První jízda na novinkách od SWM
Text: Martin Hakl | Foto: SWM | Zveřejněno: 7.6.2017 | Zobrazeno: 37 672x
Firma SWM se po dlouhých letech odmlčení v roce 2014 vrátila do světa jedné stopy a mnoho skalních fanoušků se ptalo, zde její návrat bude úspěšný. Tři roky produkce ale naznačily, že nadšenci v italském Varese svému řemeslu rozumí a vše měla potvrdit i novinářská prezentace, kterou letos v květnu ve svém sídle SWM uspořádala. Nechyběla na ní ani naše redakce, tak se pojďte podívat, jaké novinky pro vás ve Varese na letošní sezónu přichystali.
Značka SWM byla založena v roce 1971 v italském Miláně Pietrem Sironim a Faustem Varganim a od jmen zakladatelů je odvozený i její název - SV.VM – Sironi Vergani Vimercate Milano, občas je ale název využívaný i jako zkratka Speedy Working Motorcycles, tedy rychle pracující (fungující) motocykly. V minulosti značka SWM proslula hlavně svými offroadovými speciály, které soutěžily jak v motokrosu a enduru, tak i trialu. Její motocykly zpravidla využívaly motory Sachs, později i Rotax a stejně jako nyní mezi sebou v terénu soupeří jezdci na strojích KTM, Beta, TM nebo GasGas, v minulosti eSWéeMáci proháněli soupeře na motocyklech Fantic, Bultaco nebo Montesa. Firma v osmdesátých letech svoji činnost ukončila z kuriózního důvodu a to kvůli úmrtí majitele. V roce 2014 se ale na italské výstavě EICMA opět vrátila na scénu, když přebrala továrnu v Casineta Biadrono, osiřenou po prodeji Husqvarny koncernu KTM.
Během tří let se staronová značka SWM znovu etablovala v jednostopém světě a letos v květnu pozvala novináře z celého světa do svého sídla, kde je nechala nahlédnout do zákulisí vývoje a výroby motocyklů, seznámila se svými plány do budoucna a samozřejmě i s portfoliem nabízených strojů. Firma nyní sídlí ve Varese, a to proto, že její zázemí včetně nejvýznamnějších osobností ve vedení pochází z původní firmy Cagiva (CAstiglioni GIovanni VArese). Už po příjezdu do Varese si člověk uvědomí, jak moc je okolí stejnojmenného jezera spojené s opravdovými pojmy jednostopého světa – Aermacchi, MV Agusta, Cagiva, Villa, SWM – všechny tyto firmy mají více či méně spojenou historii, společné osobnosti a hlavně nezměrné nadšení, které vkládají do svého konání.
Všichni zasvěcení fandové offroadových motocyklů určitě také vědí (či aspoň tuší), že součástí koncernu Cagiva byla v minulosti také značka Husqvarna, a právě s touhle firmou je nyní SWM spojena nejtěsněji. Využívá totiž nejenom některé technologie, které byly vyvinuty pro Husqvarnu, ale na vývoji a výrobě těchto strojů se podílejí specialisté, kteří kdysi pracovali právě pro žlutomodré barvy. Týká se to i široké dealerské sítě, kterou pro střední Evropu zastupuje pan Josef Zupin, jenž stál například za titulem mistra světa Oty Kotrby a dále pak dovozce pro Českou republiku, kterým je motocyklový matador se zkušenostmi z endura, supermota, ale hlavně silničních superbiků s účastí z mistrovství světa či třetím místem z hořických „Zatáček“, Karel Caesar z jihomoravských Tasovic. Protože každý start či návrat jakékoliv značky na trh musí být krytý pořádnou hromadou peněz, tak i do projektu znovuobnovení SWM byl přizván movitý partner, a tak jako je tomu ve většině případů současné produkce, je tento partner z Číny. Konkrétně se jedná o značku Shineray a jde samozřejmě o oboustranně výhodné partnerství - ekonomicky silní Číňané si totiž velmi dobře uvědomují význam italského designu a přesného evropského strojírenství, a jsou i velmi významnými odběrateli vareské produkce.
Koncern Shineray kromě svých juanů Italům poskytuje také části motorů do „klasické“ řady modelů Grand Milano, Grand Turismo a Silver Vase. I tyhle motory ale z východu dorazí do Varese po dílech, ty jsou následně kontrolovány a kompletovány, přičemž jejich nejexponovanější díly pocházejí z evropské produkce. Pohonné jednotky do dalších typových řad pocházejí z vareských výkresových prken z doby, kdy je tamní konstruktéři navrhovali pro motocykly Husqvarna, samozřejmě pro současnou produkci jsou ale dále upravovány i s ohledem na přísnější požadavky normy Euro 4. Firma SWM si je kvalitou svých produktů naprosto jistá, a svým zákazníkům poskytuje dvouletou záruku bez jakýchkoliv omezení. Ve Varese probíhá i výroba a vývoj dalších základních komponent, stejně jako návrh designu, kterému je vyčleněno tzv. Centro Stile. Ve fabrice je v současné době zaměstnáno sedmdesát lidí, a produkce na letošní rok je plánovaná na sedm tisíc motocyklů.
Protože hlavní osobnosti a pracovníci, kteří pocházejí z původní Husqvarny, byli vždy velmi těsně spojeni s motocyklovým sportem, pokračují v tomto duchu i pod taktovkou SWM, vždyť právě i „rychle pracující motocykly“ byly v minulosti ikonou ve světě motocyklových soutěží. Důvod je celkem jasný – filosofií tohoto výrobce je totiž přesvědčení, že vrcholový sport je nejlepší formou testování, ve kterém se v extrémních podmínkách vyzkoušejí veškeré díly, které se pak dále využívají i pro sériovou produkci. Ve Varese se tak nyní zaměřili na populární supermoto a jejich oficiální tovární tým BRT (Bikers Racing Team) s Němcem Marcem Reinerem Schmidtem a Italem Edgardem Borellou se úspěšně účastní italského, evropského i světového šampionátu.
Informace o redaktorovi
Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.