Monster 821 - test Obludníka
Text: Tomas Mysliveček | Foto: Tomas Mysliveček , Michaela Myslivečková | Zveřejněno: 29.9.2014 | Zobrazeno: 35 854x
Test každé Ducati bývá provázen značnou produkcí nejrůznějších návykových biochemických sloučenin, způsobujících hlubokou emoční disbalanci... tolik příručka mladého psychologa. Pravdou je, že většinou se to týká extrémnějších strojů, většinou o objemu 1200 ccm a cenovkou začínající tam, kde jiní končí. A teď tu stojí novinka, pouhé osmikilko, právě proto možná maličko předurčená pro holky. Jaká je doopravdy?
Kapitoly článku
Trocha historie
Ducati 821, novinka roku 2014
Úplně první dojem... jako kráska v rozepnutých lehkých bílých mikro šatech a rudém negližé ... kde jsou klíče ?!
Design
... přeskočíme první jízdu a začneme prohlídkou ...A kamarádka V. rovnou slíbila kamarádovi P. , že si ho vezme, když jí ho koupí ..
Začneme u barev. Mrkněte na fotky, jsou parádní, tedy ty barvy. Fakt je, že právě tyhle se extrémně blbě fotí. Bílá v matu často ujíždí do přepalů a červená nemá nikdy ten správný odstín, ale věřte mi, že se tahle kombinace opravdu mimořádně povedla.
Dominantní zaoblené obrysy nádrže a vlnící se křivky svodů příjemně kontrastují s ostrými trojúhelníky tvořenými trubkovým rámem. Hezké...
Jedinou maličkostí, která mě píchla do oka, je pravá strana kyvky. Je jasné, že kultovní a krásná jednostranná je pro tento relativně levný typ moc drahá, ale když tohle vypadá ... tak nějak bez invence. Nijak zvlášť úžasně nepůsobí ani plastové deklíky po stranách chladiče ... jo vím, že v tomto případě se toho moc vymyslet nedá.
Naopak už tradiční krovka kryjící bidýlko je snovým desertem završujícím báječnou večeři.
Ergonomie
Při rychlosti tak od 80 do 130 je jízda vyloženě relaxační a ani hodně nad 150 nemáte pocit, že vám nápor vzduchu nemilosrdně zatlouká hlavu mezi klíční kosti. V porovnání s BMW S1000R, na kterém se už nedá jet 130, tady je dlouhodobě udržitelná rychlost mnohem, mnohem dál.
U některých biků se vám vítr ve vyšších rychlostech snaží, kromě dalších škodolibých naschválností, rozcápnout nohy. Tohle řeší téměř beze zbytku úzké dvouválcové boky, které spolu s prolisy v nádrži umožňují sklapnout kolena skoro až k sobě.
A teď ještě trocha kritiky. Protože určitě nejezdíte s chodidly na lachtana, možná vám bude vadit výfuk pod pravou patou. Ale zvyknete si, protože budete za prvé jezdit hodně a rádi a za druhé nic jiného vás nezbude...
Tadááá, famfára, v vzhledem k tomu, že relativně snesitelně se může za určitých podmínek cítit i spolujezdec, je to z výtek opravdu všechno. Milé
Easy ride
Když se řekne Monster 821, tak asi každému, kdo zná větší dvanáctku, opravdu bezděky naskočí ... ok, motorka pro holky ... ale je to tak? Pohledem zvenku určitě ne. Rozvor se liší jen málo, 1480 proti 1511 mm, také váha je vlastně stejná, 179,5 x 182 kg. Pro nalezení zásadních odlišnosti je potřeba jít pod povrch, k jádru. Velký Monster má 135 hp a 118 Nm, model S dokonce 145 hp / 124,5 Nm. "Malá" Osmdvajednička se musí spokojit s výkonem 112 hp a momentem 89,4 Nm. Najdou se i další rozdíly, jednodušší podvozek, levnější budíky a pochopitelně cena.Takže vzato čistě teoreticky, srovnáváme nesrovnatelné.Proplétáš se krajinou, do nedávna nepoznanou, pusu od ucha k uchu, protože tohle je Shangri-la i Eldorado.
No, a pak zase chvíli píšeš ... a pak ti zase zesklovatí pohled. ...
Motor
Konstrukčně je Testastretta 11° tradiční kapalinou chlazený dvouválec do L se čtyřventilovým Desmo rozvodem, se vstřikováním a systémem Ride-by-wire.Tenhle setup plus trocha zdravého rozumu a klidně máte první motorku i pro někoho, kdo není od přírody tak úplně Troy Bayliss.
TOURING už nabízí plný výkon, jen tak trošku rozespaleji a s rozvahou, to znamená, že reakce na plyn jsou jemnější a také DTC a ABS jsou ve stavu bdělosti.
SPORT je sport. Výkon bez prodlev a electronics cops spíš než by prudili, v klidu za rohem hulí. ... jasná volba
Ve všech režimech je možné si zvolit vlastní nastavení z osmi stupňů DTC a ze tří úrovní ABS, nebo se dá všechno vypnout. Toto nastavení zůstává po uložení v paměti i po vypnutí a při dalších startech. Geniální ... že, KTM ?

Spojka je antihoppingová vícelamelová v olejové lázni, mechanicky ovládaná ... a to je dobře. Lanko je lanko a tady nic lepšího nikdo nevymyslel.
Převodovku má Monster 821 šestirychlostní, poskládanou naprosto optimálně.
Ale je docela možné, že si u testované, prakticky ještě nové a syrové motorky, všechno ještě sedne.
Podvozek
Řízení je hodně živé a když ve velké rychlosti praštíte do řídítek, začnou se docela s chutí vrtět. Tlumič tady nenajdete, takže než kmity odezní, motorka se párkrát zavlní. Je to chování pro Ducati docela typické a vyplývá z toho pár věcí.
Za prvé, když chcete rychle a plynule projet zatáčku, držte řídítka bez křeči a fakt jen lehce. Pokud musíte udělat nějaké korekce, tak plynem a tělem. Snaha zatlačit do řízení obvykle končí zbytečným rozvlněním celé motorky.
Za druhé, zbytečně nemlaťte do řídítek.
Sumasumárum
821 je multitalentovaná motorka, pro velký kluky i malý holky. Je totiž mimořádně šikovná a dokáže uspokojit všechny. Není tak vyhraněná a vymazlená jako M 1200 a už vůbec ne jako 1200 S, na druhou stranu, rozdíl mezi nimi je mnohem menší, než ten vyjádřený cenovkou.Sumasumárum ll, zase test, který mě bavil.
PS: ano, máte pravdu, bez rukavic se nejezdí .. NIKDY ! ... ale vloudila se chybka a už to nešlo jinak
Informace o redaktorovi
Tomas Mysliveček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 189 cm
Michaela Myslivečková - (Odebírat články autora)
Klady a zápory

+ každý jednotlivý dílek zapadá přesně na své místo v téměř dokonalé mozaice
+ brzdy s lehkým nástupem, ale nekompromisní
+ podvozek, dovolující razantní, stres odplavující rock´n´rollovou jízdu i lehký valčík krajinou.
+ motor, jehož výkon není nezvladatelný raubíř, ale naopak silný a spolehlivý bodyguard, který tě bez problémů vytáhne z problémů ... na druhou stranu, když už si potykáte, můžete vyrazit na řádný tah a dělat docela slušný bordel
+ na každou jízdu se budeš těšit jako puberťák na první body
+ kromě toho všeho je to vážně hezká motorka

- pravé patě lehce překážející výfuk
- brnící pravé řidítko
- zrcátka co se klepou jako malej pes ve velkým iglů a jinak nedělají nic
- občas dost topící svody