Vyzkoušej si, jak (ne)bourat aneb krizovky online
Text: Filip Tichý | Zveřejněno: 24.1.2024 | Zobrazeno: 10 981x
Internet a svět moderních multimédií nabízí zajímavé možnosti, jak si i v zimě od obrazovky nasbírat zkušenosti a vylepšit svoje vnímání situací v silničním provozu. Ať už jde třeba o sledování zajímavých video sestřihů z nehod, nebo speciální aplikace zaměřené na popis rizikových situací. A na jednu takovou interaktivní aplikaci se podíváme.
Že jsou motorky obecně podstatně nebezpečnější než jízda v autě nebo v hromadné dopravě, to asi není třeba žádnému motorkáři vysvětlovat, statistiky hovoří jasně. A my si chceme našeho koníčka co nejvíc užít a zároveň minimalizovat všechna zbytečná rizika. Jenže to znamená nejen udržovat motorku v perfektním pořádku a mít to srovnané v hlavě, ale taky mít nacvičené správné návyky a nasbírané zkušenosti. Řešení krizových situací se dá do velké míry nacvičit na polygonech při různých kurzech bezpečné jízdy. Jenže i když už máte nacvičené základní výhybné manévry a „krizové“ brzdění, přeci jen je lepší se do krizové situace vůbec nedostat a rizika raději předvídat. A to chce zkušenosti nasbírané v provozu. Právě v tom může trochu pomoci aplikace zaměřená na disciplínu „hazard perception“ neboli předvídání rizik.
Když totiž věnujete pár večerů a poctivě si aspoň na obrazovce „prožijete“ různé situace v interaktivní webové aplikaci Učme se přežít, připravíte svoji hlavu do provozu v nadcházející sezóně. I tady totiž platí, že předvídání rizik je z velké části podvědomé a vychází z nasbíraných zkušeností. Aplikace obsahuje jedenáct scénářů (a můžete se těšit na další díly), které ukazují různé dopravní situace z pohledu motorkáře. Nechybí tu ostatní účastníci, jako jsou řidiči aut, chodci a cyklisté, prostě reálné situace, které musí motorkář denně při své jízdě řešit.
Můžete si sami vyzkoušet, jestli dokážete rizika včas vnímat a reagovat na ně, nebo vás některé možnosti třeba vůbec nenapadly. Jednotlivé scénáře jsou přitom pokaždé jiné a náhodně se střídají, to znamená, že při každém průjezdu městem, zatáčkou, křižovatkou či vesnicí, na vás může „vybafnout“ jiné nebezpečí, i když všechno ostatní je stejné jako při předchozím průjezdu. Vaším úkolem je ve správnou chvíli kliknutím označit nebezpečný prvek. A právě díky tomu jste ve střehu a necháte s vtáhnout do hry a i u počítače se cítíte skoro jako na motorce a vaše hlava má šanci vstřebat rizikové situace a naučit se je předvídat. Každý průjezd je jiný, pokaždé je tu jiné riziko, a přitom všechny ostatní vozidla a lidi zůstávají během průjezdu stejné.
Tuhle aplikaci bych osobně zvlášť doporučil začínajícím jezdcům nebo zájemcům o autoškolu na motorku. Bezbolestně nasbírají základní zkušenosti s předvídáním nejčastějších modelových situací. Ale nějaké ty zkušenosti si tu najde i vyjěžděný jezdec! Stačí postupně projít, sledovat videa a klikáním označovat hrozby, které na videu zaregistrujete. Po skončení každého videa následuje vyhodnocení označených rizik i možnost zobrazení stejného videa s už označenými krizovými situacemi a jejich vysvětlením. Jsou tu i rady, jak se v dané situaci chovat, i citace konkrétního paragrafu Zákonu o provozu na pozemních komunikacích. A až si všechny situace projdete z pohledu jezdce, pusťte si ještě záznam z dronu!
Svůj význam má i to, že se základní situace několikrát opakuje, jak vysvětluje Jiří Novotný, šéfinstruktor kurzů Učme se přežít (viz reportáž z roku 2022): „Věřím, že motorkáře a aktivní řidiče budou tyt interaktivní kvízy bavit a rozšíří jim obzory. Často se totiž stává, že pokud jsme na silnicích denně, pokud denně jezdíme stejné trasy, začínáme být vůči silničnímu provozu imunní a jedeme takzvaně na autopilota. I to chce aplikace a její kvízy řešit a zlepšovat. Vytrhnout řidiče z určité letargie a ukázat jim situace a rizika, která často už ani jako rizika nevnímají. Přesto tam jsou. A určitě doporučuji videa i těm, kteří se chystají do autoškoly nebo jí aktuálně absolvují. Právě pro ně by to mělo být nezbytnou součástí přípravy nejen na závěrečné testy a jízdy, ale i na samostatné řízení a účast v silničním provozu. Jak rychleji nabrat schopnosti zkušeného jezdce? Právě trénováním rizikových situací v bezpečném prostředí natočených scén. Tím dojde k lepšímu rozpoznávání rizik a zkrácení reakční doby.”
Připomeňme, že součástí webových stránek Učme se přežít a kampaně Dávám bacha je i speciální Desatero chování se na silnicích zahrnující například body jako je maximální bdělá pozornost, 100% respekt, kultivované chování, uznání vlastních chyb i bezemoční chování, kdy by řidič nikdy neměl napravovat domnělé křivdy a školit ostatní účastníky provozu. Zapojit se do kampaně Dávám bacha může každý, mimo jiné i prostřednictvím speciálních samolepek s nápisy “Dávám bacha” nebo “Beru ohled”, které si lze nalepit na auto či motocykl a ukázat tak snahu vzájemně zlepšovat situaci v provozu a dbát nejen na vzájemnou bezpečnost, ale i ohleduplnost k ostatním.
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.