Logo Husqvarna Husqvarna

Informace o značce

Husqvarna je značka, kterou používá několik firem, všechny jsou nějakým způsobem provázané se společností Husqvarna Vapenfabrik (Husqarnská továrna na zbraně), kterou založila v roce 1689 švédská armáda. Jedná se tak o jednu z nejstarších firem na světě. Dědictví zbrojovky si Husqvarna nese dodnes – logo Husqvarny zobrazuje hlaveň z čelního pohledu.

Historie značky

Švédská zbrojovka Husqvarna byla založena roku 1867 a své jméno získala dle názvu města, ve kterém sídlila. 

Vše začalo v roce 1903, kdy švédská Husqvarna vyrobila své první jednoválcové motokolo o výkonu 1,5 k s maximální rychlostí okolo 50 km/h, a vezmeme-li v úvahu rychlosti oné doby, byl to jistě velmi obdivovaný stroj. Již v roce 1916 si dojela Husky v Novemberkasanu pro své první vítězství v motocyklových závodech, a odstartovala tak slavnou závodní kariéru. V současnosti má na svém kontě pětašedesát titulů mistra světa. 

První kompletně vyrobený motocykl ve švédské továrně spatřil světlo světa roku 1921. Vyjel tehdy s revolučním dvouválcem o objemu 550 cm3 a koncem dvacátých let, i díky úspěchům na mezinárodních soutěžích, prodala Husqvarna na evropském trhu přes 1 000 motocyklů. V předválečném období se produkce zaměřila na jednoválce a přistoupila k tehdy se rozvíjejícímu trhu se zcela novými obchodními taktikami.
Od roku 1938 do roku 1954 tak firma docílila prodejních úspěchů s modelem Black Mill, kterého se prodalo přes 60 000 kusů. V padesátých letech pak splnila Husqvarna své závazky věnovat větší finanční prostředky na závodní produkci v enduru a motokrosových soutěžích. Prvním představitelem této dekády byl dvoudobý jednoválec o zdvihovém objemu 175 cm3. Následující model „Silverpil“ se mohl již pochlubit teleskopickou vidlicí, hydraulickými tlumiči a silným motorem, který v kombinaci s pevným rámem dodával stroji výborné jízdní vlastnosti.

Jezdci, jako byli Tibblin či Nilsson, jsou dodnes v živé paměti nejen zásluhou svých závodních schopností, ale také díky získání prvních vavřínů pro Husqvarnu v motokrose. Historicky první titul mistra světa vybojoval Tibblin v roce 1959 v třídě do 250 cm3. Nastalo období expanze trhu, jež se již neomezovala jen na Evropu, ale začala proudit také na americký kontinent. Přelom let šedesátých a sedmdesátých přinášel jeden titul za druhým a jména jezdců jako Mikkola, Aberg a Hallman se i díky Husqvarně natrvalo zapsala do historie motokrosových závodů.

Rok 1979 znamenal pro značku přechod pod křídla Elektroluxu, který ji řídil až do roku 1986, kdy motocyklovou divizi odkoupila Cagiva Group. Od této chvíle se vývoj a výroba přesunuly do Itálie. Tato změna přinesla řadu technických inovací spojením nových poznatků s tradiční technologií. Výsledkem byl pak v roce 1993 první titul mistra světa v královské kubatuře motokrosu se čtyřtaktní šestistovkou, jež vystřídala dvacet let nadvlády dvoutaktů, aby nastínila budoucnost vývoje tohoto sportu.

V roce 2003 oslavila Husqvarna stoleté výročí. Výroba a vývoj jsou soustředěny do Varese, kde vznikají výkonné jednoválce pro všechna odvětví off-roadu včetně současně atraktivních supermotadrů. Spolu se značkami MV Agusta a Cagiva je Husky v jedné rodině Claudia Castiglioniho, který přes velké finanční problémy pramenící z neúspěšné snahy o fúzi s Piaggiem rozehnal v roce 2003 všechna mračna a spolu s bankovním holdingem Banca Intesta rozběhl znovu výrobu moderní továrny naplno. Dle jeho slov investovala v roce 2004 MV Agusta S. p. A. do Husqvarny 30 milionů euro.

Koncem roku 2007 přechází Husqvarna z majetku koncernu MV Agusta do skupiny BMW ! Cílem německé značky je „rozšíření modelové řady BMW a zaměření na mladší zákazníky a současně na sektor off-road a supermoto“. Společnost BMW Motorrad zachovala továrnu Husqvarna jako samostatný podnik a veškerý vývoj, prodej i výroba zůstali ve stávajícím působišti v severní Itálii.

V nynějším světě endura proslavili Husqvarnu taková jména jako T.Gustavsson, S.E.Jonsson, K.Tiainen, A.Eriksson, S.Merriman nebo P.Silvan a také naši jezdci bratři Gotwaldové a hlavně mistr světa O.Kotrba (1990, 350/400).

Od roku 2007 patřila značka Husqvarna pod křídla německé BMW a v současné době dochází k jejímu dalšímu prodej novému majiteli, firmě Pierer Industries AG, který by měl přispět k rozvoji a konkurenceschopnosti značky v další budoucnosti a naváže tak bezpochyby na úspěšnou histori značky… Ke konci roku 2013 rozjíždí KTM AG výrobu motocyklů Husqvarna v Rakousku.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist