„Dakarská“ KTM 450 Rally na vlastní kůži
Text: Vláďa Novotný , Martin Hakl | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 23.6.2014 | Zobrazeno: 35 654x
Na našem webu jsme vám už představili pěknou řádku motocyklů, od standardních a běžně dostupných kousků k těm výjimečným, ať už designem, výkonem či historií. Mezi ty druhé se řadí i KTM 450 Rally, která si v sedle s Davidem Pabiškou dojela pro osmnácté místo v letošní Rally Dakar, a my měli možnost ji zkusit na vlastní kůži.
Kapitoly článku
Protože přání bývá otcem myšlenky a od té je při trošce dobré vůle poměrně blízko k činu, slovo dalo slovo a s Davidem jsem se vloni před jeho odjezdem na Dakar setkal při kondičním tréninku, kterým se připravoval na dakarské martýrium. Během něj jsme se při nemnohých chvilkách oddechu dohodli na tom, že pokud svoji mašinu přiveze z Jižní Ameriky celou, budu si moct jejím prostřednictvím trošku blíže sáhnout na to, o čem jsem doteď jen četl a co jsem sledoval v televizi. Protože jaro bylo takové, jaké bylo (tedy skoro žádné), k provětrání Davidovy KTM 450 Rally došlo až koncem května, kdy jsme se spolu s redakčním kolegou Vláďou Novotným sešli v Davidově oblíbené tréninkové destinaci nedaleko Liberce, ve které jsme měli rande už při listopadovém kondičním maratónu.
Už ve chvíli, kdy David přijel na místo, si člověk uvědomí, že tahle mašina je prostě… prostě… prostě MAŠINA. Jasně, mojí manželce bych to vysvětloval asi těžko a určitě jsou na světě daleko hezčí, výkonnější a rychlejší motorky, ale z téhle Kačeny přímo vyzařuje a sálá to, co má za sebou. Není to sice žádný stoletý veterán, ale má za sebou 10 000 pekelných kilometrů, během kterých jí sedmdesátistupňové pařáky, při nichž se jí vařil benzín v nádržích, atakamský písek, stejně jako teploty hluboko pod nulou a bezmála pětitisícová nadmořská výška nelítostně vryly do tváře (pardon - kapot!) úchvatnou a ničím nenahraditelnou patinu. Tady prasklý plast, támhle pořádně nakopnutý ráfek, řetěz už má taky „něco“ za sebou… ale jsou to šrámy autentické - „dakarské“, které si fanoušek či sběratel cení víc, nežli renovovanou a naleštěnou voňavku. Já jen doufám, že k nim nepřidán nějaký další - bylo by to nejen trapné, ale také velmi drahé! Nákupní cena téhle KTM je totiž 25 000 Euro a i kdyby při pádu prasknul „jenom“ přední karbonový blatníček, nebo tady tenhle kryt motoru, tak vězte, že v prvním případě by byla škoda pětadvacet, ve druhém pak padesát litrů :-(
Největší část kokpitu zabírá tzv. roadbook. Význam téhle mašinky je mi celkem jasný - na něm si převíjíte papírový itinerář s přesným popisem cesty, kilometrovými údaji, směrem odbočení na „křižovatkách“, varováním před nebezpečnými místy atd. V levé části pod roadbookem je tripmaster ICO, který spolu se snímačem od předního kola udává přesný údaj o počtu ujetých kilometrů. Nad roadbookem jsou (vlevo) speedocup - tripmaster kalibrovaný na GPS. „Džípíeska“ je běžně umístěna na řidítkách (dnes ale chybí a je tady pouze její uchycení) a s její pomocí se rider orientuje na povinný waypoint. Napravo je pak tzv. repetiter, který udává digitální číslo s azimutem, jehož se musí během jízdy držet. Už vám to je jasné? Mně ne…
Renthaly jsou opatřené pěnovými rukojeťmi a ukončené krátkými „padáky“. Ovládací prvky jsou snad to jediné, co má model 450 Rally společného s endurem 450 EXC, ale spojka je už na první osahání o poznání tužší nežli u klasických soutěžáků. Je to tím, že je opatřena dvanácti lamelami. Srdce vychází z agregátu, který původně proháněl oranžový quad SX 450, a to kvůli mohutnějšímu bloku, zajišťujícímu pochopitelně vyšší životnost. Je krmený klasickým karburátorem a podle Davida s ním byl občas ve vysokých nadmořských výškách trošku problém. Také to je důvod, proč nové modely jsou už vybaveny elektronickým vstřikováním, které si s nedostatkem kyslíku poradí lépe. S tlumením výfuku si v Mattighofenu nedělali nějaké zvláštní starosti a tak mašina zpívá jako „za starých dobrých časů“.
Rám je příhradový, podobný tomu, který známe z endur či motárdů nové generace LC4 a dole je otevřený - motor je zespodu chráněný „pouze“ karbonovým krytem. U KTM samozřejmě nelze očekávat jiné odpružení nežli WP, stejně jako brzdy Brembo. Podrobnějším pohledem jsou vidět „drobnosti“ pro nezbytné opravy na bitevním poli, jakou jsou montpáky umístěné na rámu před motorem, nebo náhradní haltr (zajišťuje protočení pneumatiky na ráfku) uchycený na držáku výfuku.
Podle Davida s Vláďou málo taháme za plyn: „…berete to strašně odspoda, dejte ji pořádně napít!“ Tak jo, zkusíme i pořádně zatahat, ale radši jen na přilehlém parkovišti, kde zvuk vytočeného čtyřtaktu rozechvívá listy na přilehlých břízkách. Mašina má sílu jak Vitalij Kličko a David jí během soutěže rozhýbal na maximálku 161 km/h. Po chvíli se s Kačenou vydávám na lesní klikatici a tady je to nejvíc nejlepší! Celou dobu úřaduje dvojka, prsty jsou sice lehce položené na spojce, ale motor je tak pružný, že v podstatě nejsou potřeba. Od klusu, přes cvak až po trysk, všechno v pohodě zvládne druhý rychlostní stupeň, mašinu pohodlně vodím pomocí přenášení váhy ze stupačky na stupačku a jen si užívám nádherný čtyřtaktní sound. Tak jsem se zase nechal unést na vlnách emocí… radši zastavím, abych od Davida ještě zjistil pár informací pro „údajomilce“.
Hodně během Dakaru dostávají na frak brzdové kotouče - ten zadní kvůli všude přítomnému písku a prachu prý doslova hoří. Veškeré díly ale David během soutěže měnit pouze preventivně a jejich celková hodnota je pouhých 350 Euro! Také to svědčí o tom, kam se spolehlivost těchto strojů dostala a vysvětluje, proč právě KTM je volbou drtivé většiny startovního pole.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)