ktm_srpen




Triumph Scrambler 1200 XE: Rovnou na vrchol

Mysleli jste si stejně jako my, že řada Scrambler nemá už co nabídnout? Nový Triumph nastupuje jako jeden z posledních a všem vypaluje rybník.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Angláni do toho poslední roky šlapou. A to je dobře. Tyhle motorky, ať už vezmeme jakýkoli model, jsou povedený stroje. Charakteru mají na rozdávání a hlavně si jedou svůj neokoukaný styl. A to i v případě modelu Scrambler 1200 XE. Třída Scrambler tak i díky Triumphu nyní dorazila na svůj pomyslný vrchol. Tedy ne snad, že by už nemohlo přijít něco nového, ale díky Triumphu jsme konečně dostali drsnýho týpka, se kterým si můžete dělat, co chcete.

Ale pěkně popořádku. Když poprvé uvidíte XE, jak si trůní na těch jeho 250 mm zdvihách, tak vás spíš trkne, že tohle je nahatý enduro. Scramblera už nejde zkrátka víc zvednout. Pokud tedy někdo namítal, že tahle třída je vyměklá, anebo že je vše jen na oko, tak teď už nemusí. A pokračujeme. Všude, kam se podíváte, jsou krásné detaily a taky poctivý materiál. A rozhodně nejde o subjektivní pocit. Každý, kdo měl možnost byť jen na chvilku být v přítomnosti Triumpha, se ihned zajímal a za vše chytal, anebo poklepával prstem na materiál. Kartáčovaný hliník, plech a fortelné plasty. Jenže to jde ještě dál a to tak, že ty jednotlivé kusy jsou i dokonale poskládané. Zkrátka, jednodušeji a bytelněji už to dnes o moc nejde. Navíc, modrá metalíza s pruhem pojmenovaná Cobalt blue and jet black dodává moderní vzhled, stejně jako LED osvětlení a ani ty zlaté vidle Showa o průměru 47 mm mi nevadí.

Design je krásný, a pokud mám zmínit pohled zpoza řídítka, tak opět za jedna. Budík si mě získal a hned vám řeknu proč. Dnes je vše digitální, a tak jsem počítal, že to prostě bude ukazovat to, co má a bude to mít nějakej zajímavej tvar. Budík není sice úplně kulatej, ale rozhodující je, jak je intuitivní. Zaujme i svojí obsáhlostí nebo možností přepnout do retro módu. Za další má oproti jiným navrch i v rychlosti a aktuálnosti informací. Ať už vezmete ručičku otáčkoměru nebo ukazatel zařazeného kvaltu, je vše plynulé a krásně se na to kouká. Pohled na samotný budík je pak ze sedla z výšky 870 mm, a to je už pro mých 177 cm na hraně. Takže motorka pro lidi nad 180 cm jak dělaná. Šířka řídítek je taky z těch větších a k naturelu stroje se hodí. Díky nim můžete pevně vodit přední 21palcové hliníkové drátěné kolo obuté do Pirelli Scorpion Rally. 

Testovací model byl mimo základní výbavu v podobě krytů rukojetí a krycího plechu olejové vany ještě dodatečně vybaven příplatkovým ochranným rámem. Je tedy jasné, že XE směřuje i mimo asfalt. Otázkou je, zda se vám bude chtít takovou nádheru za 378 000 Kč tahat na off-road (verze XC stojí 352 000 Kč). V každém případě od prvního metru zjistíte, že podvozek je tužší, než je v této třídě obvyklé. Není to nepohodlné, jen zkrátka cejtíte každý výmol. Ono se to dá ale říct i jinak a to tak, že tady máte spoustu informací o tom, co právě přejíždíte. Podvozek je však plně nastavitelný jak napředku, tak na zadním Öhlinsu a snadno ho upravíte podle chuti. Co však zůstává, je zmiňovaná tuhost. Pro zaměření daného motocyklu mi toto nastavení vyhovuje a k již tak fortelnému motocyklu se to hodí.

Kvalitní progres tlumení je patrný a jak vždy začínám test po Praze, tak zde kanály nemusím řešit. I popojíždění, tím pádem nízké otáčky motor snese. Dokonce i pod 2000 otáčkami je schopen komunikovat a plynule se vzchopit i na vyšší kvalt. Jemně nabíhající spojka motoru sekunduje, a tak je vše krásně uhlazené. Ale nebojte, rozhodně nejde o sterilitu a motor přeci jen bouří. Hned vysvětlím. Triumph má tento motor již odzkoušený v celé plejádě svých modelů. Tady je ale lehce poladěný právě na nižší otáčky a střed. Síla se tedy dostavuje ihned a necitlivé vrknutí plynem vás postaví na záda. Jen ve vyšších otáčkách už to není takovej tahoun.

Scrambler XE si tak trochu za to může sám. Jeho výraz je totiž od začátku velmi suverénní a vy k němu tak ihned přistupujete. Proto zákonitě taháte a drtíte plyn, jenže to už během chvíle z něj děláte sportovního naháče, ale to XE fakt není. Jakmile totiž při dlouhé táhlé zatáčce jedete v náklonu déle jak pět vteřin a víc jak stokilometrovou rychlostí, tak zaznamenáte vlnění a jen strohé informace z podvozku. Takže jsem zvolnil a začal si víc užívat dolní polovinu otáčkového spektra. Vingl tedy dávám v osmdesáti a nechám se krásně vytáhnout mocným krouťákem 110 Nm, který leží už v 3 950 ot./min. Bublající výfuk mi k tomu parádně dokresluje zážitek a je mi jasný, že teď je to ono.

A když už jsme u toho výfuku, tak musím hned zmínit slabinu tohoto modelu. Svody vedené pod vaší pravou nohou o sobě dávají vědět, jakmile se ohřejí a ve městě je to pak znatelné. Pokud sedíte, tak jde teplo okolo lýtka až na vaši pravou zadní část stehna. Když zastavíte, tak je jedno, zda sundáte levou nebo pravou nohu ze stupačky. Vždy se k vám teplo dostane a čahoun jako já pak musel vystřihnout óčka jak Pavel Nedvěd za jeho největší slávy, aby se aspoň trochu dostala noha z dosahu tepla. Pro spolujezdce to pak není také úplně v pohodě, neboť kryt koncovky výfuku je rovněž rozpálený. Zkoušel jsem i motokrosové boty a lehce se to zlepšilo, ale pořád je to dost znát. Ve stupačkách se pak teplo dostane již čistě na vaše pravé lýtko. 

Takže jakmile se dostanete mimo silnice a chcete XE pořádně sevřít, tak to není tak jednoduché. Občas jsem na to zapomněl, když jsme hledali místo, kudy projet. Musel jsem se zaměřit na to, co je přede mnou, ale ihned jak soustředění povolí, tak vám dojde, že to topí pořád. Dobře, ale zpět k tomu, když jste mimo asfalt. Jemná spojka a čitelný ochotný motor nechal padnout ručičku i pod 2 000 otáček. Tohle všechno vám hraje do karet. Navíc pak přichází bravurní pevný podvozek, který předává jasné a stručné informace. Jedete třeba bahnem a vy přesně víte, kdy už to je moc a kdy ještě můžete zrychlit. Vyjeté suché udrncané koleje prostě napálíte pod plynem a jen myšlenka na to, kolik motorka stojí, vám nedovolí dát ještě víc plynu.  

Scrambler je velký nezmar a nechá si líbit hodně. Dlouho tu nebyl takový bajk, a tak jsme se snažili toho využít. Vjedeš do velké louže a tam leží cihla, o které nevíš. A najednou tu informaci dostaneš, prda do ruky, ale nazdar jedeš dál. Mastíš to lesem a najednou stará zarostlá železniční kolej. Představíš si, že to bude rána a ty ji taky hned dostaneš, ale k tomu i přesnej pocit o tom, co jsi přejel. Jenže to už si o kus dál a necháš v režimu off-road lehce pohazovat zadkem a už je to velkej fofr. Jednotlivé jízdní režimy Rain/Road/Sport/Off-road/Off-road Pro a Rider, který je nastavitelný, jsou od sebe odlišitelné spíš díky míře zasahující kontroly trakce a ABS. Obě pak lze vypnout. 

Na dálnici těží XE z delšího rozvoru 1570 mm. Pravdou ale je, že i suchá váha téměř 210 kilogramů se na stabilitě podepisuje dobře. Stejně tak i na nerovnostech je to plus. Ovšem vysoko položená váha, zdvihy 250 mm, vzpřímená poloha jezdce, nulová ochrana a pneumatiky pro všechno už moc rychlosti nepřejí. A tak je cca 150 km/h takové pomyslné maximum. Pokud vám tedy stačí rychlost 130 kilometrů, tak i ve dvou je dostatek síly a pohodlí. Motocykl je stabilní a kultivovaný motor běží ve středním spektru hladce a neruší vibracemi.

Zajímavé je nasazení monobloků Brembo typu M50. Jakoby si výrobce byl vědom, že takové drsné nářadí nebude nikdo šetřit. Proto se nasadily tyhle drtiče destiček, které jsme dřív našli jen na superbikách a sportovních naháčích. Cit je skvělý, jdou do akce hned a neuvadají. Po dobu testu sice dost skřípaly, a to i brzda zadní, ale před námi dostala motorka zabrat mimo asfalt, takže tohle není jejich vlastnost. V oblasti praktičnosti je fajn jednoduchý a fortelný design, takže po off-roadové vložce není problém jednou začas vzít motorku wapkou. Další věc jsou zrcátka, která jsou decentní a do vzhledu i celkem zapadají, ale je v nich málo vidět. Palivová nádrž je na 16 litrů a běžně se dostanete na 5,5 litrů na sto kilometrů. Dá se i dokonce pod 5, ale jakmile začnete bičovat stádo maximálních 90 koní na hodnotě 7 400 ot./min. už je to přes 6,5 litru.

Model Scrambler XE můžeme chápat jako ten největší univerzál, ale jen do té doby než se vydáte dál a začne pršet a foukat vítr. V každém případě ale schopnosti endurka má, je prakticky poskládaný a nabídne značkové komponenty. Taky se krásně ukazuje, že výkon není všechno. Nasazením pevného podvozku se šťavnatým motorem se Triumphu povedlo namíchat solidní mix především na naše silnice. A pokud už se před vámi objeví nějaký větší trabl v podobě neprůjezdnosti, vyberete si směr a tudy Triumpha pošlete. O tom, že se budete královsky bavit, není pochyb. Paráda!

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Scrambler jak má být, šmrnc a praktičnost v jednom
+ Festovní podvozek, ale není nepohodlný, schopnosti mimo asfalt
+ Krásné detaily, kvalitní zpracování
+ Značkové komponenty Öhlins a Brembo


- Teplo od výfukové soustavy
- Pokud máte pod 180 cm, tak pro vás už nemusí být tak praktický


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 54 Kč od 9 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist