Yamaha YZF R1 vs. Kawasaki ZX-10R Ninja
Text: Pavel Růžička | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 7.6.2006 | Zobrazeno: 56 050x
Kapitoly článku
Motor
Pohonná jednotka R1čky nabízí 180 koní při 12500 ot/min a kroutící moment 110 Nm při 10,500ot/min. ZX10R je na tom tabulkově o trochu lépe a poskytuje 184 koní při 11700 ot/min a 115 Nm při 9500 ot/min. V praxi je však rozdíl mizivý. Je tedy fakt, že jsme neprotáhli stroje po okruhu, nicméně pouze po normálních silnicích.
Možná je to dáno i hmotností, která je u Ninji o 3 kg vyšší. Oba stroje mají plynulý nárůst výkonové křivky a přenos síly na zadní kolo je tak dobře dávkovatelný i ve vyšších otáčkách. Pravdou je, že Ninja se mi jevila trochu vlídnější k nízkým otáčkám a tak nemusíte možná někdy až zbytečně tolik řadit. U R1čky si musíte dávat větší pozor v ostrých zatáčkách na to, co vám dělá zadní kolo.
Co se týče zvuku linoucího se ze sériových koncovek výfuku, vítězí tentokrát Kawasaki s jejím typicky brumlavějším a ostřejším zvukem. Naopak u Yamahy, pokud to někde opravdu hodně vytáčíte a jdete pak prudce na brzdy do ostré zatáčky, můžete si zase vychutnat občas mírné postřelení do výfuků.
U R1čky bych vytknul absenci anti-hoppingové spojky, která je nabízena pouze ve verzi SPC. ZX10R jí disponuje v základu.
Podvozky jsou u obou strojů na vysoké úrovni. Odpružení vám dává větší pocit jistoty u Yamaha. Brzdy jsou vcelku srovnatelné. Rozměry kol jsou téměř totožné, jen Kawasaki zvolila vzadu o trochu větší výškový profil pneumatiky.
Jízda
Vlastní pocity z jízdy jsou fantastické u obou strojů. Po prvním usednutí překvapí Yamaha vcelku pohodlným posedem. Na Kawasaki se budou lidé vyšší postavy problematicky rovnat. Máte na ní více skrčené nohy a celkově je jezdec více nakloněn dopředu. Po dlouhých cestách to trochu pocítíte. I sedlo je u Yamahy příjemnější. Na druhou stranu, kdo by čekal na supersportovních strojích pohodlí.
Po rozjetí nenajdete mezi strojích moc velký rozdíl. Ten se projeví až v první ostře projeté zatáčce. Každý z obou motocyklů poskytuje něco jiného, je svým způsobem svůj a skýtá jiný druh zábavy.


Cítíte ostrost, která na R1čce není tak velká. Potom se už těžko usuzuje, který z obou dravců je lepší. Mě víc bavila Kawasaki, právě pro její přednosti, které je třeba odhalovat a poznávat postupně. Nepředvede se vám hned v plné parádě, jako je tomu u Yamahy. Naopak někteří kolegové byli více spokojeni s jízdou na R1čce.
Co vás čeká, jsem se snažil objektivně vylíčit výše, nicméně co chcete, už záleží potom na vás. Každopádně spolujezdkyně více ocení ZX-10R, kde je to pro ní za Vašimi zády příjemnější. Spotřeba je u obou strojů srovnatelná, závislá hodně na stylu jízdy. Do R1čky se vejde o litr paliva více a tak méně často navštěvujete čerpací stanici. Nicméně intenzita návštěv těchto podniků a tudíž i spotřeba je u obou strojů docela velká. No není se čemu divit, spotřeba se v našem testu pohybovala od 6,5 l/100km, ale není problém jít i nad 10 l/100km.
Výbava
Ovládací prvky jsou klasické, stejně jako je tomu u předchozích verzí obou strojů. Yamaha je vybavena spínačem pro výstražné blinkry, Kawasaki zase stopkami s jednoduchým tlačítkem na řídítkách pro odečítání času na kolo na okruhu. Oba motocykly disponují ručičkovým otáčkoměrem a digitálním panelem kilometrů, rychlosti a dalších hodnot.
U Kawasaki jsou údaje trochu čitelnější, Yamaha má zase hezčí přístrojový panel na kterém zjistíte více údajů najednou a nemusíte je pořád přepínat. Jediné, co bych na obou strojích vytknul, je absence digitálního ukazatele stavu paliva v nádrži. Najdete pouze kontrolku rezervy.
Závěr
Oba stroje vycházejí z okruhových motorek a tudíž pomalá jízda například po městě či v zácpě jim moc nesvědčí. Naopak rovné úseky klasických silnic se s motocykly dají v pohodě jezdit. Poskytují dost zábavy jak na hranici pravidel silničního provozu, tak i za touto hranicí na závodním okruhu. To, která z nich je lepší, se nedá jednoduše říci. Obě mají něco do sebe a obě se mi svým způsobem líbily. Ani cena vám rozhodování příliš neulehčí, protože je opět velmi podobná.
Rozhodnutí, kterou zvolit je na vás podle toho, k čemu více tíhnete a jaký způsob stylu jízdy máte raději. Kawasaki je celkově více sportovnější, Yamaha je trochu „cestovnější“ – má však ale ještě sportovnější verzi R1 SPC.
Informace o redaktorovi
Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz