husqvarna_svartpilen_801_2




UM Renegade Commando 125: cruiser pro mladé

Čerstvě vytisknutý řidičák A1 ještě hřeje v kapse, srdce prahne po dobře vypadajícím cruiseru a podmínkou je nový motocykl. Kdo se v takové situaci ocitne, asi zjistí, že na českém trhu toho není moc na výběr. Jedna z výjimek je ale cruiser UM Renegade Commando 125, na který se dnes podíváme.

Kapitoly článku

Harley pro mladé? No proč ne

Značka UM bude pro mnohé motorkáře neznámou, protože se jedná o americkou značku, která na našem trhu působí krátce. Malobjemové stroje se pak vyrábí Indii. Výroba je v průmyslové oblasti města Gurgaon ve státě Haryana, v této průmyslové oblasti je prakticky soustředěn indický moto-auto průmysl, je zde cca 250 továren. O značce UM jsme se rozepsali v samostatném článku, pojďme se tedy vrhnout přímo na zástupce 125 cruiserů UM Renegade Commando 125.

Když jsem poprvé přišel k tomu stroji, ani jsem neměl dojem, že koukám na motorku pro mlaďochy. Konstrukcí inspirovanou ze strojů jako Harley-Davidson Fat Boy dává dojem větší motorky a motor s objemem 125 byste mu nejspíše netipnuli. Ale to je vlastně dobře! Cílovka tohoto stroje je vcelku jasná – mladí motorkáři s řidičským oprávněním skupiny A1, kteří chtějí zároveň stylově vypadající cruiser. Jak jsem zmínil na začátku testu, moc možností na trhu není a společnost UM tak zaplňuje mezeru na trhu.

Design

Do rukou se mi dostala červená varianta tohoto stroje, UM pak nabízí ještě černou a armádní zelenou variantu. Osobně se mi červená líbí asi nejméně, ale to je samozřejmě subjektivní a každý si může vybrat podle svého vkusu.

Design modelu Commando 125 vychází z již zmíněného H-D, a tak celý stroj vypadá velice dospěle. A to nejenom při pohledu, protože některé díly (hlavně přední maska) nejsou jen z levného plastu, jak by člověk u motocyklu s cenovkou 77 tisíc očekával, ale i z kovu. Zaujme samozřejmě i americká hvězda na nádrži, která se opět nechává inspirovat slavnější značkou ze Států.

Motocykl se mimo Evropu prodává i se silnějšími agregáty, kvůli EURO 4 je pro nás ale zatím dostupná jen 125. Potěšila mě opěrka pro spolujezdce nebo padací rámy hned v základu. Zejména druhé zmíněné se může začínajícím jezdcům hodit, i když ovladatelnost je skvělá, k čemu se ještě dostanu. Jednoválcový motor je dobře ukryt plastovými díly, aby neprozrazoval svou velikost a nekazil dojem z jinak "velké" motorky.

Pod plastovým krytem na boku se ukrývá kapsa pro nařádí, ale sundání není tak snadné. Je v něm ovšem klíč, kterým povolíte zadní sedlo a prostor pod ním. Trochu jsem se bál, abych nemusel za jízdy použít lekárničku, protože bych se k ní dostal až za několik minut (sundat plastový kryt, vyndat nářadí, odšroubovat zadní sedlo a vyndat). Prostor pod sedlem není nikterak velký a kromě lékárničky už se tam toho zase tolik nevejde. 

Úložný prostor je možné navýšit přídavnými koženými kufry. Ty jsou standardní výbavou modifikace Classic, která přidává rovněž plastový štít. Celkově mě zpracování UM Renegade Commando 125 vzhledem k ceně spíše mile překvapilo. Spolehlivost ale ukáže až čas.

Displej bez otáčkoměru, zato je tu ale USB nabíječka

Důležité ukazatele se nachází na nádrži motocyklu, což není pro cruisery nikterak neobvyklé. Pro pohled za jízdy se však musíte trochu sklonit a ztratíte na okamžik pozornost od jízdy. U této motorky bych se toho ale tolik nebál – rychlost si moc hlídat nepotřebujete. Kromě analogového ukazatele rychlosti jsou zde důležité informace o ujetých kilometrech, ikonky blinkrů, neutrálu a dokonce i zařazený rychlostní stupeň.

Osobně jsem to příliš nepotřeboval, ale pro začínající jezdce určitě šikovné. Z boku je navíc pod gumovou krytkou USB konektor, přes který se dá nabíjet mobilní telefon. To mladší cílovka využívající smartphone většinu dne jistě ocení. Ovládací prvky na řidítkách byly v pozicích, na které jsem zvyklý, a na žádný problém jsem nenarazil. Možná snad jen ovladače blinkrů nepůsobily úplně kvalitním zpracováním a musel jsem pro jejich ovládání vydat trochu více síly.

Zrcátka sloužila dobře a při dobrém nastavení i slušně eliminovala mrtvý úhel. Trochu jsem při tankování bojoval s víčkem nádrže, které se vyndá úplně a pak se zpět zasune do nádrže. Je to určitě o zvyku, ale ani po několika pokusech jsem si nebyl jistý, zda jsem jej zavřel pořádně.

Motocykl určený pro pohodovou jízdu

Konečně se dostávám k srdci motocyklu – jednoválci s objemem 125 ccm, za kterým údajně stojí samotná společnost. Papírové údaje asi moc nepotěší, protože výkon 9 kW a kroutící moment 10 Nm nebude u motocyklu s hmotností přes 155 kg žádná hitparáda. Sice by se sem ještě nějaké 2 koníky vešly, kvůli omezení výkonu v A1 s tím výrobce více nenadělá. Těžko tedy slabý výkon motocyklu vyčítat.

Papírový výkon a hmotnost odpovídají i mým zkušenostem – ta motorka prostě moc nejede. Cítil jsem to ale jako chybu? Rozhodně ne. Vzhledem k tomu, že je motorka určena hlavně mladým a začínajícím řidičům s A1, stačí to. Zrychlení je opravdu velmi pozvolné a maximálka se pohybuje okolo 100 km/h. UM Renegade Commando 125 prostě není na svižnou jízdu a kreslení kolenem po asfaltu. Většinou jsem se pohyboval rychlostí okolo 70 km/h a kochal se. Najednou má člověk spoustu času a motorka vás vůbec nenutí zrychlovat (pomineme-li fakt, že už sama moc zrychlit nedokáže).

Zhruba okolo rychlosti 80 km/h (samozřejmě na 5. stupeň) jsem cítil znatelnější vibrace do pravé ruky a i když to nebylo nic extra závažného, raději jsem se této rychlosti vyhýbal a jel o něco pomaleji nebo rychleji. Jinak ale vibrace nebyly cítit, tedy ani do stupaček, ani do zrcátek... Spotřeba se pohybuje okolo 3,5 litrů, což v případě 18litrové nádrže slibuje slušný dojezd.

Zvukem neohromíte

Při pohledu na motorku bude leckdo očekávat burácející zvuk jako u dospělých cruiserů. To ale tady nehrozí. Jednoválcový motor vsadil na skromější zvukové podání, což sice k tomuto typu motocyklu příliš nesedí, ale podle mě je to dobře. Zvuk při jízdě neruší a ani na volnoběh nezní jako traktor (což u jednoválců bývá celkem často). Pokus o zesílení tohoto zvuku by nemusel dopadnout vůbec dobře.

Pětistupňová převodovka plnila svůj účel velmi obstojně a za celou dobu testování jsem neměl problém s nepřesným řazením. Pohyb nohou je sice při řazení delší a nemůžete kvalty sypat rychle jako u japonského superportu, ale to tady není potřeba. Na vše máte spoustu času. Trefit neutrál chtělo trochu zvyku, ale po menší porci kilometrů to znovu nebyl problém. Jediné, co mi vadilo, byl rozestup mezi prvními třemi kvalty. Při rozjezdu do kopce jsem musel hodně vytočit první stupeň, aby motorka po zařazení "neumřela". 

Ovladatelnost

Motorky se slabším motorem a hmotností mají obecně dobrou ovladatelnost, u UM Renegade Commando 125 jsem se trochu bál vyšší hmotnosti. Ale zbytečně. Hned po usednutí jsem poznal, že tohle se bude čerstvým řidičům líbit. Vzhledem k povaze stroje o žádném ostrém jezdění stejně nemůže být řeč. Motorku nemusíte do ničeho přemlouvat, na místě je manipulace stejně tak velice jednoduchá.

Důležitým aspektem jsou i brzdy – přední kotouč (280 mm) s radiálně přišroubovaným dvoupístkovým třmenem a zadní 240 mm kotouč. Brzdící účinek je dobrý a zcela dostatečný vzhledem k hmotnosti a typu motocyklu. ABS samozřejmě chybí, ale použit je systém CBS, který rozděluje brzdnou sílu automaticky na obě brzdy. To většině z nás sedět nemusí, ale pro začínající jezdce podle mě znovu užitečná funkce. Páčka přední brzdy reaguje poměrně rychle a možná trochu ostřeji, než bych čekal, ale zase stačí ujet pár kilometrů a zvyknout si.

Na pohodlné cestování a klidně i ve dvou

UM Renegade Commando 125 je pohodlný stroj. Se svými 178 cm jsem se na motorku naskládal s přehledem, posez je pohodlný, záda v rovině (za to, že se hrbím, motorka nemůže) a vše mi sedlo dobře. Oceňuji i pohodlné sedlo, na kterém se dá jet delší cesta bez bolesti sedacích partií. Podvozek těmto skutečnostech rovněž sekunduje a žehlí dostatečně. Přední vidlice je ale hodně měkká a bři bzdění se slušně boří.

Jízdu z hlediska pohodlí jsem si užíval nejen já, ale i spolujezdec. Byli jsme na sebe sice s manželkou nalepení více než obvykle u jiných strojů, ale to vůbec nevadilo. Moje spolujezdkyně si pochvalovala pohodlí sedla, šikovné opěrátko i výšku stupaček. Ani po delším výletu jsme nepřijeli rozlámaní. Jediným negativem v tomto případě tak může být motor, kde se nárůst celkové hmotnosti samozřejmě výrazně projeví. S tím je ale potřeba počítat vzhledem k omezením A1.

Závěr

Jak hodnotím stroj po dokončení testu? Motorka vypadá dobře a stylově, potěšilo mě i zpracování, ovládání, pohodlí a ocenil jsem rovněž bonusy v podobě USB nabíječky, ukazatele rychlosti či padáků a opěrky pro spolujezdce. Žádnou vyloženou past jsem u motocyklu nenašel a negativa nejsou nikterak závažná. Na mysli mám hlavně špatně přístupný prostor pod sedadlem nebo větší rozestup mezi prvními převody, s čímž je potřeba se sžít. Výkon motoru není závratný a kvůli vyšší hmotnosti na svižnou jízdu i na poměry 125 musíte zapomenout. Vůbec mi to ale vzhledem k povaze stroje nevadilo a člověk s tím počítá už před nákupem.

Pokud se poohlížíte po novém cruiseru a potřebujete se vejít do 11 kW, je UM Renegade Commando 125 dobrou volbou. Otazníkem by tak mohla být jen nedůvěra k mladé značce. Její spolehlivost ukáže až čas.

Krátké video z testování

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Dolejš (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 178 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Jednoduché ovládání
+ Ukazatel rychlosti, padáky a opěrka v základní výbavě
+ Pohodlí pro řidiče i spolujezdce


- Delší rozestup mezi prvními 3 převody
- Horší přístup k prostoru pod sedlem
- Nedůvěra k mladé značce a s tím spojená spolehlivost


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Indian82 přispěl 6 Kč
tom.tk přispěl 6 Kč
Zkrat11 přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
kubas_zn přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist