V čem jezdí redakce: Bunda Acerbis X-Tour a kalhoty Dual Road Discovery CE 2,0
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický , Vláďa Novotný | Foto: Acerbis | Zveřejněno: 15.10.2024 | Zobrazeno: 4 386x
Italská značka Acerbis se stále více věnuje oblečení a výstroji na cestovní motorky, a kromě helem a bot šije textilní komplety. Během této sezóny jsem si vyzkoušel bundu X-Tour, kterou s modelovým rokem 2025 střídá vylepšený model X-Rover a základní kalhoty Discovery CE2,0. Dostupná adventure kombinace se dá pořídit jen těsně nad deset tisíc korun a jen o něco málo víc bude stát komplet s lepšími cestovními kalhotami X-Travel modelového roku 2025.
Myslím, že italskou značku Acerbis s tradicí od roku 1973 není potřeba více představovat a řekl bych, že nejvíce s ní přichází do kontaktu offroadově ladění motorkáři. Produkty Acerbis buď používají sami, anebo je montují na své motocykly. Pro motorkáře je k dispozici nepřeberné množství oblečení, chráničů, přileb, bot nebo příslušenství i volnočasového oblečení. Nové i historické motocykly lze vybavit kompletními plasty, sedly, bástry, přídavnými nádržemi, kryty pod motor, ale i masky se světly.
Je to už pár pátků, kdy jsem při testech terénních motorek používal výstroj Acerbis a spoléhal na chrániče, kalhoty, helmu, boty a rally bundu. Nyní jsem dostal možnost vyzkoušet adventure oblečení, a to konkrétně cenově dostupnou bundu Acerbis X-Tour v kombinaci se základními kalhotami Daul Road Discovery 2,0, které nahradily kalhoty X-Travel. Tento adventure komplet je tedy kombinací dvou různých řad a celková cena v době pořízení byla 10500,- korun, přičemž bunda se prodávala za 6650,- a kalhoty za 3850,- korun. Proto se dá mluvit o jedné z nejlevnější variantě adventure oblečení Acerbis určené především pro ježdění na cestovních endurech. Samozřejmostí je homologace a chrániče kolen, ramen a loktů jsou vybaveny vloženými protektory level 2. V této době se bunda doprodává za pět tisíc korun a model X-Tour bude nahrazen modelem X-Rover. Podle první informací jde o téměř stejnou bundu, která dostala několik vylepšení a ve finále také nový název. Výrobce bundu doporučuje bundu kombinovat s další novinkou, a tou jsou kalhoty X-Travel.
Bunda Acerbis X-Tour
Celoroční třívrstvá textilní bunda s certifikací motocyklového obleku podle normy EN 17092-3:2020 a splňuje úroveň AA je velice slušně vybavena a nechybí jak chrániče a odolný materiál na exponovaných místech, tak praktické ventilační otvory na rukávech, prsou a zádech. Součástí bundy je nepromokavá vnitřní membrána (10000 mm vodní sloupec) na zip s voděodolnou kapsou a zateplená vložka (120g/1m2), přičemž se membrána se zateplenou vložkou nebo bez ní dá použít i samostatně, jako bunda při výletě pěšky nebo také jako větrovka při táboření. Membrána se bez problému vejde do zadní kapsy a když je třeba, lze ji použít jako nepromok na bundu.
Když budu upřímný, systém vnitřní membrány mi nikdy nevyhovoval a za deště jsem vždycky raději použil klasický nepromok jako poslední vrstvu. Proto jsem bundu používal bez vnitřních vrstev a u bundy využíval hlavně ventilační otvory, kterých je dostatek a které jsou skvěle funkční. Ventilace na zádech, na prsou a na rukávech se otevírá pomocí zipů a zajišťuje se pomocí suchého zipu. Pokud by mi snad něco chybělo, byla by to ventilace v podpaží. Adventure bunda nabízí základní chrániče ramenou a loktů úrovně level 2 a je potřeba připomenout, že chránič zad není součástí balení. Je ho možné dokoupit jako příslušenství za 700,- korun, ovšem já všeobecně integrovaný chránič nedoporučuji, protože nikdy neochrání tak dobře, jako samostatný plnohodnotný páteřák, který se pomocí kšand a suchého zipu v pase upevní přímo na tělo a v případě pádu je tam, kde má být. Ještě vyšší stupeň ochrany zajistí airbagový systém, ve kterém jezdím a používám ho také v kombinaci s touto bundou, pod kterou se dobře vejde.
U bundy na cestovní endura mám rád zadní velkou kapsu, kam se vejde například nepromok, nebo druhé lehké rukavičky či motokrosové brýle a takovou kapsu X-Tour nabízí. K dispozici mám také další dvě kapsy na přední straně a jednu vnitřní náprsní kapsu na zip na pravé straně. Bunda X-Tour lze ve výprodeji pořídit ve dvou barvách, a to tmavě šedé nebo ve světle šedé. Vylepšený nástupce X-Rover se šije ve třech provedení, takže lze vybírat z černé, světle šedé a tmavě zelené, přičemž jsou k dispozici velikosti XS až 3 XL za cenu 7199,- korun.
Kalhoty Acerbis Dual Road Discovery CE2,0
K bundě jsem používal dvouvrstvé voděodolné kalhoty Dual Road Discovery CE2,0 s certifikací EN 17092-4-2020 třídy A a vyjímatelnými chrániči kolen certifikace EN 1621-1: 2012 typ B level 2. Jedná se o cenově dostupné základní textilní kalhoty bez ventilačních otvorů a s dvojicí malých kapes na zip. Kalhoty lze regulovat v pase pomocí pásků na suchý zip a širší nohavice ve spodní části jde otevřít, či stáhnout pomocí zipu. Díky tomu není problém dostat pod nohavice i velkou motokrosovou botu. Také u kalhot si dávám pryč kolenní protektory a přímo na nohu si připevňuji chrániče kolenou, které fixuje také adventure nebo motokrosová bota.
Vzhledem k tomu, že jde o základní kalhoty, nemají chrániče kyčlí, a proto používám chráničové šortky, které se pod kalhoty v klidu vejdou. Za jednoduchý a mě nevyhovující považuji systém zapínání poklopce na zip a jednoduchou sponu, která nedrží, jak by měla. Pro chladné dny se dá použít tepelná vložka (60g/1m2), ovšem naopak v horku chybí větrání. Už proto pro pohodlné cestování za nejrůznějších podmínek je lepší bundu X-Tour, respektive X-Rover doplnit lepším modelem kalhot X-Travel s lepším větráním a mnohem vyšší výbavou jen za nepatrně vyšší cenu. Kalhoty X-Travel se budou prodávat ve velikostech XS-3 XL a v černé a světle šedé barvě.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)