globalmoto_unor




Benelli TRK 502 Traveler: Cesťák pro mladé?

Silničně střižený cestovatel není naládovaný hi-end elektronikou až po uši a jeho řadový dvouválec netrhá asfalt při každém pootočení plynové rukojeti. Světe div se, i tak má co nabídnout a v klidu může oslovit mladé motorkáře s cestovatelskými choutkami. Ano má pochopitelně své mouchy, ale i přes to servíruje poměrně dost a k tomu lze pořídit za velice solidní cenu.

Kapitoly článku

Benelli TRK 502 Traveler je jedním z deseti modelů původně italské značky, která od roku 2003 spadá pod jihočínský koncern Qianjiang. Podobně jako jeho sourozenec s větším terénním apetitem TRK 502 Adventure se Traveler zrodil pro cestování a výletování na delší štreky. Vzhledem k půllitrovému dvouválcovému „řaďáku“ s maximálním výkonem 35 kW je hozenou rukavicí pro držitele řidičáků kategorie A2 a tím pádem je víc než jasné, že cílí na mladé motorkáře, kteří se teprve do tajů dálek v jedné stopě noří. Sedlo v rozumné výšce 800 mm nad zemí bude argumentem pro motorkáře menší postavy, ale také dámy.

Všichni bez rozdílu nejspíš nepohrdnou poměrně štědrou základní výbavou, která obsahuje například padací rámy, držáky kufrů nebo kovovou hrazdu, na kterou jde snadno připevnit držák navigace. Také USB konektor, ukazatel zařazené rychlosti, řidítka na silentblocích nebo zubaté stupačky s možností demontáže gumy, či blástry, nejsou vůbec od věci. Blástry jsou ale poměrně chatrné a rozhodně by zasloužily fortelnější provedení. Naopak musím vyzdvihnout rozměrné plexi podpořené dvojicí deflektorů, ale i dvaceti litrovou nádrž, která zaručuje slušný dojezd. U motorky této kategorie mi ale chybí centrální stojan, který se čas od času hodí.

Benelli TRK 502 Traveler působí na živo jako mnohem větší a dospělejší motorka. Co se designu týče, patří mezi ty povedenější. Ano, nemůžu si to odpustit a rýpnu si do zobáku, který je hodně podobný jako u Mutistrady… nicméně, jako celek působí Traveler velice kompaktně a učesaně. Jen škoda detailů, jako je například prachobyčejná samolepka na nádrži. Stačilo by jen pár jüanů navrch a ozdobit nádrž hezčím trojrozměrným logem jako je na masce. Když už jsem v tom, zdrbnu také spoje i lakování rámu, protože to by mohlo být o něco lépe zpracováno, podobně jako krycí plech výfuku. O víčku nádrže, který by zasloužilo uložit na pant, ani nemluvě.

Kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 499,6 ccm si továrna vyrábí sama a produkuje již zmíněných 35 kW, tedy necelých padesát koníků. Jejich čas nastává při 8500 ot./min. a maximální kroutící moment 45Nm se o slovo hlásí dokonce o 3500 ot./min níže. Benzín dávkuje elektronické vstřikování a převodovka čítá šest rychlostních stupňů.

Příhradový rám je posvářen z ocelových trubek a výrazně se podílí na celkovém vzhledu mašiny, což platí o také kyvné vidlici. Benelli TRK 502 Traveler stojí na sedmnáctkových kolech, přičemž zadek je nazut do pneumatiky rozměru 160/60 17" a předek do 120/70 17". Za pochvalu stojí fakt, že už z továrny přijíždí TRK obuté do pneumatik Pirelli Angel ST a nedošlo na laborování s nějakými asijskými papučemi. Přední USD vidlice dostala pevné tovární nastavení a není tak možnost dále individuálně ladit. Zadní centrální tlumič pak nabízí nastavení předpětí a útlumu. Brzdy jsou vlastní Benelli, přičemž dva přední radiální čtyřpístky hlodají kotouče o průměru 320 mm. 

Benelli TRK 502 Traveler rozhodně není žádným drobečkem a dá se říct, že se mu výborně daří klamat tělem. Kdyby neměl na podsedlovce číslici 502, nejspíš by málokdo hádal, že stojí před půllitrem. To platí i o chvíli, kdy se mu uvelebuji v sedle osmdesát centimetrů nad zemí. Poměrně měkké sedlo leží v rozumné výšce a už tento fakt napovídá, že by TRK 502 mohl oslovit i slečny cestovatelky, které celkem bezpečně došlápnou na zem. Trojúhelník řidítka, sedlo a stupačky mluví jasnou cestovní řečí, která bezesporu zaručí pohodlné cestování ve vzpřímené poloze na delší vzdálenosti. V první chvíli vnímám pocitově dále položená řidítka a potřebuji se k nim více natáhnout. Váha motorky je na místě pochopitelně znát a tenhle fakt připomíná, že se jde o plnohodnotnou cestovní mašinu, která si s většími stroji nezadá.

To už ale dávám řadovému dvouválci zelenou a tlačítko startéru ho nechává promluvit. Už při volnoběžných otáčkách oceňuji hluboký brumlání a výrazný zvukový projev. Na nic už nečekám a co nejrychleji mizím za město, kde by se TRK 502 měl cítit ve svém živlu a ukázat, jak moc to s cestováním myslí vážně.

Řadový dvouválec s maximálním výkonem 35 kW, tedy limitem řidičských průkazů A2, není kdovíjakým nabroušeným úderníkem. Na rovinu, to se ale dalo předpokládat, protože jde o velkou a těžkou cestovní motorku s půllitrovým motorem. O mohutném spodku se pochopitelně nedá vůbec mluvit, takže do nějakých pěti tisíc otáček je Traveler hodný jako beránek bez špetky temperamentu. Je ale fajn, že zde není ucukaný, ba naopak je hezky plynulý a nechá si líbit i vyšší kvalty. Tím pádem se dá jezdit hezky na „kochačku“ a to je u této kategorie důležité.

V sedle Benelli se potloukám v okolí Týnce nad Sázavou v době oběda a užívám si prázdných asfaltových klikatic vyhřátých sluníčkem, což je pro letošní jaro spíš vzácností. Za takových podmínek by byl hřích vynechat serpentiny u Neveklova a tak cvaknu dva kvalty dolů a hurá na ně. Svižná jízda si žádá posílat ručičku otáčkoměru do vyšších pater a nenechat je klesnout pod šest tisíc. Zvuková kulisa pak stojí za to a cesta pěkně odsejpá. Horší je, že s vyššími otáčkami se o slovo přihlásí také vibrace a to poměrně citelné. Nastupují někde kolem šesti tisíc a jsou cítit ve stupačkách, sedle i řidítkách. Nezbývá, než se s tím smířit a brát v potaz, že mám tu čest s motorku s pořizovací cenou hodně pod dvě stě tisíc.

Tomu odpovídá i přední brzda a její těžší ovládání a horší dávkování. Fakt mi to vůbec nesedí a chvíli trvá, než to skousnu. Není reálné přibrzďovat pouze jedním prstem a pokud je potřeba zabrzdit fest, je nutné pořádně zabrat celou rukou. Ve finále je dobře, že je páčka stavitelná a tím se dá chod alespoň trošku upravit. Když už jsem u brzd, musím zdrbnout také dlouhý trn pedálu zadní brzdy. Při jízdě v sedě se plete pod nohu a tím pádem nutí chodidlo vytočit. Svižná jízda pořádně zaměstnává tuhou spojku a chvíli klidu nedá ani šestistupňové převodovce, jejíž rychlosti jsou krátké a blízko u sebe - nicméně je nutno dodat, že je přesná a kvalty v ní zapadají jedna radost. Vzhledem k charakteristice převodovky oceňuji ukazatel zařazené rychlosti, tím spíš, že je přístrojovka na údaje skoupá a ukazuje jen to nejnutnější, tedy celkové kilometry, stav paliva, teplotu motoru, hodiny nebo denní počítadlo.

Zakrouceným silničkám s hezkým povrchem jde na ruku povedený podvozek a všeobecně hodně dobrá ovladatelnost. To se mi na TRK 502 líbí asi nejvíce a s velkou chutí Benelku pokládám z jedné zatáčky do druhé. Motorka jede jako po kolejích a parádně drží stopu. Kromě toho se mi líbí, že se předek při brzdění nikterak nepotápí a působí tuhým dojmem. Ani na horším povrchu se podvozek nedostává na lopatky a počíná si poměrně dobře. Pokud bych měl být velký kibic, asi bych na rozbitých silnicích zmínil lehce neklidný driblující předek. Každopádně to nemění nic na tom, že v sedle Benelky je na zakroucených silnicích o zábavu hezky postaráno, a to dokáže cestování pěkně oživit. A když už jde o cestovní mašinu, měla by jezdci poskytnou pohodlí a adekvátní ochranu proti proudícímu větru. Právě tohle se vývojovému týmu povedlo na jedničku , a za to si zaslouží pochvalu.

Rozměrný větrný štítek s pevnou pozicí za asistence deflektorů dobře odvádí proudící vzduch a to i ve vyšších rychlostech na dálnici. Tam se Benelli dokáže rozparádit dokonce až přes hranici 170 km/h, a přitom zůstává poměrně klidná a stabilní. Pohodlná cestovní rychlost je ale o několik desítek kilometrů v hodině níže. Pokud při zařazené šestce upaluje rychlostí 130 km/h, otáčky se ustálí těsně pod sedmi tisíci. Je to poměrně vysoko a z tohoto pohledu bych si dovedl představit šestku zpřevodovanou více do rychlosti i vzhledem ke zpřevodování pětky. Jen pro zajímavost, rychlost 100 km/h si na šestý kvalt řekne o pět tisíc otáček. Při cestování po dálnici opět narážím na vibrace, které dojem poněkud kazí a při otáčkách potřebných pro dálniční maximum se jim bohužel nevyvarujete.

Benelli TRK 502 se neztrácí ani v městském provozu. Vzpřímená poloha a vyšší stavba zaručují pohodlí a fajn přehled o dění kolem, stejně jako zpětná zrcátka, ve kterých je dobrý výhled. Ve městě přijde vhod kultivovaný chod motoru, neucukaný projev a příjemná ovladatelnost. Vadí mi naopak takové detaily, jako je přepínač blinkrů s ostrými hranami nebo tuhý chod spojky.

Benelli TRK 502 Traveler je velice zajímavým počinem, který bezesporu osloví čerstvé držitele řidičáků třídy A2. Pravděpodobně zaujme také slečny motorkářky nebo dříve narozené, kteří volají po cestovní mašině, která disponuje tím nejzákladnějším a dokáže se obejít bez nálože elektronických asistentů. Krom toho za ni nevysolí majlant. Za své peníze dostanou velice dobře ovladatelnou motorku, na které si budou moci pohodlně vyrazit za hranice svého rajónu.

Pokud napakují kufry až pod víko, budou muset počítat s tím, že motor není žádným kulturistou a výkon 35 kW není limitující pouze po stránce legislativy. Budou si tak muset rozmyslet, jestli si na cestu „přibalí“ spolujezdce, protože každé kilo navrch je dost znát. Nicméně, pokud vyrazí sólo a nebudou se bát otočit plynovou rukojetí, užijí si na zakroucených asfaltkách s hezkým povrchem kus temperamentního cestování, protože jízdní vlastnosti nejsou vůbec špatné. Spotřeba se během testu pohybovala kolem pěti litrů a to je na takto "velkou" motorku v pořádku. 

Je milé, že se podobné motorky na trhu objevují, protože poměr cena versus výkon jsou u nich velice dobrý, tím spíš, že základní výbava je u tohoto kousku poměrně pestrá. O spolehlivosti něco napoví až čas a zkušenosti majitelů. V těchto dnech se Benelli TRK 502 Traveler prodává za 169.990 korun a to je cena velmi rozumná. Na výběr je potom ze tří barevných variant.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ podvozek
+ ochrana proti větru
+ cena


- přední brzda, dávkování
- vibrace
- pedál zadní brzdy


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 17 Kč od 9 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kopetr přispěl 2 Kč
Myna přispěl 2 Kč
sered přispěl 2 Kč
Tarzy přispěl 2 Kč
Davcoun přispěl 2 Kč
ZdenekH6 přispěl 2 Kč
Komarr123 přispěl 2 Kč
Jiroos přispěl 1 Kč
L-D přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):
Motokatalog.cz



TOPlist