yamaha_brezen




Malaguti XSM 50 - SUPERMOTARD

Kapitoly článku

Motor a jízdní vlastnosti:


Největším kladem, ale zároveň i záporem je kapalinou chlazený dvoutaktní motor s přímazem o objemu 49,7 cm3. Ten ve standardním homologovaném provedení s katalyzátorem dosahuje i na padesátku vcelku nedostačujícího výkonu 1,6 kW při 5500ot/min. Což koneckonců přiznává i autorizovaný dovozce do ČR. Nic však není ztraceno, pokud jste si ochotni lehce připlatit, lze vytlačit ze stroje zajímavé hodnoty. Základní úpravou, kterou prošel i náš testovaný model, je po zajetí montovaný laděný výfuk

Polini

(FOR RACE kat.č. 200.0229, investice cca 10 000 Kč) a odpovídající osazení karburátoru s větší tryskou a poštelováním. Takto upravený motocykl se dokáže přiblížit i hodnotě kolem 10 k. Pokud dojdete až tak daleko, že zvýšíte objem na 70 cm3 dosahovaná hodnota se ustálí až někde kolem 14 k, čímž se XSM stává v rukou začínajícího jezdce pořádným letadlem. Nutno však podotknout, že na všechny tyto úpravy a díly je třeba nahlížet jako na nehomologované příslušenství a rovněž je třeba zvážit, zda začínající jezdec skutečně užije takto vyhnaný výkon, případně, zda nebude lepší počkat s výkonem na větší motorku za srovnatelný peníz. Každopádně pokud své XSM takhle zhýčkáte, již bez obav můžete využít druhých stupaček a dlouhého sedla - spolužačka kyprých tvarů již nebude přítěží na divoké odpolední jízdě.

O brždění mít strach nemusíte, jak se zdá, Italové s touto alternativou víceméně počítají, protože již v základu je XSM osazeno na obou kolech dostatečně dimenzovanými kotoučovými brzdami. Ty jsou naprosto bezchybné a i na měkčím povrchu Vás nijak nepřekvapí. Trochu na obtíž může být někomu klasická startpáka, nicméně u tohoto objemu není problém ve většině případů stroj bez potíží nakopnout. Jízdní vlastnosti jsou příkladné. Odpružení funguje bez chybně a již z povahy celého stroje Vás rozhodně žádný výmol, či patník nerozhodí. Vpředu je použita kvalitní teleskopická vidlice

Paioli

, vzadu pak kyvná vidlice odpružená hydraulickou tlumící a pružící jednotkou. Zdvihy jsou opravdu dostatečně dimenzovány.

Dvojitý uzavřený trubkový rám objímající zmiňovaný motor je dostatečně tuhý a pevný i na divočejší skotačení. Motor samotný je díky vodnímu chlazení až překvapivě minimalistický, což však na škodu věci rozhodně není. Spojka je měkčí, možná v našem stroji nebyla stoprocentně vyladěná, někdy šly hůře řadit jednotlivé rychlosti, nicméně nejednalo se o žádný dramatický problém. Pro mě osobně je na tento stroj šest rychlostních stupňů více, něž bych potřeboval. Počítejte tedy, že minimálně neustálým řazením se rozhodně na XSM nudit nebudete. (15-ti leté rozhodně procvičí - na italských motocyklech běžný jev).

O notný kus zábavy se stará i laděná koncovka výfuku Polini, která přináší krom výkonu i zvukovou kulisu, která zcela zaručeně zažene jakéko-li myšlenky kontrolujícího policisty na homologační limit. Jedinou nevýhodu kratšího laďáku je při delší a rychlejší jízdě exhalace zplodin ve výru na Vaše záda, kdy pak i nezasvěcený pozná, že jste tahal nějaký dvoutakt. To je však záležitost, kterou jsem já osobně za tu zábavu, co jinak jízda přináší, ochoten obětovat. Maximální rychlost našeho XSM se v testu blížila až neuvěřitelným 90 km/h, což se však následně projevilo na trochu vyšší spotřebě. Je však pravdou, že k dosažení maximálního výkonu je dle očekávání stroj nutné jak se patří vytáčet. Motocykl jsme zkoušeli i mimo klasický asfaltový povrch a lze říct, že dezén pneumatik si ani v takovém to případě nevedl rozhodně špatně a motocykl šlo lehce ovládat i na nezpevněném povrchu. Sympatické byly v tomto případě pevné a velké kovové stupačky a při parkování v jakémkoli terénu boční stojan v enduro stylu, na který se lze i díky hmotnosti stroje naprosto spolehnout. Vzhledem k tomu, že se jedná o dvoutakt, je třeba motoru dodávat směs benzínu s olejem, vše je řešeno klasicky v duchu nové doby přímazem z oddělené nádoby. Ta pojme 1,2 l oleje. Nádrž samotná pojme 6,5 l benzínu. Vzhledem k úpravám se nám ustálila spotřeba na konečných 4,3l/100 km.

Závěr:


Malaguti XSM 50 SUPERMOTARD je s úpravami stroj, který Vás rozhodně nezklame, jak po stránce použité techniky, tak po stránce výkonu. Po úpravách potěší na tento objem nevídanou vitalitou a prostupností i na ne vždy ideálním povrchu pro jízdu. Dá se říci, že z pohledu začínajícího jezdce to bude zcela jistě král výmolů a dlažebních kostek s možností bleskových přesunů z domova za kamarády. Použitím jednoduché odolné konstrukce doplněné o líbivé tvary je žhavým kandidátem pro mladé jezdce a jejich první zkušenosti na motocyklu. Bohužel takřka jediným, ale výrazným záporem je dosti vysoká pořizovací cena 84 900 Kč, ke které je třeba připočítat 10 000 za výfuk, abychom dostali požadovanou jízdní vitalitu. Když tak však nad tím vším přemýšlím, kdyby mi bylo 15, tahle motorka by byla nejspíš mým horkým favoritem. Z konkurence je na trhu ještě třeba počítat např. s Derbi Senda R/SM nebo s CPI SUPERCROSS/SUPERMOTO.

Plusy:


- jednoduchost konstrukce, pěkný vzhled
- snadné ovládání
- použitá technika
- velice vhodný do města pro začínající jezdce
- s úpravami výborné jízdní vlastnosti

Mínusy:


- z hlediska odcizení pouze uzamykatelná řidítka
- nutnost úprav pro optimální výkon vůči ostatním kvalitám stroje
- cena

Názor dalšího redaktora:


+ na svůj obsah velmi solidní výkon motoru
+ při točení pěkný jadrný zvuk
+ nízká váha a snadná obratnost
+ brzdy se pěkně dávkují a neblokují ani na hlíně
+ vysoké zdvihy
+ ideální na městské sprinty z křižovatek - digit panel-nepoužitelný otáčkoměr
- při jízdě ustálenou rychlostí málo krouťáku
- krátká koncovka výfuku-zaolej.levá část
- cena
+/- zřejmě životnost motoru(nelze z krátkodobého hlediska výrazně soudit) a spotřeba
RESULT: ideální na vyblbnutí, pakliže na to někdo v 15 letech má.
Dave Stáhnout zvuk (mp3-806 KB). Stáhnout video (wmv: 14 MB).

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist