První jízda na nové KTM RC 390 Cup
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: Vladimír Rejda | Foto: Rudolph G. | Zveřejněno: 16.6.2014 | Zobrazeno: 22 411x
KTM RC 390 Cup, jinými slovy generátor mladých talentů, jimž v žilách koluje horká závodní krev. Tak by se dal nazvat další model z továrny KTM, která to se svým sloganem "Ready to Race" myslí opravdu vážně a smysluplně nabízí široké veřejnosti to nejlepší současné doby. Jak se jezdí na závodní upravené mašině, určené pro seriál ADAC Junior Cup powered by KTM, jsem vyzkoušel na brněnské trati, která nastavuje těmto malorážkám nemilosrdné překážky v podobě dlouhého stoupání a nechává tak vyniknout samotný výkon motocyklu.
Kapitoly článku
Junior Cup
Továrna KTM se již několik let velkou měrou úspěšně zasazuje o současný vývoj silničního motorsportu, když těm nejmladším závodníkům nabízí široké možnosti závodního uplatnění. Totiž, kromě kvalitního a velmi populárního poháru Red Bull MotoGP Rookies vznikl vedle jiných národních KTM soutěží ve spolupráci s německým autoklubem i seriál ADAC Junior Cup powered by KTM. Ten se jede v rámci mezinárodního mistrovství Německa silničních motocyklů a jako bonus je na harmonogramu i závod při GP Sachsenring. Zdárným důkazem toho, že jsou ADAC pohárové soutěže přínosné pro mladé začínající závodníky, je australský pilot Jack Miller, který je svým způsobem veteránem těchto soutěží a aktuálně se nachází na průběžném prvním místě se třemi vyhranými závody v kategorii GP Moto3.Nabídka testovat jakýkoliv model ze série RC se nikdy neodmítá, a proto jsem přijal urgentní pozvání od vedení KTM na jednodenní test malé a zábavné vosičky nastrojené do cupového oblečku.
Představení RC 390

Bezpečnost až na prvním místě, proto jsou na řídítkách závodního stroje namontována i ochranná „tykadla“ spojkové a brzdové páčky. Důvodem použití je zabránit neúmyslnému zmáčknutí například v kontaktu s jiným jezdcem v těsném souboji či v nějaké skrumáži, které jsou v těchto maloobjemových závodech na denním pořádku. Přístrojová deska dostala tzv. „Racing Sticker“ přes celý displej, aby odvedla závodníka od všech nepotřebných informací, které displej ukazuje. Jezdec se tak může plně soustředit na zařazený rychlostní stupeň, digitální otáčkoměr či klíčovou kontrolku signalizující maximální otáčky. Ze své zkušenosti musím ale říct, že čitelnost přístrojové desky za slunečného počasí, ale i bez něj, je skutečně na pováženou. A nebyl by to pořádný závoďák bez pořádného hudebního nástroje a tak roli titanové píšťaly obstaral slovinský mistr instrumentů Akrapovič.
Jízda

Je až neuvěřitelné, jak dobře je řešena celková ergonomie motocyklu. Když nebudu brát v potaz úzkou konstrukci rámu, cítil jsem se jako na plnohodnotné dospělé motorce. Již v polovině zaváděcího kola se smíchy válím na desetilitrové nádrži, z břišních svalů jsem měl druhej páteřák a hubu vytahanou, jak kozí vemeno. Tak dokáže být zábavná jízda na maloobjemovém stroji s kvalitní výzbrojí. Ne vždy je potřeba k velké radosti vlastnit 200 koní a tři sady pneumatik. U takto nízkého objemu motoru se mi líbil jeho průběh a doslova mě překvapil použitelný rozsah otáček reflektující velikost krouticího momentu. Pět tisíc otáček za minutu, to je hranice, kdy motor začal urgentně zrychlovat a vytáčet jednotlivé stupně do maxima s velkou lehkostí.
Když se mé tempo začalo stupňovat a přišel jsem trochu na chuť i nešťastným homologovaným pneumatikám Metzeler s tvrdou směsí, začaly se projevovat limity nastaveného podvozku. ERCé 390tka měla vpředu i vzadu měkčí pružiny, než bych si představoval a tak jsem řešil situaci i s techniky, kteří motocykl přitvrdili. Ve třetí jízdě to bylo mnohem lepší, reakce na změnu směru byla rychlejší a při tvrdším brzdění do stadionu byla KTMka stabilní. Přestože bylo v nastavení podvozku ještě hodně práce, užíval jsem si jeho obratnost a čisté průjezdy, to jsou hlavní atributy tři devět nulky. Vysoké teploty brněnského povrchu, které dosahovaly v tropickém dni až 63 stupňů Celsia, si nerozuměly s tvrdšími pneumatikami, které poměrně hodně klouzaly a tak v odpoledních jízdách jsem již netlačil na pilu a jízdu si vychutnával.
Kdo by se zajímal o tento pohár malorážek, je zde pár informací ohledně finanční náročnosti. Pohár ADAC Junior Cup je učený pro jezdce, kteří se narodili mezi roky 1993 a 2001. Cena motocyklu je € 6,500 (cca 180tis. Kč). Cena registračního poplatku činí € 2,490, což zahrnuje jezdeckou výstroj. Motocykl je dodávaný s platným TP a je zde tedy možnost ho po sezoně nastrojit do civilních kapot a nabídnout k prodeji. Takové podmínky dává všem mladým závodníkům továrna KTM ve spolupráci s německým autoklubem ADAC.
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Klady a zápory

+ ergonomie
+ jízdní vlastnosti
+ technické vybavení
+ motor

- špatně čitelný displej
- pneumatiky Metzeler Sportec M5