Kymco Like II 125i vs Yuki Falcon 125i

Nejoblíbenější a zároveň nejprodávanější v celém segmentu skútrů jsou stroje s objemem motoru do 125 ccm. Asi největší výhodou těchto „mrňousů“ je možnost řízení s řidičským oprávněním skupiny B. Nabídka na trhu je dost široká a někdy není úplně snadné zorientovat se a vybrat ten správný. A tak když se nám v redakci neplánovaně sešly dvě „stopětadvacítky“, tak přestože je každá z nich z úplně jiného „soudku“, řekli jsme si, že by mohlo být zajímavé postavit je tváří v tvář proti sobě, a ukázat jak moc, anebo málo mají společného. Oba skútry KYMCO 125 LIKE II a YUKI 125 FALCON spojují dvě základní vlastnosti – oba jsou zástupci nižší třídy a oba mají podvozek postavený na malých dvanáctipalcových kolech.

Kymco Like II 125i vs Yuki Falcon 125i

Kapitoly článku

Vzhled, dojem, ergonomie, pohodlí

Již vzhled prvního provedení Kymco Like byl inspirován slavnou italskou Vespou, a Like II v tomto směru zašel ještě dál, a svým designem se ještě více posouvá ke své předloze. Tvůrci se ani nijak nesnažili svůj záměr maskovat, a tak se Like II snaží kopírovat všechny detaily. Chromová kulatá zrcátka, jednoduché a oblé funkční tvary, světlo na řídítkách, široké šasí, to vše se snaží navodit tu správnou atmosféru. Ale i přes všechnu snahu se Kymco nemůže Vespě vyrovnat, a to především díky použitým méně kvalitním materiálům a jiné technice.

I přes velice kompaktní rozměry nabízí Like II slušný prostor pro posádku, i když nejvíce spokojeni s posezem budou lidé s výškou do 170 cm. Já se svými necelými dvěma metry často narážel koleny do řídítek. Jinak se Like II vyznačuje velikou praktičností díky rovné podlaze, takže není problém na sklápěcí háček uložit tašku s nákupem. Komu by toto bylo málo, před jezdcem se nachází schránka na doklady s integrovanou 12V zásuvkou. Otevírání se provádí pomocí chromového tlačítka, jehož laciné provedení ve mně vzbudilo přinejmenším pochyby. Podsedlový zavazadlový prostor pak pojme JET přilbu a nějakou tu drobotinu. Pro všechny případy Kymco u tohoto modelu dodává v základní výbavě topcase, který může pojmout integrální přilbu či větší nákup.

Přístrojová deska inspirovaná Vespou nabízí základní údaje o rychlosti (cejchováno do 140 km/h), počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a přesný čas. Kritiku zaslouží velká odchylka udávané rychlosti oproti skutečné. Údaje se pak přepínají a seřizují tlačítky na přístrojovém panelu. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěny logicky a na správném místě. Malým zklamáním pro mě byla absence spínače varovných světel, a tzv. „chcípáku“. Jinak se Kymco drží hesla, že „v jednoduchosti je krása“ a proto zde nenajdeme žádné vymoženosti a vychytávky.

Provedení a kvalita slícování jednotlivých dílů je vyšší nežli u Yuki, ale žádná velká sláva to také zrovna není. Skútr má poměrně dost úzká řídítka, a zpětná zrcátka jsou umístěna příliš blízko sebe, a výhled vzad musím označit jako zcela nedostatečný. Dobře tvarované sedlo je o poznání více pohodlné nežli u Falconu, avšak jeho výška 850 mm bude možná způsobovat menším postavám problémy. S provozní hmotností 128 kg je LIKE II o pár kilogramů těžší, nežli FALCON. Na spolujezdce bylo také myšleno, a Kymco Like II nabízí pro spolujezdce dostatek pohodlí, a dobře umístěné mechanicky ovládané stupačky. Chválím standardní výbavu Kymca, která zahrnuje hlavní i boční stojan.

To Yuki Falcon na to jde jinak, a snaží se své potencionální zákazníky nalákat spíše na sportovní vzhled. Velké množství ostřejších hran a plastů doplněných barevnými samolepkami s označením modelu osloví spíše mladší generace. Těžko na něm hledat nějaké nápadité designové prvky a pokrokové technické finesy, ale skútr hodlá bodovat především nízkou cenou, a tak si zbytečně nehraje na něco, čím není. Falcon nepostrádá nic, co by měl moderní skútr mít – dostatek prostoru pro posádku, v rámci možností pohodlný posez, úložné prostory a přístrojová deska s dnes již obvyklou kombinací klasického „budíku“ s LCD displejem.

Možná trošku netradiční je použití analogového otáčkoměru končícího číslem 12, což nepovažuji u kategorie malého skútru za příliš opodstatněné. Rozměrný displej pak informuje o rychlosti, stavu paliva, napětí baterie, čase a počtu ujetých kilometrů. Přístroje nevynikají příliš velkou přesností, a udávaná aktuální rychlost se podobně jako u Kymca odlišuje od té skutečné. Spíš orientační je údaj palivoměru, kdy chvilku ukazuje stav plné nádrže a za pár okamžiků je všechno jinak a na přístroji svítí jedna poslední čárka. Seřizování a nulování hodnot lze provádět pomocí pogumovaných tlačítek na „přístrojovce“. Přístrojový panel dále obsahuje kontrolky směrových a dálkových světel a diagnostiky motoru.

Především teenagery asi potěší možnost změny barvy podsvícení LCDéčka. Jen způsob, kterým se barvy mění, se mi během testování nepodařilo objevit, a musel jsem s pocitem studu požádat o radu samotného prodejce. Výtku musím vznést na adresu ergonomie – přestože na první pohled jsou všechny ovladače tam, kde jsme zvyklí je nacházet, při bližším seznámení jsem zjistil, že na některé z nich při držení řídítek prostě nedosáhnete a také páčky brzd mi přišly moc vzdálené od rukojetí.

Pochválit musím zrcátka, která jsou umístěna dostatečně široko od sebe, takže je v nich výborně vidět.  I přes menší rozměry skútříku zde můžeme najít dostatek úložných prostor, a to jednak dvě schránky před koleny jezdce, přičemž vlevo je schránka uzavíratelná, vpravo pak schránka otevřená, schopná pojmout například malou PET lahev s pitím, tak i klasický prostor pod sedlem, který pojme jednu JET přilbu a pár drobností. Pro menší nákup může posloužit nesklopný háček. Škoda že díky umístění nádrže nenabízí skútr rovnou podlahu. Před levým kolenem se nachází ještě zásuvka USB.

Rozměr sedla bude vyhovovat spíše štíhlejším postavám, a nutno podotknout, že po ujetí vzdálenosti více jak 50 km začínal trošku bolet zadek. Co mi docela vadilo, byl sklon sedla, kdy jsem stále sjížděl dopředu dolů. Pro spolujezdce sedlo nenabízí právě moc prostoru. Co naopak potěší je pěkné červené prošívání s názvem značky. Otevírání sedla se provádí pomocí vícefunkční spínací skříňky. Stupačky pro spolujezdce se vyklápí ručně a jsou umístěny tak, že spolujezdec sedí pohodlně a nohy má pokrčené tak akorát. Výška sedla FALCONU 785 mm je o něco menší než KYMCA, což bude jezdcům a jezdkyním určitě vyhovovat. Provozní hmotnost 113 kilogramů je příslibem snadné manipulace a nevyžaduje žádnou velkou fyzickou zdatnost například při tlačení skútru na chodníku. Také YUKI je v základu vybavena hlavním i bočním stojanem.

U obou skútrů je pro zadní světla a denní svícení použita LED technologie. Oba dva skútry mají téměř nulovou ochranu před větrem, která se nechá doladit pomocí dodatečně namontovaného příslušenství.

Motor, jízda, spotřeba

Oba motocykly využívají pro svůj pohon vzduchem chlazený 4taktní jednoválec se vstřikováním paliva s objemem válce 125 cm3. Kymco Like II se může pochlubit největším výkonem 8,5 kW vrcholícím při 8500 ot./min, zatímco Yuki Falcon si musí vystačit s  5,4 kW, které motor produkuje při 7500 ot./min. Oba skútry se startují stiskem tlačítka, a nastartování probíhají bez jakýchkoliv problémů jak u studených či ohřátých motorů. Yuki navíc přidává možnost volby manuálního spuštění motoru startovací pákou pro případ vybitého akumulátoru. Ihned po nastartování lze od sebe jednotlivé skútry díky zvuku lehce rozeznat.

Motor Liku II se oproti první generaci posunul o několik mílí dále. Běží krásně tiše, měkce je hodně utlumený a prostě si jen tak ševelí. Nabízí nijak závratnou, ale příjemnou akceleraci, a přesto že králem startů od semaforu se asi nestane, čtyřkolové plechovky bude nechávat v pohodě za sebou. Kromě městského courání je s Likem příjemné cestování kolem tachometrové osmdesátky, což umožňuje vyrazit i na nějaký ten kratší výlet v okolí města. Na delších rovinkách se nám z Liku podařilo dostat tachometrovou maximálku 110 km/h. Vyzkoušeli jsme i dálniční provoz, ale zde už Like prostě nestíhá, a musí se smířit s tím, že jej hravě pokoří většina kamionů. Také v případě obsazení dalšího místa spolujezdcem je nutné počítat s výrazným omezením dynamických i jízdních vlastností.

Motor Falconu s elektronickým vstřikováním paliva DELPHI je z celého skútru asi tím nejlepším. Ihned po nastartování se rozezní daleko hlasitějším zvukem než Kymco a k jadrnému zvuku přidává i více vibrací. Při prvním startu jsem chvilku dokonce přemýšlel nad tím, zda nemám děravý výfuk. K mému překvapení jsem po krátkém prohlédnutí zjistil, že koncovka výfuku je imitace, a zespoda koncovky se krčí tenoučká trubička. I přes papírově nižší výkon se malý motůrek s pohotovostní hmotností skútru dokáže statečně poprat, a rozdíl mezi oběma soupeři není nijak propastný.  Během zrychlování se Yuki zuby nehty drží Kymca , a až při rychlostech nad 80 km/h se již menší výkon Falconu začíná více projevovat. Při pokusu o dosažení maximálky jsme si s YUKI sáhli na číslici 100 km/h. Nejpohodovější jízdu nabízí Yuki kolem tachometrové sedmdesátky.

Za své služby si oba dva testované stroje poručily podobnou dávku paliva, s KYMCEM jsem jezdil za průměrných 2,9 litr Naturalu 95 na 100 km, YUKI si nárokovala 3,2 litru Naturalu 95 na 100 km.  KYMCO s nádrží o objemu 6,5 l na jedno natankování zvládne ujet něco málo přes 200 km, YUKI s nádrží 5,5 l bude muset pro svůj oblíbený nápoj o něco dříve. Skútry se pyšní plněním podmínek pro homologací EURO 4.

Podvozek

V minulosti jsem u model Like kritizoval podvozek, který v kombinaci s malými dvanáctipalcovými kolečky nedokázal dostatečně tlumit nerovnosti vozovky. Při vývoji další generace LIKU výrobce zřejmě vyslyšel časté kritiky, a nový Like II je v tomto směru úplně jiným motocyklem, než jeho starší bráška. Příjemně tuhý, a zároveň pohodlný podvozek nabízí příjemné a pohodové cestování bez výraznějších sportovních ambicí. Hydraulická teleskopická vidlice vpředu a jednostranná kyvná vidlice vzadu se dvěma tlumiči se seřiditelným předpětím pružiny vyznávají spíše poklidný styl jízdy. Kymco jako svou obuv na hliníkové ráfky využívá vpředu pneumatiky 110/70-12 a vzadu 130/70-12 a cítí se při proplétání městskými uličkami a v přeplněném provozu jako ryba ve vodě, a při vyšších rychlostech působí stále jistým dojmem.

Přestože se celkově snaží FALCON svým vzhledem navodit sportovní atmosféru, samotný podvozek s tímto zaměřením moc nekoresponduje. Vzadu pracují dvě vinuté pružiny s tlumičem, avšak podvozek i když působí dost tvrdě, neposkytuje jezdci tu správnou jistotu. Spíše má tendenci odskakovat a při přejezdu větších nerovností dokáže pěkně potrápit vaše záda. YUKI se nemůže pochlubit tak tuhým podvozkem jako KYMCO, a proto v některých rychleji projetých pasážích působí neklidně a méně jistě. Zkrátka je nutné mít na paměti, že se jedná o jeden z nejlevnějších skútrů, a je nutné při hodnocení k této skutečnosti přihlížet.

Ani jednomu z testovaných skútrů se nelíbí pražské kočičí hlavy, kdy jsem měl pocit, že ze mě chtějí oba stroje vytřást duši. Také s hlubokými kanály na našich silnicích si ani jeden ze skútrů právě moc nerozumí.

Brzdy

Brzdy obou porovnávaných skútrů splňují přísná kritéria pro bezpečnou jízdu, a za všech podmínek fungovaly zcela bezproblémově.

Skútr Kymco Like II byl vpředu vybaven jedním kotoučem o průměru 220 mm, a vzadu jedním kotoučem o průměru 200 mm. Účinek obou kotoučových brzd při razantním brždění se ukázal jako zcela dostačující, díky snadnému dávkování bylo možné k ovládání páček brzd použít pouze jeden prst. Navíc se brzdy do kotoučů zakusují s opravdovou razancí. Brzdy byly vybaveny protiblokovacím systémem ABS.

O zkrocení Falconu se starají kotoučové brzdy vpředu i vzadu s průměrem brzdových kotoučů 180 mm. Oproti Kymcu zde bylo nutné na obě páčky pořádně přitlačit, aby se dostavil požadovaný účinek. Scházel dnes již nutný systém ABS. Jak jsem zmínil již v předchozí části článku, nelíbilo se mi umístění páček na řídítkách, kdy se páčky nacházejí příliš daleko od rukojetí.

Koupí to nekončí

Možná si říkáte, co se bude dít po pár letech ježdění a nějakém tom tisíci kilometrů. KYMCO i YUKI poskytují na své skútry klasicky dvouletou zákonnou záruku. Kymco k této záruce nabízí širokou dealerskou síť a servisní síť, kde se vám o vašeho miláčka náležitě postarají. Také YUKI ctí nejen garanční, ale i pozáruční servis, a umí se o své zákazníky postarat i po několika letech, což dokládá rozlehlý sklad náhradních dílů, který má úctyhodnou velikost 2000 m2 a aktuálně má 18000 položek skladem.

Závěr

Dva různé skútry, dva různé přístupy -  tchajwanská novinka Kymco 125 Like II a čínská stálice Yuki 125 Falcon. První ze dvou jmenovaných Kymco Like II boduje především líbivým retro designem po vzoru italské legendy, jistějšími jízdními vlastnostmi, modernější technikou a lepším zpracováním. Konkurent Yuki 125 Falcon svého soka nepřekonává ani v jedné z hodnocených disciplín, s výjimkou ceny. A na tu potencionální zákazníci prostě slyší. Pokud vám nebudou vadit horší jízdní vlastnosti a nižší kvalita zpracování, Yuki Falcon vás z bodu A do bodu B přepraví, a to za velmi přijatelnou cenu. Bude-li vám toto málo, a hledáte více stylu, kvality a jízdního pohodlí, pak další možnou volbou bude Kymco 125 Like II.

Informace o redaktorovi

František Hadt - Výška testovacího jezdce: 193 cm

Klady a zápory

KYMCO 125 LIKE II
+ výkonný a úsporný motor
+ vzhled
+ výborné brzdy

YUKI 125 FALCON
+ nízká cena
+ vícebarevné podsvícení přístrojové desky
+ motor


KYMCO 125 LIKE II
- kvalita provedení, nekvalitní plasty
- malé úložné prostory
- špatný výhled v zrcátkách

YUKI 125 FALCON
- ergonomie
- zpracování, kvalita
- podvozek


Který skútr byste zvolili vy?

  1. Hlasováno: 51x
  2. Hlasováno: 17x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 37.5 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist