yamaha_demo_tour




Francouzský Voxan končí

Soud včera definitivně rozhodl o likvidaci francouzské továrny Voxan a ukončil tak její krátkou 15ti letou historii. Podívejte se s námi na hlavní příčiny pádu této značky i její hlavní modely a historické momenty.

Konec značky

Jak jsme informovali již na podzim zde, řada značek má v dnešní nelehké době potíže, což ostatně potvrdil pád další slavné značky Buell. Továrna Voxan byla již od léta v režimu soudní ochrany před věřiteli a na podzim vstoupila do likvidace, ve které ovšem soudy především hledaly dalšího investora, který by značku i továrnu koupil.
Přihlásili se hned dva zájemci z Francie a z Belgie, kteří se zavázali továrnu převzít a investovat do ní několik miliónů Eur, bohužel oba měli potíže už jen se složením jistiny a soud nakonec jejich nabídky vyhodnotil jako neperspektivní a po několika odkladech včera večer vyhlásil zánik značky a rozprodání dosavadního majetku. Potíže s financováním přitom Voxan měl již před deseti lety... ale o tom se dočtete více v stručném přehledu modelů a historie této značky.

Historie značky

Zakladatelé společnosti VOXAN se sídlem ve městě Issoire se rozhodli obnovit slávu francouzských motocyklů a na konci roku 1995 zahájili činnost značky. Ta začala prácemi na své vlastní pohonné jednotce - litrovém vidlicovém dvouválci s úhlem válců 72°.
V roce 1997 jsme se pak na výstavě v Paříži dočkali prvních tří modelů. Ovšem zavedení do výroby si vyžádalo další rok, takže sériový model Roadster vstoupil do prodeje až v roce 1999.
Francouzi jsou známí svým národním duchem, takže „svoji“ značku přijali příznivě a v roce 2000 tak na svět přišel model Voxan Café Racer a hned rok poté model Voxan Scrambler. Samotný francouzský trh ale pro pořádný rozjezd značky nestačil a zavedené japonské a italské značky byly příliš silnou konkurencí a na konci roku 2001 to se značkou začalo po ekonomické stránce vypadat špatně a v roce 2002 došlo k prvnímu přerušení výroby. V témže roce se naštěstí podařilo najít silného ekonomického partnera a v dubnu 2003 byla výroba obnovena.
V roce 2003 tak mohl Scrambler prodělat první inovaci a v roce 2004 vznikly další dva modely Street Scrambler,charismatický Black Magic a exkluzivní Charade Racing, kterého jsme pro vás nafotili v příloze Dívka měsíce.
V roce 2006 se Voxan spojil s další společností dovážející čínské skútry a na výstavě v Paříži se představil koncept velkého cesťáku Voxan GTV 1200 (viz naše reportáž). Tyto plány ale byly stornovány a Voxan se s zmíněnou společností opět rozešel a začal hledat nového investora.
Dalším konceptem pak měl být připravovaný nový naháč Voxan Starck od slavného designéra Phillipe Starcka, na jeho přípravu do výroby ale nikdy nedošlo.
V roce 2008 se tyto zajímavé stroje dostaly i na český trh a my jsme měli příležitost otestovat raritu v podobě inovované verze Café Raceru.
Posledním motocyklem, který se již v první půlce roku 2009 dokonce začal vyrábět, ale do prodeje se již nedostal, byl smělý designérský pokus v podobě motocyklu Voxan Nef-R, o kterém jsme informovali zde.
Prodeje bohužel klesly pod únosnou mez (29 motocyklů za rok 2009). Na podzim roku 2009 se brány továrny uzavřely a 15. února celá tato francouzská značka rozhodnutím soudu končí. Zbude po ní několik exkluzivních strojů, francouzský Voxan Club sdružující fanoušky a majitele těchto strojů, no a nakonec jistá naděje, že se v budoucnu v lepších dobách třeba někomu podaří koupit práva a know-how a tuto zajímavou značku oživit.

Na závěr snad jen toto smutné video.

Voxan 1000 Café Racer


Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Autor: Jarda Ducháček, střih: Mira Večerník (Motorkáři.cz)

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist