V čem jezdí redakce: Překlápěcí přilba Nolan N120-1
Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický , Honza Zajíček | Zveřejněno: 1.10.2024 | Zobrazeno: 4 967x
Historicky první překlápěčku od Nolanu jsme vám představili už letos v únoru, když jsme se vydali podívat na novinky, které tato značka připravila pro sezónu 2024. Právě s překlápěčkou N120-1 jsem potom odjezdil podstatnou část sezóny, a když jste si pod různými testy začali psát o detailnější recenzi, samozřejmě vám nemůžeme upřít ani tu.
Kapitoly článku
Musím se přiznat, že když jsem novou Nolanku poprvé dostal na hlavu, představoval jsem si soužití s ní jako s přilbou „na občas“. Když se řeklo motocyklová přilba, vybavil jsem si až do té doby především sportovní integrálu, a to ideálně jednolitě černou nebo jednolitě bílou. Nová překlápěčka se mi tak úplně nezamlouvala. Možná mi přišla málo… chlapácká?
Moje prozření v průběhu sezóny bylo ovšem veliké, a aniž bych nad tím dvakrát přemýšlel, tak nějak se stalo, že jsem integrální přilbu vytáhl na motorku všehovšudy párkrát – většinu jsem odjezdil právě s překlápěčkou. Důvodů pro to je několik. Tak zaprvé – u integrálních přileb miluju jezdit s otevřeným plexi. A to třeba i před foťákem při focení jízdních záběrů do testů. Už jsem za to dostal pár virtuálních vynadání v komentářích nebo od Honzise, ale zejména když je v létě pořádné teplo, není nad to otevřít si při zpomalení do obce hlavní plexi, nechat jen sluneční clonu, a pustit si na hlavu trochu osvěžujícího čerstvého vzduchu. Překlápěčka jde pak v možnostech „ofuku“ ještě o něco dál, ale zároveň při tom nevypadá jakkoliv nepatřičně – na rozdíl od integrály s otevřeným plexi. Možnost odklopit celou bradovou část a nechat přilbu větrat, je prostě nesmírně osvobozující.
Tím druhým hlavním důvodem zůstává holý fakt, že je N120-1 prostě zatraceně pohodlná, příjemná a uživatelsky přívětivá přilba. Kompletní skořepina je z Lexanu a ve velikosti L váží podle štítku 1 750 gramů. To není málo, ale s ohledem na konstrukci je to akceptovatelné, protože právě překlápění je alfou a omegou celé přilby. Bradový díl se odjišťuje zdvojenou pojistkou, kterou Nolan nazývá „Dual Action“ a jde o velmi intuitivní systém, kdy musíte nejprve palcem chytit posuvník pod bradou, aby vyjela hlavní odjišťovací páčka. Tu pak chytnete ukazovákem stejné ruky a bradu odklopíte. Už po pár překlopeních se z toho stane naprosto automatický pohyb, nad kterým není potřeba přemýšlet, zároveň ale nehrozí, že byste si přilbu otevřeli omylem.
Velmi cením i samotný mechanismus překlápění. Přestože jsou všechny díly na povrchu plastové, samotná aretace bradového dílu je kovová a solidní. Při zavření přilby se ozve uspokojivé a ujišťující masivní cvaknutí, jak se bradová část zamknula s jen minimálními vůlemi. Stejně solidně působí i samotný pohyb brady, který probíhá na jednoduchém, nikoliv eliptickém kloubu, a aretace překlopené brady na zátylku přilby – byť k jejímu zavření nic odjišťovat nepotřebujete. Kdykoliv s bradovou částí pohnete, (při otevírání i zavírání), dojde taky k automatickému odklopení plexi, které se odklopit musí, aby udělalo místo. Zprvu jsem dost cítil, jak se přilbě při překlopení změní těžiště a helma mi trochu táhne hlavu dozadu, ale velmi rychle jsem si zvyknul a teď už hmotnost bradového dílu na zátylku vlastně necítím.
Šikovnou vychytávkou je též mechanismus sluneční clony. Ta se ovládá na levém spodní okraji přilby a vysouvá se jednoduchým táhlem s několika kroky – reálně si ovšem neumím představit, kdo by clonu vysouval jinak než do úplně nejnižší pozice. Zasunutí zpátky do přilby pak probíhá vždycky jen stisknutím tlačítka vedle táhla, které clonu „vystřelí“ nahoru. Myšlenka je taková, že když vjedete například do lesa nebo do tunelu, chcete clonu zasunout co nejrychleji a nejjednodušeji. Problém se clonou mám jenom jeden. Občas bych chtěl jet s otevřenou přilbou i s hlavním plexi, což ale dost dobře nejde – pod samotnou clonu totiž intenzivně fouká do očí. Plexi tedy musí být zavřené vždy.
Samotné hlavní plexi má vlastně jen tři aretační polohy – tu horní, kdy je zcela vyklopené, a potom dvě spodní. V jedné pozici nechává plexi jen minimální průduch pro přístup vzduchu, i když je brada dole, v té druhé je pak zcela uzavřené a zaaretované. Když ale máte na motorce jeden z těch větrných štítků, které vám posílají vzduch přímo do plexi, je větrací poloha téměř nepoužitelná. Plexi totiž bere vítr, a to pak vibruje. V takových případech je potřeba plexi úplně dovřít. Tím nejdůležitějším dojmem z reálného používání je ovšem absolutně nenarušené zorné pole. Přes rozměrné plexi mám pocit, že vidím do minulosti i budoucnosti zároveň, a to i když přilbu zavřu. Je potřeba smířit se s tím, že okolní provoz vidí prakticky celý váš obličej, ale výhled je prostě super.
Po stránce interiéru je alespoň pro mě přilba nesmírně pohodlná. Je samozřejmě potřeba zvyknout si na to, že lícnice zde nejsou v plné délce tak jako u integrály. Mít na sobě uzavřenou přilbu, která vám ani trochu nestlačuje tváře, je zprvu trochu zvláštní pocit, ale komfort jako takový je vynikající. Svůj podíl na tom má i systém LPC, který umožňuje nastavit vrchní část interiéru do několika poloh. Polstrování počítá i s brýlemi, které jsem vyzkoušel sluneční s poměrně masivními nožičkami a vešly se bez problému. Jsou zde také dva uzavíratelné větrací otvory – jeden na samém vršku přilby, jeden na odklopné bradě. Zapínání je ráčnové Microlock2 s hliníkovým zámkem a plastovou rohatkou – řemínek je pak v celé délce opět podložen polstrováním. A kdo zatouží po interkomu, ocení přípravu na systém N-Com. Trochu překvapením může pro novopečené uživatele být, že se zavřená přilba velmi špatně sundává – chce to bradu vždycky odklopit, abyste si neodřeli nos. Tento „problém“ jsem ale mimoděk vyřešil, když jsem sundal bradový deflektor kvůli klipsu na GoPro kameru. O tom, že deflektor nemám, vlastně nijak nevím, a teď si přilbu sundám i nandám klidně i zavřenou.
Jak už padlo výše, překlápěcí Nolanku jsem si oproti původním předpokladům dost oblíbil. Líbí se mi, že skutečně funguje jako dvě přilby v jedné, a to v zásadě bez kompromisů. Ano v „integrálním módu“ tu trochu chybí delší lícnice, stejně tak v „jet módu“ jsem ze začátku cítil hmotnost bradového dílu na zátylku, ale jako celek funguje přilba skvěle a používám jí stejnou měrou zavřenou i otevřenou. S ohledem na kvalitu zpracování, funkce a komfort, pak nemám problém ani s cenou, která u oficiálního dovozce Globalmoto činí 11 750 korun za verze s barevnými grafikami. Jednolité metalické laky vyjdou na rovných 10 000 korun, a pokud si vystačíte se základní černou nebo bílou, činí cenovka 9 250 korun.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)