globalmoto_duben_nolan




Piaggio Beverly 350 SportTouring

Beverly se za svou více než desetiletou historii stalo jedním z neoblíbenějších skútrů střední třídy, a tak není divu, že po modelech 125, 300 a 500 ccm tento městský elegán letos přichází s další variantou. Beverly 350 SportTouring se honosí kompletně novým motorem, jehož parametry se hravě vyrovnají konkurenčním větším čtyřstovkám, to vše při zachování nezaměnitelných prvků, pro něž je Beverly tak populární. Nám se navíc dostala do ruky verze s ABS a ASR, které z Beverly činí vůbec první skút na trhu, vybavený oběma těmito systémy.

Kapitoly článku

Dosavadní verze Beverly si svoje renomé a oblibu získaly vynikajícím spojením elegance, pohodlí, výkonnosti a intuitivní ovladatelnosti. Líbivý design ladně kombinující moderní křivky jednotlivých částí do uhlazeného zevnějšku, prostorné sedlo s nízkou opěrkou poskytující komfort na delších trasách i při bleskových přesunech, skvěle akcelerující tichý motor s příjemnou spotřebou a pevný podvozek s velkými koly zaručujícími výtečnou stabilitu i lehké a přesné ovládání, to jsou hlavní atributy, jimiž se Beverly s úspěchem pyšnilo a pyšní stále.
Oproti loňské verzi 300 se tak na pohled změnilo pouze pár víc či méně výrazných detailů: místo předešlých dvacetipaprskových kol jsou tu nyní moderněji a dynamičtěji vyhlížející desetipaprsková kola, poněkud modernější rysy dostala i nová koncovka výfuku a její slušivý kryt, už i v základní verzi je přítomen dosud příplatkový plexištítek, a konečně chromované díly (zrcátka, koncovky řidítek) byly nahrazeny matně černými kovovými variantami. Drobné designové úpravy odpovídají specifikaci SportTouring – hlavně nová kola sice nejsou tak elegantní jako ta předešlá, ale dodávají Beverly ony kýžené sportovnější rysy.
Nejvýraznější změnu oproti loňsku však přináší motor, a rovnou si řekněme, že to je zatraceně znát! Nový 330ccm čtyřventilový jednoválec se totiž může pochlubit výkonem 33 koní a téměř stejnou porcí kroutících newtonmetrů. To jsou parametry, které z Beverly 350 SportTouring dělají nejsilnější skútr střední třídy, vždyť těchto hodnot nedosahují ani některé regulérní čtyřstovky. Oproti loňské Beverly 300 je tato novinka přitom těžší jen o 12 kg a s celkovou hmotností 177 kg jí do váhy výkonově srovnatelných čtyřstovek ještě dost kil schází. Vysokého výkonu při zachování kompaktních rozměrů motoru bylo dle Piaggia dosaženo kompletním přepracováním spalovacího prostoru, což má za následek i snížení hluku a vibrací. Inovací prošla i odstředivá spojka. Tyto změny mají mít přitom vliv i na životnost motoru a jeho dílů – servisní interval nového motoru se prodloužil na 20 tisíc km. V neposlední řadě slibuje Piaggio u třistapadesátky i nižší spotřebu, než jakou vykazovala třístovka.
Pokud jste se náhodou už svezli s loňskou třístovkou, tak vás tu za tak akorát širokými a do rukou zcela přirozeně padnoucími řidítky vlastně nic nového nečeká. Dopředu přizvednuté a zúžené sedlo s malou opěrkou je spíše tužší, díky vynikajícímu ergonomickému tvarování vás však přijme s veškerým pohodlím. Na podlaze je sice díky středovému tunelu, v němž se nachází víčko nádrže, trochu méně místa, ani po delší jízdě se však díky dobře vybalancovanému trojúhelníku sedlo-řidítka-podlaha necítíte nepohodlí či únavu.
Ovládací prvky jsou zde naprosto standardní (výhradu lze mít snad jen k přepínači režimů displeje „Mode“, který je na pravý palec trochu daleko, až je skoro třeba pustit plyn) a na přehledné přístrojovce najdete trojici kulatých ukazatelů stavu paliva, rychloměru s digitálním displejem a teploměru motoru. Novinky najdete u verze s ABS a ASR. Zatímco protiblokovací systém je trvale zapnut a jeho zásah indikuje červená kontrolka vlevo nahoře nad budíky, dole se usadilo tlačítko pro vypnutí kontroly prokluzu kol, jehož zapojení je během jízdy signalizováno problikáváním oranžové kontrolky vpravo dole (pokud tlačítko na okamžik podržíte, trvalým rozsvícením bude indikováno dočasné vypnutí ASR). O funkci obou systémů ale později, teď honem vyzkoušet motor!
Nová třistapadesátka hned po naskočení, které i při velikonočních teplotách lehce nad nulou proběhlo vždy naprosto hladce, možná trochu překvapí tichým projevem a minimálními vibracemi. Anděl se ale změní v ďábla hned, jak jen trochu vezmete za plyn. Stává se už trochu klišé konstatování, že ten který skútr skvěle akceleruje, a že to na semaforech nandáte kdekomu. V případě Beverly 350 je to ale bezezbytku pravda, tak razantní zrychlení byste od relativně subtilního příměstského skútru rozhodně nečekali. Stačí jen trochu vrknout plynem a Beverly jako o život vyráží kupředu, ani nemrknete a v pár sekundách jste na padesátce.
