globalmoto_duben_nolan




V čem jezdí redakce: textilní komplet Spidi Allroad

Vzhledem k obrovské oblíbenosti strojů kategorie Adventure, která se odráží na skladbě testovacích motorek každého výrobce, je pro motocyklového novináře naprosto nezbytné, aby měl v šatníku textilní komplet. Já už dvě sezóny používám hlavně při testech cendur model Allroad od italské značky Spidi – lehký, vzdušný, v bezpečnostní třídě AA a s hodně zajímavou membránou v provedení InsideOut. Jak funguje?

Co je zač

Komplet Allroad je top modelem italské značky Spidi, jež v letošním roce oslaví 47 let své existence. Samozřejmě nikoli italské výroby, protože to už by dávno neexistovala, a i Allroad se šije v Asii, konkrétně ve Vietnamu. Je to svým designem typický adventure komplet určený pro stroje typu GS, Africa Twin či Tiger, vybavený spoustou zajímavých komfortních prvků. Co se konstrukce týče, je to klasický „trojobal“, tedy to se bavíme o bundě, kdy vrchní vrstvu doplňuje vyjímatelná klimamembrána H2Out a zateplená vložky, kalhoty jsou „dvojobal“, ty zateplení postrádají. Zajímavostí je princip Step-In Wear, kdy jsou uvnitř bundy připravená poutka na další vrstvy a vy se jenom rozhodnete, kterou si tam dáte – nic se nechytá zipem. Jsou tady třeba i druky na hrudní chránič. Jako vnější materiál nebyla překvapivě použita tradiční Cordura, místo toho ve Spidi sáhli po třívrstvém laminovaném Extra Tenax nylonu 6.6, o kterém jsem v životě neslyšel, ale když to dají na svou vlajkovou loď a vyzdvihují u toho výjimečnou odolnost proti prodření a propíchnutí, věřím, že to bude kvalitní matroš. Kalhoty jsou dostání ve dvou barvách, černé a šedo-černé, bunda dokonce ve čtyřech: s výjimkou celé černé máte na výběr šedou v kombinaci se žlutou fluo, červenou nebo černou. Já jsem si vybral tu červenou variantu pro bundu a k tomu černé kalhoty, možná to nevypadá tak brutálně sladěně jako se šedými, ale praktičnost tady vyhrála na plné čáře. Že se jedná o špičkový model značky, to potvrzuje i cena: bez deseti centů dáte za bundu 590 eur a za kalhoty 400 eur. Dohromady nějakých 25 tisíc korun, pokud budete kupovat přímo z továrního webu. Produkty Spidi se samozřejmě dají koupit i v Česku, a to za ceny obdobné, nebo, když na internetu pohledáte, i o pár tisícovek nižší. Velikosti začínají na M a končí na 4XL, nicméně tady je nutné podotknout, že to jsou italské velikosti, čili počítejte s tím, že budete potřebovat o číslo větší. Nebo jinak, německou Modeku mám beznadějně S, zatímco u Spidi to je M a mám to tak akorát.

Proti vodě a zimě

Allroad není vyloženě komplet do chladu – když je zima, radši používám jiné oblečení. Kalhoty nejsou zateplené vůbec ničím, do bundy si můžete vložit aspoň lehoučkou prošívanou teplou vložku (vaťák 100 g/m2) v maskáčovém provedení. Tedy takhle, ta je v základní výbavě, ale díky systému Step-In Wear, který Spidi používá, si můžete dokoupit i teplejší vložky ve formě vesty nebo bundy. Do kalhot ale žádná příplatková teplá vložka není, tam prostě musíte vsadit na jägrovky z vlastních zásob. Z prvků pro boj proti zimě musím zmínit integrovaný nákrčník, nicméně je dost nízký, takže sice vám do bundy svrchu nefouká, ale na krk stejně potřebujete ještě něco.

Čím mě Allroad hodně zaujal, je vyjímatelná trojvstvá klimamembrána. Ve Spidi ji označují jako H2Out, vyvinuli ji ve spolupráci s japonskou značkou Toray a má parametry „deset na deset“, čili 10 000 mm vodní sloupec a 10 000 g/m2/24 h prodyšnost. Tedy taková přiměřená ochrana proti vodě a mírně nadstandardní dýchání. Tohle samo o sobě nijak výjimeční není, ale tahle membrána je InsideOut, tedy můžete ji použít zevnitř i zvenčí! Je na to uzpůsobena, vrchní část má při vnitřním použití založený spodní okraj, ale když si obléknete membránu zvenčí a máte ji jako nepromok, spojíte si kalhoty s vrškem zipem. Vzhledem k tomu, jak jsou oba díly lehoučké a skladné, tak je občas používám místo neprodyšného nepromoku, třeba kalhoty se dají krásně natáhnout přes džíny a poslouží i pro boj s chladem. Nepřestává mě překvapovat, jak to Italové udělali, že při použití vevnitř sedí klimamembrána stejně dobře, jako když ji dáte zvenčí – vždyť by přeci měla být o dost větší!? Přitom vevnitř se nehrne a zvenčí nepřiměřeně nestahuje. Na oblečení ale doléhá těsně, což je fajn, protože neplápolá jako většina nepromoků. Spidi ale říká, že od 130 km/h výš byste stejně měli raději membránu nosit jenom vevnitř, aby se nepotrhala. Každopádně mě tenhle systém hodně baví, na kratší přepršky nechávám membránu uvnitř oblečení, ale když to smrdí nějakým dojákem a delší jízdou, čili mám před sebou výhled, že budu mít nasáklou vrchní vrstvu, nelením a dám si membránu přes bundu a kalhoty. Díky rozepínání nohavic zespodu až pod kolena není potřeba se zouvat ani z větších bot. Přivítal bych akorát víc reflexních prvků, za deště je viditelnost většinou o dost horší a jediný krátký reflexní proužek za krkem na celém černém jezdci mi přijde málo.

Když je horko

Tady se Allroad cítí jako doma! Minimálně tedy bunda. Tady je vidět, že je tenhle komplet dělaný opravdu na cestovní endura, kdy se počítá s tím, že se prostě čas od času můžete někde plácat půl dne v lomu při rychlostech, kdy vás nápor vzduchu opravdu moc nechladí. Celé oblečení působí svým materiálem velmi vzdušně a na bundě máte vpředu dlouhatánské, cca 10 cm široké panely táhnoucí se od klíčních kostí po pas, které se dají rozepnout a srolovat dolů do jakýchsi kapes. Zezadu potom máte panel přes celá záda, kde také můžete rozepnout zipy a celý ho srolovat. Ovšem v tomhle případě směrem nahoru, kde na ten srolovaný textil máte připravené poutko s háčkem, který zaháknete za krkem (viz obrázky). Nápad dobrý, ale ten háček není zrovna nejspolehlivější, občas se vyhákne, a to pak vypadáte jak Batman, když za vámi vlaje pláštík. Každopádně po srolování zadního panelu objevíte ještě úchyt na hydrovak, který si můžete dokoupit – vedení na hadičku jsou na pravém hrudním stahovacím pásu a pod krkem. Anebo si ten hydrovak dáte i zvenčí na to poutko k panelu. Prostě vychytané. Zpátky k větrání, jak u předních, tak u zadního panelu si můžete jenom rozepnout zipy, a už to pěkně luftuje, jejich odstranění (jsou pod nimi 3D meshe, takže bez obav, že byste byli na podšívce) se potom hodí v opravdu velkém vedru nebo při pomalé jízdě. Velmi dobře jsou odvětrané i rukávy, kde máte větrací zip od zápěstí až téměř po rameno. Nikdy jsem takhle skvěle odvětranou bundu neměl, přitom když je naopak chladno, tak vám dovnitř zipy netáhne.

Co se týče kalhot, tak ty na tom nejsou špatně, ale vedle tak skvěle odvětrané bundy působí přeci jenom trochu nedotaženě. Tady žádné velké rolovací panely nejsou, akorát dlouhé zipy přes celá stehna z přední části. Pokud by nestačilo jenom samotné rozepnutí, můžete si pomocí pásku s cvočkem vršek otvoru rozevřít. Jako vstup je to celkem dostačující řešení, jenomže za teplých letních dní se nemůžete ubránit dojmu, že v Itálii měli vymyslet ještě i výstup vzduchu. Buď zezadu na stehnech, nebo třeba na bedrech. Hodilo by se to už proto, že člověk sedí na rozehřátém motocyklu, takže už z principu ty nohy budou potřebovat odvětrat. Navíc já mám celé černé provedení kalhot… Když je opravdu horko, mívám vršek těla v pohodě, ale zadek a zadní část stehen lehce opocené. Motodžíny jsou rozhodně prodyšnější.

Jak je bezpečný

Jak bunda, tak kalhoty mají certifikaci jako motocyklový ochranný oblek podle normy EN 17092-3:2020 a chlubí se dokonce úrovní ochrany AA, jako třeba komplet Modeka Talismen, který používám také. Jeho test jsem nazval „Decentní motorkářova zbroj“, protože se v něm cítím tak trochu jako v rytířské zbroji, zatímco Allround je takový vzdušný, lehký. Malé mínus pro pocit bezpečí, velké plus pro komfort nošení i pohyblivost. Ta je opravdu velmi dobrá.

Bezpečnost dělíme na aktivní, tedy „aby se to nestalo, a pasivní, čili „když už se to stane“. V prvním případě jde u motocyklového oblečení hlavně o viditelnost a v tomhle ohledu si Spidi Allroad vede velice dobře. Světlá barva bundy možná není úplně praktická, co se zašpinění týče (ačkoli jsem vlastně překvapen, jak málo toho na ní je vidět), ovšem v kombinaci s červenými a černými panely je v provozu poměrně výrazná. Ta fluo žlutá by samozřejmě byla ještě lepší. Kalhoty mám černé, tam jsem to z hlediska viditelnosti moc nevyhrál… Když se setmí, přicházejí ke slovu reflexní prvky, a těch je na celém kompletu poměrně dost, hlavně tedy zepředu – jak na vás někdo posvítí, odrazí se mu z kalhot nápis Spidi a nějaké další drobnější nápisy, z bundy potom trojúhelníky na klíčních kostech a loktech. Překvapivě zezadu se musíte spolehnout akorát na dva trojúhelníky na ramenou v oblasti lopatek a na další dva na kalhotách dole na bocích nohavic. Italové zřejmě počítají s tím, že když na motorce jedete, tak vám stroj svítí, a že ty reflexní prvky využijete, když se někde pohybujete po svých, a v tu chvíli se ke zdroji světla často otáčíte čelem. No, možná na tom něco bude, já bych ale stejně chtěl zezadu trochu více reflexních prvků, přeci jenom kolikrát na starší motorce člověk ani neví, že mu vzadu praskla žárovka a není skoro vidět. Ještě významnější mi to přijde u vyjímatelné klimamembrány, kterou můžu za silného deště použít i přes oblečení – ta má jediný reflexní pásek za krkem, jinak je černá jak uhlák. Tady by Italové mohli přitlačit.

Kde je naopak všechno v pořádku, je bezpečnost pasivní, čili prvky řešící situaci, kdy už došlo k nehodě. O tom použitém Extra Tenaxu coby vnějším materiálu se mi nic kloudného vygůglit nepovedlo, tak budu věřit, že bude opravdu odolný proti prodření. Chráničová sada je tady klasika, v bundě na ramenou a loktech, v kalhotách na kyčlích a kolenou. Bunda má samozřejmě přípravu na páteřák a je tady i příprava na chránič hrudi. Použité chrániče nenesou žádnou externí značku, jsou to Spidi, tedy vlastní, a všechno Level 2 a Type A, tedy lepší rozložení nárazu a větší pokrytá plocha, samozřejmě s certifikací podle EN 1621-1:2012. Ramenní a kyčelní chrániče jsou dokonce udělané pravý/levý, žádný univerzál, na kolenou a loktech jsou chrániče stejné, stranově zaměnitelné. Co mě trochu mrzí, že na těch loktech si je nijak nenastavíte, tam vám prostě buď v připravené kapse sedí, nebo nesedí, ale v nohavicích si je můžete posouvat na 10cm pásku suchého zipu. Jak už jsem říkal, pocitově to mám tak, že v tom těžkém kompletu od Modeky s podstatně tvrdšími, výrazně tvarovanými chrániči se cítím skoro nesmrtelně, zatímco když vlezu do Spidi, je to taková „teplákovka“. Jenomže když se podíváte na tu výbavu, dojde vám, že i v bezpečném oblečení se můžete cítit neomezovaně.

Kam s věcmi

Co se počtu a velikosti kapes týče, je komplet Spidi Allroad takový standard až mírný nadstandard v segmentu cenduráckých textilů. Kalhoty disponují na obou stehnech velkými cargo kapsami se zapínáním na druk a sucháč, mobil pojmou jako nic. Na té pravé kapse je navíc ještě jedna na zip. V pase jsou klasicky dvě rozumně hluboké kapsy na kapesníky apod.

Na bundě je situace podstatně veselejší. Sice tady nejsou žádné vnější kapsy na hrudníku, ale dole vpředu máte hned čtyři – dvě menší na zip s praktickými spodními otvory, aby měla voda kudy vytéct, jsou umístěné na dvou větších s překrytím a zapínáním na druky, které jsou jako jediné na tomhle kompletu nepromokavé. Takže mobil a doklady dávejte sem. Uvnitř bundy je akorát jediná náprsní kapsa na zip hned za hlavním zipem, v případě „plné polní“ máte k dispozici ještě dvojitou vnitřní kapsu na teplé vložce. Nepostradatelným prvkem cendurové bundy je veliká kapsa na bedrech, opět vybavená dírkami na odvod vody, u Allroadu uzavíratelná na zip.

Jak se nosí

Jak jsem již zmínil, Spidi Allroad je takový lehčí komplet, o kterém skoro ani nevíte, že ho máte na sobě. A jak osobně vůbec nejsem příznivcem „trojobalů“, tak v tomhle případě mi všechny ty vrstvy vlastně vůbec nevadí, ani když je mám nasazené všechny. Asi tím, jak jsou jen tak chycené na poutka, že to vlastně působí, jako bych si oblékl další samostatnou vrstvu. Což třeba v případě zateplené vložky tak bývá, tu si většinou ani nechytám poutky. Občas ji použiji i jako civilní bundu, akorát by se mi u ní líbily širší manžety na rukávech. Když se podívám čistě na tu vnější vrstvu, tedy samotnou bundu a kalhoty, tak se jedná o oblečení ve štíhlém střihu, rozhodně nic pro buřtíčky a prdeláčky, tedy alespoň pokud se bavíme o velikosti M. S dobrým usazením na těle pomáhají jak různé stahovací prvky, tak streče – na kalhotách na kolenou a v rozkroku, u bundy nad lokty a kolem lopatek. U kalhot si toho moc nenastavíte, akorát sucháčem úplný spodek nohavic a potom v pase. Na vršku nohavic najdete i čtyři poutka, ale ta jsou tady na kšandy, ne na pásek. Na bundě máte možností na doladění podstatně víc. Spodní okraj si stáhnete gumou, v pase je klasický široký textilní pásek se stahovačkou, to samé najdete z boku na žebrech. Jediné, co mě trápí, proč mám pas zase o několik centimetrů výš, než by mi bylo milé? Tyhle krátké bundy, co se tváří jako dlouhé… Doladíte si i rukávy, na pažích jsou opět plynule laditelné pásky, na předloktích pásek a dva druky. Zakončení rukávů je klasicky na suchý zip (šikovně se sem upíná i klimamembrána), nicméně tady bych někomu dal pohlavek – jak může značka s tak letitými zkušenostmi udělat ten sucháč na hřbet ruky, takže vám po stažení ta „namuchlaná“ část spolu s větracím zipem tlačí přímo na kloub vřetenní kosti?! Do vnitřku zápěstí by to bylo o hodně příjemnější. A co mě vždycky překvapí, že zip na spojení kalhot s bundou, mimochodem adekvátně dlouhý, má jezdce na pravé straně a zapíná se doleva, zatímco úplně všechny ostatní textilní komplety (a že už jsem jich měl) i třeba džíny s bundami se zapínají přesně naopak. O nic nejde, jenom to prostě pokaždé hledám na opačné straně…

Co se mi jednoznačně hodně líbí, je zapínání velmi příjemného nákrčníku. Spidi tenhle systém nazývá EST/Ergonomic Safety Tuning a jde o to, že zapínání je klasicky na druk, ovšem vy si jeho správnou pozici „samečka“ naladíte pomocí suchého zipu podle svojí potřeby. To mi přijde vychytané a jenom to podtrhuje můj dojem z celého kompletu Spidi Allroad – pár přešlapům se neubránil, ale jinak je to hodně dobrý ohoz se spoustou zajímavých řešení.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist