globalmoto_duben_nolan




Piaggio X10 350

Řada X představuje už dlouhé roky to absolutně nejluxusnější, co lze v nabídce Piaggia najít. I v podobě letošní novinky X10 se opět nekompromisně snoubí velkorysé pohodlí s typicky italským, prudce elegantním zevnějškem. Mezi verzemi 125, 350 a 500 je navíc právě prostřední kubatura nejvýznamnější novinkou, neboť přináší zbrusu nový motor, který k výsostným atributům řady X nově přidává také až nečekaně energický jízdní projev.

Kapitoly článku

S Piaggiem X10 350 v doplňkové verzi Executive (tedy s ABS a ASR) se už na jaře při novinářské prezentaci v Paříži podrobně seznamoval Petr. V létě se nám stejná verze X10 dostala do rukou na delší dobu, takže jsme novinku proklepli ještě o něco podrobněji. Rovnou prozraďme, že ani při důkladnějším testování se žádné překvapení nekonalo a prvotní skvělé dojmy byly během několika dní strávených v sedle X10 ještě umocněny.
Dojem číslo jedna – elegance. Na první pohled je tu jasné, že X10 je italský skútr. Ani kdybyste nevěděli, že svými zvlněnými liniemi navazuje na okázalé tvary předchozích modelů řady X, kombinace elegantních dynamicky působících křivek a propracovaných detailů vás nenechá na pochybách – italská designová škola se prostě nezapře. Skútru vévodí přední část se světlomety přecházejícími v blinkry. Mezi světlomety nelze přehlédnout originálně řešené střední diodové světlo. Až přímo nad světla zasahuje hluboké oblé plexi. Kolem decentních vstupů vzduchu ke chladiči se zvedá hliníková lišta kontrastující s lesklým černým lakem slušivého odstínu „nero cosmo“.
Hliníkové lišty jsou vůbec důležitým prvkem designu X10, zejména ty boční, vinoucí se od přední části nad podlahou kolem nízkého středového tunelu pod sedlem dozadu - právě ony dávají X10 z profilu onen nezaměnitelný dynamický a ladný vzhled. K působivému dojmu z naprosto přirozeně navazujících linií a tvarů Piaggia X10 přispívá i postranní lišta „prodlužující“ úzké a široké koncové světlo nebo zvlněná hrana nad podlahou a zadním kolem. Jak tomu u italských skútrů bývá, i v případě X10 by design asi nejlépe popsal básník – Piaggio X10 je prostě malým uměleckým dílem.
Dojem číslo dva – pohodlí za řidítky. To, co si pochvaloval Petr po pár desítkách kilometrů v pařížských ulicích, se během několikadenního cestování za rozmanitého počasí a na komunikacích všemožných úrovní a kvalit jen potvrdilo. Co se týče ochrany jezdce a jeho pohodlí v sedle, těžko bude tahle třistapadesátka hledat ve své třídě konkurenci. Široká přední část s hlubokým aerodynamickým plexištítem doslova poroučí větru i dešti, aby se vás ani nedotkly, takže deštivé přesuny v sedle X10 absolvujete, snad kromě mokrých rukavic, v naprostém suchu. Jedinou výtku nelze vyslovit ani k jízdní pozici. 760 mm vysoké stupňovité sedlo nabídne díky ergonomickému tvaru a malé bederní opěrce příjemné posezení i na dlouhých trasách.
K tomu velkým dílem přispívá také podlaha, bez ohledu na přítomnost středového tunelu velkoryse široká a dlouhá. Nohy si můžete dle libosti a proporcí vaší postavy položit jak na rovnou část, tak na sešikmenou přední plochu, prostě jak vám to je zrovna nejpohodlnější. Široká řidítka umístěná relativně nízko a vpředu pohodlný vzpřímený posez jen podporují. Zmiňovaná šíře přední části a řidítek má přes všechny své výhody malý nedostatek – mezi jízdními pruhy se občas mezi vozidla prostě nevtěsnáte, a tak průchodnost X10 spadá spíše do kategorie maxiskútrů.
Co se týče řidítek, kromě standardních ovládacích prvků tu najdete navíc vpravo dvě zvláštní tlačítka. Posuvným přepínačem lze aktivovat jízdní režim ECO. Zodpovědně jsme se během testu snažili odhalit rozdíl mezi běžným a eko-režimem, ale ani na jízdním projevu, natož na už tak dost nízké spotřebě jsme žádný rozdíl nepozorovali. Dle výrobce by se ale jízda na ECO měla dlouhodoběji projevit v lehkém poklesu spotřeby (a snad i mírně zvýšené životnosti motoru?). Zajímavější je proto druhý „nestandardní“ přepínač MODE – pomocí ukazováčku jím přepínáte hodnoty zobrazené na velkém modře podsvíceném displeji. A pozor, při jízdě v šeru a tmě si všimnete, že modře podsvíceny jsou dokonce i samotné ovladače na řidítkách. Možná zbytečný přepych, ale i tato drobnost jednoznačně vypovídá o ambicích a úrovni Piaggia X10.
Elegance a luxus jsou přítomny i na přístrojovce. Pod pruhem varovných kontrolek je mezi kulatými analogovými ukazateli rychlosti a otáček právě digitální displej tím nejzajímavějším. Kromě času, okolní teploty a počítadel kilometrů (denních i celkových) totiž dokáže zobrazit i všemožné údaje o spotřebě (průměrná či okamžitá, dojezd celkový i na jeden litr paliva…). Nejde ale jen o samoúčelnou zbytečnost „na efekt“, zobrazovaná čísla totiž skutečně odpovídala našemu běžnému způsobu měření spotřeby trojčlenkou.
Kromě skvělého pohodlí v sedle ale X10 boduje také svým úložným prostorem, vždyť souhrnný údaj hovoří o 57 litrech! Pod sedlo napasujete dvě otevřené přilby a ještě zbude spousta místa na drobnosti. Nebývale velký prostor nabídne i nezbytná přední schránka, která je navíc vybavena 12V zásuvku. Šikovně ukryty dole vedle přístrojovky pak najdete dvě menší schránky, přičemž levá ukrývá USB port, takže vaše elektronika o šťávu na cestách nepřijde. Podobně nenápadnou, ale navýsost praktickou vychytávkou je pak třeba i parkovací brzda integrovaná do bočního stojanu. Jakkoliv je X10 navenek okázalým a přepychovým skútrem, nabízí v tomto luxusním balení i vysokou užitnou hodnotu.
Užitnost se projevuje třeba i ve spotřebě, s níž souvisí třetí zásadní dojem z X10 – motor a jízdní projev. Se zbrusu novou třistapadesátkou jsme se poprvé setkali již v Beverly 350 SportTouring. Připomeňme, že motor o objemu 330 ccm má s výkonem 33 koní a stejným točivým momentem parametry běžné spíš pro výkonnější čtyřstovky, přitom si ale zachovává kompaktní rozměry, nízkou hmotnost a především spotřebu běžnou pro nižší kubatury. Ačkoliv X10 je se svými 200 kg pohotovostní hmotnosti zhruba o 20 kg těžší než Beverly, i v tomto skútru ze sebe sportovně laděný motor vydává to nejlepší – zaujme především skvělou akcelerací, razantním zátahem až za hranici 100 km/h a okamžitou a citlivou odezvou na plyn, takže jen 330 kubíků byste z jízdního projevu rozhodně nehádali! Záběr a akcelerace je natolik razantní, že na mokrém, nezpevněném či hrbolatém povrchu se často rozbliká indikátor kontroly trakce ASR. Systém lze sice i deaktivovat prostým přidržením tlačítka pod řidítky, ale kromě efektních hrabaček při rozjezdu k tomu prakticky není důvod.
Už u Beverly nás příjemně překvapila spotřeba, která byla i při sportovně ostřejší jízdě na hranici možností motoru okolo 3,5 l/100 km. V případě Piaggia X10 navíc ještě o celý půllitr klesla, tudíž jsme se během testu dostali nepatrně pod 3 litry. Nápadný pokles spotřeby u X10 je dán měkčím podvozkem, který oproti sportovně tužšímu Beverly s o fous většími koly nedovoluje tak agresivní jízdu. Komfortní ladění tlumičů zajišťuje klidnou, ladnou a skoro až houpavou jízdu. Ve městě a blízkém okolí, na kvalitním povrchu ulic, obchvatů či dálnic byste v této kategorii těžko našli pohodlnější svezení, navíc ovladatelnost je díky přednímu 15“ a zadnímu 13“ kolu i v nízkých rychlostech naprosto lehká, takže s X10 se městem zvládne proplétat i subtilní slečna. Menší problém pro podvozek X10 nastává teprve při výletě na venkov, kde pohodlí a odezva řízení pozvolna ubývá úměrně s kvalitou povrchu státovek, okresek a místních komunikací, takže jakkoliv by motor dovoloval více, rozhoupaná přední vidlice a zadek často bouchající až na doraz vás spolehlivě zklidní do patřičných mezí klidnější jízdy. X10 je prostě hlavně příměstský elegán, s venkovskými výmoly si už tolik nerozumí, ale v rámci možností se s nimi popere statečně.
Jakýkoliv případný problém jsou připraveny v příplatkové verzi Executive řešit elektronické bezpečnostní systémy, již zmiňované ASR a samozřejmě nezbytné ABS. To lze aktivovat překvapivě snadno, u Piaggia X10 je totiž přítomen často diskutovaný a možná trochu kontroverzní kombinovaný brzdný systém – pravá páčka ovládá citlivě (byť možná až příliš slabě) jeden z dvojice předních kotoučů, levou páčkou už mnohem důrazněji aktivujete kromě druhého předního třmenu také zadní kotoučovku. Toto ovládání vyžaduje přece jen trochu praxe, než si na poměr účinku přední a zadní brzdy zvyknete; z hlediska absolutní účinnosti ale nelze mít k trojici kotoučů výhrady.
K Piaggiu X10 ve verzi 350 lze obecně jen těžko hledat výtky. Menší průchodnost skútru je mnohonásobně kompenzovaná skvělou ochranou jezdce proti vrtochům počasí, měkčí podvozek zase naprosto odpovídá umírněnému charakteru tohoto pohodlím překypujícího luxusního skútru. Téměř k dokonalosti dovedenou kombinaci elegance a komfortu, hlavních rysů skútrů Piaggio řady X, navíc ještě podtrhuje povedený motor, který neubírá skútru nic na lehkosti, naopak poskytuje vynikající jízdní dynamiku i úsporný provoz. Za bezkonkurenční parametry si náležitě zaplatíte – cenovka 139 900 Kč (s ABS a ASR ještě o 15 tisíc víc) není na třistapadesátku málo, jenže Piaggio X10 není obyčejná třistapadesátka, není to ani obyčejný skútr, je to jednoduše výstavní skříň nejvytříbenějších prvků, které skútrům náleží.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



TOPlist