Blesková reakce plynu a razantní zátah už od spodních otáček jsou v nižších rychlostech až trochu přehnané – udržet třeba třicítku v koloně znamená lehounce citovat plyn a stačí třeba jen přejet přes nerovnost, která vám s rukou na plynu trošku cukne, a skútr na váš, byť nechtěný povel okamžitě vyráží kupředu. Právě zde jsem pochopil přítomnost a ocenil funkčnost systému kontroly prokluzu, kdy se mi při (záměrně) necitlivém přidání plynu na mokré silnici při výjezdu od semaforů či na štěrkové cestě do garáže rozblikala kontrolka ASR. Hlavně v nižších rychlostech na horším povrchu tak není problém (s dočasně vypnutým ASR) ztratit přilnavost a dostat zadní kolo do smyku, a tak tento systém bezesporu najde své využití.
Ladění variátoru na maximální akceleraci a naprosto blesková a precizní reakce plynu zkrátka přesně odpovídají části „Sport-“; zde se na třistapadesátku nebývalé výkonnostní parametry jednoznačně projevují. Ovšem pozor, dravým zrychlením v nízkých rychlostech schopnosti motoru nekončí, spíše naopak, s nikterak vadnoucím zátahem se Beverly stejně agresivně žene i přes padesátku, z níž stále rovnoměrně během několika dalších vteřin zrychlí až někam ke 110 km/h. V tomto rozmezí je reakce na plyn už přece jen kultivovanější a Beverly 350 si v něm lebedí nejlépe, ačkoliv výrazný problém mu nedělá ani dosažení asi 140 km/h, za jejichž hranicí už pozvolna vadne, přičemž z dlouhého kopce vás pustí až téměř ke 160ce.
Charakteristice motoru a celkovému sportovně-cestovnímu ladění přitom naprosto odpovídá i podvozek. V nižších rychlostech je skútr na předním 16“ kole a zadní čtrnáctce docela pohodlně manipulovatelný, ani drobná slečna by v 795 mm vysokém sedle neměla mít problém, avšak díky tvrdšímu nastavení odpružení je skútr trochu méně galantní k vašemu pozadí - výtluky v ulicích vám tenhle městský elegán rozhodně nezatají. To nejlepší ze sebe ale podvozek vydává ve vyšších rychlostech. Beverly se ochotně a přesně naklápí ze zatáčky do zatáčky a přitom sedí jak přibité, takže si to zcela bez obav můžete práskat po dálnicích, městských obchvatech i zakroucených okreskách v rychlostech hodně přesahujících stovku. Troufám si tvrdit, že jistota a odezva podvozku, kterou Beverly 350 SportTouring poskytuje při agresivnější sportovní jízdě, je v této kategorii středních skútrů do širokého městského okolí zcela ojedinělá a hravě se vyrovná i robustnějším a těžším maxiskútrům. Pocitově si tak ve vyšších rychlostech budete připadat, že jedete na mnohem větším skútru, než jakým Beverly vlastně je.
S výborně „sportovně“ vyladěným motorem a podvozkem moc nekorespondují lehce „tupé“ brzdy; vzhledem k charakteru skútru by se dal očekávat razantnější nástup jejich jinak solidního účinku. Přední i zadní brzdu je prostě potřeba dost mačkat, abyste z větších rychlostí při zachování pocitu sucha a bezpečí zpomalili. S razantním zmáčknutím brzd samozřejmě ubývá na jejich citlivosti, nad bezpečnou situací v krizovkách tu ale bdí na stálo zapnuté ABS, které zvyšuje užitnou hodnotu skútru.
Co se praktické stránky Beverly týče, již jsme zmínili pohodlný posez jak řidiče, tak spolujezdce, který má k dispozici krom širokého sedla i nápaditě řešené výklopné stupačky a do ruky padnoucí zadní madla. Za řidítky Beverly 350 SportTouring vás navíc kryje kouřové plexi, jež je nad světlometem umístěno dostatečně vysoko, abyste i za deště přijeli s jen vlhkou, nikoliv promáčenou bundou (plexi obstálo i během velikonoční chumelenice, kdy digitální displej Beverly ukazoval celý jeden stupeň nad nulou a nebezpečí námrazy). Jinak je vše identické jako u loňské verze Beverly 300: nohy mají možná menší prostor, ale kryty jsou za předkem skútru velmi dobře. Velkým plusem, to hlavně díky menšímu zadnímu kolu a 13litrové nádrži umístěné ve středovému tunelu, je velkorysý podsedlový prostor na dvě menší otevřené helmy, výsuvný háček na tašku i prostorná přihrádka před koleny jezdce. Samozřejmostí je potom pláštěnka na sedlo.
Jaký dojem tedy Beverly 350 SportTouring zanechalo? Popravdě ten nejlepší. Spojení oblíbené a léty prověřeného etalonu mezi skútry střední kategorie a vynikajícího motoru s nepokrytě sportovní duší se prostě povedlo. Navenek zůstává tenhle elegán na úrovni pořád stejný, ale díky výkonnějšímu srdci nabízí sportovní svezení hodné vyšších kategorií - až se zdá neuvěřitelné, že nesedíte za řidítky maxiskútru. Za 129 900 Kč u základní verze (za provedení s ABS/ASR přihodíte o 15 tisíc víc) tak dostanete opravdu velkou užitnou hodnotu, do níž si kromě tradičních „beverlyovských“ atributů připočtěte také dravý motor a vynikající podvozek, díky nimž se Beverly 350 SportTouring může směle odvážit prakticky kamkoliv pryč z města. Příjemným zjištěním testu byla navíc spotřeba, která se pohybovala lehce pod hranicí 3,5 l/100 km.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist