Test Aprilia RSV4 Factory APRC na okruhu v Jerezu
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: Tomáš Mikšovský | Foto: Aprilia | Zveřejněno: 11.11.2010 | Zobrazeno: 29 709x
Rok se s rokem sešel a naše redakce obdržela exkluzivní nabídku zúčastnit se dalšího mezinárodního mítinku u příležitosti oficiálního představení nových motocyklů modelové řady 2011. Pozvání přišlo tentokráte z italské továrny Aprilia, která v podzimním čase připravila pro redaktory světových médií dvoudenní testování v teplém Španělsku. Na velmi populární trati v Jerezu jsme otestovali limity sportovní, elektronikou prošpikované Aprilie RSV4 Factory APRC Special Edition.
Kapitoly článku

Technika motocyklu
Aprilia představila model RSV4 Factory již v loňském roce, byl to první sportovní motocykl s motorem V4 svírající úhel 65°. Svým výkonem, technologií, ale především designem uchvátil celý svět. Dnešní verze APRC neboli Aprilia Performance Ride Control posouvá tento motocykl na samotnou špici produkčních motocyklů disponujících moderními elektronickými technologiemi, které se pomalu a jistě stanou standardním vybavením všech sportovních motocyklů. Chtě nechtě, vývoj je ovlivněn tržní poptávkou a já jsem rád, že Aprilia včas zareagovala na podnět bavorských vývojářů a že dokonce nabídla ještě něco víc.Jak už to tak bývá, i v tomto případě se jednalo o úzkou spolupráci mezi závodním oddělením a sériovou výrobou těchto motocyklů. Všechna Maxem nasbíraná data během šampionátu WSBK byla zpracována a využita na vývoj řídicích systémů produkčních motocyklů. Systémy, které by měly zvýšit konkurenceschopnost motocyklu na závodní trati, jsou hned čtyři. Traction control, wheelie control, launch control a quick shift.
I když po vzhledové stránce nenastaly velké změny, balíček s označením APRC není jediným vylepšením modelu Aprilia RSV4 2011. Těmi zásadními v oblasti motorizace je vylepšené mazání motoru, zcela nová a lehčí výfuková soustava s pokročilým systémem řízení klapky výfukové přívěry pro lepší proudění zplodin a získání vyšší účinnosti v celém rozsahu otáček motoru. Další změnu zaznamenala převodová skříň, respektive první tři převodové stupně, jejichž poměr byl zmenšen, což by mohlo vést k lepší akceleraci především v technických pasážích okruhu a z utáhlých vraceček.
Velmi pozitivně hodnotím další pokrok a tím je volba obutí téhle krasavice. Aprilia zvolila ve spolupráci s firmou Pirelli pneumatiky Diablo Supercorsa SP, tedy Sport Production. Jejich vzorek je totožný s pneumatikami, které používají například v mistrovství světa supersportů. Jejich směs je samozřejmě tvrdší než klasická závodní pneumatika, ale jak se v testu ukázalo, jízdní vlastnosti má vynikající. Zásadní věcí je změna šířky zadní pneumatiky ze 190 na 200. Větší styčná plocha zaručuje jezdci větší stabilitu při velkém náklonu a razantní akceleraci. Velmi mě těší, že zrovna Aprilia vsadila na špičkové a zároveň homologované obutí vhodné do silničního provozu i na závodní trať.
Poslední novinkou je duální displej přístrojové desky. Znamená to, že si jezdec může zvolit mezi dvěma módy ROAD nebo RACE. Ty se liší zobrazovacím prostředím dle preferencí jezdce. Dominantním údajem v módu ROAD je momentální rychlost doplněná hodinami, zařazeným převodovým stupněm, teplotou motoru a jinými základnými informacemi. V módu RACE zaujímají největší prostor stopky, pod nimi ukazatel rychlostního stupně a zvolené charakteristiky motoru (Track, Sport, Road), dále indikátor vybrané intenzity ATC a důležitý teploměr motoru. Nejméně výrazným údajem je ukazatel momentální rychlosti.
Nejvýznamnějším lákadlem verze APRC je bezesporu její řídící mozek, který disponuje sofistikovanou technologickou platformou, kterou nenajdeme ani u mnohých závodních strojů kategorie SST1000. Základem platformy je řídící jednotka Magneti Marelli, která vysokorychlostní sběrnicí CAN zpracovává veškeré údaje použitých senzorů. Na motocyklu jsou namontovány senzory snímající rychlost předního a zadního kola, jejich hodnoty zaznamená čtecí jednotka a přenese data do řídící jednotky. Použitím dvou akcelerometrů ECU rozezná dynamickou pozici motocyklu, tedy podélnou a boční akceleraci, ale také úhel náklonu motocyklu. Bez akce není reakce a tak vůbec první impuls dostává řídící jednotka od plynové rukojeti s technologií Ride-By-Wire. ECU vstupní informace zanalyzuje a podle nich otevírá či zavírá škrticí klapky, ale také ovládá vstřikovače jednotlivých válců. Každá z těchto částí tohoto systému hraje velmi důležitou roli v bezpečnosti samotného jezdce a rovněž zaručuje lepší komfort při jízdě nejen na závodním okruhu.
První ze čtyř moderních technologií je kontrola trakce (Aprilia Traction Control). Tu lze velmi jednoduše aktivovat či měnit její intenzitu joystickem (+/-) na levém řidítku. Přidržením tlačítka „+“ se aktivuje výběr z osmi různých úrovní nastavení TC. Jednotlivé intervence kontroly trakce je možno měnit pohodlně i během jízdy. Neskutečnou výhodou této trakce je její přizpůsobivost. Pokud zvolíte pneumatiky s jiným rozměrem nebo upravíte poměr finálního převodu, za normálních okolností by to znamenalo demontovat řídící jednotku a nechat ji v autorizovaném servisu přeprogramovat. Na tuto skutečnost Aprillia myslela a systémem „learning capacity“ řídící jednotku jednoduchou procedurou kalibrujete.


Aprilia Quick Shift – všem dobře známý systém rychlého přeřazení směrem nahoru bez nutnosti přivření plynové rukojeti a použití spojkové páčky. Velice užitečná věc nejen pro získání drahocenných desetin sekundy na jedno kolo, ale také pro lepší stabilitu v dlouhých, táhlých zatáčkách, kde je potřeba přeřadit na vyšší rychlostní stupeň.
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm