Test novinky: Kawasaki Versys-X300

V kubatuře šité na míru držitelům řidičáků skupiny A2 zatím vládnou spíš sportovní modely, ale to se může brzy změnit. Kawasaki u modelu Versys-X300 vsadila na praktičnost a všestrannost cestovního endura, což se zdá být celkem rozumný nápad. Jak ale bude spojení známého motoru s novým podvozkem a kapotami fungovat v praxi?

Test novinky: Kawasaki Versys-X300

Kapitoly článku

Pokud se teď ptáte, proč má tenhle model v označení slovo Versys, nejste sami. Na první pohled totiž není úplně patrné, že se jedná o nového člena známé rodiny. Větší bráchové - 650 a 1000 - jakoby byli nevlastní, a pokud bychom hledali nějakou podobnost, design třístovky můžeme přirovnat spíš ke staršímu modelu KLE 500. Ne že by snad Kawasaki vytáhla z archivu staré výkresy a začala podle nich znovu vyrábět, ale do řady Versys prostě vzhled X-300 úplně nezapadá. Přední devatenáctipalcové kolo a drátový výplet ráfků také naznačuje větší chuť po nezpevněných cestách, což je další rozdíl proti silničně orientovaným silnějším sourozencům, kteří obouvají 17" přední pneumatiky.

Pokud jde o kvalitu zpracování, laku a použitých materiálů, Japonci drží i v tomto případě svůj vysoký standard. Plasty jsou dobře slícované, lak na slunci září leskem, a ve všech detailech se odráží fakt, že cena 154.900,- Kč není úplně lidová. Solidním dojmem působí také přístrojovka se sportovním analogovým otáčkoměrem, dvěma menšími displeji a sadou kontrolek. Z informačního panelu se dozvíte prakticky všechno, co můžete potřebovat – od zařazeného rychlostního stupně přes aktuální rychlost jízdy, přesný čas až po spotřebu paliva a počet ujetých kilometrů. Nechybí ani tradiční symbol ekonomické jízdy, který se však v testu moc často ke slovu nedostal. Motor totiž nejlépe funguje až v druhé polovině otáček, zatímco úsporný režim se nachází v té první. Při spotřebě kolem čtyř litrů ale bude ekonomiku jízdy nejspíš řešit málokdo. 

Ani na uspořádání ovladačů není nic neobvyklého, to už se spíš pozastavíme nad délkou a tvarem závaží na koncích řídítek. Jejich nadstandardní velikost má jistě svůj důvod, a práci odvádí skvěle, jen mají trochu zvláštní vzhled. Řídítka samotná nabízí široký úchop a vzpřímenou jízdní pozici, jak se na cestovní enduro sluší a patří. V hluboko vykrojeném (a také dost tvrdém) sedle s motorkou doslova splynete, a stupačky jsou umístěné ve výšce, která před volností v náklonu upřednostňuje, pohodlí na delších štrekách.

Když je řeč o turistice, sedmnáctilitrová nádrž v kombinaci se spotřebou kolem čtyř litrů je rovněž připravena vyslechnout volání dálek. To se ale nedá s určitostí říct o polstrování sedla - to vás rozhodně nebude rozmazlovat. Jako řešení přichází v úvahu třeba úprava sedla od firmy Bagster. Už sériová verze však přímo vybízí k jízdě se spolujezdcem, ať už budeme hodnotit rozměry zadní poloviny sedla, nebo masivní boční madla alias držák nosiče.  

K jízdní pohodě naopak do velké míry přispívá přední plexištít s pevně danou výškou, za který se schová každý s výškou postavy pod 190 cm. Přední kapotáž vypadá s ohledem na kubaturu, ve které se nejmenší Versys nachází, až příliš robustně, ale jako úkryt před větrem a deštěm poslouží velmi dobře. Pochvalu si zaslouží chytře vymyšlený prostor pod sedlem, rozdělený pomocí falešného dna do dvou samostatných částí.

Není žádným tajemstvím, že Versys X-300 si vypůjčil motor od nejmenšího modelu Ninja. Řadový dvouválec o objemu 296 ccm dostal pro účely použití v cestovním enduru pár menších změn v naladění, aby pružněji fungoval ve spodních a středních otáčkách, ale bez přímého srovnání se rozdíly nedají poznat. Hodnota maximálního výkonu zůstala na necelých 40 koních, a abyste se k ní dostali, musí otáčkoměr ukazovat 11 500. Je to zkrátka pořád hodně točivý motor, který vás naučí hodně řadit. Od spojky s asistenčním servem přitom levé předloktí hned tak nezdřevění - páčka jde lehce umáčknout jedním prstem – a převodovka funguje také naprosto přesně. Na první dojem se dvouválec trochu těžkopádně sbírá z volnoběhu, a do šesti tisíc otáček reaguje vlažnějším stylem. Při pohodovém cestování nebo courání po městě si ale motor vystačí i se čtvrtkou plynu, a Prahou se dá probublat i na šestku bez cukání.

Recept na ostřejší akceleraci je pak jednoduchý - stačí držet otáčky nad sedmi tisíci. Motor svým charakterem trochu připomíná dvoutaktní stopětadvacítku, ovšem o jeho zvuku to rozhodně neplatí. Norma Euro 4 si vyžádala patřičná omezení v oblasti výfuku, takže žádný vzteklý jekot nečekejte ani v okolí omezovače. Vysoké otáčky se o něco víc projevují vibracemi, které jsou však cítit jenom ve stupačkách, a v celkem únosné míře.  

Další úlohou dvouválce je fungovat jako nosný prvek v trubkovém ocelovém rámu, který je vepředu odpružený klasickou vidlicí s pevným nastavením, a vzadu centrálním tlumičem s možnosti naštelovat předpětí pružiny. Zdvihy 130, respektive 148 mm zvládají řešit všechny nerovnosti v rozbitém asfaltu i lehčího terénu, a na to, že podvozek je laděný víc do komfortu, se motorka při brzdění ani nijak výrazně nehoupe. Na tom má svůj podíl i plynulý nástup jednoduché přední kotoučovky. Její účinek je dostatečně silný, aby si poradil se 175 kilogramy pohotovostní hmotnosti a váhou posádky, ale dvoupístek rozhodně nikoho nezaskočí příliš horlivým zakousnutím. Se stejným citem funguje také ABS. Pneumatiky Trail Winner jsou podle vzorku určeny hlavně na asfalt, kde fungují až překvapivě dobře s dovolí hluboké náklony. Do zatáček se Versys přitom pouští s přirozenou lehkostí, a vybranou stopu drží přesně. A když se k tomu přidá fakt, že zatáčku můžete bezpečně projet pod plným plynem, je o zábavu postaráno.

O motorkách téhle kubatury výrobci s oblibou říkají, že nejsou určeny jenom pro nováčky s polovičním řidičákem, ale i pro zkušenější borce. V případě nového Versysu se s tím dá určitě souhlasit, protože jako univerzál s mrzkými provozními náklady poslouží dokonale. Hravě se proplete městem, umí pobavit v zatáčkách, nerozhodí ho jen tak nějaká díra v silnici, a snadno na něj přiděláte i nějaké to zavazadlo. Vzpřímený posez a vysoké plexi také nejsou v každodenním životě k zahození. K ideálu cestovního stroje tu chybí jen pár koní - ale to už se dostáváme mimo skupinu A2 - a pohodlnější sedlo. A pak je tu poněkud vyšší cenovka. Ze všech třístovek od Kawasaki je Versys za momentálních 154 900 Kč nejdražší, a rozhodnutí zda si za větší všestrannost a pohodlí připlatit 35 tisíc k ceně Z300 nebo 30 tisíc k modelu Ninja 300 asi nebude pro každého úplně jednoduché.    

Výběr příšlušenství k modelu:

 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - Výška testovacího jezdce: 186 cm

Klady a zápory

+ ergonomie pro jezdce vyšší postavy
+ nízká spotřeba
+ chytře řešený prostor pod sedlem


- tvrdé sedlo
- vyšší cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 11 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.33
Známkováno: 12x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist