globalmoto_duben_nolan




Řádně jsme otestovali Yamahu Niken aneb Co se stane, když...?

Kapitoly článku

Jelikož je Niken hodně specifické nářadí, zeptali jsme se Michala Teplého alias Spika, prvního českého majitele této tříkolky, jak se s tou potvorou žije.

Tak nám Michale prozraď, proč ses pro Nikena rozhodl?
„Niken je první motorka, kterou jsem si koupil, aniž bych na ní před tím kdy jel. Tak nějak se mi líbí netradiční technická řešení, zajímají mě tedy motorky, které na to jdou jinak a díky tomu si nejsou podobné jak vejce vejci, což se bohužel nedá říci o většině produkce dnešních motorek. Například třeba Yamaha GTS1000, BMW K1200/1300/1600, Bimota Tesi 3D a teď k tomu přibyla Yamaha Niken.“

Z čeho jsi přesedal?
„Přesedlal jsem z BMW K 1300 R, na kterým jsem nakroutil skoro 90.000 km (ne, motorky opravdu neumírají po 20 tisících km, chce to jen správnou péči, před tím jsem měl Suzuki GSR600, na který jsem najel 45 tísíc a prodával jsem bez jediné závady). Ale slovo "přesedlal" bych úplně nepoužil. Káčko mi stále říká pane. S tou motorkou jsem totiž zažil tolik dobrodružství, že asi v mojí garáži zůstane napořád.“

Jak dlouho Nikena máš a kolik máte společně najeto?
„Můj Niken přišel do ČR jako úplně první kus v listopadu 2018. V současné době mám najeté 4000 km. Letos ho vezmu podívat se do Dolomit, tak předpokládám, že do konce roku těch 10 tisíc najedu.“

Jaké bylo první rozjetí a první kilometry?
„Jakmile se Niken rozjede, přestane být cítit ta masa hmoty, která samozřejmě o sobě dává nejvíce vědět při manipulaci. První kilometry byly o tom, že jsem vůbec nevěděl, jaký to řízení bude mít odezvu a co to třeba udělá, když vjedu jedním kolem do díry, toho jsem se docela dost bál. Všichni známe stav českých silnic, takže moje očekávání bylo, že až levým kolem trefím nějakou výtluku, řídítka se mi stočí doleva a vyšle mě to do protisměru pod protijedoucí kamion… Kousek od práce mám takovou ulici, kde je to samý zpomalovací práh, takže jsem si to nejdřív zkoušel tam. Jak se ta motorka chová, když na to najedu rovně, zešikma, jen jedním kolem, atd. K mému překvapení se chovala naprosto neutrálně a žehlila nerovnosti jak Rolls-Royce. Vjetí na nerovnost nebo do díry jen jedním kolem nepřenáší do řídítek žádnou sílu, která by měla tendenci měnit směr. Nadšení z tohoto zjištění jsem si ověřil i na polní cestě plné děr. Každá díra je totiž díku tomu vahadlovému mechanismu pod přední kapotáží cítit jako by byla jen poloviční. V prosinci při +5°C na mokru jsem už byl tak rozjařený, že jsem si při trochu rychlejším příletu na sjezd z dálnice "omylem škrtl kolenem" a to už jsem si řekl, že je čas to uklidit a počkat na jaro. Určitě to není motorka pro toho, kdo potřebuje od kol cítit každé zrnko písku. Naopak ten, kdo by byl z takové odezvy vyděšen, tak pro něj je to ideální stroj. Štěrk? Hadi a záplaty na silnici? Mokro nebo dokonce déšť? Kostky? To jsou situace, které všechny nezkušené motorkáře a někdy i ty vyježděnější nepříjemně překvapí a pak zmatkují. Niken tyhle maličkosti přejede, jako by ani neexistovaly.“

Jsi s ním pořád spokojený, baví tě pořád, nelituješ jeho koupě?
„No, když je člověk zvyklý 90 tisíc km jezdit s nukleárním reaktorem pod zadkem, tak je akcelerační zážitek z Nikena poněkud mdlý. Sprinty se s tím určitě vyhrát nedají. Kdyby v tom byl litr CP4, byly by to větší emoce. Motorka mě stále baví, baví mě totiž hledat limity, o kterých vlastně nikdo stále nic moc neví, takže se cítím jako takový průkopník ;-) Koupě nelituji, i když se samozřejmě setkávám i s negativními ohlasy typu "fuj to je hnusný", "to není motorka", "je to pro kriply, důchodce, ..." atd.“

Byl jsi s ním i na okruhu, jaký tam je a jaký máte čas?
„Tak samozřejmě ... Seš tam sice za největší exota, takže i agentura Dafit, se kterou jezdím, si moji fotku dala na Instagram s příslušným komentářem :D. Prubnul jsem ho nejdřív jen tak na volných jízdách v Mostě, bohužel GPS laptimer jsem si zapomněl, takže čas z Mostu nevím. Brno jsem v závodu zajel nejlepší čas 2:39, což je o 10s horší než můj běžný čas na BMW K 1300 R. Limitujícím faktorem pro nějaké vážnější blbnutí na okruhu je omezovač rychlosti a váha motocyklu. Na cílové rovince mu ujedou i šestistovky, v zatáčkách se dá držet tempo s ostatními. Hlásiče náklonu jsem už kompletně ubrousil, teď už dokonce ubírám materiál stupačky samotné a už jen čekám, co to s motorkou udělá, až se v náklonu zvedne to vnější kolo... Třeba to ale vůbec nezjistím, třeba si rozbiju hubu. Yamaha uvádí, že technický limit je 50°, kdy se to kolo opravdu zvedne, ale jak se to reálně projeví na chování motocyklu, nikde neuvádí. Hlásiče náklonu jsou prý nastaveny na 45°, takže to už jsem dál.“

Co obouváš za gumy a jestli jsi přezouval, jaký byl nájezd? Co sjíždění předku?
„Gumy jsou tam zatím původní z výroby, což jsou Bridgestone A41 vpředu i vzadu. Pokud se budeme bavit jen o zadní pneumatice, tak na okruh je A41 naprosto nevhodná, po 2 kolech je přehřátá, šíleně klouže a lítají z toho cucky gumy. Naopak ty dvě přední A41 se i na okruhu normálně flákají. Když jsem zajel do depa a sáhl na ně, byly jen takový vlažný a naprosto hladký, nechlupatý, což svědčí o tom, že na předku v zatáčkách nedochází vůbec k žádnému smýkání. Zadek by tedy na okruh snesl něco přilnavějšího, předku je úplně jedno, co tam je. Pro běžné silniční využití bych tam ale nechal ten komplet z výroby, který má výhodu zvýšené přilnavosti za mokra. Nehledě na to, že v rozměru 120/70 R15 Supercorsy asi nekoupíte :D.“

Co servis, řešil už jsi něco mimo běžné záležitosti jednostopého stroje, zejména co se předního zavěšení týče?
„Řešil jsem zatím jedinou závadu, kterou má ale každý nový stroj, a to je málo dB... Tento nešvar opravil pan Akrapovič :D Jinak probíhala jen výměna oleje po záběhu.“

Jaké jsou podle tvých dlouhodobých zkušeností slabé stránky tohoto stroje a tříkolové koncepce celkově?
„Největší průšvih jakékoliv jiné koncepce proti teleskopickým vidlicím je naprosto jednoznačně hmotnost. Všechny mě známé alternativy jsou zatím vždy o poznání těžší než teleskopy. Asi se tam po nějakých kilometrech bude muset řešit do této doby pro jednostopá vozidla neznámý pojem jako geometrie, sbíhavost, atd. Dají se očekávat větší náklady na pořízení předních pneumatik, ale na druhou stranu to vypadá, že jejich životnost bude v porovnání s klasikou násobná. Další nevýhoda, kterou ale člověk zjistí, až když to potřebuje naložit na vozík je, že to má 3 stopy. Takže klasický nájezd (žlábek) na najetí na přepravník je k ničemu. Je potřeba plošina široká cca 70 cm!“

Díky moc za rozhovor, ať Niken slouží a až zvedneš jedno z předních kol, dej vědět, co se stalo ;)

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 171 Kč od 30 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Paulo přispěl 6 Kč
Venda přispěl 6 Kč
zmulin přispěl 6 Kč
Jarda přispěl 6 Kč
Ondros přispěl 6 Kč
PlusOne přispěl 6 Kč
Gilless přispěl 6 Kč
Back přispěl 6 Kč
araneus přispěl 6 Kč
kubak75 přispěl 3 Kč
Tomidlo přispěl 6 Kč
dsva přispěl 3 Kč
MrZman přispěl 6 Kč
Vakovlk přispěl 3 Kč
Papoufil přispěl 6 Kč
L-D přispěl 6 Kč
DoktorMax přispěl 6 Kč
drtenik přispěl 6 Kč
apach přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
snuper přispěl 6 Kč
Hayabusa přispěl 6 Kč
Yukish přispěl 6 Kč
FiZzeR přispěl 6 Kč
Irsaioliver přispěl 6 Kč
Máchal81 přispěl 6 Kč
Dan66 přispěl 6 Kč
PiPe přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
BlackBlade přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist