ktm_srpen




Motokrosy Yamaha 2016 ve výročních barvách

Vloni se v off-roadovém oddělení Yamahy modernizovaly dvoutaktní speciály, takža letos musely podle dvouletého harmonogramu přijít na řadu zase čtyřtaktní modely YZ250F a YZ450F. U obou se pracovalo na motoru i podvozku, a navíc jsou tu i speciální barevné kombinace k šedesátému výročí značky.

Kapitoly článku

YZ450F

Největší ze čtyřtaktů prošel sérií radikálních změn před dvěma lety, tak se letos spíš vychytávaly menší detaily. Yamaha zůstala u osvědčené konfigurace motoru se zakloněným válcem a netradičně orientovanou hlavou s výfukem na zadní straně, a vylepšila jenom pár vnitřností. Nové jsou například vačky, a z této změny vychází také optimalizované časování ventilů. Vyladěná je také spojka, která dostala tvrdší pružiny, a protože stranou nezůstal ani řadící mechanismus, měl by se u modelu 2016 urychlit celý proces řazení.

Zásadní změnou je fungl nový systém pro lepší rozjezdy na startu. LCS (Launch Control System)  sice zní jako obecný název, ale v podání Yamahy to celé funguje trochu jinak než u konkurence. Elektronický systém je v přímém spojení s řídící jednotkou motoru, a chová se podobně jako kontrola trakce u silničních motorek. Hlídá tedy nejen prokluz zadního kola při ostrém rozjezdu, ale reaguje také na zvedání předního kola.

Pro přepínání palivových map na různé jízdní podmínky je k dispozici jednoduché zařízení s názvem Yamaha Power Tuner. Zájemci ho najdou v katalogu originálního příslušenství, a odpadne jim tak nutnost brát s sebou na trať laptop. Software v Power Tuneru je pochopitelně aktualizovaný podle změn provedených na motoru pro rok 2016.

Menší úpravy se dotkly také podvozku. Rám, zesílený v oblasti čepu zadní kyvky, přichází už z výroby s nově nastaveným odpružením, přední brzda dostala větší 270mm kotouč a  jiné je také přesazení osy předního kola vůči ose vidlice. Stupačky se posunuly o půl centimetru níž a s nimi šlo dolů také těžiště celé motorky. 

Kromě nové grafiky u sériových modelů přichází Yamaha navíc s limitovanou edicí k šedesátému výročí svého vůbec prvního motocyklu - dvoutaktní stopětadvacítky s názvem YA-1. Speciální grafika se žluto-černou kombinací barev má připomenout významné sportovní úspěchy, kterých značka tří ladiček za svou historii dosáhla. Modely z limitované edice budou nadstandardně vybaveny koncovkou výfuku Akrapovič, víkem spojky a kryty rukojetí z nabídky originálního příslušenství a do příbalu dostanou také zmíněný Power Tuner pro snadné přepínání palivových map.

YZ250F

Menší dvěpade se po svojí poslední důkladné modernizaci v roce 2014 dostala mezi absolutní světovou špičku v dané kategorii. Důkazem budiž například titul, který si na ní vyjel Cooper Webb v seriálu AMA 250 Supercross 2015, nebo triumf Jeremy  Martina v šampionátu AMA  Pro  Motocross o rok dříve.     
I tady se proto letos ladily jenom detaily. Motor dostal lehčí píst, aby se rychleji dostával do otáček k výkonové špičce, a ze stejného důvodu jsou nové také ojnice. Konstruktéři si trochu pohráli s tvarem klikové a vyvažovací hřídele, a programátor pak nakreslil novou palivovou mapu. Stejně jako u 450 se změny dotkly spojky a řadícího mechanismu.

Na podvozku se moc prostoru ke zlepšování tentokrát nenašlo, a tak kromě většího brzdového kotouče vepředu dostala 250 alespoň jinak nastavené odpružení. Grafika je stejná jako u větších čtyřtaktů - kromě základní Racing Blue se YZ250F 2016 bude od srpna prodávat v limitované žluto-černé edici.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist