Yamaha nabídne mild-hybridní skútr
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Video: Yamaha | Zveřejněno: 7.11.2023 | Zobrazeno: 5 968x
Značka se třemi ladičkami ve znaku v Miláně sice přítomna je, ovšem novinky prezentuje průběžně už několik týdnů online, třeba včera to byla další z mnoha Ténéré. Když poté přišla s velkým seznamem pokračujících modelů i pro rok 2024, našli jsme mezi nimi ukrytou jednu zajímavou novinku.
Kapitoly článku
Tou novinkou je malý městský skútr nazvaný RayZR. Dokonce ve videu vidíte nápis Cygnus RayZR, a kdo si pamatuje trochu historii městských přibližovadel od Yamahy, ten už tuší, co tohle bude zač. Takový ten úplně základní model, pracant pro každý den, který nabídne maximum užitné hodnoty, ale zapomeňte na nějaké velké emoce či sociální statusy.
Cenu Yamaha zatím logicky neprozradila, akorát říká, že by se v Evropě tenhle skútr měl objevit již v březnu. Od pohledu vidíte, že tohle evropský model není, jeho původ je v Asii a my jsme celkem na jistotu klikli na stránky indického zastoupení Yamahy. RayZR nám totiž svou stavbou dost připomíná ty nové skútry od Suzuki (Address, Avenis a Burgman Street), tohle je styl, který v nejlidnatější zemi světa frčí a u nás určitě neurazí. V Indii má tenhle model ovšem trochu delší jméno, kromě RayZR je tam ještě označení Hybrid, a to je přesně to, čím je tenhle skútr hodně zajímavý. Do levného základního skútru, který se světem pohybuje na maličkých kolech 12“ vpředu a 10“ vzadu, totiž Yamaha nacpala mild-hybridní technologii. Chtěli bychom vám přinést víc podrobností, ale bohužel, Japonci jsou skoupí, takže víme vlastně jenom to, že RayZR disponuje start-stop systémem a v Yamaze to krásně využili i k tomu, že generátor pomáhá motoru při akceleraci, říkají tomu Power Assist.
Ale abyste si nemysleli, že si koupíte stopětadvácu a dostanete akceleraci pětistovky. RayZR totiž pohání docela obyčejný vzduchem chlazený dvouventil o relativně skromném výkonu 6,0 kW/8,2 k a točivém momentu 9,7 Nm, což jsou ještě o fous horší hodnoty než u výše zmiňovaných skútrů Suzuki, takže tady se ten elektrický boost při rozjezdu určitě bude hodit. V Indii totiž koukají na úplně jiné parametry než dynamiku, tam se řeší spotřeba, a tady RayZR se svou hodnotou 1,8 l/100 km skutečně exceluje. Aby ale ne, když celý skútřík váží i s plnou 5,2litrovou nádrží pouhých 99 kg. Brzdový systém je samozřejmě propojený, osvětlení je ale LED, máte pěknou LCD přístrojovku a pod rozměrné dvojsedlo byste do prostoru o objemu 21 litrů prý měli dostat i většinu integrálních helem, čímž Yamaha dělá na Suzuki dlouhý nos. Tohle bude jeden z těch obyčejných hrdinů všedního dne, s kterým se asi nebudete prsit před spolužáky nebo kolegy z kanclu, ale který vám bude dělat radost a šetřit peněženku dlouhé roky. Vždyť je to přeci maskovaný Cygnus, a ten byl vždycky takový.