Yamaha X-Max 125 Sport
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 26.7.2012 | Zobrazeno: 100 744x
V současné nabídce skútrů o objemu 125 ccm není snadné vybírat - parametry jednotlivých modelů jsou si podobné jako vejce vejci, a s designem to není o moc lepší. Když ale chcete trochu vybočit z řady, naštěstí není všechno úplně ztraceno. Existují totiž také skútry jako Yamaha X-Max.
Kapitoly článku
Letos se k nám do redakce dostal prakticky totožný skútr s přívlastkem 125. Stopětadvacítku jsme k testu získali v atraktivní designové verzi Sport, která nechává vyniknout dravý charakter skútru ještě víc než základní model. Největší podíl na tom má nízké, nadvakrát vyboulené plexi, o jehož praktickém významu sice mohou vznikat oprávněné pochybnosti, ale z pohledu milovníka sportovního designu vítězí na plné čáře. A pro vyznavače užitných hodnot má Yamaha v prodejnách standardní model s dostatečně vysokým štítem.
Stejně velkoryse jako na pohled působí X-Max i po usednutí za řídítka. Vzdálenost mezi předními sešikmenými stupačkami a bederní opěrkou řidiče je tak dlouhá, že by si za jízdy mohly ulevit dolní končetiny ještě většího čahouna. Se 186 centimetry vysokou postavou jsem se do sedla pohodlně poskládal i když nohy zůstaly v pohotovostní poloze na vodorovné podlážce. Poměrně nízko umístěná řídítka podporují sportovní posez, ale zároveň neubírají body jízdnímu komfortu. Ten je korunován prostorným a kvalitně polstrovaným sedlem, jehož stupňovitá konstrukce přináší ledvinám řidiče opěrku jako příjemný bonus.
Všechny právě vyjmenované kvality společně jakoby povýšily X-Max nad úroveň běžného přibližovadla do městského a příměstského provozu, a obyčejnou cestu z bodu A do bodu B proměnily v příjemný zážitek. S obratným podvozkem je kličkování mezi stojícími kolonami aut radost, ale ještě větší zábava nastane při projíždění zákrut někde na okresce s alespoň obstojným povrchem. Tlumiče se sice umí popasovat i s typicky českou,”v zimě neudržovanou” silnicí třetí třídy, ale požitek z jízdy ustupuje do pozadí úměrně k hloubce a hustotě výmolů.
Co se však na X-Maxu hledá těžko, jsou jakákoli slabá místa. Komfortu řidiče ani spolujezdce není co vytknout, stejně jako jízdním vlastnostem nebo brzdám. Po praktické stránce je také všechno v nejlepším pořádku, a tak by se terčem menší kritiky mohl stát snad už jen výkon motoru. Ale ani tady není problém v konstrukci nebo charakteru pohonné jednotky, ale v některých situacích je prostě poznat, že tenhle velký skútr je vlastně stopětadvacítka převlečená za dvěpade. U Yamahy naštěstí předem dobře věděli, že menšímu motoru dají rozjezdy víc práce, a rovnou podle toho naladili variátor. Na semaforu díky tomu nemá dvacka žádné citelné prostoje – automatická převodovka ví, že má nejdřív nechat vyletět otáčky až k osmi tisícům, a pak teprve plynule pustit plný výkon na zadní kolo. V akceleraci z místa tak může X-Max soupeřit i s lehčími skútry ve stejné kubatuře, jenom se při rozjezdu trochu víc vytočí.
Menší hendikep by se dal najít ve zrychlování ze šedesátky, kde jsou dospělé rozměry a vyšší hmotnost skútru přeci jen trochu znát, ale nejedná se o nijak dramatický a nepřekonatelný problém. Na nedostatek dynamiky si u X-Maxu rozhodně stěžovat nebudete, a pokud se budete pohybovat jen po městě, ani se na jeho limit pořádně nedostanete.
Ani předpoklad, že větší tělo toho víc skonzumuje se nepotvrdil. Při běžném používání v režimu město-okreska-dálnice si X-Max řekl o standardní 3 litry Naturalu.
Kdo z jakýchkoli důvodů nechce nebo nemůže postavit do garáže silnější verzi X-Maxu, najde ve stopětadvacítce velmi schopnou alternativu. Jistý rozdíl v dynamice motoru a v maximální rychlosti ve srovnání s dvěstěpadesátkou samozřejmě být musí, ale jinak pořekadlo o malém kašpárkovi v tomhle případě platí bez špetky ironie.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)