Yamaha vylepšila cestovní enduro Ténéré, městský skútr Nmax dostal nový kabát
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 4.11.2024 | Zobrazeno: 15 957x
Již zítra začne v Miláně největší evropský motocyklový veletrh EICMA, na kterém samozřejmě nebudeme chybět. Ovšem spousta značek představuje svoje novinky již v předstihu a patří mezi ně i Yamaha, která právě ukázala novou Ténérku a upraveného Nmaxe. Tedy vlastně dvě Ténérky a dva Nmaxy.
Začneme skútrem, tam to bude rychlejší. Nmax 125 na evropský trh přišel coby vyzyvatel Hondy PCX a odjakživa platil za toho sportovnějšího z obou rivalů. Dokonce ho Yamaha od příštího roku i přeřadila z řady Urban Mobility, kde dosud byl, do Sportu. Nmax odjakživa měl široká 13“ kola, kontrolu trakce pro svůj 9kW motor s variabilním časováním ventilů VVA dostal v modelovém ročníku 2021, stejně jako bezklíčkové zapalování, start-stop systém nebo LCD displej se základní konektivitou ukazující zobrazení na příchozí hovory, e-maily nebo SMS. Model 2025 bude mít všechny tyto fičury i nadále, na technice se nic nemění, ovšem mění se kabát, a to docela výrazně. Nmax dosti výrazně prokoukl již před těmi čtyřmi lety a teď z něj Yamaha zase udělala fešáka na úrovni své doby. Dokonce bych řekl, že svým vzhledem si o přeřazení do kategorie Sport již vyloženě řekl. Nejvýrazněji samozřejmě působí nový dvojitý projektorový světlomet s integrovanými LED ukazateli směru (dříve byly v kapotáži) a elegantní LED zadní světlo, ale měnily se i všechny plasty, takže teď Nmax opravdu vypadá jako takový zmenšený Xmax s menším plexi.
Nově bude Nmax dostupný ve dvou verzích, podobně jako Xmax: v základní a potom v dražší a luxusnější Tech Max. Tu poznáte podle jiných barev (standard v černé s modrými koly nebo bílé, Tech Max v keramické šedé nebo velmi tmavě vínové), sedla se zlatým prošíváním a se semišovými detaily a především podle jiné přístrojové desky. Tu totiž nebude tvořit LCD displej, nýbrž 4,2“ barevný TFT displej s plnou konektivitou a navigace Garmin.
A teď už Ténéré 700, která nás motorkáře zajímá určitě víc než malý skútr. Ta byla novinkou modelového ročníku 2019 a od té doby si získala srdce mnoha dobrodruhů, když kombinovala oblíbený motor CP2 o objemu 689 cm3, známý z naháče MT-07, s velice terénním podvozkem a minimem elektroniky (nebo alespoň té viditelné). Od té doby se nabídka modelů Ténéré výrazně rozrostla, takže se dá očekávat, že základní Ténéré 700 a terénnější Ténéré 700 Rally coby novinky 2025 nebudou jediné z této velké rodiny. Ale zatím nám Yamaha ukázala tyhle dvě verze. Resp. vypadá to, že verze Explore zmizí z nabídky, protože Yamaha rovnou říká, že si Ténéré budete moci pořídit buď se standardní výškou podvozku, nebo se sníženou – což v podstatě byla letošní novinka Explore. A také zmizí Extreme na vysokém podvozku, protože tu nahradí nová Ténéré 700 Rally, jež navzdory svému jménu není nástupkyní Rally Edition. Jestli jste se právě ztratili, tak vás zkusíme vrátit zpátky tvrzením, že Yamaha právě představila dvě Ténérky s malou nádrží, ty s velkou nejspíše budou následovat později.
Co je tedy nového? Na první pohled vidíte vzhled. Pořád zůstává čumák se čtyřmi světlomety, ale takový elegantnější, poznáte i jiné boční plasty kolem nádrže nebo pod sedlem. Měnilo se také sedlo, které je nově jednodílné a má poskytovat větší volnost pohybu při jízdě. Úplní fajnšmekři by mohli poznat i to, že se 16litrová nádrž posunula trochu víc dopředu a má horní část umístěnou níže než doposud. Čeho si naopak všimne většina motorkářů, nejen majitelů předchozích verzí, je nový, vertikálně uložený 6,3“ barevný TFT displej připomínající roadbooky soutěžních speciálů, který samozřejmě disponuje konektivitou a ovládáním pětisměrným joystickem z levého řídítka, takže nemusíte sundávat ruce z rukojetí. Displej bude mít dva styly zobrazení, klasický Street a vedle něj Explorer se snadno čitelnými údaji i při jízdě v terénu. V menu displeje vypínáte nebo zapínáte kontrolu trakce, ABS dostalo navíc i samostatné tlačítko na boku – deaktivovat můžete jenom zadní nebo rovnou obě kola.
Ač motor musí nově plnit normu Euro 5+, nepřišel o sílu a pořád můžete počítat s 54 kW/73 k při 9000 otáčkách a 68 Nm při 6500 otáčkách. Dvouválec s přesazením ojničních čepů o 270 stupňů ovšem dostal kromě legislativních nutností také kratší sání, přesunulo se ovládání spojky, takže teď už se o něj nekopete vsedě ani vestoje, zjemnilo se řazení převodovky a hlavně, a to především, dostal motor elektronický plyn. Taky proto bude mít odteď jezdec volbu mezi dvěma motorovými režimy, a to ostřejším Sport a měkčím Explorer.
Výrazné změny proběhly i na podvozku. Úpravy na rámu jsou jenom minimální, ovšem jsou tady větší stupačky známé z modelu World Raid a měnilo se odpružení. Nově Ténéré 700 dostává v nových brýlích uchycenou plně nastavitelnou přední 43mm vidlici se zdvihem 210 mm – doposud jste mohli ladit akorát tlumení, teď přibylo i předpětí pružiny v rozsahu 15 mm. Přepracované bylo i zadní odpružení, to má jiné přepákování a plně nastavitelný tlumič trochu jiné konstrukce, přičemž zdvih kola činí i nadále 200 mm. Vedle tohoto standardního provedení se bude prodávat již zmíněné snížené, které přijde o 20 mm zdvihu, ovšem světlá výška i výška sedla se sníží akorát o 15 mm (240 vs. 225 mm, resp. 875 vs. 860 mm).
Pokud byste naopak chtěli jít ještě výš, je tady pro vás Ténéré 700 Rally. Tu poznáte bezpečně podle vysokého blatníku, jaký známe už z končící varianty Extreme, a samozřejmě nezaměnitelného barevného provedení v nebesky modré s černým speedblockem a žlutými číselnými tabulkami, standardní Ténérka bude buď modrá, nebo titanová. Verzi Rally si ovšem nekupujete kvůli barvě, nýbrž kvůli podvozku. Plně nastavitelná přední vidlice KYB se zesílenými trubkami a kluznější povrchovou úpravou disponuje zdvihem 230 mm, o stejných 20 mm se zvýšil i zdvih zadního tlumiče. Světlost bude činit 255 mm a při nasedání budete muset přehodit nohu dokonce až přes laťku 910 mm, protože sedlo je jiné, silnější, pohodlnější a s plyšovým povrchem. Ostré terénní zaměření podporují také lehké titanové stupačky, odolný kryt motoru ze 4mm hliníkového plechu a třetí zobrazovací režim Raid pro TFT displej, zobrazující jenom opravdu to nejnutnější.