globalmoto_duben_nolan




Peugeot Django 125 Sport: skútr jako prase

Přirovnání nejnovějšího přírůstku v rodině skútrů značky Peugeot k vepřovému je pro laika asi poněkud zavádějící, ale znalec motocyklové historie možná tuší odkud vítr fouká. Ne že by podobnost Djanga s legendární Čezetou 502 byla nějak nápadná, ale určité společné znaky se vypozorovat dají. Jisté je, že Peugeot Django svým designem odkazuje na stejnou dobu, v jaké Prase zažívalo svoje zlatá léta.

Kapitoly článku

Vepředu sice chybí protáhlý čumák s charakteristickým kulatým světlem a nosičem, ovšem chromovaná boční linka, která se táhne po celé délce skútru - to už by mohl být důvod, kvůli kterému nás při focení náhodný kolemjdoucí přivedl na myšlenku, že se francoužští návrháři možná nechali inspirovat neslavnějším produktem značky ČZ z padesátých let minulého století.
Výrobce se tedy dušuje, že si pro předlohu zašli do vlastního muzea, kde jim jako vzor posloužil model S55, ale ten se praseti podobá ještě víc než Peugeot Django. Každopádně jsme hned na začátku roku měli tu čest, seznámit se s pohledným  retro skútrem. Francouzi nejsou žádnými nováčky v oboru a bylo jen otázkou času, kdy naskočí na módní vlnu. Sympatické je, že šli vlastní cestou a nepodlehli trendu kopírování italských Vesp.
Django přišel na trh rovnou ve čtyřech verzích, a kromě testované varianty Sport Django se prodává ještě v provední Allure, Evasion a Heritage. Rozdíly jsou v barvách a výbavě.
Pokud jde o název modelu, marně jsme se snažili vystopovat jeho původ. Souvislosti s kultovním Tarantinovým dramatem veškeré žádné - pokud nám tedy Francouzi nechtěli vsugerovat, jak nespoutaná síla dřímá pod světle modrou kapotáží. Ale nebojte se - vzduchem chlazená čtyřtaktní stopětadvacítka není žádný trhač asfaltu, což ostatně platí o všech skútrech této kubatury. Údaj v tabulce technických specifikací hovoří o 7,5 kW maximálního výkonu, a to je tak akorát pro dostatečně svižné proplouvání městem. Nádech retra najdeme i na motoru v podobě startovací páky - to jen pro případ, kdy se baterka dostane na dno svých sil. Elektrický startér jinak funguje bezchybně, a motor dostane v mžiku do chodu i při teplotách těsně nad bodem mrazu.
Další prvky výbavy, to už je vesměs samá moderna. Osvětlení kompletně osazené LED diodami, digitální displej uprostřed  stylového tachometru, nebo dvě kotoučovky s kombinovaným brzdovým systémem SBC - vítejte v novém století. Displej svou velikostí trochu kazí dojem analogovému budíku, zato se na něm však dočtete všechno podstatné, včetně okolní teploty.
Peugeot Django by na pohled mohl být příkladem toho, že co je pěkné, často nebývá moc praktické. Jenže zdání klame. Jednomístnou sedačku (dodává se k testované verzi Sport) lze bez příplatku doplnit druhým místem pro spolujezdce, a úložného prostoru je také víc než byste řekli. Pod sedlo se dá zavřít a zamknout menší otevřená přilba, plastový kryt na místě zadního sedla poslouží jako nosič a navíc je k dispozici přihrádka před pravým kolenem jezdce, vybavená 12V zásuvkou. Pod vedlejšími dvířky se ukrývá víčko palivové nádrže, a jediné co by se dalo tomuto elegantnímu uspořádání vytknout, je odemykání zvláštním zámkem.  Kromě hlavního stojanu lze při parkování použít i pohodlnější "bočák", jehož vykopnutím se automaticky vypíná motor.
Motor dokáže udělit skútru cestovní rychlost lehce přes 80 km/h, takže na dálnice raději rovnou zapomeňte. Pro rychlé odjezdy ze semaforů má Django mnohem víc talentu a jako městské přibližovadlo snese srovnání s víceméně libovolnou stopětadvackou. Variátor zabírá hned nad volnoběhem, takže nemusíte čekat až se motor vymotá ze spodního otáčkového pásma, a jenom za studena má motor citelnou prodlevu v reakci na plyn. Jinak se padesátka objeví na tachometru hned za křižovatkou, a do osmdesáti skútr pořád znatelně zrychluje. Kouzlo akcelerace končí někde kolem devadesátky.
I na malých dvanáctipalcových ráfcích si Peugeot celkem zdatně vede i v přímém směru a táhlých obloucích. Obratnost při manévrování v kolonách aut je pro malá kolečka typická, a ani Django nedělá v tomto směru ostudu. Se 135 kilogramy provozní hmotnosti to není žádné pírko, ale ovladatelnost je stejně snadná, jako u mnohem lehčího skútru. Situaci mají neustále pod kontrolou kotoučové brzdy, a díky kombinovanému systému není třeba ani ABS.
Peugeot jak známo patří do seznamu značek, které při výrobě používají levnou asijskou pracovní silu. Na kvalitě zpracování Djanga to ale není příliš zdát - je vidět, že výstupní kontrolu kvality mají Francouzi zmáklou. Spolehlivost nemůžeme na základě krátkého testu hodnotit, ale pokud jde o ostatní protihodnoty k ceně 85 000 korun, nemáme žádné výhrady. V hitparádě vede stoprocentně design, ale podvozek i motor drží úroveň celkem vysoko.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ design
+ výbava
+ brzdy


- ochrana přd větrem
- vzhled zrcátek


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist