorek, ale na některých motorkách se vzpřímeným posazem už to může být moc. Komu by to vadilo, může nasadit standardní menší nastavitelné křidélko. Výměna je v principu jednoducá, kdy přiloženým plastovým klíčem „odloupnete“ původní křídlo a dáte to druhé. Nicméně je to trošku boj a vzhledem k tomu, že jde o systém založený na plastových zobáčcích, byl bych s frekvencí výměn raději opatrný.

Když to shrnu, tak X-Lite X-803 RS Ultra Carbon je povedená přilba. Na hlavě vyvolává pocit bezpečí, je pohodlná, poctivě udělaná s dobrou aerodynamikou, účinnou ventilací a dobrou výbavou v základu. Komu na hlavě sedne, rozhodně s ní chybu neudělá.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
krejzy přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist