Test Honda Forza 350. Je lepší než původní třístovka?

Honda na své rodině maxiskútrů Forza pro letošní rok slušně zapracovala. Stopětadvacítku omladila, přidala Forzu 750 a doprostřed posadila novou třistapadesátku. O kolik je lepší než původní třístovka?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ačkoli se to nezdá, skútry řady Forza brázdí silnice již od roku 2000. O tom, že se skútr líbil již od samého počátku, není pochyb a během těch jednadvaceti let si prošel neustálým vývojem a zlepšováním. Dnes se však píše rok 2021 a před námi stojí ještě působivější a rychlejší Forza 350.

Na menší třístovkové předchůdkyni jsme v redakci od jejího příchodu na trh v roce 2018 už pár kilometrů odkroutili a za mě musím říct, že se jednalo o perfektně zpracovaný, technicky vyspělý a dobře vybavený skútr, kterému ale scházela trošku šťavnatost a živočišnost. A od nové třistapadesátky očekávám, že by mohla právě tady víc zabodovat. Pojďme si ji podrobněji představit.

První viditelnou změnou je poupravený a vylepšený vzhled, shodný se stopětadvacítkou. Úpravy se dotkly přední a boční kapotáže, zrcátek, zadních bočních panelů a krytu motoru. Forza 350 je nyní štíhlejší, což by teoreticky mělo mít za následek ještě lepší aerodynamiku. O tom, jak se tento krok tvůrcům podařil, můžeme vést dlouhé diskuse, ale mně se nová Honda fakt líbí. Ostřejší a čisté linie modelu zachovávají stále tu charakteristickou tvář rodiny Forza. Těm pozornějším určitě neuniknou nové boční panely s výraznou linií ve tvaru písmene Z. Forzu tak člověk pozná mezi ostatními skútry bez dlouhého přemýšlení na první dobrou. Skútr i nadále vyznává sportovní charakter, zároveň mu nelze upřít eleganci a jakýsi punc prémiovosti, což ještě dokreslují všechna světla s technologií LED. Forza je pořád spíš elegán než pouliční drsňák.

Druhou podstatnou novinkou je poupravené elektricky ovládané plexi, které má oproti původnímu štítu zvětšený rozsah posunu o 4 cm. Výšku si lze tedy nyní upravit v rozsahu 180 mm. Změn se dočkal i digitálně analogový přístrojový panel, který nyní nabízí možnost hlasového ovládání chytrého telefonu pomocí systému Honda Smartphone Voice Control System. Tomuto zařízení se dále v testu budeme věnovat podrobněji. Malou a na první pohled ne moc viditelnou změnou je USB-C zdířka pro nabíjení techniky, která nahradila dosavadní 12V zásuvku.

Tou hlavní a nejpodstatnější změnou je ale nový motor s objemem větším o jednoho Pionýra. Větší objem znamená více výkonu a také více síly. Budeme-li se bavit v konkrétních číslech, dosavadní jednoválec 279 cm3 disponoval výkonem 18,5 kW a krouťákem 27,2 Nm. Nový motor, označovaný jako eSP+, se chlubí objemem 330 cm3 (zvětšovalo se vrtání i zdvih), výkonem 21,5 kW a točivým momentem 32,2 Nm. Pokud se vám to zdá málo, tak si to přepočítejte na procenta a vězte, že tři kilowatty a čtyři newtonmetry navíc jsou v této kategorii skútrů dostačující k citelně lepšímu jízdnímu projevu, tím spíš, když došlo jen k minimálnímu navýšení hmotnosti (nová Forza má pohotovostní hmotnost 185 kg). Celkově se toho na motoru změnilo dost. Kromě vrtání a zdvihu byla přepracována kliková hřídel, která je nyní o 10 procent lehčí, optimalizovala se délka a časování zdvihu ventilů. Dalších úprav doznalo například chlazení pístu po vzoru modelu CRF450R, změněny byly sací a výfukové kanály. Zkrátka tvůrci si s motorem hodně pohráli a koncovému uživateli souhrn všech změn přináší vyšší maximálku 137 km/h a lepší zrychlení při téměř shodné spotřebě.

Při předloňském testu menší třístovky jsem maličko brblal nad nevýraznými šedivými barvami. Nová třipade je k mání v pěti barevných variacích – matné šedé metalíze, černé perleťové, bílé nebo šedé perleťové a matné modré, čímž Forza opět brnká spíše na strunu elegance, než aby provokovala sytými barevnými odstíny.

Jak je na tom konkurence? Komu učarovala kategorie velice svižných třistapadesátek a čtyřstovek, může zvolit více městskou alternativu v podobě Hondy SH350i za 139 900 Kč (výkon 21,5 kW, pohotovostní hmotnost 172 kg), nebo italské Piaggio Beverly 400 S za 165 900 Kč (výkon 26 kW, pohotovostní hmotnost 191 kg), popřípadě zabrousit do produkce tchajwanského Kymca v podobě modelu Downtown 350i za 145 990 Kč (výkon 20,8 kW, pohotovostní hmotnost 198 kg) či Xcitingu S 400i (výkon 24,9 kW, pohotovostní hmotnost 213 kg) za 169.990 Kč nebo japonské Suzuki Burgman 400 (výkon 22,8 kW, pohotovostní hmotnost 215 kg) za 179 900 Kč.

Nová Forza 350 boduje hodně dobrou výbavou a slušnou cenou, kde základní provedení stojí 154 900 Kč, takže se v konkurenci rozhodně neztratí. Zanechme však nyní teoretického povídání a pojďme se podívat, jak se s novou Forzou žije.

Ergonomie, prostor – dost místa i pro dva

Po usednutí za řídítka se žádné překvapení nekoná a vše je tady skoro stejné jako na předchozí třístovce. Sedí se tu hodně nahoře, což nemusí vyhovovat úplně každému. Já třeba mám raději ten pocit, když člověk pěkně zapluje do sedačky. Prostoru pro normálně vzrostlého řidiče je tu dostatek, žirafy se 185 cm a více tu budou mít trošku těsno. Líbí se mi možnost volby nejen klasické „skútrovské záchodové“ pozice, ale i možnost „odložení“ nohou šikmo dopředu. Gumové nášlapy jen potvrzují, že nesedíme na žádné laciné hračce.

Tak akorát velké sedlo je i slušně pohodlné a neklouže. Dost prostoru tady je i pro spolujezdce, který díky tomu, že nová Forza celkově o něco zeštíhlela, nemusí mít nohy roztažené jak na gynekologickém křesle a sedí se mu pěkně a pohodlně. V našem případě pohodlí spolujezdce ještě umocňoval příplatkový horní kufr s pohodlnou měkčenou opěrkou. Výška sedla je příjemných 780 mm, takže ani menší postavy nebudou mít problém dosáhnout oběma nohama na zem.

Ovládací prvky – všechno pěkně po ruce

Všechny ovládací prvky jsou pěkně po ruce a člověk nemusí nikde nic hledat. Teda abych nekecal. Občas jsem si pletl tlačítko směrovek s tlačítkem klaksonu, ale je to jen o zvyku. Všechny funkce se ovládají pouze tlačítky na řídítkách. Na levé straně najdeme směrovky, klakson, přepínání potkávacích a dálkových světel, tlačítko ovládání elektrického posuvu plexi, dvě tlačítka ovládání palubního počítače a vzadu pak nenápadné tlačítko vypínání systému trakce. Napravo pak už klasika tlačítka spouštěče motoru, zapalování a varovných blikaček. Neodpustím si jízlivou poznámku o nepodsvětlených tlačítkách – nevím, proč je může mít čínský stroj za sto tisíc a ne Honda za stošede.

V základu je Forza vybavena bezklíčkovým zapalováním, což uvítají roztržití lidé jako jsem já, co pořád někde něco zapomínají. Tady máte prostě klíček pořád v kapse kalhot a nic neřešíte. Stačí jen otočit velkým podsvíceným kulatým knoflíkem a může se vyrazit.

Samostatnou kapitolou je pak naprosto neskutečně blbě umístěná plastová krabička pro ovládání mobilního telefonu. Nová Forza je totiž vybavena již zmiňovaným systémem HSVCS pro spárování vašeho mobilního telefonu. Stačí nainstalovat aplikaci, jejíž „QR link“ najdete v tištěném manuálu a zázrak je na světě. Bohužel v době, kdy jsme Forzu na test měli, ještě appka v našich zeměpisných končinách nefungovala, takže vám nepovím, jak se s ní žije, ale teď už to frčí. Ovládací panel je ale dost nešťastně umístěný na levé spodní straně řídítek. Při mé výšce 193 cm to znamenalo ránu do kolena při každém sebemenším zatočení vlevo.

Přístrojovka – nejlepší je klasika

Za ztvárnění přístrojové desky tvůrcům Forzy vlastně strašně moc děkuju. Hlavně za to, že se nenechali ukecat současnými trendy a ponechali pro mě tu nejlepší koncepci – dva kulaté analogové budíky a mezi ně zasadili LCD displej nabitý všemi potřebnými informacemi. Jo, tohle je prostě klasika ideál. Modře podsvícené budíky mají pěkně čitelnou grafiku, inverzní LCD panel zase zobrazuje všechno, co člověk potřebuje – tripy A, B, spotřebu, dojezd, stav paliva, teplotu chladící kapaliny, voltmetr, venkovní teplotu, hodiny. Fakt mě nenapadá, co bych tam chtěl víc. Jako neříkám, že to nejde líp – čitelnost inverzního LCD by za slunečního svitu mohla být lepší, popřípadě LCD nahradit pěkným barevným TFT panelem. Určitě tady prostor pro další vylepšování je, ale Honda si taky musí nechat do budoucna nějaká esa v rukávu.

Praktičnost a úložné prostory

Forza 350 pravděpodobně nebude sloužit pouze jako příbližovadlo či nákupní taška, což ale neznamená, že do ní nenaložíte pořádný nákup a další nejrůznější harampádí, které člověk nutně k životu potřebuje. Ba naopak, skútr je pro takovéto případy opravdu slušně vybaven. V základu nabízí dva úložné prostory. Hlavní a největší je prostor pod sedlem, ale výstižnější by byl výraz hangár. Bravo, Hondě se i při kompaktních rozměrech podařilo zachovat velikánskou výhodu, kvůli které si lidé tyto stroje kupují. Podsedlák se otevírá tlačítkem na středovém tunelu a jako malinu slupne dvě integrálky střední velikosti. Pokud ale máte místo hlavy kedlubnu velikosti XL jako já, musíte vozit pouze provedení Jet. Celkově je ale prostor nadprůměrný, šikovná je boční kapsička pro nářadí, vestu a lékárničku.

Zajímavým řešením je vyjímatelná plastová přihrádka, která umožňuje rozdělit prostor na dvě části různých velikostí (ukazuji na videu). Je to maličkost za pár korun, ale člověk se často raduje právě z takovýchto blbinek. Co naopak nechápu, je chybějící osvětlení podsedláku. Také bych si tady dokázal představit vzpěru na zvedání sedla nebo ještě jedno USB pro nabíjení notebooku. A kdybych byl hnidopich, řekl bych, že úhel otevření sedla by mohl být také o fous větší. Druhé a zároveň poslední úložné místečko se nachází vlevo před kolenem řidiče. Uzamykatelná přihrádka je slušně hluboká, ale na velkou dvoulitrovou lahev na pití to nestačí. Takže se člověk musí spokojit s litrovou, velký telefon se tam ale vejde a můžete si jej tam i dobít díky zdířce USB-C. Výhodou je automatické zamykání přihrádky. Když odemknu celou motorku, odemkne se i přihrádka a naopak.

Komu přesto uvedené přepravní kapacity skútru nebudou stačit, popřípadě plánuje skútr používat pro delší cestování, za 10 000 Kč si jej může dovybavit topcasem, čímž se Forza promění v opravdový stěhovák. Originální kufr je opravdu velký a jde o Smart kufr ovládaný bezklíčkem a pouhým stiskem tlačítka zespodu.

Podvozek a brzdy

Forza brouzdá po silnicích na patnáctkách 120/70R15 vpředu a čtrnáctkách 140/70R14 vzadu, což je rozumná kombinace pro zdolávání nerovností. Co mě docela překvapilo, že Forza nemá Micheliny City Grip jako 99 % ostatní „skútrovské“ konkurence, ale zvolila Pirelli Diablo Scooter. Zda k tomu měli v Hondě nějaký pádný důvod, nebo zda se jedná jen o následek zásobovacího nedostatku koronavirové doby, můžeme jen spekulovat. Odpružení a tlumení obstarává vpředu tuhá teleskopická vidlice o průměru 33 mm a vzadu makají dva tlumiče s možností nastavení předpětí pružin.

Kotoučové brzdy jsou vybaveny dvoukanálovým ABS a brzdovými třmeny osvědčené značky Nissin a fungují moc pěkně, u skútru této cenové kategorie už bych ale očekával nastavitelné brzdové páčky. Forza má také standardně dodávaný vypínatelný systém kontroly prokluzu zadního kola. Možná si někdo řekne, že u takhle „malého“ skútru je to zbytečnost, ale tahle mašinka dokáže prohrábnout, jakmile se první kapky jarního deštíku usadí na asfaltu.

Zábava s větším motorem

Musím říct, že na jízdu novou třipade jsem se fakt moc tešil. Ale znáte to, když se člověk na něco hodně těší, bývá pak často zklamán. Ale to není naštěstí případ této nové Forzy 350. Nebudu vás dlouho napínat, tenhle skútr jezdí naprosto skvěle. Po nastartování motor běží tiše a naprosto bez vibrací. Po prvním otočení plynovou rukojetí ale přichází to pravé nadšení. Tohle že dokáže pár koníků navíc? Přesně to málo, co předchozí třístovce chybělo, nová třipade servíruje plnými doušky. Razantní, lineární a krásně plynulá akcelerace dělá z Forzy doslova štiku v provozu. Skútr působí krásně živě a vlastně jsem se během týdenního ježdění přistihnul u myšlenky, že k životu v jedné stopě nic víc vlastně nepotřebuju.

Ve městě budete s Forzou králem rozjezdů od semaforu (teda pokud zrovna nenarazíte na T-maxe od Yamahy). Těch pár koní navíc je znát a padesát jedete během mrknutí oka. Doporučuji si hodně hlídat tachometr, ať se nestanete sponzorem městských šerifů. Velká kola si poradí s většinou městských nástrah a ani zpomalující retardéry není nutné přejíždět krokem. Ke slušné obratnosti přispívá i dobrý rejd.

Ale co si budeme nalhávat, jezdit s tímhle skútrem padesátkou dá strašně moc sebezapření a stejně to dlouho nevydržíte, takže raději vyrazíte za město na pěkné hladké okresky. A právě tady si nejlépe vychutnáte možnosti nového motoru a užijete spoustu legrace. Skútr je totiž perfektně ovladatelný, do zatáček ho nemusíte vůbec přemlouvat. Motor táhne jako z praku a člověk se musí mít na pozoru, sto dvacet je tam fakt hned. A to kopec nekopec, ono to prostě pořád valí. A k tomu famózní nastavení odpružení. Co si tak pamatuju, Forza byla vždycky pohodlná a dobře „pérovala“, ale 350 mi subjektivně přijde ještě pohodlnější.  Přiznám se, že moje záda jsou na často uskákané skútří podvozky dost háklivá, ale tady se žádné hopsání nekoná. Podvozek se přes nerovnosti a velké díry přenáší s nevídanou noblesou, fakt zírám a dávám hodně velkou pochvalu a jedničku s hvězdičkou. Dobrá práce! To stejné musím říci i o brzdách. Přestože mě v rozletu krotí pouze jednoduché kotouče vpředu i vzadu, k účinku nemám sebemenší výtku, brzdí fakt skvěle. Možná, že nejsou tolik ostré jako třeba na Kymcu Xciting S 400, ale vlastně to ani ničemu nevadí, páčky se nechají ovládat hravě dvěma prsty.

Určitě přijde chvilka, kdy chtě nechtě budete muset zavítat i do dálničího provozu. Ale žádný strach, rozhodně tady nebudete brzdou provozu a občas se i podíváte do rychlého pruhu, není problém to roztočit na stočtyřicítku. Jasně, není to závoďák, ale každodenní přesun desítek kilometrů po dálnici za prací do města zvládne Forza naprosto v klidu. Pochválit musím plexi, do 120 kilometrů v hodině funguje perfektně. Pak už je nápor větru ne úplně příjemný. Při mé výšce posílá všechen vítr až na přilbu, ramena i ruce mám naprosto v klidu a během deště v suchu. Řidiči do 180 cm tady budou jako v bavlnce. Takže nakonec jediné, co mě během testu neskutečně štvalo, byl ten ovládací panel systému HSVCS, do kterého jsem tak dlouho vrážel kolenem, až jsem díky němu jednou při nečekaném vyhýbacím manévru málem hodil ukázkovou „tlamu“.

Spotřeba a servisní náročnost

O poznání více síly a výkonu v žádném případě neznamená přehnanou spotřebu, ba naopak. Skútr si během týdenního testování řekl o velice hezkých průměrných 3,6 l/100 km, čemuž odpovídá dojezd na jednu 11,7litrovou palivovou nádrž 325 km. Sice jsem nedosáhl výrobcem udávané spotřeby 3,3 l/100 km, ale vhledem k velmi dynamickému způsobu jízdy a téměř novému, ale ne zcela zajetému motoru se jedná o hodně slušný výsledek. Jsem přesvědčen o tom, že šetřílkům by se podařilo katalogové spotřeby dosáhnout. Velice nízké provozní náklady podporuje i servisní interval 12 000 km.

Závěrečné zhodnocení

Honda se dokázala s modelem Forza 350 naprosto trefit do černého. Krásně vypadající a ještě lépe jezdící skútr je naprosto ideálním mixem pro ty, kteří hledají nejen dopravní prostředek z bodu A do bodu B, ale také pro ty, co rádi cestují a baví se. Nový motor předčil mé očekávání, skvěle jede a moc za to nechce. Pohodlný podvozek a dobře fungující brzdy nedávají prostor kritice. Celkově se jedná vyvážený skútr, který dokáže dobře sloužit a zároveň poskytnout radost a požitek z jízdy, to vše za rozumný peníz.

Oproti staršímu tříkilu se cena navýšila o 15 000 Kč. Základní provedení stojí 154 900 Kč a nabízí již zmiňované elektricky nastavitelné plexi, všechna světla řešená LED diodami (ta směrová s automatickou deaktivací a funkcí nouzových brzdových světel) či bezklíčkové zapalování Smart Key. Za užitečné vyhřívané rukojeti se připlácí 8690 Kč a toužíte-li si skútr dovybavit horním Smart kufrem 45 l, musíte zalovit v kapse ještě pro dalších 10 000 Kč.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ ergonomie a zpracování
+ silný a zároveň úsporný motor
+ parádně vyladěný pohodlný podvozek
+ velký podsedlový prostor na dvě přilby


- překážející panel ovládání telefonu
- neosvětlený podsedlový prostor


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist