Kymco Xciting 400i ABS
Text: Lukáš Růžička | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 26.6.2014 | Zobrazeno: 39 681x
Tchajwanská značka Kymco se snaží, co jí síly stačí a s každou představenou novinkou nám přináší stále propracovanější modely. V loňském roce se tak na evropský trh dostala konečně novinka v podobě Xciting 400i, která si však musela na ČR ještě oficiálně jednu sezónu počkat. Hodně živé „čtyřkilo“ posílené navíc o systém ABS se tak sebevědomě snaží o vaši přízeň.
Kapitoly článku

Pro celkový vzhled jsou typické ostřeji řezané rysy mezi jednotlivými partiemi, které však jako celek dle mého názoru do sebe až překvapivě dobře zapadají a ve výsledku tak vše působí celkem kompaktním dojmem. V porovnání s předchozími modely je zde mnohem více vidět důraz na detail a kvalitu zpracování, nicméně stále s prvky, které ctí historickou linku. Dobrým příkladem budiž například plně integrované blinkry nebo zadní led osvětlení. Co mě trošku u tohoto skútru zaráží je počet log a označení Kymco - skútr je prakticky ze všech stran označen logy (zrcátka, motor, brzdy, sedlo...), takže si ho určitě s jiným nespletete. Více se ale vytknout nedá – posun v kvalitě a zpracování je zde patrný.
Co opravdu potěší, je celkový projev motoru, brzdy a v neposlední řadě celkové vnímaní skútru z pohledu jezdce s čitelnou odezvou podvozku. Nejedná se jen o optické pozlátko, ale dobře fungující celek, který netrpí na neduhy, které by kazily pozitivní dojem. Z hlediska komfortu potěší především pohodlné sedlo, to má kvalitní polstrování a dobře padnoucí a vykrojenou bederní opěrku. Prostoru sice není mnoho, ale pro mě s výškou 182 cm bylo stále celkem dost. Jde spíše o celkovou stavbu, která se snaží být co nejvíce kompaktní. Spolujezdec má k dispozici rovnější prostor, který poskytuje dostatek místa pro pohodlné usazení s možností chycení rukou za dobře tvarovaná madla. Z hlediska ergonomie chválím chytře vymyšlené, na jeden dotyk reagující výklopné stupačky spolujezdce.
Skútr nemá moc vysoké plexi, takže budete muset zvolit příplatkové vyšší. To v základu dodávané vás při vyšších rychlostech a před nepřízni počasí příliš neschová. Co je třeba naopak vyzdvihnout, jsou přehledná a dobře nastavitelná zpětná zrcátka.
Úložný prostor pod sedlem nabízí objem 42,7 litru a pojme bez větších potíží integrální přilbu a další drobnosti. Z hlediska přístupu je sympatické automatické otevírání přes dvě vzpěry jednoduše přes klíček v zapalování. V řadě nočních návratů rovněž potěší praktické osvětlení zavazadelníku. U ovládacích prvků a výbavy se sluší zmínit v levé části umístěnou menší schránku se zásuvkou na 12 V, jejíž případné použití je graficky znázorněno přímo na přístrojové desce v podobě malého telefonu. Přístroje samotné jsou v nočním režimu pěkně modře pod svícené, za denního světla je pohled na přístroje poněkud fádní, ale stále vcelku dobře čitelný i na ostrém slunci. Škoda jen, že dominantní místo má zde otáčkomer a na důležitý rychloměr zbývá jen malý čtvereček na kraji.
Výbava v podobě kontrolek a ovladačů je dle očekávání bezproblémová. Osobně bych možná přivítal ještě navíc ukazatel vnější teploty. Rychlejší odezvu by si také určitě zasloužila reakce přepínačů na zmáčknutí v nastaveních na přístrojích (pro zobrazení tripů se musí dlouze podržet). Vzhledem k objemu a výbavě je kromě centrálního stojanu skútr vybaven i „policajtem“, proto je vcelku logická montáž parkovací brzdy pro svižné odstavení v prudším kopci. Ve středovém tunelu je schován pod dvířky přístup k 12,5l palivové nádrži, která je umístěna ve spodní části. Celkově nepůsobí příliš rušivě ani mohutná koncovka výfuku. Naopak na první pohled zaujmou nadstandardně dimenzované přední radiální třmeny hlavně v kontrastu s 15“ předním kolem.
Z hlediska pohonné jednotky jde i na poměry značky o opravdovou revoluci. Kymco je obecně známo výrobou kvalitních motorů, nicméně s vývojem a výrobou G5sc přichází podle mne opravdový úspěch. Maximálně vitální, živý za každé situace a navíc na jednoválec s naprosto hladkým průběhem a nástupem, tak bych charakterizoval tento nový motor. S papírově velice slušným výkonem kolem 26,5 kW (36,1 k) při 7 500 ot/min se pasuje tento motor mezi aktuální lídry v dané kategorii a to při celkově velice kompaktních rozměrech a hmotnosti. Pohonná jednotka patří k nejsilnějším argumentům, proč volit právě tento skútr - navíc při zachování velice slušné spotřeby. Hladký chod a redukci nechtěných vibrací zajišťuje vyvažovací hřídel a přísun paliva vstřikování.
Sportovnější jízda v náklonu koneckonců avizovaná i v řadě video upoutávek přímo od výrobce je možná, ale doporučuji demontovat centrální stojan, protože v opačném případě to bude to první, co budete hoblovat v náklonu doleva. V rámci redakčního testu se kombinovaná spotřeba pohybovala kolem 4,2 l /100 km.
Skútr Kymco Xciting 400i ABS na mě zapůsobil nad očekávání dobrým dojmem. Především po stránce motorizace, kvalitou brzd, ale i celkovým zpracováním předčil mé očekávání. Postavená cena 159.900,-, ač se na počátku testu zdála vzhledem ke konkurenci (X-max 400 bez ABS: 159.990,-, Burgman 400 bez ABS: 159.900,-) jako docela odvážná, se nakonec ukázala jako celkem adekvátním vyjádřením kvalit tohoto stroje.
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory

+ motor
+ dobře dimenzované a max. účinné brzdy
+ LED světla

- v základu menší plexi
- přepínání jednotlivých nastavení na přístrojích by mohlo být svižnější