Peugeot Satelis2 300 vs Kymco K-XCT 300i

Dnešní test svedl dohromady dva čerstvé přírůstky do kategorie třístovkových maxiskútrů. Peugeot Satelis2 představuje druhou generaci etablovaného francouzského elegána, který ve všech svých kubaturách náležel vždy mezi to nejpohodlnější na trhu. Proti němu teď stojí dravě a sportovně vyhlížející Kymco K-XCT, jež je v nabídce tchaj-wanské značky naprostou novinkou, ačkoliv jeho označení nepřímo odkazuje ke dřívějším maxiskútrům Xciting. Jak dopadne duel francouzského elegána a tchaj-wanského sportovce?

Peugeot Satelis2 300 vs Kymco K-XCT 300i

Kapitoly článku

Na začátek je třeba zdůraznit, že oba skútry mají každý trochu odlišné ambice. To je ostatně patrné už z jejich vizáže. Satelis2 vychází z osvědčeného maxiskútru Satelis. Ten si ve verzích 125, 250 a 500 získal za sedm let existence slušnou oblibu, což bylo způsobeno mimo jiné i jeho povedeným designem. Satelis2 tak kráčí ve šlépějích svého předchůdce a přináší velkou dávku francouzské elegance. Přední část Satelisu2 zaujme dvojicí velkých sdružených reflektorů, které po rozsvícení nabízejí vskutku pěknou podívanou – klasické světlo je totiž slušivě lemováno křivkou z LED osvětlení. Elegantní provedení reflektorů dovršují také integrované blinkry, takže vše tu máme pěkně pohromadě a zbytek přední kapoty působí celistvým a uhlazeným dojmem.
Takové Kymco je se svou mozaikou hran a lomených i oblých tvarů mnohem méně učesané, nekonvenční a tak trochu ufonské. Jeho designu ale nelze upřít nápaditost, a je na něm znát, že asijský výrobce už dobře zná vkus evropských zákazníků. Ostře řezané kapoty umocňují sportovní charakter skútru a vzbuzují dojem dokonale zvládnuté aerodynamiky. Ani v iluminační výbavě Kymca nechybí moderní LED diody.
Že méně je někdy více však dokazuje Satelis2 z profilu. Ucelená plocha bachraté kapoty vyrůstá od podlahy pod stupňovitým sedlem šikmo vzhůru v jednoduché přímce, aby pak vzadu vrcholila doslova opulentní zádí. Oku pozorovatele má však „prdelatý“ Satelis2 co nabídnout i zezadu. Především jsou to postranní kryty koncových a směrových LED světel, které líbivě, vtipně a přitom jednoduše přecházejí ve velká madla pasažéra. Tenhle designový prvek dle mého záď bezvadně oživuje. Mírná obezita zadních partií je navíc vykoupena zcela praktickou věcí – velkým, ba přímo velikánským úložným prostorem, který na vás svou prázdnotou zívne po odklopení pasažérova sedadla, k němuž náleží i část kapoty mezi zadními světly. Pod sedlo tak bez problémů nacpete dvě skútrové přilby (nebo jednu integrálu) a ještě spoustu menších nezbytností. Praktičnost Satelisu navíc zvyšuje i rozměrná hluboká přední schránka, která ukrývá praktickou 12V zásuvku. Peugeotu v podstatě nelze co vyčítat, svou roli vizuálně čitelného, nekomplikovaně elegantního a majestátního skútru plní na jedničku, díky zajímavým detailům není přitom nudný nebo přespříliš usedlý.
Skútr se lvem ve znaku je prostě designová klasika, která zaujme a neurazí, zatímco odvážnější Kymco se nebojí pustit na tenký led a zaexperimentovat s odvážnějším designem, který si buď zamilujete, nebo ho zavrhnete. A těžko něco mezi...Zatímco přední kapoty obou skútrů maji podobné proporce, ve srovnání s mohutnou zádí Satelisu vypadají zadní partie modelu K-XCT jako figura lehkého atleta vedle zápasníka sumo. To se logicky odráží v menším úložném prostoru, který je ale pořád dost velký na uskladnění zavřené přilby a nějakých drobností navrch. Nechybí ani schránka v přední kapotě, která zaujme poněkud neobvyklým způsobem otevírání a potěší ukrytou 12V zásuvkou na dobíjení osobní elektroniky.
Jenom a výhradně kvůli stylu si ale ani jeden ze skútrů pořizovat nebudete,to byste asi šáhli rovnou po Vespě. Hlavní je přece jízdní projev, ovladatelnost a pohodlí v sedle, takže jak je na tom Francouz? Srdcem Satelisu je vodou chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 278 ccm, který dokáže na zadní 13“ kolo vymáčknout až 22 koní (16 kW při 7250 ot.min.). Papírově tak vítězí motor Kymca K-XCT, který má při stejné konstrukci mírně vyšší objem (299 ccm) a o pět koní vyšší výkon (20,4 kW při 7750 ot./min.).
Horší parametry Peugeotu oproti Kymcu se projevovaly hlavně při rozjezdech a akceleraci v nižších rychlostech, cca do 50 km/h. Ne snad, že by byl Peugeot při svých 169 kilogramech nějak líný nebo pomalý – na křižovatkách necháte kolonu aut s přehledem za sebou a na padesátce jste s rovnoměrným zátahem cobydup během několika vteřin. Reakce na plyn, respektive ladění variátoru je však proti Kymcu (184 kg) o poznání klidnější a pozvolnější, takže zatímco Kymco s až přehnanou vervou vystřelí jak urvané ze řetězu, Peugeot se v obecních rychlostech pohybuje o něco rozvážněji. To však při poskakování po městě umožňuje citlivěji regulovat rychlost, a zatímco K-XCT nutí spíš ke sportovní jízdě „brzda-plyn“, Satelis2 dokáže městem proplouvat o poznání plynuleji.
Francouzská třístovka má přitom dostatek výkonu, aby se stejně plynule pohybovala i v rozmezí 50-90 km/h, takže ani na okreskách za městem vás nenutí změnit dynamiku jízdy, která je pořád díky citlivému dávkování plynu a rovnoměrnému nárůstu výkonu cestovatelsky velmi příjemná. Ovšem pozor, Satelis2 300 není žádný ospalý bonviván, jak by se mohlo zdát. Jeho temperament se naplno ukáže až ve vyšších rychlostech na dálnici (kde byste možná na základě projevu v nižších rychlostech čekali už poněkud pomalejší nárůst výkonu). V pásmu 90-120 km/h už variátor přenáší plný výkon, odpověď skútru na přidání plynu je o něco razantnější a jízda nečekaně neztrácí nic na plynulosti ani v těchto rychlostech, v nichž se Peugeot dynamickým projevem motoru zcela vyrovná vysportovanému Kymcu, které naopak vyniká především v počáteční akceleraci a ve vyšších rychlostech už nasazeného tempa  pozvolna slevuje. Mírně nižší výkon francouzského skútru se sice projeví na maximálce ležící těsně za hranicí stočtyřicítky (zatímco Kymco dosáhlo hodnoty o 20 km/h víc), ovšem české tankodromy vám stejně víc nedovolí… Pozitivním zjištěním byla spotřeba naměřená u obobu třístovek během testu – při běžném pojíždění po městě a okolí si Peugeot řekl o 3,4 l/100 km, při rychlých dálničních přesunech pak spolknul jen zhruba o půllitru benzínu víc. Motor Kymca pak při sportovní jízdě, k níž jeho hravý charakter neustále svádí, spotřeboval ještě pár deci Naturalu navrch.
Za řídítky obou skútrů přitom i ve vyšších rychlostech cítíte velice komfortně. Jezdec na Peugeotu má výhodu vyššího plexi, které poskytuje příkladnou ochranu před větrem i dešťovými kapkami, takže jedinou výtkou na jeho adresu je zjištění citelné ztráty aerodynamiky v rychlostech nad 130 km/h, kdy už štít začíná rezonovat, nepříjemně pohvízdávat a v jeho závětří se tvoří řidiči nepříjemné turbulence. Na takové rychlosti prostě není Satelis2 stavěný – od třístovky to ale snad ani nelze čekat.
Kymco mu v ochraně před větrem zdatně sekunduje, a přestože jeho vykousnutý štít je viditelně nižší, rozráží vzduchovou masu s dostatečným efektem. Ani při výšce postavy přes 180 cm nevyčnívá hlava jezdce nad proud vzduchu obtékající přes hranu plexi, a nižší štít zároveň nepřekáží čistému výhledu.
Dalším činitelem komfortu je široká přední část a dobře tvarované boční kapoty, které vám zajistí suché a neofouknuté nohy. Na ty je na podlaze Peugeotu i pro vyšší postavy opravdu dost místa. Nášlapy okolo středového tunelu jsou pohodlně široké a dlouhé, takže umožňují nalezení správné polohy nohou prckovi i čahounovi. Na delších cestách pak oceníte přední zkosenou část podlahy, kam si lze nohy luxusně (a trošku frajersky) opřít. K-XCT je v tomto směru - stejně jako další modely  značky Kymco - na prostor pro nohy (respektive kolena) poněkud skoupé. Konstruktéři jistě sami dobře vědí, proč do spínací skříňky použili klíček se zalamovacím plastovým držákem. Absence šikmých našlapovacích ploten je také celkem pochopitelná - nohy by se o ně totiž v přijatelném úhlu stejně nedaly opřít. V disciplíně jízdní komfort má Peugeot mírně navrch, alespoň pohledem průměrně vzrostlého Evropana.
Největší porci pohodlí ovšem zajišťuje stupňovité sedlo ve výšce 784 mm. To je jedním slovem báječné - široké, dlouhé, optimálně tvarované a pohodlně měkčí, s malou a příjemnou bederní opěrkou, takže si hovíte pohodlně jako v pohovce. Pohodlné svezení poskytuje sedlo také pasažérovi, který má navíc k dispozici široké výklopné stupačky a bytelná madla. Sedlo Kymca je proti Peugeotu hotová lavice hanby (což ovšem koresponduje s jeho agresivnějším laděním), a tak v kategorii pohodlí a ochrana, i díky větším kapotám a větrnému štítu, dle předpokladů zcela triumfuje francouzský elegán se lvem ve znaku.
Na ladění podvozku je u Satelisu2 znát snaha o maximální komfort, který zajišťují tlumiče Paioli, zatímco odpružení Kymca dokonale koresponduje s jeho celkově sportovnějším charakterem. Přední 37mm vidlice je u Peugeotu mírně měkčího ražení, takže všechny nerovnosti, díry a hrboly žehlí naprosto precizně, přitom však ani ve vyšších rychlostech neztrácí řidič kontrolu nad předním 14palcovým kolem víc, než je zdrávo. Kymco, postavené na stejné kombinaci ráfků (14/13") ale vykazuje díky tvrdšímu odpružení přeci jen lepší stabilitu v rychlých obloucích.
Zadní dvojice tlumičů pak poskytuje shodně čtyři polohy nastavení předpětí pružiny. A není to jen na oko, mezi každou z poloh je totiž znatelný rozdíl, takže rozumný poměr příjemného pohodlí a potřebné tuhosti podvozku si najde jak osmnáctiletá anorektička ploužící se městem, tak dvojice tělnatých výletníků cestujících ve vysokém tempu. Rozpětí nastavení podvozku Peugeotu se subjektivně zdá být o něco větší, a tedy účinnější, než na sportovně laděném a primárně tvrdším Kymcu.
S komfortním podvozkem koresponduje i ovladatelnost skútru, která je rovněž pohodlná a relativně lehká. Ačkoliv je Satelis2 mezi třístovkami jeden z nejrozměrnějších strojů (rozvor 1500 mm), a ani jeho hmotnost není nejmenší, při motání po městě to skútr nedává svou hbitostí nijak zvlášť znát. Kymco ovšem v hustém provozu těží ze svého krátkého rozvoru, a v obratnosti má lehce navrch. Peugeot má zase o chlup níž sedlo a i jeho podlaha je nižší, což napomáhá při popojíždění a manipulaci na místě, kdy jsme kvitovali i příkladně velký rejd. Zatímco Kymco projevuje svou městskou hbitost hlavně bleskovým nástupem výkonu, velkým zrychlením a kompaktnějšími rozměry, Peugeot boduje v nižších rychlostech především vyváženou geometrii řízení, která má na lehkém ovládání zásadní podíl.
Dobrý dojem zanechaly i brzdy obou skútrů. Kotoučovky Satelisu jsou spíše měkčí, respektive disponují delším chodem, ale umožňují citlivé dávkování, nejsou zbytečně kousavé a k jejich účinnosti nelze mít vzhledem k možnostem motoru a podvozku žádné připomínky; prostě zcela vyhovují. Kymco se pyšní stavitelnými páčkami, zubatými kotouči, třípístkovým třmenem přední a větším kotoučem zadní brzdy, a především na nástupu účinku jsou vyšší specifikace znát. Jak Kymco tak Peugeot jsou navíc k dispozici ve verzi ABS.
Sečteno a podtrženo, Peugeot příjemně překvapil, kolik toho může nabídnout – osvědčený klasický vzhled, který neurazí, adekvátně silný a přitom hospodárný motor s plynulým průběhem výkonu a koneckonců taky velkou porci komfortu v pohodlném sedle a na sametově hebkém podvozku. Zapomenout pak nesmíme na ryze praktické detaily, jako jsou širokoúhlá asférická zrcátka, přehledná palubovka s jednoduchým, ale informacemi nabitým displejem, 12V zásuvku a vskutku velký úložný prostor.
Při srovnání s Kymcem samozřejmě vyplave na povrch spousta negativ - Satelis2 je proti K-XCT hlavně poněkud pomalejší a ospalejší, ovšem taky znatelně pohodlnější a o něco praktičtější. Nakonec tedy vlastně musíme potvrdit úvodní konstatování, že ve třístovkové verzi Satelisu2 jde hlavně o pohodlí a eleganci, zatímco K-XCT nabízí mnohem větší porci sportovního vyžití.
Potěšitelným zjištěním je ale fakt, že těmto žádné z těchto hodnot nemusela ani v jednom případě nijak výrazně ustoupit charakteristická skútrová praktičnost, projevující se lehkým ovládáním, velkorysým úložným prostorem nebo dobrou spotřebou. Zatímco K-XCT zapůsobilo hlavně způsobem, jakým realizuje své skoro až sportovní ambice, Satelis2 byl příjemným, možná trochu usedlým, ale zato zcela odddaným a navrch elegantním společníkem na rutinních cestách, což jsou plusy, které zaujmou nejen manažery v perfektních oblecích, na něž Peugeot se svou vlajkovou jednostopou lodí plnou luxusu jistě primárně cílí. S akční cenovkou 114 990 Kč rozhodně není bez šancí. To, co o pět tisíc korun dražší Kymco ztrácí na jízdním komfortu, vynahradí svému kupci odvážnějším designem, dravějším projevem motoru a především větším faktorem zábavy.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Petr Poduška - Výška redaktora: 186 cm

Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 47x
  2. Hlasováno: 36x

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.20
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist