globalmoto_duben_nolan




Monster 821 - test Obludníka

Test každé Ducati bývá provázen značnou produkcí nejrůznějších návykových biochemických sloučenin, způsobujících hlubokou emoční disbalanci... tolik příručka mladého psychologa. Pravdou je, že většinou se to týká extrémnějších strojů, většinou o objemu 1200 ccm a cenovkou začínající tam, kde jiní končí. A teď tu stojí novinka, pouhé osmikilko, právě proto možná maličko předurčená pro holky. Jaká je doopravdy?

Kapitoly článku

Trocha historie

Stopy Monsterů, jasně a zřetelně otištěné v motocyklových dějinách, jsou od zrození do roku 2009 zmapovány v mém minulém testu. V roce 2010 je celá řada dokompletována a tvoří ji typy 659, 696, 796 a 1100 Evo. O rok později přichází 795, víceméně rám 696 s motorem 803ccm z původního 796 ... no, vyznejte se v tom ...
V listopadu 2013 představuje Ducati typy, které jsou náhradou za 1100 EVO, Monstery 1200 a 1200 S s vodou chlazenými čtyřventily Testastreta 11° a výkony 135 a 145k.

Ducati 821, novinka roku 2014

Úplně první dojem
... jako kráska v rozepnutých lehkých bílých mikro šatech a rudém negližé  ... kde jsou klíče ?!

Design

... přeskočíme první jízdu a začneme prohlídkou ...

Tak rychle, ať máme za sebou nejkontroverznější kapitolu, protože vkus máme každý nastavený jinak. Je ale fakt, že se během těch pár dní, po které jsem Monstříka trápil, nenašel nikdo, komu by se nelíbil.
A kamarádka V. rovnou slíbila kamarádovi P. , že si ho vezme, když jí ho koupí ..
Začneme u barev. Mrkněte na fotky, jsou parádní, tedy ty barvy. Fakt je, že právě tyhle se extrémně blbě fotí. Bílá v matu často ujíždí do přepalů a červená nemá nikdy ten správný odstín, ale věřte mi, že se tahle kombinace opravdu mimořádně povedla.
Tvary novinky nejsou žádnou revolucí a přirozeně plynou z konceptu předchozích modelů.
Dominantní zaoblené obrysy nádrže a vlnící se křivky svodů příjemně kontrastují s ostrými trojúhelníky tvořenými trubkovým rámem. Hezké...
Jedinou maličkostí, která mě píchla do oka, je pravá strana kyvky. Je jasné, že kultovní a krásná jednostranná je pro tento relativně levný typ moc drahá, ale když tohle vypadá ... tak nějak bez invence. Nijak zvlášť úžasně nepůsobí ani plastové deklíky po stranách chladiče ... jo vím, že v tomto případě se toho moc vymyslet nedá.
Naopak už tradiční krovka kryjící bidýlko je snovým desertem završujícím báječnou večeři.

Ergonomie

Motorka může být krásná, ale nemusí byt uživatelsky přívětivá. A všichni víme, že přesně tohle má Ducati zmáknuté snad ze všech výrobců nejlépe. Ducati byly vždycky synonymem pro mučení, lámání v kole a téměř fyzickou likvidaci a nepohodlí měly zakódované v genech. Ducatisti díky tomu žili život tvrdý a spartánský, pravda, úlevně v relativně krátkých intervalech přerušovaný servisními přestávkami a částečně vyvážený skvělými jízdními vlastnostmi a pocitem netuctovosti. Tak tahle doba je pryč a 821 je toho příkladem.

Pozice za akorát širokými řídítky je přátelská a na monstříkovi se sedí opravdu luxusně. S rozumem poskládaný trojúhelník ruce - zadek - stupačky dovolí jak dlouhé jízdy bez unavených zápěstí a zad a bez bolestivě pokrčených kolen, tak nelegálně rychlé vymetání zatáček s využíváním pohybu po motorce a přenášením váhy.
Konstruktéři mysleli na všechno, resp. na všechny a tím se dostáváme oklikou opět ke slečnám a paním. Sedačka sama sedí na čtyřech špuntech, které se dají jednoduše vycvaknout a tím se sníží její výška nad zemí o tři cenťáky ... a hned se zvětší množina těch, kteří dostanou na zem. Vtipné.

Vysoký komfort je umožněn i zodpovědným dotažením aerodynamiky. Proudění vzduchu sice ovlivňuje víceméně jen světlo a budík, ale Monster je důkazem, že i s tím se dají dělat kouzla.
Při rychlosti tak od 80 do 130 je jízda vyloženě relaxační a ani hodně nad 150 nemáte pocit, že vám nápor vzduchu nemilosrdně zatlouká hlavu mezi klíční kosti. V porovnání s BMW S1000R, na kterém se už nedá jet 130, tady je dlouhodobě udržitelná rychlost mnohem, mnohem dál.
U některých biků se vám vítr ve vyšších rychlostech snaží, kromě dalších škodolibých naschválností, rozcápnout nohy. Tohle řeší téměř beze zbytku úzké dvouválcové boky, které spolu s prolisy v nádrži umožňují sklapnout kolena skoro až k sobě.
A teď ještě trocha kritiky. Protože určitě nejezdíte s chodidly na lachtana, možná vám bude vadit výfuk pod pravou patou. Ale zvyknete si, protože budete za prvé jezdit hodně a rádi  a za druhé nic jiného vás nezbude...
Co vadí víc, jsou gumové stupačky, za vlhka dost klouzající. Už klasikou jsou sice hezká, ale naprosto nefunkční zrcátka. Jelikož jich asi mají v Borgo Panigale stále plné sklady, tak dokud je nezdělají, jiná nebudou.....
Tadááá, famfára, v vzhledem k tomu, že relativně snesitelně se může za určitých podmínek cítit i spolujezdec, je to z výtek opravdu všechno. Milé

Easy ride

Když se řekne Monster 821, tak asi každému, kdo zná větší dvanáctku, opravdu bezděky naskočí ... ok, motorka pro holky ... ale je to tak? Pohledem zvenku určitě ne. Rozvor se liší jen málo, 1480 proti 1511 mm, také váha je vlastně stejná, 179,5 x 182 kg. Pro nalezení zásadních odlišnosti je potřeba jít pod povrch, k jádru. Velký Monster má 135 hp a 118 Nm, model S dokonce 145 hp / 124,5 Nm. "Malá" Osmdvajednička se musí spokojit s výkonem 112 hp a momentem 89,4 Nm. Najdou se i další rozdíly, jednodušší podvozek, levnější budíky a pochopitelně cena.Takže vzato čistě teoreticky, srovnáváme nesrovnatelné.
Naštěstí nežijeme na papíře, ale v realitě, která umí porovnat a zhodnotit i tak relativní veličinu jako je enjoyfaktor, tedy něco jako výsledný poměr vytlemenosti, rychlosti vytvoření závislosti, ochoty ráno kvůli jízdě vstávat a večer odložit posezení na zahrádce, nutkání neustále hledat záminky k objížďkám a delším trasám i zdůvodnění proč cesta na sever musí logicky a nutně začít cestou na jih.
Dalším, čistě subjektivním metrem, je rychlost psaní testu ... Když motorka stojí za starou bačkoru, je to raz dva, víceméně stačí trochu naředit a na X řádků roztáhnout konstatování: ty kráso, děsnej pelech...
Kdežto když tě motorka chytne, je to na dýl ... pořád koukáš někam do dálky a na plátno intrakraniálního head-up displeje si dokola promítáš video z jízdy, a to nejen tak suše jako v kině, ale se vším všudy.
Znovu slyšíš motor, jak pod tebou na povel pravé ruky řve i vrní, ječí, duní nebo jen tak přede a jak tě s lehkostí přenáší prostorem. Cítíš vzduch ochlazený rychlostí i peklo města zapékaného letním sluncem.
Znovu vyhodnocuješ strukturu cesty po které právě letíš, skvěle zprostředkovanou podvozkem, někdy pevnou a hladkou jako tvář i tělo mladý holky, jindy pokrytou vráskami a zjizvenou ranami času a osudu nebo prostě jen výhodně opravenou...
Štvou tě vlny vedra od motoru i vibrace procházející celým strojem a bůhvíproč soustřeďující se na konci pravého řídítka. Jenže teď už je zase neřešíš.
Proplétáš se krajinou, do nedávna nepoznanou, pusu od ucha k uchu, protože tohle je Shangri-la i Eldorado.
Plátno nemá rám, místo něj jsou na horizontu emocí pohlednicové hory, zalité kýčovitými barvami které umí jen slunce pozdně letního podvečera.
Silnice je už dlouhé kilometry zázračně bez makeupu záplat a záplat záplat ... ještě jednou si ji dáváš ... dva, tři, čtyři ... Bremba se zakusují do kotoučů, čumák motorky se pod tebou potápí ... jemnost úmyslně nahrazuješ přístupem trochu na hulváta ... sklepáváš zpátky na dvojku, motorka pod tebou vrtí zadkem a svět v tu chvíli nemá chybu. Vnitřní koleno míří do středu Země a předek jako po koleji vykružuje parabolu zatáčky. Pevně, lehce, přesvědčivě ...

No, a pak zase chvíli píšeš ... a pak ti zase zesklovatí pohled. ...

Motor

Konstrukčně je Testastretta 11° tradiční kapalinou chlazený dvouválec do L se čtyřventilovým Desmo rozvodem, se vstřikováním a systémem Ride-by-wire.
Jsem dlouhodobým kritikem elektronického ovládání plynu, ale už toho asi nechám. Po první jízdě jsem se dokonce musel podívat co vlastně čouhá z pravé krabičky, protože už to prostě fungovalo skoro dokonale.
Jedním z jeho kouzel motoru je elektronika. Monster má v základu přednastavené tři režimy.
URBAN s poměrně přísně zasahujícím ABS i DTC a výkonem omezeným na 75k. Pro teď to není hladové monstrum, spíš napapenej králíček Azurit.
Tenhle setup plus trocha zdravého rozumu a klidně máte první motorku i pro někoho, kdo není od přírody tak úplně Troy Bayliss.
TOURING už nabízí plný výkon, jen tak trošku rozespaleji a s rozvahou, to znamená, že reakce na plyn jsou jemnější a také DTC a ABS jsou ve stavu bdělosti.
SPORT je sport. Výkon bez prodlev a electronics cops spíš než by prudili, v klidu za rohem hulí. ... jasná volba
Ve všech režimech je možné si zvolit vlastní nastavení z osmi stupňů DTC a ze tří úrovní ABS, nebo se dá všechno vypnout. Toto nastavení zůstává po uložení v paměti i po vypnutí a při dalších startech. Geniální ... že, KTM ?
Jak už se mnozí dovtípili z typového označení, je to mírně překrmené osmikilo. Podle mého názoru ideální objem. Sebevědomější než upištěná šestikila, přátelštější než litrové a větší jednotky. S chutí a energicky táhne od středních otáček až někam nad deset tisíc. Vždy za doprovodu typicky dvouválcového burácení výfuku. To se prostě musí líbit každému.
Spojka je antihoppingová vícelamelová v olejové lázni, mechanicky ovládaná ... a to je dobře. Lanko je lanko a tady nic lepšího nikdo nevymyslel.
Převodovku má Monster 821 šestirychlostní, poskládanou naprosto optimálně.

Řazení samotné ale nejpřesnější není, celkem bez problémů umí falešné neutrály, naopak hledání toho pravého bodu N je někdy stejně napínavé jako hledání úplně jinéh bodu.
Ale je docela možné, že si u testované, prakticky ještě nové a syrové motorky, všechno ještě sedne.

Potěšující jsou následující údaje - olejový servis 15.000 km nebo 12 měsíců, desmoservis 30.000 km.

Podvozek

První pohled neslibuje žádné čáry. Vpředu nenastavitelné vidlice Kayaba, vzadu Sachs s nastavitelným předpětím, jo, rozpočet je pes. Jízda ale ukázala, že i levné věci, když jsou dobře vymyšlené, mohou fungovat více než dobře. Monstříka jsem docela trápil, ale nikdy jsem ho nedostal za hranice problémů. Svižná jízda, sólo i ve dvou, je skvěle vyváženým kompromisem mezi funkcí, odezvou a komfortem a do určité míry platí, že čím víc tlačíš na pilu, tím je to lepší.
O zpomalení se starají monobloky Brembo M83. Dobře dávkovatelné, bez výhrad funkční, v testu obstály se ctí. Ne, nedostaly čočku jako na dromu, ale odhaduji, že ani tam si neuříznou ostudu.
Kola jsou obutá do gum Pirelli Diablo Rosso. K tomu není co dodat, výborná volba. Hodně dovolí, hodně odpustí. Bike s nimi jede jistě, lehce a v zatáčkách neutrálně.
Řízení je hodně živé a když ve velké rychlosti praštíte do řídítek, začnou se docela s chutí vrtět. Tlumič tady nenajdete, takže než kmity odezní, motorka se párkrát zavlní. Je to chování pro Ducati docela typické a vyplývá z toho pár věcí.
Za prvé, když chcete rychle a plynule projet zatáčku, držte řídítka bez křeči a fakt jen lehce. Pokud musíte udělat nějaké korekce, tak plynem a tělem. Snaha zatlačit do řízení obvykle končí zbytečným rozvlněním celé motorky.
Za druhé, zbytečně nemlaťte do řídítek.

Sumasumárum

821 je multitalentovaná motorka, pro velký kluky i malý holky. Je totiž mimořádně šikovná a dokáže uspokojit všechny. Není tak vyhraněná a vymazlená jako M 1200 a už vůbec ne jako 1200 S, na druhou stranu, rozdíl mezi nimi je mnohem menší, než ten vyjádřený cenovkou.
Sumasumárum ll,  zase test, který mě bavil.
PS: ano, máte pravdu, bez rukavic se nejezdí ..  NIKDY ! ... ale vloudila se chybka a už to nešlo jinak

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 189 cm
Michaela Myslivečková - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ každý jednotlivý dílek zapadá přesně na své místo v téměř dokonalé mozaice
+ brzdy s lehkým nástupem, ale nekompromisní
+ podvozek, dovolující razantní, stres odplavující rock´n´rollovou jízdu i lehký valčík krajinou.
+ motor, jehož výkon není nezvladatelný raubíř, ale naopak silný a spolehlivý bodyguard, který tě bez problémů vytáhne z problémů ... na druhou stranu, když už si potykáte, můžete vyrazit na řádný tah a dělat docela slušný bordel
+ na každou jízdu se budeš těšit jako puberťák na první body
+ kromě toho všeho je to vážně hezká motorka


- pravé patě lehce překážející výfuk
- brnící pravé řidítko
- zrcátka co se klepou jako malej pes ve velkým iglů a jinak nedělají nic
- občas dost topící svody


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist