Yamaha XT660Z Tenere vs XT1200Z Super Ténéré
Text: Vláďa Novotný , Lukáš Růžička | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 4.1.2011 | Zobrazeno: 96 140x
Tentokrát jsme se rozhodli vzít proti sobě do prádýlka velkou a malou Ténéré. Půjde o motocykly, co se snesou vedle sebe jen na papíře propagačního materiálu, nebo zde jde o něco víc? Co se za jejich společným názvem skutečně skrývá a zaslouží si právem obě označení enduro? Abychom tomu přišli na kloub, jak se liší a jak se vzájemně v dané kategorii doplňují, vyvezli jsme je na společnou zteč. V rámci redakčního testu jsme se tak kromě běžné silnice vydali i do areálu v Sosnové a prověřili Ténérky na místních tratích. Už první pohled jasně vypovídá o tom, která z dvojičky bude spíše polykačkou kilometrů, a která zase blátochtivou drsňačkou, nicméně nebude to jistě tak jednoznačné…
Kapitoly článku
První Ténérkou, kterou dostávám do prádýlka, je XT660Z. Už v úvodu článku jsem ji nazval „malou“, jenže ono to není až tak jednoznačné. Menší než XT1200Z Super Ténéré je, o tom žádná. Ovšem co se týče důležitých enduro faktorů, jako jsou světlá výška, zdvihy tlumičů nebo položení sedla nad zemí, jí dělá tou „větší“. Festovně to pociťuji ve chvíli, kdy poprvé přehazuju nohu přes sedlo. Malá Ténérka okamžitě hlásí, že se svou výškou řadí mezi vyšší stroje v kategorii. Nicméně existují ještě vzrostlejší kousky. Tak třeba takový Xchalange od BMW dostal sedlo od německých inženýrů ještě o tři a půl cenťáku výš. To není vůbec na škodu, protože díky výše položenému sedlu mám při jízdě na Yamaze skrz zapráskaný město perfektní přehled o dění kolem sebe. Když už je řeč o přehledu, je potřeba pochválit také pozici zrcátek, které svojí funkci plní na jedničku. Jelikož malé Ténérka netrpí bůhví jakými vibracemi, není problém „čeknout“ dění za zády i ve vyšších rychlostech. Za jízdy nemám větší problém s čitelností jednoduché a účelné přístrojovky, které dominuje analogový otáčkoměr a digitální multifunkční displej. Je fajn, že si na něm našel prostor veledůležitý ukazatel stavu oktanové šťávičky ve třiadvacetilitrové bandasce (mimochodem, stejným objemem nádrže disponuje i velká dvanáctka). Za zmínku určitě stojí hrazdička umístěná hned nad přístrojovou, jež počítá s připevněním navigace v zorném poli jezdce.
Dálnice se stává minulostí a valím po silničce s táhlými a fest rychlými zatáčkami. Tady se projevuje nižší výkon a poměrně krátké použitelné spektrum otáček. Mašina jede ve středních otáčkách moc pěkně, ale tím to taky končí, protože výkon někde kolem šesti a půl tisíc polevuje a než jeho snažení nadobro utíná pan omezovač, víc nenarůstá. Při cestování se spolujezdcem si to bude chtít každý předjížděcí manévr hodně dobře rozmyslet. Nicméně samotná ovladatelnost malé Ténérky je na zakroucených silničkách víc než dobrá. Suverénně se pokládá do utažených zatáček a s ledovým klidem projíždí ty rychlejší. Nikdy nemám sebemenší trable s rozvlněným podvozkem nebo jakýmkoliv nervóznějším projevem. Větších výtek nemám ani na adresu brzd. Snad by jen mohly mít o něco razantnější nástup. To by ale mohl být menší handicap v terénu. Tak se pojďme mrknout, jak to jde malé Ténérce tam!Lehčí terén jako jsou šotolinové cesty, polňačky, ale i lesní cesty bez větších výmolů zvládá XT660Z Ténéré na pohodu. Jakmile se ale přitlačí na pilu a trošku začne tahat, přední vidle toho začíná mít plný kecky. Je totiž dost měkká a dostává se na dorazy při každé větší ďouře nebo dopadu po poletu vzduchem. Motor by zde potřeboval fungovat o chloupek déle a servírovat o nějakej ten koník ve špičce víc. Pak by se dalo jet déle bez řazení na vyšší rychlostní stupeň a díky tomu si užít radost ze zatáček prolítnutých dlouhým driftíkem ve stupačkách, který si pěkně řídíte plynem. Pokud mám být upřímný, tak musím přiznat, že jsem od malé Ténérky očekával více offroaďáckých dovedností. Přiměla mě k tomu její slušná světlá výška, vysoko položené sedlo a opravdu vychytané boční padací protektory z tvrdého plastu. Každopádně expediční lítání v běžném terénu zmákne malá Ténérka s prstem v nosu a její pilot si bude moct vychutnávat slušnou porcičku dobrodružství. Konec konců na
O slovo se hlásí šotolinová část okruhu v Sosnové. Schválně, jestli si povede velká Ténérka stejně jistě jako na asfaltu. Na omrknutí offroadové pasáže radši nechávám v pohotovosti kontrolu trakce a neriskuju přetažený akcelerační drift a následný zvedání dvaapůlmetrákový potvory na kola. Nejspíš bych si pěkně foukl do trenek... Mašina je na nezpevněném povrchu poměrně stabilní a dobře si počíná i při jízdě ve stupačkách. Lehké rozpaky ve mně budí poněkud nervózní přední kolo svým driblingem. Po chvilce otrkávání dávám kontrole trakci pohov a setrvání v sedle mám ve vlastních rukou, přesněji řečeno té pravé na plynové rukojeti. V tu chvíli se stává ježdění na šotolinovém okruhu o kus zábavnější. Už samotný rozjezd nabral na dynamice a o průjezdu zatáček se zadním kolem v prokluzu nemluvě. Super Ténérka se nebrání ani odlepení obou kol od země a lehčímu poletu vzduchem. Člověk musí počítat s tendencí převažování na přední kolo. Před dopadem to chce trošku potáhnout za řidítka a přistávací manévr je v lati. Je pravda, že hmotnost se stává pro divočejší offroaďácké radovánky limitující, ale na druhou stranu jsem nečekal, že se dá se spíše cestovním endurem tak hezky vyblbnout.
Když to tak vezmu kolem a kolem, obě motorky víceméně splnily očekávání. Procentuelně vyjádřeno, malá Ténérka tak ze sedmdesáti procent a velká z devětadevadesáti. Od malé jsem asi chtěl víc v terénu a na nezpevněných cestách. Taky klidně mohla dostat do vínku o špetku víc divokosti. Vysoko položené sedlo pak nebude nic pro menší motorkáře a stejně jako většina slečen si budou muset nechat zajít chuť. Při pohodových výletech v jednom se dá hezky pojezdit po zakroucených asfaltkách a sem tam si střihnout nějakou tu polňačku a zjistit, co je na jejím konci. Městské popojíždění je v sedle malé Ténérky prostě radostí. Člověk se hezky lecčím proplete a má zároveň perfektní výhled. Třiadvacetilitrová nádrž společně se spotřebou kolem šesti litrů zaručují slušnej dojezd. No a nakonec poměr cena a výkon dává Yamaze XT660Z Ténéré plusové body. Velká Ténérka mě opravdu chytla. Jede jak z praku a perfektně se ovládá. Prostě perfektně splňuje vše, co od ní člověk očekává. Tedy pohodlné cestování, obratnost a do jisté míry zvládnutí lehčího terénu. Je jasný, že tuhle mašinu si koupí motorkář s cestovatelským srdíčkem, který na ní pravděpodobně nebude dojíždět za povinnostmi všedního dne. Jednak by to nebylo v ucpaných ulicích úplně nejpohodlnější a pak by mašiny za téměř 400 000 Kč bylo celkem škoda. Závěrem musím konstatovat, že členství v kategorii enduro si obě zaslouží!
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)