Logo SWM SWM

Informace o značce

Zkratku, za kterou se ukrývá kompletní název Speedy Working Motors, budou znát především dříve narození fanoušci terénnních strojů. Italská firma SWM úspěšně fungovala v letech 1971-84, ale v roce 2014 obnovila po třiceti letech opět produkci.

Historie značky

V městečku Rivolta d'Adda nedaleko Milána ji založili pánové Pietro Sironi a Fausto Vergani, zapálení fandové motocyklového off-roadu. Do začátku si nedávali žádné malé cíle - chtěli konkurovat těm nejlepším světovým značkám, protože drtivou většinu italské produkce v té době tvořily hlavně čtyřtakty, které přestávaly stíhat lehčím dvoutaktům. Firma SWM tedy vsadila na dvoutaktní motory Sachs, a její motocykly si dobře vedly hlavně v motokrosových a trialových disciplínách. Hned při své premiéře na mezinárodní scéně při závodě Mistrovství Evropy ve Španělsku v roce 1971 dojel Pierluigi Rottigni ve třídě 125 ccm na druhém místě a Giuseppe Signorelli skončil v kategorii 100 ccm třetí.Deset let po svém založení se SWM stala první italskou značkou, která vyhrála mistrovství světa. Titul v trialu jí v roce 1981 zajistil francouzský jezdec Gilles Burgat.
Mezi významné úspěchy značky se řadí také zisk Stříbrné vázy v Šestidenní na ostrově Man v roce 1975. Podle této trofeje pak firma pojmenovala jeden ze svých modelů, a název Silver Vase nese i motocykl z právě zahajované produkce obnovené značky. Původní Silver Vase se vyráběl v šesti různých kubaturách, přičemž všechny motory dodávala firma Sachs. Dva nejmenší agregáty - 50 a 100 ccm - byly vybaveny šestistupňovou převodovkou, u motorů 125 a 175 ccm bylo na výběr mezi šesti- a sedmikvaltem, a konečně nejvýkonnější modely 250 a 255 ccm se dodávaly pouze se sedmistupňovou skříní. Právě kvůli problémům se sedmirychlostními převodovkami od Sachse se ale model Silver Vase stal nepříliš oblíbeným, a SWM kvůli tomu dokonce později změnila dodavatele, kterým se stal rakouský Rotax.
Úspěšné období firmy ale bohužel netrvalo moc dlouho, a v roce 1984 se SWM kvůli finančním problémům dostala do likvidace. Pietro Sironi ještě zkoušel pokračovat v prodeji motocyklů pod mírně upravenou značkou SVM (Societ? Veicoli Milanese), ale tento pokus oddálil definitivní krach o pouhé tři roky. V roce 1987 se zavřela voda i nad značkou SWM, a tři písmenka zůstala na dlouhou dobu pouhou součástí historie slavného italského motoprůmyslu. Jenže to by nebyli Italové, kdyby se nepokusili zašlou slávu jedné ze svých národních památek oprášit. Tenhle nápad dostal konkrétně Ampelio Macchi - člověk který italskými motorkami prostě žije. V minulosti pracoval jako technický ředitel pro značky Cagiva, Husqvarna a Aprilia, a před časem se rozhodl vrátit do reálného světa motorky svého mládí. S oživením značky SWM mu finančně pomáhá pan Daxing Gongu, jinak majitel poměrně známé společnosti Shineray Group. Neznamená to však, že by se snad výroba motocyklů měla odstěhovat do Číny. Fungl nová centrála firmy SWM včetně výrobních prostor vyrostla v severoitalském Varese, kde mimochodem sídlí také MV Agusta.
Firma SWM se prezentovala už v roce 2014 na výstavě EICMA, kde pro začátek představila celkem šesti modelů - off-roady i silniční stroje. Podrobnější informace o nich najdete v tomto článku. Veřejnost přijala návrat značky s jásotem, a potenciálních kupců by se určitě našlo dost.
Novodobou historii značky začne psát enduro RS 650 R, který bude vůbec prvním vyrobeným motocyklem SWM po více než třicetileté pauze. Supermotardy SM 650 R se pak začaly vyrábět v roce 2015 a dále přišly na řadu modely RS 300 R, RS 500 R a SM 500 R. Výroba silničních motocyklů Silver Vase 440 , Gran Milano 440 a Gran Turismo 440 se také rozběhla v roce 2015.
 

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist