yamaha_demo_tour




Piaggio Beverly 350ie Sport Touring: štíhlý elegán

Italský koncern Piaggio představil svůj první model Beverly již v roce 2001. Ve svém výrobním programu jej nabízel nejprve s motory 125 cm³ a 200 cm³, postupně byla v dalších letech rozšířena nabídka na modely s objemem 250 cm³ až 500 cm³. Během této dlouhé doby prošel model mnoha modernizacemi a zaznamenal velké obchodní úspěchy. Díky svým vlastnostem a oblibě u zákazníků, si dokázal na trhu vybudovat pevnou pozici a stal se opravdovou ikonou ve světě skútrů. V roce 2012 Piaggio představilo v rodině Beverly zcela nový přírůstek – model s motorem o objemu válců 330 ccm, který je ve výrobním programu až doposud a v současné tvoří vrchol nabídky, Piaggio jej pro modelový rok 2017 lehce omladilo, a proto jsme jej podrobili klasickému redakčnímu testu.

Kapitoly článku

Design se pro modelové provedení 2017 nijak nemění, a největší změnou jsou především úpravy motoru, díky kterým skútr nově plní také emisní normu EURO 4. Hned při prvním setkání je mi naprosto jasné, kde se tento elegantní skútr na velkých kolech narodil. Italové byli odjakživa mistři designu a Beverly je toho jasným důkazem. Moderní, a přitom dostatečně konzervativní. Ladné křivky, krásná bílá metalíza v kombinaci tmavších odstínů plastů, velká litá kola a dnes již klasický nezaměnitelný Beverly světlomet jsou v mých očích obrazem motocyklové krásy. Denní a zadní LED osvětlení je dnes již nepsaným standardem, a to i u značky Piaggio. Na pohled se rozměrově nijak neliší od menšího třístovkového sourozence, ale při bližším zkoumání lze zjistit větší rozvor a výšku. Přesto že mě baví se kochat pohledem na tuto italskou krásku, ještě více se těším na svezení, vždyť tohle je nejrychlejší skútr v nabídce Piaggia.

Po usednutí za řídítka Beverly lze během okamžiku nalézt tu správnou pozici. Dostatek místa ve všech směrech, i před koleny zůstalo při mé výšce (193 cm) tolik místa, aniž bych se koleny dotýkal plastů kapotáže. Podlaha skútru není rovná, ale mezi nohami řidiče je umístěna palivová nádrž, což trošku ztěžuje nastupování, a při kontaktu s nohou může lehce dojít k odření plastů tunelu. Ne každému toto řešení vyhovuje, někdo má raději rovnou podlahu, ale obě řešení mají svá pro a proti. Sedí se zde více vepředu a člověku přijde, že je namáčknutý na čelní štítek, ale je to jen o zvyku.

Velké rozměrné sedlo, prošívané červenou nití je nejen pohodlné, ale i skvěle vypadá. Místo řidiče je vybaveno bederní opěrkou, díky které si však nelze na sedačce během delší jízdy nijak poposednout a nalézt trošičku jinou polohu. Ale to je můj subjektivní dojem. Všechny ovladače jsou umístěny tam kde je každý očekává. Vpravo tlačítko spouštěče motoru, přepínač funkcí palubního počítače a tzv. „chcípák“, vlevo pak tlačítko zvukového výstražného zařízení, směrových světel, přepínač dálkových a tlumených světel a otevírání podsedlového prostoru. Co jsem však marně postrádal, byla funkce varovných výstražných světel. V dnešním provozu by to měla být povinná výbava každého vozidla. Poctivě připevněný plexi štít tmavě zabarvený je součástí základní výbavy, stejně jako hlavní i pohotovostní stojan. Díky optimálně tvarovaným a umístěným zpětným zrcátku má řidič dokonalý přehled o dění za sebou.

Přístrojová deska má lehce upravenou grafiku a je tvořena třemi kruhovými analogovými přístroji – rychloměrem, teploměrem chladicí kapaliny a ukazatelem stavu paliva. Dominantní je rychloměr ocejchovaný v kilometrech i v mílích za hodinu, navíc doplněný o integrovaný LCD ukazatel, jenž zobrazuje hodiny, celkový stav ujetých kilometrů, trip A a B, ukazatel venkovní teploty a údaj napětí baterie. Všechny údaje se přepínají tlačítkem v dosahu pravé rukojeti. Kruhové analogové přístroje jsou orámovány chromovými rámečky, což jen přidává na exkluzivitě. Do přístrojů jsou začleněny kontrolní svítilny směrových a dálkových světel, mazání, diagnostiky motoru a nízkého stavu paliva. Pod přístroji je umístěno tlačítko automatického systému kontroly trakce ASR a v jeho těsné blízkosti kontrolní svítilna signalizující aktuální stav tohoto systému. 

Piaggio boduje nejen svou elegancí, ale také praktičností, jak se na skútr sluší a patří. Největší úložný prostor je k dispozici pod sedlem. Výrobce deklaruje, že by měl tento prostor pojmout dvě přilby typu JET, mně se to u dvou přileb velikosti XL nepodařilo. Není třeba ale věšet hlavu, pro běžné nákupy a osobní věci je místa dostatek. Prostor je osvětlený a otevírá se elektronicky tlačítkem na levé straně řídítek nebo například při vybité baterii mechanickou cestou, pomocí páčky umístěné v uzamykatelné schránce, která se nachází před koleny jezdce a otevírá se zamáčknutím klíčku ve spínací skříňce.

Tento sympatický a velice užitečný úložný prostor je vybaven zdířkou USB pro dobíjení mobilního telefonu, a hravě pojme například doklady, rukavice či další podobné drobnější věci. A nakonec nezbytný háček pod řídítky pro větší nákupy.  Pokud by někdo přeci jen potřeboval ještě více prostoru, díky „plotně“, která je součástí základní výbavy bude montáž zadního topcase maličkostí. Pro jízdu se spolujezdcem je Beverly vybaveno integrovanými stupačkami, které lze v případě potřeby jednoduše vysunout – jednoduché a funkční. Nutno podotknout, že spolujezdec má na „palubě“ dostatek prostoru k životu.

Asi největší lahůdkou na tomto italském skútru je motor. Čtyřtaktní jednoválcový kapalinou chlazený čtyřventilový motor o objemu 330 ccm dává výkon slušných 22,2 kW, a to při 8.250 ot/min. Maximální točivý moment 32,3 Nm vrcholí při 6.250 ot/min. Všechny majitele Piaggia určitě potěší servisní interval nového motoru, který se prodloužil na 10 tisíc km, což výrazně snižuje provozní náklady. Po nastartování si motůrek při běhu na volnoběh jen tak přede. V tuto chvíli by mě nenapadlo, jak dokáže „pouhá“ třistapadesátka se strojem o váze téměř 200 kilogramů pořádně zacvičit. Při rozjezdu Beverly vystřeluje z nuly. Než se stačím rozkoukat jedu povolenou 50tkou a skútr se neohroženě žene dále vpřed. Na semaforech budete opravdu hodně těžko budete hledat přemožitele.

Spolupráce tandemu motor - variátor je na slušné úrovni, a jen se zde odráží dlouholeté zkušenosti výrobce. Motor má za jakékoli situace chuť k životu, od nejnižších otáček až po maximum, a proto mě to neustále nutí brát za plyn a užívat si to zrychlení. Kromě volnoběhu běží bez větších vibrací a potichu a má umírněný zvukový projev, takže by mu nikdo nehádal takové výkony. Po městě se musím neustále hlídat, jakákoli povolená rychlost, ať už padesátka či osmdesátka je tam neuvěřitelně rychle. Díky štíhlé „postavě“ Beverlyho je proplétání po městě bezproblémové a jízda po městě je čirou radostí. Při míjení označení konce města beru za plyn a zkouším, co Beverly dokáže. I ve stokilometrové rychlosti má dostatek rezervy pro svižné zrychlení. Držet si na dálnici povolenou stotřicítku není žádný problém kopec nekopec, takže brzdou dálničního provozu Beverly rozhodně není.

Povedlo se mi stroj rozjet na tachometrovou stošedesátku. Zde však pro mě byla jistým zklamáním ochrana proti větru, kterou má na starost rozměrné a zatmavené plexi. Jízda nad 120 km/h přestávala být díky tomu komfortní, a kolem 140 km/h byla až nepříjemná, což je určitě škoda, protože skútr si i v těchto vysokých rychlostech vede výborně, drží zvolenou stopu bez náznaku zavlnění, s výjimkou najetí na velké výmoly a nerovnosti na vozovce. Jakmile jsem z dálnice odbočil na „okresní“ silnice, jízda se celkově zklidnila a mohl jsem si užívat zatáčkovitý a kopcovitý terén Berounska. Nejen mě, ale i motoru tento režim vyhovoval, a v každém okamžiku jsem měl pod pravou rukou dostatečnou výkonovou rezervu.

Víc, než kde jinde musím pochválit standardně montovaný systém automatické kontroly trakce ASR, který díky větší síle motoru dává u tohoto skútru smysl. Ať už na mokru či dlažbě není vůbec problém protočit zadní kolo, o čemž nás informuje velká blikající oranžová kontrolka. S takřka sportovními jízdními vlastnostmi by měly korespondovat také brzdy, které jsou na obou kolech kotoučové, vpředu kotouč o Ø 300 mm kotouč, vzadu kotouč Ø 240 mm. V praxi mi přišel účinek brzd trošku vlažnější, i když pro běžnou jízdu dostatečný, jen je potřeba se nebát a za obě páčky pořádně vzít. Od podobného skútru jsem popravdě očekával trochu větší razanci brzdného systému. Protiblokovací systém ABS na obou kolech zasahuje do řízení tak akorát.

Naladění podvozku je vhodným kompromisem a díky velkým kolům – vpředu 110/70 16", vzadu 150/70 14" a velkému rozvoru, jsou zadní partie jezdce ušetřeny výrazných rázů, i když na ladnost odpružení testované Vespy 300 GTS Super podvozek Piaggia nemá. Důležité je, že podvozek je stabilní za všech okolností, i při velkých rychlostech a nelíbí se mu jen klasicky rozbité české silnice, plné děr, záplat a různých příčných zvlnění, což dává při přejetí těchto nerovností ve vyšších rychlostech občas najevo mírným zvlněním. Není to však nic, co by řidiče nějak negativně překvapilo.

Výrobce stroj osadil pneumatikami Michelin City Grip, které jsou zárukou dobré přilnavosti nejen při projíždění zatáček. V této disciplíně se cítí Beverly jako ryba ve vodě, jízda na trase plné zatáček různých velikostí a překlápění skútru z jedné strany na druhou je čirou radostí. Líbila se mi zpětná vazba, které se mi dostávalo od předního kola, takže jsem měl stroj neustále pod kontrolou. Vzhledem k provozní hmotnosti 191 kg potěší snadná manipulace na místě a lehkost, s jakou lze skútr „hodit na hlavní stojan. Během cca 400 ujetých kilometrů jsem naměřil průměrnou hodnotu 3,5 l, což je vzhledem ke způsobu jízdy většiny ujetých testovacích kilometrů dobrá hodnota.  Velká nádrž o objemu 12,5 l tak vystačí na cca 350 km a není nutné řešit častou návštěvu čerpacích stanic.

Jednu z testovacích projížděk jsem absolvoval s kamarádem a dlouholetým příznivcem italských skútrů, který již druhým rokem sedlá menší třístovku z rodiny Beverly. Během vyjížďky jsem měl jedinečnou možnost přímého srovnání obou „sourozenců“. Zatímco chování strojů bylo téměř identické, byla znát naprostá převaha silnějšího motoru. Těch necelých 7 kW navíc je znát, a každá menší rovinka znamenala pro menší Piaggio prohru. Navíc se zde v praxi ukázalo, že větší porce výkonu nemusí nutně znamenat větší spotřebu. 

Skútr Piaggio Beverly 350ie ABS/ASR Sport Touring je elegantní skútr na velkých kolech s velkým úložným prostorem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi, který v sobě nezapře italský rodokmen. Jeho největší ozdobou je výkonný a úsporný motor, díky němuž skútr vyniká akcelerací. Díky osvědčené technice vás bude vozit do práce a třeba i na kratší dovolenou. Konkurencí mu je určitě Honda SH300i nebo Kymco People GT300i.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ silný a úsporný motor
+ akcelerace
+ pohodlí a jízdní výkony


- horší účinnost standardně dodávaného plexi
- chybějící funkce výstražných světel
- vyšší cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
krizik1 přispěl 2 Kč
crhy1 přispěl 2 Kč
kopetr přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Milan1963 přispěl 1 Kč
BMG přispěl 2 Kč
Pavel-dačice přispěl 2 Kč
puffybodie přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



TOPlist