globalmoto_kveten




Peugeot Tweet 125 vs. Piaggio Liberty 125: Rozhodují emoce

Kapitoly článku

Když jsem na jaře vybíral do rodiny stopětadvacítku do města a na dojíždění do školy mezi Libercem a Jabloncem, nakonec z toho vypadlo Piaggio Liberty. Hlavní argumenty pro výběr byla spolehlivá značka plus velká kola s jistým vedením stopy a stabilním řízením i na státovce ve vyšších rychlostech. A nakonec i moc povedený italský design, vždyť na tom budou jezdit hlavně slečny! Jenže i tak mi v hlavě hlodal červík, jestli to byl optimální výběr. Takže když se v redakci během léta plánovaly srovnávací recenze, rovnou jsem si zamířil vyzvednout Peugeot Tweet, abych si oba stroje porovnal. Tak co, vybral jsem na jaře dobře? No, jak se to vezme...

Se svojí téměř dvoumetrovou postavou se na Piaggio Liberty v pohodě srovnám, jen kolena musím držet těsně u sebe. No a ve městě pak řízení s dlouhánem za řídítky trochu připomíná břišní tance, hlavně při manévrování v nízkých rychlostech. Při zatáčení musím kolena vyklonit na opačnou stranu než řídítka, pro obojí tam prostě v rejdu není místo. A to je z mého pohledu asi hlavní výhoda Peugeotu, který má trochu jinak nastavenou pozici jezdce a řídítka jsou o poznání výš. Díky tomu je při zatáčení víc místa na kolena, i když naopak za jízdy jsou kolena blíž k předním plastům než u Piaggia.

Celkově díky těm pár centimetrům vyšší stavbě taky Peugeot působí maličko mohutnějším dojmem. Prostě jako by byl trošku víc stavěný pro chlapy, přestože ten rozdíl je opravdu jen minimální a v podstatě ho máte šanci zaznamenat jen při přímém porovnání obou mašin vedle sebe. Jenže ono se to vlastně postupně objevuje i u dalších rysů obou dnes testovaných modelů. Piaggio je krásná Italka s chromovanými ozdůbkami a učesanými detaily, včetně líbivé přístrojovky. Peugeot vedle ní působí robustnějším dojmem, jako by byl dělaný víc pro pánskou část populace a na co největší výdrž.

Na otevřené silnici může Peugeot nabídnout o maličko pohodlnější jízdní pozici s rukama výš a vzpřímenějším posazem, Piaggio zase bude o maličko lepší v zatáčkách nebo kličkování po městě, kdy dávají níž posazená řídítka a menší zadní kolo maličko lepší odezvu od předního kola a je lépe cítit chování stroje pod vámi. Ale zase – musím pořád opakovat, že jde o nepatrné rozdíly, které poznáte fakt jen při přímém přesedání z jednoho skútru na druhý.

Stejné je to i za jízdy, kdy má Piaggio uhlazenější a modernější motor a lineárně nastavený variátor. Přesednutí na Peugeot je zase jakoby víc do chlapského světa, motor je hrubší a variátor naladěný na maličko razantnější zátah. I toho výkonu je tam o chloupek víc, ten rozdíl je opravdu jen v řádu procent a téměř není podstatný. Jenže když bude majitelem teenager, pak těch pár metrů, o které po rozjezdu od křižovatky ujede svým kamarádům, může přinést spoustu radosti z vítězství ;-)

A když už jsme zmínili zrychlení, sluší se připomenout i zpomalení... a i tady je to o podobném pocitu! Peugeot s propojeným brzdovým systémem a dvěma kotoučovými brzdami má sympaticky razantní brzdný účinek. V přímém porovnání Piaggio Liberty brzdí tak nějak pozvolněji a nedává tak dobrou odezvu do brzdových páček. I tady ale není všechno tak jednoznačné, protože Piaggio má sice vzadu jen bubnovou brzdu, ale na předním kole je jednoduchý systém ABS. A tahle kombinace bude třeba při náhlém brzdění na kluzkém asfaltu za deště začátečníkům víc pomáhat při zvládání nečekaných situací než propojené brzdy Peugeotu s výraznějším nástupem.

Paradoxně trochu jinak je to při jízdě na rozbitém asfaltu. Piaggio má tuhé odpružení a pod zadkem jsou hrboly pořádně cítit, ale při těch nejhorších rázech je řízení pořád stabilní a čitelné. Peugeot je naladěný na měkčí notu, na menších hrbolech je pohodlnější, ale na opravdu rozbité silnici jako by se odpružení blížilo k dorazům a celý skútr se začíná prohýbat a přenášet nárazy od kol do řídítek. Ale i tady je jen těžké jednoznačně říci, který ze strojů je v tomto ohledu lepší.

Já osobně jsem si z testu odnesl závěr, že oba skútry jsou ve většině parametrů na 95 procent stejné a při výběru budou hrát roli detaily. Někoho přesvědčí lepší háček pod řídítky u Piaggia, protože se tam líp zavěsí taška či batůžek. Pro jiného bude rozhodující boční stojánek, kterým vedle hlavního stojanu disponuje Peugeot, protože je prostě zvyklý při pojíždění po městě pokaždé zaparkovat jen s bočním stojanem a jeho absence u Piaggia je bod dolů. Co se týče výběru pro teenagera nebo jako vozítko do rodiny vedle auta, pro slečny asi bude o chloupek atraktivnější italský design Piaggia, naopak pro mladíky může být zajímavější hrubší a razantnější projev Peugeotu. Dobrou zprávou ale jen, že ani v jednom případě neuděláte chybu, ty rozdíly jsou opravdu jen minimální.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Marek Štvrtecký - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kopetr přispěl 45 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist