Honda DN-01
Text: Marek Hrodek | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 30.7.2008 | Zobrazeno: 56 180x
„Víš jak jsi říkal, že to UFO od Hondy nikdy nebude jezdit po silnici? Tak příští rok už se bude prodávat a už jsou tu první testovací kusy. Jo a budeš to testovat.“ Tak tohle byla první slova hned po Čau v telefonu od kolegy z redakce. No príma, jsem na to zvědavý, jestli jde vůbec se na to posadit, kontruji a začínám přemýšlet do jaké kategorie vlastně tento stroj patří.
Kapitoly článku
První posazení do sedla přináší opravdu zajímavé pocity. Hmm, ono to má jen jednu páčku na řidítkách, chybí spojka, on je to v podstatě „automat“, jakoby velký skútr. A kde je tedy zadní brzda? Aha, ta je klasicky na pravou nohu. Posez je stoprocentně jak na chopperu, tak to je asi největší překvapení, aspoň zatím. Startuji a mačkám na levé rukojeti řídítek šedou kolíbku se znaky + a - . Motor se jen vytáčí a nic, zkouším to znovu a zas jen otáčky letí vzhůru a stroj tvrdohlavě stojí na místě. Okolní jezdci se už začínají pochechtávat. Pak moje oči propátrají druhou rukojeť a tam objevím další kolíbku s nápisem D a N. Oboje znám z aut s automatem, kliknu D a hele, už se sunu vpřed. Tahle Honda je prostě něco naprosto odlišného.
Design
Někomu se líbit nebude, někomu je tento styl úplně jedno a nechá si svou CB 500 a někomu tento design učaruje. Osobitost a výjimečnost DNku rozhodně nechybí. Na výstavě mi to přišlo jako pekelně moderní pokusný design, kde si Honda zkouší, co lidi chtějí. A přiznám se, že jsem to nazval UFO a ve snu by mě nenapadlo, že už za necelé tři roky od ukázky prvního konceptu se na tomto modelu svezu.Přední část je, jak jsem již zmínil, trochu do tvaru dravců z vodní říše. Vše dokonale aerodynamické, nikde protichůdná křivka, nikde náznak nesounáležitosti. Kapoty perfektně dosedají a bohatě dimenzované sedlo tomu dávají korunu. Sedlo řidiče je jen 690 mm nad zemí. Řidítka z tohoto celku tak trochu trčí, ale co naplat, jediným řešením už by byl snad jen volant, a to by určitě nešlo. Také zrcátka jsou o dost níže proti zvyku a koukáte si vlastně pod lokty a ne přes ramena.
Technika
Trubkový rám je vyroben z ocelových trubek a profilů, vepředu najdeme klasické vidle, vzadu jednoramennou kyvnou vidlici s integrovaným kardanem. No a hlavně je tu hydraulická resp. hydraulicko–mechanická převodovka HFT. Význam zkratky neříká Hydromechanic, ale je to kupodivu Human Friendly Transmission. Nejsou tu žádné řetězy, ozubená soukolí a další tradiční mechanismy, místo toho hydraulická spojka, která přes hydraulický motor s pokyny od řídící jednotky přenáší plynule optimální kroutící moment přes kardan na zadní kolo. Vzadu je obuta impozantní guma 190/50–17 a vepředu 130/70–17. Brzdy jsou duálně spojené a vybavené ABS. Váha stroje je udávána jen jako provozní, a to 271 kg. Nádrž má objem 17 litrů.
První pocity
Když jsem jezdil většinou na Dčko, neměl jsem problém. Písmenko S a jeho projev si mě až tak nezískal a na ruční volbu kvaltů jsem si až tolik nezvykl. Jen jsem si ověřil, že zde elektronika hlídá řidičovo „správné“ řazení a pokud jedete 20tkou, tak tam prostě víc jak stupeň 4 nedáte. A naopak to platí stejně, při 130ti tam nedostanete trojku, dvojku a jedničku, ani kdyby jste se rozkrájeli. Motor sice brzdí, jak to jen jde, ale elektronika je na pořádek pes. Pak už jsem hledal jen zpětný chod… ale ten jsem opravdu nikde neobjevil.
Neutrální jízdní vlastnosti mě ohromily. Při těch rozměrech a váze jsem musel žasnout, jak se DNko chová. Drží stopu jak přibité a klidně můžete dřít plotny. Na nekvalitním povrchu vidíte, že přední kolo lítá nahoru a dolů jak na enduru, ale vy skoro nevnímáte žádné nepohodlí či neklid řízení. Samozřejmě to není supersport, ale při svých proporcích je to obdivuhodný stroj a troufnu si tvrdit, že strčí do kapsy kdejaký dnešní chopper nebo cruiser. Prostě pokud nechcete mít žádné starosti, pak klikněte Dčko a jen točte plynem, tady je ta bezstarostná jízda.
Jak jsem zmínil výše o pohodlí se stará HFT. Otočit plynem, otáčky udělají vruuuuum, ale ne jako na skútru, jen do omezené výše, kterou posoudí elektronika, že je nejvhodnější pro daný okamžik. Plynule a bez záškubů a jiných rušivých okamžiků se plavně rozjedete a dále zrychlujete.
Další dojmy
Pokud se opřete o oplastování stroje, pokaždé nepěkně zavrže, ať je to nádrž nebo bok stroje. Je znát, že plasty jsou nejen designové, ale asi i účelové. Nádrž se otevírá přes klíček, pouhou otočnou západkou a pod tím se teprve skrývá plastové víčko, které není kam položit a do nádrže je trochu zhoršený přístup přes otevřené krycí víko, proto je lepší u tankování stát vedle motorky než na ní sedět. Při vyšší rychlosti než je 110 km/hod s vámi vítr dost slušně cloumá. Mohutný předek sice rozrazí vzdušný proud, ale nad 120 už je posaz skoro až nepříjemný, a to DN-01 dokáže upalovat i 180tkou.Navíc kolena se mi nevešla do prolisů na nádrži, měl jsem je na hranách a při delším sezení bych ocenil i možnost změny položení chodidel, celou dobu s nimi totiž nemusíte hýbat a po pár desítkách km vám jedna poloha začne vadit……
Zhodnocení
Informace o redaktorovi
Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)