globalmoto_duben_nolan




Bering Balistik: Francouzská vyšší třída

Značka Bering patří již desítky let mezi klasiku francouzského motooděvního průmyslu. Solidnost, robustnost jednotlivých řešení, ale také jemný šarm ukazující na zemi původu, to jsou známé hodnoty téhle značky. Jak funguje loňská novinka, cestovní textilní komplet Balistik?

Kapitoly článku

Ještě loni, když Balistik přišel, šlo o nejvyšší model, letos už spadl „jen“ do takové vyšší střední třídy. Přitom cenově to není žádná vražda, bunda stojí 8800 Kč a kalhoty 6990 Kč, čili celý komplet vychází na necelých šestnáct tisíc. Ale to je prostě Bering, tam se na rozumnou cenu hledělo vždycky. Je to samozřejmě díky nášivce Made in China, i když sám za sebe říkám, že mě tahle „Made in …“ oznámení moc neberou. Jako mnohem důležitější mi přijde, jak je produkt udělaný, než kdo jej dělal. A Balistik vypadá i po ročním používání velmi dobře.

Balistik se dělá jen a pouze v černé barvě, což není zrovna má nejoblíbenější, zejména když černá opticky zeštíhluje, a to já teda fakt nepotřebuji. Nicméně pár černých, šedých a reflexních prvků mu dává poměrně elegantní nenápadný vzhled, není to žádný černý pytel. Tenhle komplet patří do řady Discovery, která nejčastěji používá Regular Fit, tedy rovný střih, a to platí i pro Balistik. Je to spíše pro hubenější postavy, já mám hodně štíhlých 174 cm a kalhoty i bundu mám velikost S. Tu bundu bych možná potřeboval někde mezi S a M, nicméně co se kalhot týče, tak mi „emka“ byla velká. Ne na šířku, jako spíše na délku. Už takhle mám kalhoty trochu zkrácené – mají totiž takovou vychytávku, že si je můžete dole o pár centimetrů založit, jsou na to připravené suché zipy. Navíc je možné si zespodu ještě přidat gumové popruhy pod boty (při krátké i dlouhé variantě nohavic), které zajistí, že se vám kalhoty nevyhrnují, ale pro ty jsem upotřebení nenašel. Nicméně velikostí je opravdu hodně, kalhoty jsou od S do 3XL, bundy dokonce do 4XL, takže to chce prostě zkoušet a zkoušet.

Těch možností, jak si oblečení na sobě upravit tak, aby vám přesně sedělo a neplandalo, je samozřejmě víc. Nebudu probírat klasické zapínání na zipy, přičemž jak je u Beringu zvykem, tak vždy robustní, abyste vše dobře zvládli i v teplých rukavicích – kde je potřeba, jsou „zasekávací“ YKK, jinak obyčejné YCC. Kalhoty, s bundou spojené dlouhým zipem, se dají trošičku dotáhnout v pase suchým zipem a dole přes boty je to kromě klasického zipu ještě kombinace dvou druků nahoře a suchého zipu dole. Ač ten sucháč není moc velký, tak i když jsem si vymyslel hodně utažený způsob, držel vždycky bez problémů.

Bunda potom nabízí „stahovátek“ ještě mnohem víc. Konce rukávů mají tři druky, i když tedy musím říct, že ten třetí je pro úplné anorektiky, a přes biceps máte gumový popruh se dvěma pozicemi zakončení na druky. Po celém spodním lemu je zevnitř nastavitelná gumička, takže máte spodek pořád na těle. Na spodku boků jsou dále dva druky, pokud by vás příroda obdařila hodně širokými boky, je tam ještě klasický zip, jenž po rozepnutí přidá potřebné centimetry. Já mám samozřejmě všechno dotažené na minimum… A týká se to i stahování v pase, které Bering nazývá Fitex System. Pevný, délkově nastavitelný popruh je vpředu i vzadu v takových kolejničkách, které vám umožňují posun na více než 10cm dráze nahoru a dolů a dotažení přesně tam, kde to potřebujete. Poslední věcí, kterou je možné si nastavit na svůj průměr, je límec. To se provádí posuvným drukem, který má pět poloh, nicméně tohle moc nefunguje – vždycky si to nastavím někam na půlku, zapnu, ohnu se a jen cítím, jak to udělá cvak-cvak a zase je to v krajní poloze. A když už jsme u límce, tak Bering sice udává, že je zvýšený, ale já mám vždycky vzadu pocit holého krku. Snesl bych zvýšenější, nebo aspoň zřetelněji oddělený od bundy. Anebo ideálně ještě nějaký vysoký odnímatelný.

Co dělá Balistik Balistikem, je vnější materiál. Je použit odolný nylon s obchodním označením Taslon a je to taková hodně jemná struktura. Co jsem koukal na hodnocení, tak není úplně nejsilnější, ale zase má být hodně pružný. Ne že byste ho měli na sobě jako natahovací neopren, ale když se zasnažíte, materiál chytíte pevně a zatáhnete rukama od sebe, tu pružnost tam cítíte. Hlavně to ale bude o tom, že se nikde nedělají tvrdé sklady a celé oblečení je příjemné na nošení. A dost dobře se čistí od špíny, vůbec se nezažírá. Co je určitá nevýhoda, je akustický dojem. Jak bunda, tak kalhoty docela šustí a je to s velkou nadsázkou jak v lyžařských oteplovácích. Zajímavou vychytávkou je panel z jakéhosi neoprenu vzadu nad lopatkami, jehož význam mi trochu uniká – že by místo dotyku s helmou při zalehnutí za plexi? Neoprenové je i zakončení límce, to je velmi příjemné.

Jenže ono to není jen o tom Taslonu. Ten je jen vnější viditelnou skořápkou. Daleko důležitější je, že je na něm zevnitř nalaminovaná klimamembrána! A až tohle je vlastně to největší specifikum Balistiku. Co se textilního oblečení a ochrany proti vodě týče, motorkáři se v zásadě dělí na dvě skupiny – první preferuje „trojobal“, čili možnost si membránu vyjmout, a ta druhá je zase radši, když je membrána pevnou součástí oděvu i za tu cenu, že to potom v horku hůře dýchá. Já patřím do druhé skupiny, doposud jsem měl zkušenosti pouze s klasicky membránou všitou mezi vrchní vrstvu a podšívku, a tak jsem byl na tuhle laminaci hodně zvědavý. A když prší, je to vážně super vychytávka. Protože u normální všívané klimamembrány vám ta vrchní textilní vrstva promokne, nasákne vodou, a vy potom sice máte tělo v suchu, ale už ne tolik v teple a navíc na sobě taháte hmotnost té vody. U Balistiku se voda nemá kam nasáknout. Jen to chce na tuhle vlastnost myslet, než sundáte ruce ze řídítek, pokud máte rukavice přes bundu a zrovna jedete na cruiseru a ruce tedy máte předpažené. Já jsem si liboval, jak jsem v suchu, načež jsem zastavil, sundal ruce dolů – a v tu chvíli mi všechna voda z rukávů stekla dolů rovnou do rukavic. Brrr to byl hnus…

A co zima a teplo? Ač výrobce u Balistiku udává prodyšnost jako excelentní, já tenhle názor úplně nesdílím. Za mě je velmi dobrý do chladnějšího počasí, kdy ta laminovaná vrchní vrstva neprofukuje a vnitřek pomáhají zateplit vyjímatelné vložky – v bundě 120g na hrudní části s mikrofleecem, do kalhot jde 60g s hliníkem. V obou případech se vložky nandávají rychle a dobře, u bundy potěší barevné rozlišení poutek v rukávech (nepřekroutíte si rukáv vložky v rukávu bundy), v kalhotách se vložka dole chytá na sucháč. Možná by nemusela být až dolů, když tam stejně máte boty.

Pro opačné počasí, do horka, jsou tady větrací otvory. Bering si dává pozor, aby průduchy na přední straně oděvu měly také své výdechy na zadní straně. Na bundě tedy máte někde v oblasti pod klíčními kostmi dva nepromokavé zipy pod sebou (tady fakt nic neproteče, systém Pulse Air) a na zádech jim dělají parťáky dva středně dlouhé zipy v oblasti lopatek. Super je větrání na rukávech, to je řešené pomocí obousměrných zipů táhnoucích se přes celá předloktí, tady to větrá fakt moc pěkně. Nicméně chtělo by to určitě ještě něco na hrudník. Ani kalhoty nejsou zrovna do veder, mají krátké zipy nad koleny a jeden na bedrech, všechny docela schované. Pobyt v oblečení sice zpříjemňuje podšívka z takového hrubšího 3D meshe (v kalhotách všude, v bundě v rukávech, jinak tělo je klasika), ale brzy zjistíte, že ty větrací otvory používáte skoro pořád a v teple jste prostě zpocení. Zejména v těch kalhotách.

Pojďme na bezpečnost. Balistik je samozřejmě se všemi potřebnými homologacemi a certifikacemi a bůhví čím ještě, je to motocyklový ochranný oděv sakum prásk. Chrániče jsou takové ty dnes v cestovních textilech oblíbené měkčí gumové (či gelové, záleží na terminologii). Na ramenech, loktech a kolenech nesou značku Safe Tech a jde sice „jen“ o Level 1, ale mají teplotní indexy jak T-, tak T+. To na chrániči boků z vlastní dílny Beringu žádné téčko nepíšou, akorát Level 1. A přijdou mi takové malé, i když prý jde o Type B, tedy standardní velikost. Když už jsme u velikostí, tak chrániče ramen jsou Type A, tedy menší, a chrániče kolen a loktů jsou identické a v případě kolen jsou hodnoceny jako Type A a pro lokty jako Type B. Boky a ramena mají umístění neměnné, u loktů a kolen si můžete vybrat ze dvou poloh. Chránič páteře chybí, nicméně je tu na něj kapsa. Po stránce bezpečnosti je Balistik tedy tak nějak průměrný či spíše lehce podprůměrný. K dobru mu ale musím připočíst poměrně hojné vybavení reflexními proužky 3M, na kalhotách sice nejsou žádné, ale na bundě docela dost, přestože je většinu času vůbec nevnímáte.

Pokud stejně jako já pořád něco taháte s sebou (telefon, doklady, klíče, kamery…), budou pro vás důležité ještě úložné prostory. V téhle oblasti je Bering Balistik saturovaný poměrně slušně. Začnu kalhotami – dvě kapsy na bocích jako v každých normálních kalhotách, jen samozřejmě na zip – sice překrytý, ale nikoli vodotěsný. Vyloženě odkrytý je zip kapsy na levém stehně, která jde na přední část nohy, a na pravé noze, tentokráte z boku, je kapsa zapínaná přehnutím materiálu a zajištěním dlouhým sucháčem a drukem. Tohle řešení se tváří poměrně vodoodolně a úplně stejně se zapíná čtveřice kapes na bundě – dvě hrudní a dvě u pasu. Pod krytem hlavního zipu bundy je malý zip do levé náprsní kapsy, když bundu otevřete, najdete ještě velkou vnitřní kapsu na sucháč na levé straně v oblasti břicha. A pokud máte nasazenou teplou vložku, stejná kapsa je i na ní, akorát logicky na pravé straně. Za důležité považuji říct, že všechny kapsy jsou hluboké podle očekávání, nikde žádná malá zrada ani nekonečná díra. A pozor, je tady ještě jedna velikánská kapsa, a to na zádech v oblasti beder. Je opět se zapínáním přeložením plus suchý zip (tady bez druků) a pobere třeba pár náhradních rukavic.

Jak komplet Bering Balistik po ročním používání shrnout? Tohle oblečení se hodí pro motorkáře, kteří dávají přednost eleganci v černé a jezdí, i když z nebe padají pověstné trakaře. Ta laminace membrány na vnější vrstvu je prostě bezva. Potěší také velmi dobré zpracování a spousta kapes, dobře vypadá cena. Do slabších stránek bych zařadil poněkud kompromisní chráničovou výbavu a nevalný komfort v horku.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Milo_CBR900RR přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist