Kymco K-XCT 125i: sporťák z dorostu
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 13.11.2014 | Zobrazeno: 22 105x
Tchaj-wanské Kymco už delší dobu ukazuje, že se nebojí experimentovat, hlavně co se stylu a designu týče. Loňská novinka v podobě sportovně laděné třístovky K-XCT tak přišla s tradičně kymcovským netuctovým vzhledem, a koneckonců taky s příjemně agresivní jízdní charakteristikou. Po úspěchu tříkila se proto Kymco K-XCT letos představilo i v nízkotučné verzi 125. Jak si tenhle sportovec povede se slabším motorem?
Kapitoly článku
Ačkoliv je sedlo relativně vysoké, sama vysoká podlaha způsobí, že posez je ve výsledku poměrně hluboký, respektive kolena jsou dost pokrčená. Na podlaze kolem širokého středového tunelu přitom není dvakrát moc místa, takže nohy musí zůstat prakticky v jediné poloze. Před nohama naštěstí zůstává dostatečný prostor, takže otlačená kolena si z K-XCT neodnesou snad ani basketbalisti. V kategorii 125 ccm skútrů je tahle zmenšená třístovka i přes všechny výtky pořád nadprůměrně prostorným strojem.Dostatek místa skýtá hlavně podsedlový prostor – tam se trošku tetrisovým způsobem, ale nekonec přece jen hladce, vtěsnají i dvě otevřené přilby, a k nim přihodíte ještě pár drobností. Prostor je navíc osazen osvětlením na světločivnou diodu, tudíž vybití akumulátoru při nechtěném nedovření sedla zde nehrozí. Škoda jen, že tak velkému sedlu chybí hydraulická
V rozmezí 30-90 km/h naopak zasluhuje K-XCT 125i pochvalu za plynulé rozprostření výkonu a okamžitou reakci na plyn. Dynamika jízdy v těchto městských a venkovských rychlostech je na danou kubaturu bezvadná, právě tady se ukáže sportovní duch skútru. Stopětadváca valí s trvalou agilitou kopec-nekopec i ve dvou až do devadesátky, a pokud máte dost trpělivosti a prostoru, pozvolna z ní nakonec vymáčknete nějakých 115 km/h (přičemž tachometr Kymco si svou tradiční desítku přidá). Příznivý dojem z agilního motoru podpořila i spotřeba cca 2,6 L/100 km, umožňující dojezd asi 420 km.Sportovním charakterem oplývá podvozek, který je pro potřeby 125 snad až naddimenzovaný, a stěží mu co vyčítat. Přední vidlice i dvojice zadních tlumičů s regulovatelným předpětím jsou v sériovém nastavení při sólojízdě přesně na hraně přijatelné tvrdosti – nejsou ani příliš tvrdé a obtěžující na pouličních výmolech, ani neztrácejí stopu na členité trati v nejvyšších rychlostech – zkrátka dobrý kompromis, jemuž není co vyčítat. Pro delší cesty se spolujezdcem lze navíc zadek přístupně a okamžitě přitvrdit. Celkově tak působí sportovně laděný podvozek s předním 14“ a zadním 13“ tuhým a přitom velice lehkým dojmem – skútr je tak nejen ve všech rychlostech naprosto jistý a stabilní, ale také až nečekaně lehce ovladatelný, což způsobuje hlavně docela malý rozvor kol. Manipulace na místě a v nízkých rychlostech je vzhledem k váze tak až snadná, menším postavám ale může působit problém kombinace vysokého sedla a nutnosti sundávat nohu z vysoké podlahy. Sportovní styl skútru je doplněn brzdami se stavitelnými páčkami – brzdy samy o sobě ale nejsou nijak brutálně ostré ani na nejtvrdší nastavení. Přední 260 mm a zadní 235 mm kotoučovka, obě s dvoupístkem, mají citlivý, ale spíše pozvolný účinek, takže při sportovní rychlejší jízdě je dobré nebát se vzít za ně trochu razantněji. Na závěr nesmíme zapomenout na ochranu řidiče před vrtochy počasí. Zatímco u běžných univerzálních dělníků jedné stopy to bývá jedna ze zásadních položek hodnocení, v případě sportovního skútru je nasnadě, že tohle nebude jeho nejsilnější stránka, jestli vůbec nějaká. Ovšem právě zde už třístovka velmi mile překvapila, a u K-XCT 125i tomu není jinak. Poměrně široká a vysoká přední kapotáž kryje nohy po celé šíři, ochrání také značnou část trupu. Zdánlivě malý štítek pak funguje naprosto parádně, kryje trup i částečně i ruce a ani ve vyšších rychlostech nepodporuje nepříjemné proudění vzduchu kolem hlavy. Tohle se prostě sportovnímu Kymcu povedlo.K-XCT 125i rozhodně není žádné titěrné pouliční honidlo, kterému v padesáti dojde dech, naopak jde o bytelný větší skútr, který s jistotou propluje městem a v rámci daného objemu poskytne i skvělou porci sportovně dynamické jízdy po obchvatech a hlavně na delších trasách mimo město. Tenhle skútr je pádným důkazem, že i „light verze“ větších modelů mají svůj smysl a že ani ony nemusí být jen chudými příbuznými svých silnějších sourozenců. Pokud se totiž ke zděděné vizáži, prostornosti a podvozku přidá také malý, ale šikovný motor s nižší spotřebou, dostatečnou agilitou a především nižší cenovkou, dostaneme stroj, který si své místo v nabídce s přehledem uhájí.
V případě K-XCT125i je způsob spojení výhod větších a menších skútrů, i přes drobné mouchy, totiž nadmíru sympatický. O ambicích Kymca napovídá ledacos i cenovka s cifrou 99 990 Kč, která K-XCT řadí mezi nejdražší stopětadvacítky na trhu. Velmi dobrá kvalita zpracování, osvědčená výkonná technika, dostupnost náhradních dílů a celkově poctivé provedení skútru k tomu ovšem Kymco opravňují.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory

+ agilní motor
+ pevný podvozek
+ velké sedlo a úložné prostory

- zrychlení do 30 km/h
- vysoká podlaha ztěžující manipulaci
- neuzamykatelná přední schránka