globalmoto_duben_nolan




Test textilního kompletu Modeka Talismen: Decentní motorkářova zbroj

Oblečení německé značky Modeka nikdy nesázelo na výstřední designy. Vždycky to byla taková solidně působící značka s decentním stylem a kvalitním zpracováním, prostě Germán se vším všudy. Já už druhou sezónu používám nejvyšší textilní model Talismen. Co na něm oceňuji a čím mě štve?

Kapitoly článku

Na začátek rychlé představení, abyste se dostali do obrazu. Modeka Talismen je textilní komplet vhodný na cestování a představuje nejvyšší model značky. Bunda se dělá ve dvou barevných variantách, jako celá černá a jako černá s šedými a neonovými prvky, kterou jsem si vybral já, kalhoty jsou potom pouze černé. Konstrukcí je to klasický „trojobal“, čili vnější vrstva ze zajímavé elastické Cordury a pod ní vyjímatelná klimamembrána Symatex a ještě pod ní (u bundy i kalhot) zateplená polyesterová vložka, v případě bundy nositelná i samostatně. Do zimy by tedy komplet měl být bez problémů, na léto potom má spoustu velkých větracích panelů a bezpečný je taky dost, když v základní výbavě má všechny chrániče včetně páteřáku. Prostě top model, za který zaplatíte pořád ještě docela slušné peníze: 13 499 Kč za bundu, 10 999 Kč za kalhoty. Tak se na něj pojďme podívat detailně.

Proti zimě a vodě

Jelikož moje tukové zásoby jsou nulové až záporné, musím u oblečení na motorku dobře sledovat, jak si stojí v ochraně proti prochladnutí. A Talismen je na tom moc dobře. Vnější pružná Cordura má být sice vzdušná, ale řekl bych, že je to spíš naopak, a navíc hned druhou vrstvu tvoří vyjímatelná klimamembrána Sympatex, která má vodní sloupec 45 000 mm a má být i 100% neprofouknutelná. Většinou mi stačí tohle. Jakmile je fakt kosa, tak si vezmu i vnitřní zateplovací vložku do bundy, která díky prošívání a neoprenovým prvkům vypadá elegantně a můžete ji nosit i samostatně. Jen škoda, že nemá stažené konce rukávů do nějaké manžety, byla by ještě elegantnější. A když už je mega kosa, přidám i teplou vložku do kalhot. Jenom nesmím být líný se hned svléknout, jakmile se trochu oteplí, protože v Talismenu dokáže být pořádné vedro.

Tím, jak jsou rukávy dělané na rukavice dovnitř i zvenčí, jsou jejich kraje široké, takže když je potom stáhnu suchým zipem (hurá, žádné druky s jednou či dvěma polohami), jsou docela nahrnuté a musím je dobře nacpat do rukavic, aby mi tudy netáhlo. Talisman se chlubí i integrovaným nákrčníkem se zapínáním na posuvný čudlík a neoprenovou vnitřní částí, ale upřímně, pokud chcete teplo na krk, bez externího se neobejdete. A tvůrce bych vytahal za uši za takovou drobnost, která vás ale za chladného počasí pěkně otráví. Řeč je o větracích panelech AirDraft na hrudníku a stehnech. Ty jsou přichycené na suchý zip a normální zoubkový zip, ovšem v úplných krajích, kde jsou čepy Fidlock magnetických úchytů, není nic. A vy najednou zjistíte, že vám hlavně do kalhot těmi 3 cm fouká. To nikdo při vývoji nejel v teplotě pod 10 stupňů?!

Proti vedru

Modeka Talismen není komplet, který byste označili přímo za vzdušný a vhodný na celodenní blbnutí v pískovém lomu na Africe nebo géesu za horkého letního dne. Nicméně proluftovat ho při cestování dokážete docela slušně. Klíčové jsou ty zmíněné AirDraft panely na Fidlock magnety, těmi dovnitř pustíte spoustu vzduchu, ale pořádné ochlazení vám poskytne až odepnutí velkého panelu na zádech, který si srolujete do samostatné kapsy. Na bundě jsou ještě docela dlouhé zipy se dvěma jezdci v oblasti loketní jamky, na kalhotách potom v zadní části stehen, abyste vzduch jenom nenabírali, ale dokázali ho i vypustit. Užitečnou vychytávkou je, že nákrčník můžete rozepnout a jeho kraj uchytit na háček. Jak říkám, lehoučký městský nebo enduro ohoz to není, ale na to, jak zatepleně se Talismen tváří, v něm dokážete i za horkého dne udělat příjemné klima. Pro mě rozhodně jeden z těch nejlépe odvětraných textilů, jaké jsem kdy měl.

A co bezpečnost?

Tady Modeku Talismen na švestkách nenachytáte, já se v tomhle kompletu vždycky cítím jako v rytířské zbroji. Také má certifikaci na úroveň bezpečnosti AA! Co se aktivní bezpečnosti týče, vzhledem k černé barvě to samozřejmě není kdovíjaká sláva, aspoň že na bundě jsou ty neonové pruhy a 3M reflexní prvky, které najdete i na bočních kapsách kalhot. Ovšem pasivní bezpečnost, tam to jede. Všechny chrániče jsou SaS-Tec, tedy takové ty příjemné pryžové měkké, ale účinné a hlavně velkoplošné, žádné malé alibistické plácačky. A hlavně je ta chráničová výbava kompletní. Jediné chrániče, které mají „jenom“ Level 1, jsou na kyčlích, vše ostatní je Level 2 (bez údajů o teplotě). Řeč je o chráničích kolen a loktů, které můžete výškově nastavit do dvou pozic, chráničích ramen a také o chrániči páteře, který je zde ve standardu! Za to má u mě Modeka obrovské plus, to se dneska moc nevidí. Kdo by chtěl, může si dokoupit ještě chrániče hrudníku, uvnitř v podšívce bundy jsou na ně připraveny kapsy. Do ochranných prvků můžeme připočítat na kalhotách ještě kožené (nebo aspoň to tak působí) protiskluzové zesílení zadku a vnitřních částí stehen a kolen, abyste dokázali dobře chytit cenduro při jízdě vestoje, plus nehořlavé panely na vnitřku úplně dole.

Kam dát věci

Krteček by byl nadšený, takových kapes! Já je občas proklínám, když tradičně zapomenu, v které jsou klíče od motorky… Co se mi líbí, že prakticky ve všech kapsách najdu cedulku, jestli je či není odolná vůči vodě. Vlastně z těch vnějších není akorát malá kapsička na nějaké karty nebo parkovací lístky na levém předloktí plus velká cargo kapsa na bedrech, kam si zkušení cenduristé dávají offroadové rukavice. Obě stehenní boční kapsy na kalhotách (telefon velikosti 5“ v pohodě, u většího bych měl strach, jestli se vejde) i obě přední na bundě voděodolné jsou. Mám na mysli ty s překrytím, suchým zipem a druky, protože na bundě pod těmito kapsami jsou ještě klasické boční na zastrčení rukou, když třeba mrznete při čekání na kámoše. Otevřené a opravdu hodně hluboké kapsy jsou i zepředu na kalhotách, kapesníky v nich lovíte až někde v půlce stehen.

Co se vnitřních kapes týče, na bundě máte dvě na levé straně – jednu na hrudníku, druhou dole na břiše, obě logicky vodu pustí. Nepromokavou kapsu najdete na klimamembráně, pro změnu na pravé hrudní části, a třemi vnějšími a jednou vnitřní kapsou se chlubí termovložka do bundy (samy o sobě promokavé, ale když máte tuhle vložku pod klimamembránou…). Ha, a teď mi řekněte, do které z těch kapes jsem si před chvílí po natankování vložil klíče od motorky a v které má za chvíli hledat klíče od baráku!

Jak sedí na těle

Základem dobrého výběru je samozřejmě trefit správnou velikost, což u Modeky jde docela dobře z prostého důvodu – těch velikostí je obrovské množství. Bunda se dělá v devíti od S do 6XL, kalhoty jsou sice „jenom“ od S po 5XL, ale jelikož je v určitých velikostech můžete mít i ve zkrácené (pro cvalíky) nebo naopak prodloužené (pro bidla) verzi, dostáváte se na neuvěřitelných 15 možností. Dlužno říci, že velikosti jsou skutečně germánské, čili zatímco v případě italského kompletu od Spidi mi krásně padne velikost M, u Modeky jsem naprosto jednoznačné S, dokonce ještě s rezervou. Pokud máte pod 170 cm, na Talismen musíte bohužel zapomenout. Menší se nedělá. A je jedině dobře, že má na sobě tolik stahovacích prvků – na bundě v pase, na bocích a dva pásky na rukávech, u kalhot v pase, na stehnech a na lýtkách. Střih je totiž jednoznačně udělaný na pravidelné návštěvníky Oktoberfestu – já mám přitažené vše, pas dokonce na maximum, a pořád cítím, že by se mi dovnitř vešel ještě nějaký nájemník. Pro nás hubeňoury ne úplně ideální střih, naopak kdo se může pyšnit nějakým tím vypracovaným svalem či na horší časy uloženým tukem, ten zajásá.

Ač mi velikostně na šířku úplně nesedí, přesto se mi Talismen příjemně nosí. Důvodem je vnější zajímavá strečová Cordura s elastanem, ta je vážně fajn, plus k ní připočtěte klasické „harmoniky“ na lopatkách, pažích, zadku a nad koleny. Podšívka je obvyklá polyesterová síťka, ovšem na zádech na bundě i v pase kalhot najdete 3D mesh – a pozor, je i na klimamembráně! Fajn vychytávkou je popruh se suchým zipem vzadu na spodním okraji bundy, který si protáhnete pod rozkrokem a uchytíte vpředu za oko, takže se vám bunda za jízdy nevyhrnuje, a obrovskou radost mi udělaly odepínací kšandy na kalhotách. Konečně si můžu odepnout bundu (na výběr máte spojení dlouhým nebo krátkým zipem) a kalhoty mi nepadají. Když už jsme u těch zipů, všechny na bundě jsou festovní (hlavní nese značku YKK), dokážete je bez problémů ovládat i v rukavicích a mají jištění proti samovolnému rozepnutí.

Od toho, abych napsal, že „Talismen vám padne tak dobře, že ho na sobě ani necítíte“, mě odrazuje jediná věc, a tou je hmotnost. Všechna ta výbava a festovnost se někde projevit musejí, a když jsem poprvé celý komplet vzal do náruče, vyvalil jsem oči – to mi tam někdo přibalil jako dárek zlatou cihlu? Že to není jenom pocit, to jsem zkonzultoval s osobní váhou a vzal si na porovnání další textilní komplety, které používám (samozřejmě všechny v plné výbavě se všemi vrstvami). Nejlehčí z nich byl Bering Balistik (test zde), ten má klimamembránu nalaminovanou na vnější vrstvě, postrádá páteřák a váží pouze 4,1 kg. Můj nejstarší, na míru šitý komplet Taiga/Kianni od českého výrobce PSí Hubík má membránu jako součást oblečení, pěnový páteřový chránič a na váze ukázal 4,5 kg. To samé si na své konto může přičíst naopak nejnovější přírůstek v mém šatníku, italský komplet Spidi Allroad, což je „trojobal“, ovšem nemá ani páteřák, ani teplou vložku do kalhot. A Modeka? Včetně bytelného páteřáku, který sám o sobě váží 340 gramů, se na váze ukázalo číslo 5,1 kg. Že to není tak strašné? Jenže to je jenom vrchní část bez klimamembrán a termovložek! Celý komplet sakum prásk váží 6,7 kg, tedy o půlku víc než ty tři další. To je sakra znát a cítíte to i na sobě, když někde chodíte. Více lehkosti by neškodilo, na druhou stranu ten pocit, že jste oděni v rytířskou zbroj, také není špatný.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist