globalmoto_duben_nolan




Kymco Xciting 400i ABS

Tchajwanská značka Kymco se snaží, co jí síly stačí a s každou představenou novinkou nám přináší stále propracovanější modely. V loňském roce se tak na evropský trh dostala konečně novinka v podobě Xciting 400i, která si však musela na ČR ještě oficiálně jednu sezónu počkat. Hodně živé „čtyřkilo“ posílené navíc o systém ABS se tak sebevědomě snaží o vaši přízeň.

Kapitoly článku

Modelové označení Xciting Kymco představilo již v roce 2005 s uvedením velké pětistovky, kterou následovala v roce 2007 menší 250ccm a 300ccm verze. Navíc byla v tomto roce představena i sportovněji laděná verze 500 s označením R. Kymco se tak s testovaným modelem 400i má rozhodně kde inspirovat a stejně jako v minulosti přijíždí pod tímto označením v obchodní mluvě sportovně koncipovaný skútr s náležitým komfortem. Zní to dobře, ale co realita? Jak se zdá zákazníkům není tato kategorie cizí a popravdě řečeno sportovnější orientace se mu rozhodně nedá upřít.
Pro celkový vzhled jsou typické ostřeji řezané rysy mezi jednotlivými partiemi, které však jako celek dle mého názoru do sebe až překvapivě dobře zapadají a ve výsledku tak vše působí celkem kompaktním dojmem. V porovnání s předchozími modely je zde mnohem více  vidět důraz na detail a kvalitu zpracování, nicméně stále s prvky, které ctí historickou linku. Dobrým příkladem budiž například plně integrované blinkry nebo zadní led osvětlení.
Co mě trošku u tohoto skútru zaráží je počet log a označení Kymco - skútr je prakticky ze všech stran označen logy (zrcátka, motor, brzdy, sedlo...), takže si ho určitě s jiným nespletete. Více se ale vytknout nedá – posun v kvalitě a zpracování je zde patrný.
Co opravdu potěší, je celkový projev motoru, brzdy a v neposlední řadě celkové vnímaní skútru z pohledu jezdce s čitelnou odezvou podvozku. Nejedná se jen o optické pozlátko, ale dobře fungující celek, který netrpí na neduhy, které by kazily pozitivní dojem. Z hlediska  komfortu potěší především pohodlné sedlo, to má kvalitní polstrování a dobře padnoucí a vykrojenou bederní opěrku. Prostoru sice není mnoho, ale pro mě s výškou 182 cm bylo stále celkem dost. Jde spíše o celkovou stavbu, která se snaží být co nejvíce kompaktní. Spolujezdec má k dispozici rovnější prostor, který poskytuje dostatek místa pro pohodlné usazení s možností chycení rukou za dobře tvarovaná madla. Z hlediska ergonomie chválím chytře vymyšlené, na jeden dotyk reagující výklopné stupačky spolujezdce.
Skútr nemá moc vysoké plexi, takže budete muset zvolit příplatkové vyšší. To v základu dodávané vás při vyšších rychlostech a před nepřízni počasí příliš neschová. Co je třeba naopak vyzdvihnout, jsou přehledná a dobře nastavitelná zpětná zrcátka.
Úložný prostor pod sedlem nabízí  objem 42,7 litru a pojme bez větších potíží integrální přilbu a další drobnosti. Z hlediska přístupu je sympatické automatické otevírání přes dvě vzpěry jednoduše přes klíček v zapalování. V řadě nočních návratů rovněž potěší praktické osvětlení zavazadelníku. U ovládacích prvků a výbavy se sluší zmínit v levé části umístěnou menší schránku se zásuvkou na 12 V, jejíž případné použití je graficky znázorněno přímo na přístrojové desce v podobě malého telefonu. Přístroje samotné jsou v nočním režimu pěkně modře pod svícené, za denního světla je pohled na přístroje poněkud fádní, ale stále vcelku dobře čitelný i na ostrém slunci. Škoda jen, že dominantní místo má zde otáčkomer a na důležitý rychloměr zbývá jen malý čtvereček na kraji.
Výbava v podobě kontrolek a ovladačů je dle očekávání bezproblémová. Osobně bych možná  přivítal ještě navíc ukazatel vnější teploty. Rychlejší odezvu by si také určitě zasloužila reakce přepínačů na zmáčknutí v nastaveních na přístrojích (pro zobrazení tripů se musí dlouze podržet). Vzhledem k objemu a výbavě je kromě centrálního stojanu skútr vybaven i „policajtem“, proto je vcelku logická montáž parkovací brzdy pro svižné odstavení v prudším kopci. Ve středovém tunelu je schován pod dvířky přístup k 12,5l palivové nádrži, která je umístěna ve spodní části. Celkově nepůsobí příliš rušivě ani mohutná koncovka výfuku. Naopak na první pohled zaujmou nadstandardně dimenzované přední radiální třmeny hlavně v kontrastu s 15“ předním kolem.
Z hlediska pohonné jednotky jde i na poměry značky o opravdovou revoluci. Kymco je obecně známo výrobou kvalitních motorů, nicméně s vývojem a výrobou G5sc přichází podle mne opravdový úspěch. Maximálně vitální, živý za každé situace a navíc na jednoválec s naprosto hladkým průběhem a nástupem, tak bych charakterizoval tento nový motor. S papírově velice slušným výkonem kolem 26,5 kW (36,1 k) při 7 500 ot/min se pasuje tento motor mezi aktuální lídry v dané kategorii a to při celkově velice kompaktních rozměrech a hmotnosti. Pohonná jednotka patří k nejsilnějším argumentům, proč volit právě tento skútr - navíc při zachování velice slušné spotřeby. Hladký chod a redukci nechtěných vibrací zajišťuje vyvažovací hřídel a přísun paliva vstřikování.
Motor je uchycen v dvojitém kolébkovém rámu z ocelových trubek. Je pravdou, že sportovněji pojatý skútr svádí k ostřejší jízdě, které se tento stroj díky tvrdšímu nastavení podvozku rád přizpůsobí. Nicméně stále se bavíme o skútru a lehce limitujícím faktorem, kterým jsou kola. Konkrétně vpředu 15“ 120/70 a vzadu menší 14“ 150/70. To ho samo o sobě předurčuje spíše k jízdě na kvalitnějším povrchu, kde se cítí Xciting jako doma a dokáže zprostředkovat pořádnou porci zábavy. Pokud však budou vaším hřištěm nekvalitní české okresky, potom vězte, že při delším výletu si především v zadních partiích užijete jízdu na hraně. Dvojice pružin v zadní části se snaží, co jí síly stačí, lze i nastavit předpětí, nicméně vzhledem k 14“ kolu opravdové nerovnosti a výmoly stejně pocítíte nadoraz, ale s tím se nedá asi nic dělat. Co je třeba pochválit, je brzdová soustava. Především radiální čtyřpístkové třmeny vpředu jsou asi na skútru to nejlepší, co jsem měl možnost v sérii sedlat. Reakce je okamžitá a účinek a zakousnutí do zubatých kotoučů nevadnoucí. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti kolem 209 kg vám tak bude dostatek brzdného účinku i na nečekané akce a navíc se zadním bonusem k dobru plně dostačovat.
Co opravdu oceňuji při jízdě je vyšší usazení a dobrý přehled o dění kolem. Naopak, když jsem se přesunul na místo spolujezdce, bylo té výšky najednou skoro až moc a pocitově na mě již opravdu hodně táhlo. Místa je tedy opravdu dostatek, bez vzájemného omezování, kopání a hlavičkování přes přilbu do plexi.
Sportovnější jízda v náklonu koneckonců avizovaná i v řadě video upoutávek přímo od výrobce je možná, ale doporučuji demontovat centrální stojan, protože v opačném případě to bude to první, co budete hoblovat v náklonu doleva. V rámci redakčního testu se kombinovaná spotřeba pohybovala kolem 4,2 l /100 km.
Skútr Kymco Xciting 400i ABS na mě zapůsobil nad očekávání dobrým dojmem. Především po stránce motorizace, kvalitou brzd, ale i celkovým zpracováním předčil mé očekávání. Postavená cena 159.900,-, ač se na počátku testu zdála vzhledem ke konkurenci (X-max 400 bez ABS: 159.990,-, Burgman 400 bez ABS: 159.900,-) jako docela odvážná, se nakonec ukázala jako celkem adekvátním vyjádřením kvalit tohoto stroje.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor
+ dobře dimenzované a max. účinné brzdy
+ LED světla


- v základu menší plexi
- přepínání jednotlivých nastavení na přístrojích by mohlo být svižnější


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist