První jízda na novinkách od SWM

Firma SWM se po dlouhých letech odmlčení v roce 2014 vrátila do světa jedné stopy a mnoho skalních fanoušků se ptalo, zde její návrat bude úspěšný. Tři roky produkce ale naznačily, že nadšenci v italském Varese svému řemeslu rozumí a vše měla potvrdit i novinářská prezentace, kterou letos v květnu ve svém sídle SWM uspořádala. Nechyběla na ní ani naše redakce, tak se pojďte podívat, jaké novinky pro vás ve Varese na letošní sezónu přichystali.

První jízda na novinkách od SWM

Kapitoly článku

Značka SWM byla založena v roce 1971 v italském Miláně Pietrem Sironim a Faustem Varganim a od jmen zakladatelů je odvozený i její název - SV.VM – Sironi Vergani Vimercate Milano, občas je ale název využívaný i jako zkratka Speedy Working Motorcycles, tedy rychle pracující (fungující) motocykly. V minulosti značka SWM proslula hlavně svými offroadovými speciály, které soutěžily jak v motokrosu a enduru, tak i trialu. Její motocykly zpravidla využívaly motory Sachs, později i Rotax a stejně jako nyní mezi sebou v terénu soupeří jezdci na strojích KTM, Beta, TM nebo GasGas, v minulosti eSWéeMáci proháněli soupeře na motocyklech Fantic, Bultaco nebo Montesa. Firma v osmdesátých letech svoji činnost ukončila z kuriózního důvodu a to kvůli úmrtí majitele. V roce 2014 se ale na italské výstavě EICMA opět vrátila na scénu, když přebrala továrnu v Casineta Biadrono, osiřenou po prodeji Husqvarny koncernu KTM.

Během tří let se staronová značka SWM znovu etablovala v jednostopém světě a letos v květnu pozvala novináře z celého světa do svého sídla, kde je nechala nahlédnout do zákulisí vývoje a výroby motocyklů, seznámila se svými plány do budoucna a samozřejmě i s portfoliem nabízených strojů. Firma nyní sídlí ve Varese, a to proto, že její zázemí včetně nejvýznamnějších osobností ve vedení pochází z původní firmy Cagiva (CAstiglioni GIovanni VArese). Už po příjezdu do Varese si člověk uvědomí, jak moc je okolí stejnojmenného jezera spojené s opravdovými pojmy jednostopého světa – Aermacchi, MV Agusta, Cagiva, Villa, SWM – všechny tyto firmy mají více či méně spojenou historii, společné osobnosti a hlavně nezměrné nadšení, které vkládají do svého konání.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Všichni zasvěcení fandové offroadových motocyklů určitě také vědí (či aspoň tuší), že součástí koncernu Cagiva byla v minulosti také značka Husqvarna, a právě s touhle firmou je nyní SWM spojena nejtěsněji. Využívá totiž nejenom některé technologie, které byly vyvinuty pro Husqvarnu, ale na vývoji a výrobě těchto strojů se podílejí specialisté, kteří kdysi pracovali právě pro žlutomodré barvy. Týká se to i široké dealerské sítě, kterou pro střední Evropu zastupuje pan Josef Zupin, jenž stál například za titulem mistra světa Oty Kotrby a dále pak dovozce pro Českou republiku, kterým je motocyklový matador se zkušenostmi z endura, supermota, ale hlavně silničních superbiků s účastí z mistrovství světa či třetím místem z hořických „Zatáček“, Karel Caesar z jihomoravských Tasovic. Protože každý start či návrat jakékoliv značky na trh musí být krytý pořádnou hromadou peněz, tak i do projektu znovuobnovení SWM byl přizván movitý partner, a tak jako je tomu ve většině případů současné produkce, je tento partner z Číny. Konkrétně se jedná o značku Shineray a jde samozřejmě o oboustranně výhodné partnerství - ekonomicky silní Číňané si totiž velmi dobře uvědomují význam italského designu a přesného evropského strojírenství, a jsou i velmi významnými odběrateli vareské produkce.

Koncern Shineray kromě svých juanů Italům poskytuje také části motorů do „klasické“ řady modelů Grand Milano, Grand Turismo a Silver Vase. I tyhle motory ale z východu dorazí do Varese po dílech, ty jsou následně kontrolovány a kompletovány, přičemž jejich nejexponovanější díly pocházejí z evropské produkce. Pohonné jednotky do dalších typových řad pocházejí z vareských výkresových prken z doby, kdy je tamní konstruktéři navrhovali pro motocykly Husqvarna, samozřejmě pro současnou produkci jsou ale dále upravovány i s ohledem na přísnější požadavky normy Euro 4. Firma SWM si je kvalitou svých produktů naprosto jistá, a svým zákazníkům poskytuje dvouletou záruku bez jakýchkoliv omezení. Ve Varese probíhá i výroba a vývoj dalších základních komponent, stejně jako návrh designu, kterému je vyčleněno tzv. Centro Stile. Ve fabrice je v současné době zaměstnáno sedmdesát lidí, a produkce na letošní rok je plánovaná na sedm tisíc motocyklů.

Protože hlavní osobnosti a pracovníci, kteří pocházejí z původní Husqvarny, byli vždy velmi těsně spojeni s motocyklovým sportem, pokračují v tomto duchu i pod taktovkou SWM, vždyť právě i „rychle pracující motocykly“ byly v minulosti ikonou ve světě motocyklových soutěží. Důvod je celkem jasný – filosofií tohoto výrobce je totiž přesvědčení, že vrcholový sport je nejlepší formou testování, ve kterém se v extrémních podmínkách vyzkoušejí veškeré díly, které se pak dále využívají i pro sériovou produkci. Ve Varese se tak nyní zaměřili na populární supermoto a jejich oficiální tovární tým BRT (Bikers Racing Team) s Němcem Marcem Reinerem Schmidtem a Italem Edgardem Borellou se úspěšně účastní italského, evropského i světového šampionátu.

 

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist