Yuki 125 RS
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 24.5.2014 | Zobrazeno: 51 301x
V dnešním testu nebudeme prohánět žádnou hustokrutou závodní hyperstřelu, ani neosedláme žádný vystajlovaný křižník v hodnotě dvou ročních platů. Podíváme se totiž na stroj ze škatule začátečnických stopětadvacítek. Tyhle motorky mívají obvykle nevděčnou roli – být laciné, dostatečně kvalitní, bezpečné a schopné zasvětit nováčky do tajů jednostopého světa. Způsob, jakým tyto role naplňuje malý naháč za čtyřicet tisíc, byl až překvapivě sebevědomý.
Kapitoly článku
Srdcem motorky je vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec s karburátorem, který poskytne maximální výkon 10 koní (8,5 kW při 7500 ot./min.) a krouťák 9,5 Nm (při 9000 ot.). To sice nejsou nijak brutální parametry, ale pro potřeby -náctiletých řidičů dokáže točivý jednoválec i s relativně těžší motorkou slušně a zábavně zacvičit. Vzhledem ke konstrukci motoru je navíc oprávněným předpokladem (který jsme však v testu mohli stěží důkladněji prověřit) životnost a spolehlivost motoru, jehož běžný servisní interval je 5000 km. Studený motor startuje díky sytiči bez potíží, je však vhodné jej nechat pár desítek sekund prohřát, a až poté mu naložit za uši. Malý jednoválec totiž potřebuje točit, točit a pro jistotu ještě víc točit. Do 5000 otáček je poměrně jalový, zdaleka nepředvádí vše, čeho je schopen, a tak za zmínku stojí snad jen koncovka výfuku bučící jako ucpaný vysavač. Motor má sice i v nižším pásmu dost pružnosti na to, aby se takhle nechal bez přílišného řazení vláčet po městě, jenže koho by to v šestnácti bavilo…Mnohem lepší tak je vybičovat ručičku otáčkoměru až mezi šestku a osmičku. Právě okolo 8000 otáček chytá jednoválec ten správný dech, pružně a bez prodlevy reaguje na plyn a mačká ze sebe úplné maximum. Pětirychlostní převodovka s přesným a tichým chodem má přitom první dva kvalty poměrně krátké, takže motor lze rychle vytočit. To umožňuje Yukině skutečně dobrou akceleraci, takže pár desítek metrů po rozjezdu už v padesáti zařadíte trojku. Běžná cestovní rychlost dosahuje asi 80 km/h, vytočená pětka pak zvládne po rovině 110 km/h. Na dálniční přesuny to tedy není, ale v běžném provozu na okreskách a státovkách nebude teenager s Yuki překážet. Sportovně dravý projev motoru v nejvyšším (ač omezeném) pásmu otáček mladé jezdce jistě zaujme. Sympaticky živý motor navíc příjemně překvapil celkem hladkým chodem, respektive téměř úplnou absencí vibrací, které jsme od točivé malorážky po zkušenostech čekali. Jízda s neustále plným plynem není proto ani po delší době nadmíru obtěžující, očividně solidní uložení málo vibrujícího motoru v rámu naopak zvyšuje zábavnost motorky. Výtku naopak zaslouží spojka, která sice jde lehoučce, ovšem tu a tam se z ní při rychlejších rozjezdech linou zvuky jak ze soustruhu po ránu, jako by snad byla suchá a jen z plechových lamel, tudíž to chce trochu praxe a citlivější zacházení. Slušný dojem z motoru podporuje také přesvědčivý podvozek. Ten je jedním slovem předimenzovaný a jak už jsme naznačili, jistě by bez potíží zvládl i minimálně dvojnásobně objemný motor. Přední „zlaté“ USD vidle vypadají frajersky, ale taky dobře fungují - jsou spíš tužšího ladění a poskytují dobrou odezvu i při nejvyšších rychlostech. Stejného ražení je i zadek. Kyvka sice na pohled nevypadá kdovíjak masivně, je však zcela pevná, nekroutí se ani v rychlých zatáčkách a díky zadnímu centrálu sedí jako přibitá. Zadní tlumící jednotka není stavitelná, je ovšem solidně tvrdší a její charakteristika překvapivě neutrpí příliš ani se spolujezdcem (byť tech. údaje hovoří o nosnosti 150 kg).Už loni testovaný Keeway ukázal, že v Číně jsou schopní udělat malorážku s dobrým podvozkem, a Yuki 125 RS tenhle poznatek stoprocentně potvrzuje. Na co však nejsme u čínských strojů zvyklí, to jsou účinné brzdy, kterými Yuki disponuje – faktem je, že od předního dvoukotouče, toliko na stopětadvácách věci nevídané, by se dal očekávat hodně oslnivý, jedovatý a určitě přehnaný účinek. V reálu je přední brzda sice slabší, než se jeví, i tak ale poskytuje zcela dostatečnou účinnost. Její jemná dávkovatelnost navíc začátečníky nevytrestá, naopak naučí citlivému brzdění předkem. Zadní brzda pak svou roli plní rovněž zcela bez problémů, má solidní účinek a dostatečně měkké dávkování, aby se zpomalením stroje bezpečně vypomohla. Jedinou mouchou podvozku jsou tak snad jen pneumatiky značky Duro, do kterých jsou 17“ kola obuta. Jejich tvrdá směs potřebuje pořádně prohřát, aby gumy získaly na asfaltu tu potřebnou jistotu v náklonech, které pevný podvozek umožňuje, a za deště jistotou nedisponují vůbec. Na motorce za čtyřicet tisíc však těžko čekat micheliny, případná výměna pneu není žádná velká věda a tvrdé čínské sériovky se aspoň můžou pochlubit dlouhou životností.Na výsledném dorém dojmu z Yuki 125 RS se podepsaly i další detaily. Zmínit tak můžeme třeba ukazatel zařazené rychlosti na jednoduché přístrojovce mezi kulatými budíky tachometru a otáčkoměru. Otáčkoměr přitom obsahuje palivoměr, jehož stupnice z deseti diod není jen tak na efekt, ale je skutečně poměrně spolehlivá. Ostatně, při spotřebě asi 2,8 litrů a 14litrové nádrži má Yuki dojezd 500 km.Ani u dražších motorek nebývá standardem víčko nádrže s pantem. Na cestách za mladickým dobrodružstvím nebude k zahození ani malý úložný prostor pod sedlem, kam se kromě lékarničky a základního nářadí vejde třeba malá výbava antipichu a podobně… Praktickou drobností je také zamykací háček na přilbu nad levou zadní stupačkou. Trochu nešťastná je však délka bočního stojánku, díky níž stojí motorka skoro kolmo, až máte strach, že ji shodí vítr. Bočák je navíc vybaven čidlem proti spuštění motoru, takže buď budete ráno ohřívat motorku na hlavním stojanu, nebo prostě vytáhnete kablík čidla…Yuki 125 RS ve výsledku příjemně překvapila. Za málo peněz jde o plnohodnotnou stopětadvacítku, která netrpí žádným výraznějším, byť třeba jen ojedinělým nedostatkem, jak bývá u čínských přibližovadel zvykem. Sympatická nahotina z Qingqi tak mezi ostatními dosud testovanými „čínami“ vyčnívá, svým provedením i vlastnostmi má blíže spíš ke dražší japonské konkurenci. Ačkoliv jejích kvalit Yuki přece jen nedosahuje (ani se tak netváří), nutno mít na zřeteli, že za čtyřicet tisíc dostanete novou a relativně „blbuvzdornou“ motorku s dvouletou zárukou a laciným provozem. A z pohledu začínajícího adepta jedné stopy je nakonec jen dobře, že má možnost volby, zda investuje tyhle peníze do ojetého japonce, nebo nové číny.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)