globalmoto_duben_nolan




Honda FJS 600 Silver Wing vs Yamaha XP 500 Tmax

Dynamický vývoj skútrů již trvá delší dobu a zdá se, že v tomto ohledu nejsou vývojářům v motocyklových firmách kladeny žádné zábrany. Výsledkem této situace je dnes již všem známá koncepce skútrů se střechou, jako je BMW C1 nebo Benelli Adiva. Na druhou stranu kromě neotřelého designu a různých nekonvečních řešení slaví v této oblasti úspěch i dobře známý pojem, že objem ničím nenahradíš. Právě do této sorty patří dvojice skútrů, jenž se nám sešla tentokrát v redakci. Jedná se o jedny z objemově největších skútrů na trhu, a to Honda Silver Wing a Yamaha TMAX. Neváhali jsme tedy ani na okamžik a podrobili jsme oba vzájemnému "souboji".

Kapitoly článku

Vývoj a design:


V prvé řadě si je třeba uvědomit, že cílem vývoje těchto velkých skútrů není primárně sloužit jako alternativní dopravní prostředek do zaměstnání. Ne, že by snad v městech s hustým provozem měli tyto skútry příliš velké potíže s kličkováním, ale svým pojetím a celkovými vlastnostmi jsou koncipovány více jako stroje na delší cesty ve dvou. Velké skútry slouží tedy spíše jako alternativa plnohodnotným motocyklům. Tomu následně odpovídá i jejich objem a dostatečný výkon. Ovšem hlavní výhodu spatřuji především v komfortu a pohodlí, které poskytují pro oba jezdce. Další významnou devizou je ochrana proti rozmarům počasí a poměrně velký zavazadlový prostor v základním provedení. Všemi těmito vlastnostmi tak konkurují často o dost větším cestovním strojům. Dá se tedy směle říci, že tyto stroje vytvářejí zcela novou skupinu cestovních motocyklů, která se na trhu doposud neobjevila. Co se týče propracování designu, oba rivalové razí poněkud odlišný styl. Honda Silver Wing sází na celkovou uhlazenost a eleganci v každém detailu, zatímco Yamaha XP 500 TMAX se drží osvědčenějšího sportovního vzhledu, který je pro skútry více typický.

Silver Wing doslova dýchá elegancí a již na první pohled je vidět, že vývojáři si pohráli doslova s každým detailem. Důkazem toho jsou například přesně do zákrytu zapadající stupačky spolujezdce nebo celkovou linii kopírující zploštělá koncovka výfuku. Sedadla jsou pro oba jezdce velice pohodlná a disponují vcelku pohodlnou opěrkou zad. Velkou devizou tohoto stroje jsou světlomety. Tedy lépe řečeno jeden dvojitý, multireflexní světlomet se světli nad sebou, který má opravdu výbornou svítivost. Dále hlavně při zhoršené viditelnosti oceníte vpředu i vzadu v kapotáži zapuštěné trojúhelníkové ukazatele směru jízdy, které na vás dostatečně v předstihu upozorní ostatní řidiče. Vývojáři si také dali hodně práce s ochranou proti větru a výsledkem je velice aerodynamická příď, která spolu s mohutným větrným štítem zaručuje pouze jemný vánek v prostoru jezdce. Pro odstranění nežádoucích turbulencí zde slouží vzduchové otvory po stranách světlometu v přední masce.

Co se týče odkládacích prostor, v nabídce Silver Wingu jsou tři schránky. Jedná se o dvojici přihrádek nad koleny, z nichž ta vlevo je o něco větší a je uzamykatelná. Největší úložný prostor však najdeme pod sedlem, kde je dostatek místa pro dvě helmy nebo jedno větší zavazadlo. K podsedlové části je přístup přes zámek a sedadlo je zdviháno teleskopickou vzpěrou. Trochu futuristicky vzhlížející přístrojová deska nám nabízí tři oválné ukazatele, dva analogové a jeden digitální. První dva slouží pouze coby rychloměr a otáčkoměr. Zatímco z digitálního se dozvíme stav paliva, teplotu chladící kapaliny, čas, denní a celkové kilometry. K jinak výborné přístrojové desce bych chtěl říci jen tolik, že podle mého názoru zde trochu ztrácí na smysluplnosti otáčkoměr vzhledem k tomu, že je stroj vybaven variátorem. Naopak za praktickou záležitost zlepšující bezpečnost lze považovat parkovací brzdu. Vcelku rozumně je také umístěno hrdlo nádrže, které je ukryto pod plastovým krytem v prostoru mezi nohama jezdce pod řidítky.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist