yamaha_demo_tour




Honda FJS 600 Silver Wing vs Yamaha XP 500 Tmax

Kapitoly článku

Druhý z rivalů, sportovněji vyhlížející TMAX si příliš servítky nebere. Na designu je patrné, že oproti konkurenci se vývojáři soustředili především na účelnost a co největší jednoduchost. Vzhled se více drží klasické kompaktní koncepce skútrů. I zde je kladen důraz na dostatečnou ochranu jezdce proti nástrahám počasí, což jsem opravdu ocenil při jedné letní bouřce. Ani svítivostí si TMAX se soupeřem nic nezadá a s dvojicí předních světlometů (kombinace potkávací/dálkový) vás určitě nezklame. O klasičtější vzhled se stará také plastová imitace hliníkového rámu. Ptáte se proč imitace, pak vězte, že u obou představených strojů je pod kapotáží ukryt konvenční trubkový rám a také uchycení motorů je ryze motocyklové. Co se ovládacích prvků týče, nevymyká se TMAX nijak od svých soukmenovců.

Oproti Silver Wingu se ovládání a sledování jízdy liší asi hlavně v umístění zrcátek, které jsou zde přímo v přední masce, zatímco u konkurence na řidítkách. Z pohledu jezdce vám vždy na každém z dvojice něco chybí nebo naopak přebývá. Avšak celkově vzato samotný pocit z jízdy je na každém z nich dostatečnou zárukou pohodlného a příjemného cestování. Oproti soupeři chybí TMAXOVI např. parkovací brzda a také odkládací prostor je o trochu skromnější. Na druhou stranu parkovací brzda je sice fajn a zlepšuje pocit bezpečí, ale člověk na ni dost často zapomene a centrální stojan, který oba skútry samozřejmě mají, je pro mě dostačující zárukou bezpečného parkování. Je však pravdou, že pokud Yamaha někde ztrácí, pak je to v případě odkládacího prostoru. Po pravé straně nad kolenem jezdce je pouze malá nezamykatelná schránka. Pod sedlem je to lepší a místa je dostatek podobně jako u Silver Winga. Za příjemné lze také považovat osvětlení a praktický vyjímatelný koberec v podsedlové části, díky němuž lze snadno vysypat nečistoty. I zde je pro zdvih sedla použito teleskopické vzpěry. Odlišné je otevírání, zde přímo ze spínací skříňky. Sedadlo je dostatečně široké a pohodlné, jen u spolujezdce by mohla být také opěrka, ale je pravdou, že by možná trochu kazila celkový vzhled zádě s velkým světlometem. Přístrojová deska je jednoduchá a velmi přehledná. Ukazatele jsou vyvedeny v červené barvě na bílém pozadí, což ještě více zvyšuje jejich snadnou čitelnost. Dominuje především rychloměr spolu s ukazateli paliva a teploty. Podobně jako u Hondy je hrdlo palivové nádrže ukryto pod odklápěcím plastovým krytem. Ten je v případě Yamahy umístěn pod přední částí sedla mezi nohama jezdce.

Motor a jízdní vlastnosti:


Co se objemu motoru a použitých technologii týče, je na tom Honda asi o něco lépe, ale Yamaha nezůstává příliš pozadu a v mnoha případech šlape soupeři pěkně na paty. Silver Wing je vybaven výkonným řadovým kapalinou chlazeným dvouválcem o objemu objemem 582 cm3. Maximální výkon 36 kW (49 k) dosahuje při 7500 ot/min. Maximální točivý moment činí 50 Nm při 6000 ot/min, čímž směle konkuruje i některým velkým motocyklům. Motor se vyznačuje čtyřmi ventily v každé hlavě válců a dvěma vačkovými hřídeli (DOHC). Hlava motoru svírá s horizontální osou motoru 25°. Motor je, jak již jsem zmiňoval výše, umístěn v rámu z ocelových trubek. Vzhledem k objemu a následným vibracím se upustilo od uložení přímo na kyvném rameni zadní vidlice. Uchycení agregátu v rámu je řešeno pomocí gumových silent bloků, což právě nežádoucí vibrace do jisté míry tlumí. Vysoce přesný digitální elektronický systém vstřikování paliva PGM-FI, který je v současné době používán u všech modelů od Hondy, zajišťuje především bezproblémové startování, hospodárný provoz a spolu se systémem přídavného přívodu vzduchu i nízké emise škodlivin. Kvůli případným nenechavcům je stroj vybaven také bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S. O plynulé lineární zrychlení za všech okolností se stará osvědčený variátorový převod "V-Matic". Brždění stroje je opravdu excelentní, Dual-CBS pracuje bezchybně a stroj v předu s 14" a vzadu s 13" koly zastaví téměř okamžitě. Tento systém je vhodný především pro méně zkušené jezdce. Velikost palivové nádrže činí 16 l (3,5 l rezerva).

Srdcem konkurenčního zástupce tří ladiček Yamahy XP 500 TMAX je vodou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec o objemu 499 cm3. Agregát obsahuje dva vačkové hřídele uložené v hlavách válců a taktéž stejně jako konkurence má čtyři ventily na válec. Vzhledem k absenci vstřikování jsou dále ve výbavě dva karburátory Mikuni o průměru 30 mm. Netradičně je řešen přenos výkonu na zadní kolo. Automatická spojka běží v olejové lázni. Řemenový variátor s plynulým převodem přenáší 29,4 kW (40 k) při 5500 ot/min na zadní kolo přes hřídel, která slouží zároveň jako osa zadní vidlice, a přes dvojitý řetěz ukrytý v kyvném rameni zadní vidlice s olejovou náplní. Maximální točivý moment dosahuje slušivých 46 Nm při 5500 ot/min. O dostatečné brždění 14" kol z lehkých slitin se stará dvojice kotoučových brzd v předu o 282 mm a v zadu o 267 mm. Velikost palivové nádrže je 14 l , což zajišťuje slušný dojezd.

Ovladatelnost na místě obou rivalů je zcela úměrná jejich hmotnosti. Hmotnost SilverWing (204 kg) a TMAX (197 kg) je zcela srovnatelná s velkými motocykly. Takže pokud máte zkušenosti s menšími skútry, je třeba si zvyknout nejprve na větší váhu stroje. Nicméně oproti klasickému motocyklu je ovladatelnost určitě snažší už jenom vzhledem k způsobu ovládání a brždění. Výška sedla není u obou nijak závratná, ale oproti klasickému sedlu ostatních motocyklů je třeba brát v úvahu, že sedlo hlavně v případě Yamahy je poněkud širší, což sice zaručuje větší pohodlí, ale může na druhou stranu způsobit jezdci menší postavy potíže dosáhnout na zem. Jízdní vlastnosti obou strojů jsou na velice vysoké úrovni. Nabízí určitě o dost větší stupeň jízdního komfortu a pohodlí oproti běžným motocyklům. Při nižších rychlostech se oba stroje příliš neliší. Ovšem při svižnější jízdě jsou již rozdíly patrné. Příjemně nás překvapila Yamaha především svou výbornou stabilitou při ostřejším průjezdu zatáčkou a při razantnějším brždění. Tyto vlastnosti jsou dány především výborným rozložením hmotnosti celého stroje a umístěním motoru co nejníže v rámu. Honda v tomto ohledu na tom sice není tak výborně, nicméně vše vynahrazuje svojí robustností a větším výkonnostním potencionálem. Také průjezd větších nerovností, jako je např. silnice s kostkami, zvládá vzhledem k lepšímu naladění podvozku s větší elegancí a pohodlím pro jezdce. Výhoda obou strojů kromě zmíněných prvků komfortu spočívá samozřejmě především v jejich výkonnostním potenciálu. Směle můžete na vyjížďku s ostatními konvenčními bikery, jelikož údaje, jenž vykreslí váš tachometr vám může mnoho ostatních jezdců tiše závidět. V případě Hondy je strop na 173 km/h a u Yamahy dle očekávání trochu méně tedy 160 km/h. Zde bych vás rád upozornil na menší úskalí, které tento aspekt přináší. Mnoho demencí postižených řidičů v plechovkách na čtyřech kolech často těžce nese fakt, že by je mohl mimo město předjet "skútr", a tudíž jejich reakce jsou často dost nevyzpytatelné, takže pozor. Co se týče spotřeby, jsou na tom oba stroje podobně. Průměrná spotřeba činila v testu 6 l/100km. I když je pravdou, že v případě Yamahy se dá opravdu vyváženou jízdou na delší trať ještě něco srazit dolů.

Závěr:


Co říci závěrem? Osobně se domnívám, že na českém trhu si tyto stroje teprve své zákazníky hledají. Nicméně za sebe mohu říci, ať jsme se s nimi kdekoliv objevili, sklidily zdaleka nejvíce zájmu především od střední až starší generace. Úskalím bude na našem trhu trochu asi jejich cena, která je srovnatelná s velkými motocykly. Mnohý potenciální kupec tak dnes asi často sáhne spíše po klasickém stroji, zatímco zákazník s tzv. rodinné sféry by zřejmě zájem měl, ale často vzhledem k rodině nemá prostředky na alternativu výletního motocyklu pro sebe a manželku a radši koupí vůz pro všechny nebo odkoupí byt od družstva. Nicméně, pokud se vaším favoritem stal některý z těchto skútrů již dnes a chcete i na motocyklu cestovat první třídou, TMAX nebo SilverWing je pro vás jistě správnou volbou. Na trhu je největším konkurentem asi Suzuki Burgman, Aprillia Atlantic 500 a nově Gilera Nexus 500. Cena Hondy Silver Wing činí 265 000 Kč (akce) a Yamahu XP 500 TMAX koupíte nyní za 279 913 Kč. Stáhnout zvuk: SWing (wav-320KB) T-Max (wav-289 KB) Stáhnout video: T-Max (mov-9MB). QuickTime player

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist